Onko ohjelmaa jolla tietää onko joku käynyt sähköpostissa?
Mieheni kanssa tiedämme toistemme salasanat ja käymme usein vilkaisemassa myös toistemme postin, onko tullut mitään mistä kannattaisi mainita. Sähköposteihimme ei siis liity mitään salaisuuksia tai siellä käyminen ei ole urkkimista.
Nyt nukkumaan mennessään mies hymyili kiusaavasti ja sanoi "et sitte käy hotmailissani". Kysyin että mitäs siellä sitten on josko olisin saanut vihjeen (selvästi jokin yllätys kun hymyili niin velmusti). Mies vastasi vain ettei kerro ja koko homma mene pilalle jos käyn siellä. Lupasin olla käymättä mutta mies sanoi vielä että on ladannut koneelle ohjelman jolla näkee jos olen kuitenkin käynyt. Meillä on nettiasetuksissa hyvin tarkat poistot eikä netistä uloskirjautumisen jälkeen edes miehen sähköpostiosoite palaudu kirjautumiskohtaan vaikka sen olisi siihen tallentanut oletusosoitteeksi. Onko siis jokin ohjelma jolla hän todella näkisi jos kävisin siellä? Miehellä hotmailin sähköposti.
En aio käydä, hymystä päätellen on jotain tosi kivaa tiedossa ja odottaminen on kivaa. Mutta jäi häiritsemään tekikö mies minulle kiusaa vai vahtiikohan hän minun netin käyttöäni? Olen vähän loukkaantunut jos vahtii, en ole mielestäni antanut syytä millekään epäilyille ja olisi kiva jos kysyisi suoraan...
Kommentit (28)
ko. mainittu ohjelma oletusarvoisesti onneksi näytä sähköpostiin ja sen katsomiseen liittyviä toimintoja.
postisalaisuus? Se koskee myös sähköposteja ja aviopareja! En ymmärrä miten joku suostuu tuollaiseen!
tuossa nyt ole kyse siitä, että pääsee tarvittaessa toisen sähköpostiin. Ei se sitä tarkoita, että kaikki viestit luetaan läpi ja naureskellaan selän takana, kun joku tilittää parisuhdeongelmiaan tms. Ainakin meillä joskus saattaa tulla tilanne, että pitää tarkistaa meilistä joku juttu. Jos ei silloin itse pääse koneelle ja tietää, että toinen pääsee, on ihan luonnollista pyytää siippaa katsomaan ko asia meilistä.
Toki pitää olla luottamus kohdillaan puolin ja toisin.
Kannattaa muuten muistaa, ettei ikinä voi olla täysin varma, ettei sähköposti päädy väärälle vastaanottajalle esim koneeseen tulleen viruksen takia. Itsellekin on toisinaan tullut erinäisiä muille tarkoitettuja viestejä viruksen edelleenlähettämänä.
Ja vielä siihen urkintaohjelma-asiaan: Kuten täällä on jo vastattukin, onhan noita, mitkä tallentavat "kaiken", ottavat screenshotin tyyliin sekunnin välein ym. Ja/tai näppäilyt tallentavia ohjelmia. Mutta tuskinpa kukaan tuollaista ohjelmaa asentaa turhan päiten. Noita kait kuitenkin käytetään enimmäkseen vakoilutarkoituksiin (rikollisessa mielessä, salasanojen urkinta) tai jos epäilee pettämistä tai muuta kieroa peliä.
Selaimen sivuhistoriasta näkee aika hyvin millä sivustoilla on käyty :) ellei sitä ole määritelty poistettavaksi jokaisella käynnistyskerralla.
En osaa kommentoida mitään tuohon urkintaohjelmaan, mutta minua tässä toisten sähköpostin salasanojen tietämisessä ärsyttää se, että viestin lähettäjä ei ehkäpä tiedä, ettei hänen lähettämänsä viesti menekään henkilökohtaisesti sille sähköpostin omistajalle vaan myös jollekin kolmannelle henkilölle. Mua ainakin ärsyttäisi tietää, että mahdollisia ystävälleni kirjoittamiani viestejä lukisi hänen miehensä. Ei sillä, että niissä välttämättä olisi mitään suuria salaisuuksia, mutta en silti haluaisi, että jonkun kaverini mies lukisi mun viestejäni, jotka on tarkoitettu sille ystävälleni henkilökohtaisesti.
postisalaisuus? Se koskee myös sähköposteja ja aviopareja! En ymmärrä miten joku suostuu tuollaiseen!
