G: Pakko kysyä, paljonko teidän perheessä AIKUISTEN harrastukset maksavat?
Meillä minun kuntosali/vesijumppa-yhdistelmä on alle 80 euroa/vuosi. Lisäksi käyn satunnaisesti muutenkin vesijumpassa, uimalipun hinnalla siis. Yhteensä pysytään kuitenkin 100 euron hujakoilla vuodessa.
Mies saa työpaikalta kuntosalilippuja, harrastuksiin ei kulu rahaa.
Vertailun vuoksi, kuulumme myös lasten osalta siihen vähemmän kalliiden harrastusten ryhmään: 4 lasta, harrastusmenot heillä 300-500 e/vuosi yhteensä (3 lasta harrastaa).
Kommentit (43)
minun jumppa maksaa 45 euroa 10 kertaa. Käyn jumpassa 1 - 2 viikossa eli vuodessa noin 350 euroa.
Luottamustoimista tulee kuluja myös vaikka osasta saankin kokouspalkkioita ja kulukorvauksia. Ehkäpä 50 euroa vuodessa.
Poliittinen aktiivisuus maksaa myös noin 150 euroa vuodessa matkakuluina.
Eli minun harrastukset 550 euroa vuodessa.
Miehen bändikämpän vuokra 25 euroa kuukaudessa. Siis 300 euroa vuosi. Soittovälineiden kustannukset jos jaetaan vaikka 10 vuodelle (taitaa olla kyllä aika optimistista) tekee 450 euroa vuosi. Näin ollen miehen harrastus 750 euroa vuodessa.
Lapset on sen verran pieniä, että heidän harrastuskulut jäävät alle 100 euroon vuodessa, koska yksi vain harrastaa kerran viikossa.
Kesämökki, onneksi peritty, mutta ylläpitokuluja tietysti on
Vene, siitäkin on kuluja ihan kivasti
Melonta, siitä ei enää muita kuluja kuin varusteiden uusimista silloin tällöin (kanootti, kuivapuku, gps yms. isommat hankinnat tehty)
Valokuvaus, välillä ostetaan kameraan jotain lisähörppeitä (aika kalliita yleensä, mutta ilmankin pärjäis)
CrossTrainer-laite kotona, ei enää kuluja (kun on kerran hankittu)
Työnantajalta saan liikuntaseteleitä, joilla saa maksettua uimahalli- ja kuntosalikäynnit.
Toisen lapsen harrastus maksaa noin 100 euroa vuodessa (kehitysvammaisten uintikerho) ja toisen reilu 100 euroa kuukaudessa ja lisäks tulee tietysti varusteet (taitoluistelu).
Minä ajattelin mennä jumpparyhmään nyt syksyllä. Taitaa maksaa 50 €/lukukausi eli 100 € vuodessa. Ei muita maksavia harrastuksia
Miehellä ei harrastuksia jotka maksavat. On muusikko mutta ei ole nyt ostanut mitään uusia soittimia hetkeen. Tykkäisi korjailla autoja mutta harvoin ostaa mitään osia tms.
Emme pistä lastenkaan harrastuksiin paljoa: ehkä max 500 €/vuosi menee niihin.
Mies:
*Kilpailulisenssi, vakuutus ja kamat n. 500€/vuosi
Vaimo:
*Juoksukengät n. 100-200€/vuosi, juoksuvaatteet n. 100€/vuosi. Sisustukseen uppoaa ehkä 200€ "turhaa" rahaa, eli noin 400-500€.
Yhteensä siis 1000€ kieppeillä. (Lenkkeily ei kyllä millään mittakaavalla ole ilmainen harrastus, jos yhtään haluaa panostaa jalkoihin-> kunnon kengät kerran vuodessa tai juoksumukavuuteen -> kunnon vaatteet)
Bensat ja parkkimaksut päälle n. 3 eur/krt. Soittotunnit 100 eur/kk, nuotteja ja välineitä 50-500 eur/vuosi.
Lumilautailu jollei itse matkakuluja Lappiin lasketa hissilipy n. 500 eur/v, varusteita saman verran.
Muut liikuntaharrastukset ehkä 300 eur/v.
Miehen ja minun yhteiseen harrastukseen ´300-400€/kk
lisäksi lasten harrastuksiin n.200-300€/vuosi/per lapsi (3 lasta)
Päinvastoin, se tuo rahaa! Harrastan huutonettiä, eli myyn huutonetissä tavaraa jota löydän täältä kotoa tai sitten myyn kirppiksiltä halvalla ostettua tavaraa kalliimmalla.
