VTM - kerro työpaikkasi ja palkka!
Kommentit (44)
Mist lähtien insinöörit on ollu VTM?
Jos olet DI niin sun palkka on aika pieni, Tekin suositus alkupalkaksi on 3200.
Kansainväinen raskaan teollisuuden yritys, 3000 €, työkokemus 2 vuotta, insinööri (ja nainen) :)
valikoimaan...
vastavalmistuneen palkka on 2900, eli ettepä oo hyvin työpaikkaanne valinneet...
2400e, nyt apurahalla jää käteen vähän vähemmän.
Paikkaan opetukselle ja luennoimalla.
Tohtorintutkinnon jälkeen pitäis päästä ruhtinaalliseen 3000e+.
+ sivutulot, mutta ne eivät liity työhön ja tutkintoon.
Pääaine pol.hissa
Juu, olisi pitänyt valita oikiksen pääsykoe...
pääaine oli sos. psyk. Ensimmäisessä paikassa valmistumisen jälkeen 5 v sitten palkka oli 1800. Vakityön löysin sitä kautta vuodessa ja sitten alkoi palkkakin kehittyä. Kokemuksen ja ylennysten määrä sekä työsuhteen vakinaisuus on aika ratkaisevaa. Ilman näitä taustatietoja on turha vertailla.
pääaine sosiologia ja työnä asiantuntijatehtävät järjestössä sosiaalialaan liittyen. Tyytyväinen olen työni sisältöön, mutta palkka on aika vähäinen työn vastuuseen ja kuormittavuuteen nähden. Ei rahan perässä juoksijoille...
Ja olen ikionnellinen, että on edes töitä...Pääaine valtio-oppi.
Ammatiltani olen henkilöstöpäällikkö (yksityisellä sektorilla), ikä 36 v ja alan työkokemusta 10 v.
Mä en tiedä, mistä otannasta ovat sen 2900 Euroa ottaneet.
Itse en ole VTM, mutta kaksi hyvää ystävää. Kummatkin valmistuneet 2000-luvun alussa. Toinen ajoittain töissä, ajoittain tutkijana, ajoittain työttömänä. Viimeinen vuoden työpätkä juuri päättyi kunnalla ja palkka oli 2700. Toinen taas tehnyt pätkää ministeriöissä pian 8 vuotta. Ei millään saa vakinaista ja palkka on parhaimmillaan ollut 3400. Nyt taitaa olla 3100. Että tälläistä mulle läheisten VTM:ien elämä.
Toisaalta tunnen yhden VTM:n joka pääsi heti vastavalmistuneena Brysseliin ja teki siellä hienon uran. Lopuksi sai hurjat erorahat palatessaan Suomeen ja mukavan eläkeviran ministeriöstä. Mutta hänelläpä olikin suhteita... Oli yhden europarlamentaarikon tukiryhmän vetäjä.
saan. Työelämässä jo 5v, joten pitänee käydä pyytämässä lisää. Yksityinen sektori, joten palkkakuopassa ollaan.
mutta kansainvälinen yritys, palkka 5600 euroa, töissä olen ollut kyseisessä firmassa 6 vuotta, valmistunut v. 1993 ja ikää mulla on 42 v.
Tätä ennen olin (siis valmistumisen jälkeen)kahdessa eri miniteriössä ja palkka oli 3500-5000 euroa välillä.
opettajana neljättä vuotta. 2800e/kk.
Itse olen vasta valmistumassa vuoden päästä ja palkkataso tulee olemaan tietojeni mukaan aluksi kolmen tonnin huitamilla kunnes nousee 4000 ja siitä 5000. Tämän jälkeinen palkkakehitys on sitten kiinni vain omista erityistaidoista.
Kannattaa tosiaan huomioida kyselyssä, että valtsikassa opiskellaan erittäin laajalti erilaisiin ammatteihin sijoittuvia aloja. Vertaa esim. Kansantaloustiedettä tai valtio-oppia vs. Sosiaalityö. Lisäksi ihmiset lukevat myös laajalti muita sivuaineita, joten pääainekaan ei oikeastaan kerro ihan koko totuutta.
Oma työkokemukseni sisältää tällä hetkellä kaksi omaa koulutukseni tasoa vastaavia paikkoja, joista toinen on suoranaisesti yhteiskunnallisen ja toinen kaupallisen alan hommissa. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen tutkintooni, vaikka aluksi jaksoinkin napista teoreettisuudesta. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt että juuri tuo teoreettisuus ja ns. Luova aspekti erottaa yliopiston käyneet amk:laisista, ja tämä näkyy kyvyssä luovia uutta ja nähdä asioita kokonaisvaltaisemmin. Suosittelen lämpimästi valtsikaa alasta kiinnostuneille. Hyvä vaihtoehto kuivalle oikikselle ja kauppikselle, jossa kaikki opiskelijat kilpailevat samoista työpaikoista.
Sossu lastensuojelussa, n. 3400e/kk. Ja pääaine tietty sosiaalityö:)
kuin paljon jää nettoa 5600 eurosta. Tietty siihen vaikuttaa sitten verohelpotukset ym.