Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihduttajalle neuvoja?

Vierailija
25.08.2009 |

Ostin kuntosalikortin reilu kuukausi sitten ja siitä lähtien olen huhkinut oikein urakalla verrattuna entiseen elämääni, jossa vihasin urheilua ja yritin laihduttaa vaan jokaisella mahdollisella ja mahdottomalla ihmedieetillä. Olen kyllä ylpeä itsestäni nyt, mutta..

Pyöräilen työmatkat 5 x viikossa, matkaan menee päivässä noin tunti ja kilometrejä tulee vähän alle 20. Tämän lisäksi käyn ohjatuilla tunneilla salilla 3-4 kertaa viikossa.. (yleensä spinningissä, mutta yritän laajentaa muihinkin lajeihin) Lisäksi lenkkeilen ja teen kävelylenkkejä useamman kerran viikossa eli enempää en mitenkään pysty liikkumaan. Työ on toimistotyötä, joten siinä ei juuri liikuntaa tule.

Ruokailu on ihan peruskauraa, proteiinia olen yrittänyt lisätä ruokavalioon ja hiilihydraatteja olen vähentänyt eli lounaalla/päivällisellä syön yleensä lihaa/kalaa/kanaa kasvisten kanssa, aamupalana puuroa/hedelmiä/jugurttia ja iltapalaksi rahkapurkillinen, johon sekoitan lasten hedelmsoseita. Kaloreita päivässä kertyy keskimäärin 1 500 kcal. Pituus 168 cm ja paino n. 80 kg.

Kuukaudessa paino ei ole tippunut yhtään, se tuntuu olevan enemmänkin nousevaan suuntaan... APUA :-( Turvotusta kyllä on (nilkat todella turvoksissa!) ja tiedän, että liikunta kerää nestettä, mutta mitä ihmettä minun pitäisi tehdä? Syödä enemmän, syödä vähemmän, liikkua enemmän, liikkua vähemmän? Usko alkaa horjua..

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikut kyllä aika paljon. Olisko kuitenkin niin, että syöt liian vähän, jos painat 80kg.. ELimistö menee säästöliekille ja paino ei laske..

Vierailija
2/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä kaikki vehnä pois ruokavaliosta. muuuten en osaa sinua neuvoa, kuulostaa hienolta tuo sinun liikkuminen/syömiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan määrää kannattaa tarkistaa, samaten miettiä ettet "pilaa" kevyttä salaattia kastikkeilla jne. Aamuliikunta tyhjään vatsaan on hyvä konsti saada elimistö kuluttamaan rasvaa, koska yön jäljiltä elimistön hiilihydraattivarastot ovat tyhjät. Aamupala sitten aamuliikunnan päälle.

Suosittelisin myös painojen kanssa treenaamista, lihas kuluttaa enemmän kaloreita kuin läski.

Vierailija
4/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla, että syön liian vähän, mutta tuntuu ahdistavalta lisätä ruuan määrää, kun ei ole laihtunut grammaakaan :-( Ja pelottaa, että paino alkaa vielä nousemaan, mutta ehkä se on pakko kokeilla... Myös rasvoja minun pitäisi varmaan lisätä ruokavalioon, käytän paljon (=liikaa) vähärasvaisia tuotteita, kun rasvakammoinen yhä olen.

Aionkin tällä viikolla mennä aamujumppaan ennen töitä, jos kerran viikossa jaksais käydä aamuisin niin sekin olis jo plussaa ja ehkä päiväkin töissä sujuu mukavammin :-) Tiedän, että pitäis aloittaa saliharjoittelukin, mutta joku siinä tökkii... Varmaan ne karjun näköiset miehet, jotka siellä elvistelee ja vielä vähän häpeilen näitä makkaroita ja siksi varmaan käynkin lähinnä siellä pimeässä salissa spinnaamassa ;-) Mutta joainenhan on joskus ollut ensikertalainen.

Salaattiin lorautan yleensä ihan vaan jotain kevyttä kastiketta, pitäisi ehkä alkaa lorauttelemaan vaikka oliiviöljyä niin sais sitä rasvaa... Maku vaan ei miellytä.

Vierailija
5/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normiruoasta tarpeeki ilman öljyjen kanssa läträämistä. En suosittele.

Vierailija
6/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vähillä hiilihydraateilla kahdeksan kiloa - eikä tehnyt tiukkaa, kun nälkää ei tarvinnut nähdä ja ruoat olivat maukkaita ja hyviä : )

Vierailija
7/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ala merkitä kaikki liikunnat ja syömäsi ruuat ylös. Aivan varmasti laihdut! Minä kirjaan jokaisen herkunkin kiltisti muistiin, enkä silti ylitä enkä alita turhaan päivän kaloritarvettani. Painoa tippuu lähes kilo per viikko =)

Ja laskuri myöskin näyttää mitä laatua (prot tai hh tai rasva) saat liikaa tai liian vähän.

