Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnyttäneiden osaston sh:t eivät kunnioita potilaiden yksityisyyttä?

Vierailija
23.08.2009 |

Meitä oli huoneessa 4 äitiä, eikä kenellekään jäänyt epäselväksi toisten potemat vaivat. Sairaanhoitajilla ei ollut mitään kunnioitusta meidän yksityisyyttämme kohtaan, vaan huoneeseen tulleessaan he kailottivat isoon ääneen kaikkien alapääongelmat toisten potilaiden ja heidän vieraidensa kuultavaksi.

Esim. minulla turposi epparihaava voimakkaasti. Hoitajat kävivät vähän väliä kurkkimassa ja kommentoimassa haavaani isoon ääneen. Sermin sentään vetivät eteen, mutta eihän se ääntä eristä.

Epäselväksi ei jäänyt sekään, että vieruskaveri kärsi isoista ja kipeistä peräpukamista. Niitä sitten käytiin ihmettelemässä lääkärienkin voimin ja luonnollisesti pukamien tila tehtiin aina selväksi koko huoneelle. Samalla äidillä oli ongelmia myös imetyksen kanssa. Hänen nänniensä muoto ei ole kenellekään huoneessa olleelle enää salaisuus.

Kolmas äiti taas ei saanut kakattua synnytyksen jälkeen. Häntä käytiin hätistelemässä vessaan yötä päivää. Eikä hoitajille ole näköjään mitään väliä sillä, yrittävätkö muut nukkua tai haluavatko he ylipäätään kuulla kaiken. Minäkin heräsin siihen, kun hoitaja marssi yöllä sisään ja kailotti vieruskaverille: "Joko sulta on tullut kakka?"

Olisiko liikaa pyydetty, että potilaiden asiat voitaisiin hoitaa hieman hientotunteisemmin? :(

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on monta potilasta/äitiä samassa huoneessa, eli väkisinkin joutuu puhumaan asioista muidenkin kuullen.

Mutta olen ap:n kanssa samaa mieltä että hienotunteisuutta voisi olla enemmän, kätilöissäkin on eroja. Toiset tosiaan kailottaa niin että varmaan käytävällekin kuulee ja toiset taas puhuvat hienotunteisesti hiljaisemmalla äänellä.

Lisäksi meillä useampikin käilö pyysi mahdolliset vierailijat pois huoneista kun äitien vaivoja tutkittiin.

On sekin jo paljon yksityisempää jos verhon takana keskustelee potilaan kanssa hillityllä äänellä ja niin ettei huoneessa ole kuin ne muut äidit.

Ei ne isit/vieraat siihen kuole jos joutuvat minuutiksi ulos sieltä huoneesta.

Vierailija
22/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan omista sairaalareissuista sekä miehen, niin kaikilla osastoilla on aivan sama meininki. Olet yksi potilas muiden joukossa eikä haittaa mitään että kaikki asiasi puhutaan kovaan ääneen muiden kuullen. Ihmettelen kyllä miksei voi istua viereen ja puhua sen verran hillityllä äänellä ettei aivan kaikki kuule. Ja todellakin, vieraat voisivat poistua kun jotakuta hoidetaan ja jos eivät itse ymmärrä niin hoitohlökunnan tehtävä olisi pyytää poistumaan siksi aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viereisessä sängyssä olevalle äidille pölähti vierailuaikana 10 sukulaista, ei ollut minulla enää mitään yksityisyyttä. Siinä ne möllöttivät vieressä, kun opettelin vauvan kanssa imetystä ja olin vielä niin kipeä, etten päässyt sängystä ylös omin voimin.

Vierailija
24/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen haittaa siitä on? Synnyttämässähän siellä kaikki ollaan ja tuskin ne toiset mammat siellä naurelee että hahhah tuollapa paisui epparihaava ja hahhah tuolla toisella ei tule kakka...!

Vierailija
25/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen haittaa siitä on? Synnyttämässähän siellä kaikki ollaan ja tuskin ne toiset mammat siellä naurelee että hahhah tuollapa paisui epparihaava ja hahhah tuolla toisella ei tule kakka...!

ihmiset ovat niin kovin erilaisia. Onhan niitä sellaisiakin äitejä, jotka kertovat kaikki synnytyksestä tulleet tikit, epparit, pukamat ja ummetukset jokaiselle, joka vähänkin näyttää siltä että kuuntelee. Aika monesti olen korvat punaisena kuunnellut, mammat oikein kilpailee sillä kellä oli vaikein lapsivuodeaika. Itse olen sen verran sivistynyt, että haluan pitää intiimit asiat ihan perhepiirissä.