Tietenkin ne tavarat täältä kotoa jotka myyn olen kans joskus ostanut. Mutta kun myyn ne, ne ovat kyllä tarpeettomia. Sen sijaan että pyörivät täällä nurkissa, myyn ne, niin saa tilaa kotiin (= sekin eräänlaista sisustusta) ja saan niistä rahaa.
- Kalastus (minulla ja miehellä), tilpehööri ehkä 300 €/a, matkat (joka vuosi ei tehdä) ehkä 1000 €/a
- valokuvaus (miehellä) ei kerro varmaan kaikkea, mutta ainakin 500 €/a
- metsästys (miehellä) luvat+patit+matkat ainakin 2000 €/a
- marjastus+sienestys (molemmat) dieselit ainakin 100 €/a
eli nämä 3900 €/a
maksaa 400e/vuosi. Miehellä joku juoksukerho 200/vuosi. Muiden harrastusten osalta raja on häilyvä, mikä esim. pihanhoidossa on harrastusta ja mikä normaaliaasumiskulua? Tai tietokoneissa/kameroissa? Onko useiden verhojen hankkiminen harrastus vai normaalia sisustusta?
Mökkeily? ihan saatanan kallista...
kuntosalikortti 59e/kk
teatteri ja erityyppiset konsertit 200e/vuosi
laskettelu, uinti, yms. johon pitää erikseen ostaa lippu... parisataa
jos ei varusteita ota huomioon. Eli lenkkeily on ilmasta, samoin kuntosali. Joku työväenopison kurssi mahdollisesti 100 eurvuosi. Käsitöitä teen paljon, niihin kyllä uppoaa jonkun verran tietty. Mutta itse "harrastaminen" on ilmaista.
Vertailuna lasten harrastukset 4000 vuodessa (2 lasta) eli sinnehän ne rahat uppoaa :)
Mies harrastaa työntekoa
minä lenkkeilyä
Miehen kuntosali 30 euroa kuukaudessa.
Lisäksi molemmat harrastavat lenkkeilyä, joka on muuten ilmaista mutta silloin tällöin pitää lenkkareita tai vaatteita ostaa eli 30-200 euroa vuodessa yhteensä molemmilta
Mies harrastaa tietokoneita ja muuta tekniikkaa, niistä en tiedä yhtään että paljonko kaikkiin osasiin menee joita tilailee.
Omiin harrastuksiini menee tarvikkeisiin 10-200 euroa kuukaudessa, välillä todella paljon ja välillä todella vähän
plus varusteet, joita ei tarvitse hankkia joka vuosi. Kuntosali, tanssi ja jumpat siis kyseessä.
Miehellä maksaa enemmän, en ole varma kaikista vakuutuksista ja lisensseistä, joita fudis vaatii, mutta enemmän kustantaa kuin mun jumpat.
Ei ole harrastuksia paitsi uiminen ja uimahallikäynnit voi maksaa liikuntaseteleillä.
Itse harrastan vapaaehtoistyötä ja siihen kuluu omaakin rahaa jonkin verran. Lisäksi teen käsitöitä, joiden materiaaliin menee rahaa.
Mies metsästää ja siihen kuluu rahaa bensakulujen ja lupamkasujen sekä pyssyn panosten verran. Lisäksi meillä on metsästyskoiria, joiden kouluttamiseen, ruokintaan ja eläinlääkäreihin kuluu rahaa.
Taitaa mennä. Salimaksuihin menee 60 e/kk eli yli 700 e/vuodessa. Juoksemiseen - tai siis varusteisiin - väh. 300 euroa vuodessa. Parhaimpaan harrastukseen eli matkustamiseen varmaan sellainen väh. 6.000 euroa vuodessa.
Harrastan lenkkeilyä, joten lenkkitossut ja liikuntavaatteita on ostettava, vaikkakaan ei joka vuosi. Lisäksi tilaan yhtä naistenlehteä ja ostan toista irtonumeroina. Parvekkeen laittamisen ja sisustamisen lasken kodin menoiksi, en harrastukseksi.
Miehenikään ei harrasta mitään maksullista. Häneltä kuluu kuitenkin aika paljon rahaa musiikkiin, joka on hänelle myös työ. Työ-, koulutus- ja harrastemenoja onkin hänellä mahdotonta erottaa toisistaan. Lisäksi hän laittaa mielellään autoa, jonka voi tulkita liikennekuluksi tai harrastukseksi.
Harrastuksemme:
- golf
- lenkkeily (mulla)
- ratsastus (mulla oma hevonen)
- moottoripyöräily
- auto (mies)
- puukäsityöt (mies)
- puutarhanhoito
8000,-/vuosi jos ei osteta uutta moottoripyörää ja jos mies ei osta uusia koneita.
Matkailu imaisee varmaan 8000,- vuodessa. Luetaanko se harrastukseksi?
Pitäisköhän pitää kirjaa...