Suosittelen!

Vierailija
8/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oma kalorinarviointi menee pieleen ja joku lasillinen tai pari tuoremehua jää huomioimatta...

Liikut todella paljon, itse jopa suosittelisin vähän hillitsemään tuota aeroista liikuntaa ja korvaamaan osan treenistä voimaharjoittelulla. Kaloreita saisit syödä enemmän kuin 1500 kcal.

Epäilen, että kalorinarviointisi mättää, sillä tuolla kalori- ja liikuntamäärällä paino tippuu varmasti -säästöliekin todennäköisyyskin toki kasvaa.

Jos todella uskot, että arvioit kalorimääräsi oikein, pyri syömään n. 1800 kcal päivässä ja proteiinin osuudeksi laske väh. 120 g /vrk (sinun tulisi saada väh 1,5 grammaa protskua per painokilo). Suosittelen kalorilaskurin käyttöä.

Tuo turvotuskin kuulostaa vähän oudolta? Juotko riittävästi? Yritä juoda liikuntapäivinä lähemmäs 2 litraa vettä. Ja kasvisten/hedelmien määrä vuorokaudessa on vähintään puoli kiloa!

Tässäpä päällimmäiset mietteeni.

Vierailija
9/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laihduttajan ruokavalioon kuuluu runsaat ja monipuoliset salaatit (proteiinilisällä tottakai) niin miksi et lorauttaisi joukkoon öljyistä salaatinkastiketta?!! Ei sen pelkkää oliiviöljyä tarvitse olla!

Itse suosittelen myös lisäämään omegat ja CLA:t ruokavalioon.

Vierailija
10/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä olenhan sitä tehnyt jo viimeiset kymmenen vuotta varmaan ;-) Valitettavasti.

Mutta tässä nyt sitä ruokapäiväkirjaa eiliseltä:

Aamu: Puuro veteen keitettynä, omena, sokeroimatonta marjakeittoa (en ole oikein nälkäinen aamuisin, aikaisemmin en synyt aamupalaa ollenkaan)

Lounas: Broilerin fileepihvi, (reilu 100 g) palanen fetajuustoa, salaattia, tomaattia, paprikaa, kurkkua, kevyt salaatinkastike, "jälkiruuaksi" pieni rasvaton jugurtti

Välipala: Omena, viinirypäleitä, porkkanoita varmaan puoli kiloa :-) (tuli kotona vähän himo niihin...)

Päivällinen: Riisiä kourallinen, kanakastiketta kauhallinen (ei kermaa vaan luonnonjugurttiin tehty kastike) ja muutama pala kurkkua ja tomaattia.

Iltapala: Rahka 250 grammaa, johon sekoitin purkillisen luumusosetta + makeutusjauhetta = NAM, syön tätä melkein joka ilta :-)

Ja vettä juon aika paljon, yleensä 2,5-3 litraa päivässä ja treenatessa toki koko ajan hörpin. Nilkat on silti kovasti turvoksissa, jää aina kamalat paunaumat sukista ja sormusei meinaa mahtua sormeen :-( Voisko johtua siitä, että ihan yllättäen aloitin rajun liikunnan, aikaisemmin kun en tosiaan tehnyt oikeastaan mitään muuta kun makasin illat sohvalla...

Eli pitäiskö lisätä ruokaa? Ja rasvaa? Rasvaa ei kyllä ruokavaliossani ole juuri ollenkaan, olen liiankin varovainen sen käytön kanssa... Ja salilla pitäis varmaan ainakin käsitreeniä tehdä, ettei ne jää ihan hunningolle.

Kiitos vastauksista, hyvä saada vähän uutta näkökulmaa näihin asioihin... :-)

Vierailija
11/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-AP

Vierailija
12/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti lihasmassasi kasvaa liikunnan myötä kohisten ja samalla rasvaa palaa. Eli teet kaiken juuri niin kuin pitääkin. Paino ei laske, mutta kilojen "laatu" paranee. Unohda vaaka, katso peiliin!

Vierailija
13/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mäkin lämpimästi suosittelen kalorilaskuria. Osta myös keittiövaaka (digitaalinen), sitten on helppo lisätä syömiset kalorilaskuriinkin.

Syötkö jotain lääkkeitä, esim. särkylääkkeitä? Minulla ne turvottavat tosi paljon! Mä luulen, että tuo raju liikunnan aloitus on kerännyt sulle nestettä. Jonain kauniina aamuna on paino sitten pudonnut reippaasti ja siitä se lähtee : ).