Vierailija
26/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun mahdolliset imetysvaikeuteni, keisarinleikkaukseni ym eivät kuulu potilailleni. Joita makasi huoneessa vierelläni.

Vierailija
27/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin olemassa vaikka joku mamma ei sen tärkeyttä tajuaisikaan. Ihan hyvä aihe keskustella!

Ja kyllä, ongelma on sama sairaalassa kuin sairaalassa (poikkeuksia on tietysti aina). Melkeinpä niin, että mitä huonommassa kunnossa potilaat on sitä vähemmän heillä on yksityisyyttä. koska eivät sitä itsekään saa vaadittua.

Itse olen ollut hoitajana sairaalassa missä ei mm. väliverhoja saatu vaikka niitä kuinka "kinuttiin". Hoitajan hienotunteisuuskaan ei auta, kun esim. vaipan vaihdon yhteydessä huoneeseen tulee vieras. Ei ole kauaa kun näin kävi, oma vaimo tosin sillä kertaa. En kuitenkaan usko, että kurja tilanne siitä parani, kun täysin valmistautumatta sai nähdä oman miehensä makaavan sairaalan sängyllä alasti omassa ulosteessaan. :-(

Vierailija
28/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänelle oli kuulemma täräytetty diagnoosi kaikkien kuullen sairaalahuoneessa: "Huomenta rouva, teillä on ALS".

Voiko tuo olla tottakaan?

Vierailija
29/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse koin että Hämeenlinnassa sain hyvää palvelua. vaikka vieressä oleva synnyttikin päivän ja illan aikana tai odotti sitä, en kuullut juuri sanakaan heidän keskusteluistaan. hyvä kun heräsin kun naista vietiin saliin.

Vierailija
30/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein huomion, että nuoremmat hoitajat kunnioittivat potilaiden yksityisyyttä huomattavasti paremmin kuin iäkkäämmät. Johtunee ehkä siitä että nämä vuosikymmeniä alalla olleet ovat jo niin turtuneita kaikkeen, etteivät muista olla hienotunteisia.

Nuoremmat hoitajat pyysivät vierailijoita poistumaan huoneesta tutkimusten ajaksi ja puhuivat juuri hiljempaa. Vanhemmat taas laukkasivat ovesta sisään kovaan ääneen asioita kailottaen. Yrittipä joku tulla painamaan kohtuani vierustoverini miehen ollessa n. metrin päässä istumassa. Siis ilman sermiä tms. Kyllä olisi mieskin siitä varmasti järkyttynyt!

Minäkin haluan säilyttää intiimiasiani yksityisinä ja päättää itse mitä vieraiden kanssa jaan..

Vierailija
31/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin osastolle käynnistelemään synnytystä enkä vieläkään ole toipunut siitä, että sisätutkimuksia tehtiin huoneessa muiden potilaiden ollessa vieressä. Verho oli sentään välissä mutta eipä ollut kivaa kuultavaa.

Oma mieheni hädin tuskin pääsi alta pois kun vieruskaveria ruvettiin tutkimaan. Lääkäri vaan paukkasi huoneeseen ja alettiin siinä riisumaan alushousuja vaikka mieheni oli vieressä. Mies ihan nolona joutui pyytämään, että saisi livahtaa ohi käytävään.

Vierailija
32/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olosuhteiden sanelemaa. Pienet potilashuoneet, joissa useita potilaita eivät ole kovin kiitollisa meistäkään, jotka siellä työskentelevät. On kuitenkin mahdotonta hoitaa työtään kuiskailemalla, tietenkin hienotunteisesti lääkärikin voi madaltaa ehkä ääntään eikä kaikkea tarvitse välttämättä ihan ääneen sanoakaan ilman että komminikaatio häiriintyy.

Itse ainakin pyrin kierrolla "hätistelemään" ylimääräiset henkilöt pois huoneista. Vaitiolovelvollisuus meillä toki on, mutta näissä olosuhteissa sitä on mahdotonta täysin toteuttaa. Odotamme toki potilaittemme huonetovereilta hienotunteisuutta; ihan kaikkea ei tarvitse kuunnellakaan tai ainakaan sitten huuhdella tuolla kylillä eteenpäin.

Näin se vain on. Lähes jokaisessa Suomen sairaalassa:)

Vierailija
33/33 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus ITSE potilaiksi samaan tilanteeseen. Ehkä he sitten oppisivat jotain hienotunteisuutta?