Ja vaikka itse ajattelin, etten siihen rupea, niin ei tässä ole vaihtoehtoja. Meillä kuitenkin niin päin, että minä avaan kaikki kotiimme tulevat postit. Mieheni on pitkiä päiviä töissä, eikä kotiin tultuaan availe mitään kirjeitä, vaikka eteen laittaisin.
Ja meillä on vain yksi sähköpostiosoite, jota molemmat käyttää. Kaikki salasanatkin on tallennettuina tähän koneelle, joten molemmat saamme kaiken auki koneelta.
Kyllä minuakin ihmetyttäisi jos yllättäen vaikka salasana olisi vaihdettu tai mies ottaisi oman postin, johon en pääse.
Eikä mies siis sen kummemmin lue minulle tulleita viestejä. Kamalinta mielestäni on ystäväni, jolle en enää halua kertoa asioitani, sillä hän kertoo kaiken miehelleen. Ei siis auta, jos pyydän olemaan kertomatta. Hän on ilmoittanut, ettei heillä ole lainkaan salaisuuksia keskenään. Ikään kuin se olisi hyvän suhteen merkki... Vaan kyllä sitä sentään toisen salaisuudet voisi pitää.
tai äymme siirtämässä rahaa toisen tunnuksilla tiliemme välillä. En koe sitä mitenkään urkkimiseksi, sähköposti vain on paikka jossa kummallakaan ei ole salaisuuksia. Jos te ette puolisonne kanssa voi tehdä näin luontevasti, mitä se silti teitä liikuttaa jos me teemme?
ja on eri asia avata toisen meilit ja lukea ne, kuin vilkaista onko tullut mitään. (Esim vuokralaskumme tulee miehen sähköpostiin)
Kiitos kysymykseen vastanneille. En kyllä tajuaisi ohjelmaa vaikka siihen olisi pikanäppäin työpöydällä. Olen ihan tampio tietokoneiden kanssa ja mies taas asentaa milloin mitäkin ohjelmia. Harmittaa jos on alkanut vahtimaan kun tähän asti avoimuus ja luottamus on pelannut täysin.
hän haluaa todellakin yllättää sinut, mutta epäilee mahtaako kärsivällisyytesi riittää odotteluun tai epäilee uteliaisuuden vievän voiton, ja vähän pelottelee, ettei yllätys menisi pilalle. Se on nimittäin tosi kurjaa, jos on nähnyt kovasti vaivaa.
ja sopimuksensa pariskunnilla, mutta mä en tuommoiseen suostuisi.
Miksi KAIKKI pitäisi jakaa puolison kanssa?
Mun korvaani tuo kuulostaa siltä, että luottamus ei pelaa täysin.
Ei todellakaan tuu mieleenikään availla mieheni nimellä tulevia posteja, vastailla puhelimeensa, saati lukea sähköpostejaan (en tosin tiedä salasanojakaan).
Kyselettekö kenties toisiltanne, että "mistä juttelit työkaverisi kanssa tänään?"
Luotan mieheeni 100%:sti, ja arvostan niin paljon, että suon yksityisyyden, ja oletan sitä puolisoltanikin.
En osaa kommentoida mitään tuohon urkintaohjelmaan, mutta minua tässä toisten sähköpostin salasanojen tietämisessä ärsyttää se, että viestin lähettäjä ei ehkäpä tiedä, ettei hänen lähettämänsä viesti menekään henkilökohtaisesti sille sähköpostin omistajalle vaan myös jollekin kolmannelle henkilölle. Mua ainakin ärsyttäisi tietää, että mahdollisia ystävälleni kirjoittamiani viestejä lukisi hänen miehensä. Ei sillä, että niissä välttämättä olisi mitään suuria salaisuuksia, mutta en silti haluaisi, että jonkun kaverini mies lukisi mun viestejäni, jotka on tarkoitettu sille ystävälleni henkilökohtaisesti.