Et mun mielestä syö liikaa. Kalorilaskuri kertoisi totuuden, samoin näyttäisi paljonko menee rasvaa, hiilareita, proteiinia. Lisää proteiinia ja vähennä hiilareita.

Älä luovuta!!!!

Vierailija
14/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jättänyt riisit yms. pois. Kiitos muuten tuosta rahka + luumusose -ideasta. Eilen illalla söin hedelmärahkaa, mutta tänään ostan lasten luumusosetta rahkan sekaan.

Muistathan pitää välipäiviä raskaasta liikunnasta?

Vierailija
15/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan saa läheskään joka päivä "normaalista" ruoasta tarpeeksi hyviä rasvoja. Maitotuotteet syön rasvattomina, samoin lihan mahdollisimman vähärasvaisena ja kalalle olen allerginen joten siitä ei tule rasvaa. Pähkinöitä en syö joka päivä, niistä saan välillä kuitenkin rasvaa. Kasviksia menee paljon ja joinakin päivinä en syökään lihaa vaan kasvisruokaa, joten salaattiin lisään oliiviöljyä ja viinietikkaa. Pelkkä öljy ei maistuisi mutta viinietikan kanssa siitä tulee hyvänmakuinen kastike ilman lisäaineita

Vierailija
16/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön tilalla salaattia tai esim. höyrytettyä kukkakaalta, ihanaa herkkua on myös kasvisgratiinit :-) Eilen kuitenkin mies oli kokannut niin pitihän minun hänen keitoksiaan maistella ja hyväähän se oli.

Yritän pitää vapaapäiviä rankasta liikunnasta, pari kertaa viikossa kun kroppa on väsynyt niin teen vaan rauhallisia kävelylenkkejä ja seuraavana päivänä jaksaa taas :-) Monena päivänä peräkkäin ei kyllä spinningissä jaksa käydä, sen verran rankkaa on.

Lääkkeitä en käytä. Se luumurahka on todella hyvää, suosittelen :-) Syön sitä melkeinpä joka ilta... Eli kohta varmaan kyllästyn.

-Ap

Vierailija
17/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja liikut pari tuntia päivttäin (pyöräilyt + sali+lenkkeily), sinun balanssisi on täysin nyrjällään. 80-likoisella jo normaalikulutus on yli tuon 1500, lähempänä 1800? Ja tuollainen määrä liikuntaa tekee lisäkulutusta ainakin jotain 800 kcl/vrk, enemmänkin, jos vedät tosissasi.

Alle 2000 kcal ei missään nimessä pitäisi päästää ruokamäärää. 500 kcal vaje on ok, suurempaa pitäisi pitää vain tosi ylipainoisen.

Vierailija
18/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti jaksat urheilla ja rehkiä salilla ja luulempa, että olet alkanu kiinteytymään ja muuttamaan läskiä lihakseksi. Älä huoli puntarilukemista, vaan ota vaikka farkut "mittariksi". Mun paino ei kans laske vaikka mitä teen, mutta vaatteet mahtuu päälle paljon paremmin :)

Vierailija
19/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.....mutta luumusoseessa, viinirypäleissä yms. on paljon hiilareita. Esim. ananas tai omena on parempi vaihtoehto.

Mutta ei pienissä määrin tietysti haittaa. Siksi suosittelisin sitä vaakaa, kun esim. välipalalla olit syönyt "viinirypäleitä", niin tietäisit paljon. Ne eivät ole kevyitä.

Ja pidä välipäivä ihan reilusti, makaat vaan sohvalla.

Vierailija
20/41 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vain huomannut että liha + kasvikset tekevät minut kylläisemmäksi kuin liha + pasta/riisi/peruna. Hedelmissä yms. en mitenkään yritä vältellä hiilareita. Kaloreita olen tosiaan mielessäni laskenut jo vuosikausia eli tiedän kyllä, että viinirypäleissäkin on kaloreita melko runsaasti. Siksi napostelinkin niitä ihan vaan muutaman kappaleen ja porkkanoita tulikin sitten vedettyä aika paljon enemmän... ;-)

Eli siis ruokamääriä pitäisi lisätä, ehkä pitää tosiaan alkaa lisäillä esim. pähkinöitä yms. salaatteihin, jotta sais vähän lisää kaloreita ja vähän lisää rasvaa :-)

Välillä jos on tullut lepopäiviä esim. pari peräkkäin niin paino on heti alkanut laskemaan --> nesteet alkanut lähtemään, mutta aina kun taas menen jumppatunnille niin turvotukset palaa samantien. Omituista... Monesti aamulla mietin, ettei kannattais käydä puntarilla, mutta silti olen käynyt tähän asti joka aamu. Tulokset vaan kovasti alkavat laskemaan motivaatiota :-/

-Ap