Mitä mieltä olette kylään kutsumisesta nyyttäriperiaatteella ?
Tuosta alemmasta ketjusta tuli mieleen, kun yleensä ne ovat aina ne samat, jotka kutsuvat vieraita kylään ja joutuvat maksamaan kaikki tarjoilut vaivannäöstä puhumattakaan.
Mutta mitä meinaisitte, jos teidät kutsuttaisiin kylään nyyttärimeiningillä ?
Ajattelin, että voisimme useinkin kutsua ihmisiä kylään, jos ei aina tarvitsisi satoja euroja laittaa siihen. Voisimme esimerkiksi pitää "taco-kestit " isommallekin joukolle, vaikkapa 10 hengelle. Jos jokainene toisi jotain, tyyliin Matti tuo paistetut jauhelihat, Maija tuo salaattia, Pekka tuo patongit ja maustevoit... jne.
Mutta miten ihmiset suhtautuvat tuohon nyyttärimeininkiin ? PIdetäänkö "moukkamaisena" ja köyhäilynä ?
Kommentit (63)
Kyllä siinä jää yhtä sun toista kokkaamista ja järjestelyä isäntäväellekin tehtäväksi kun järkkää isot grillijuhlat tai vastaavat kestit.
Mutta itse kutsun ja kestitsen omat vieraani ja vastavuoroisesti olisi mukava mennä toisen luo kestittäväksi. Sinäkö mieluimmin keität ja kokkaat vain itsellesi ja käsket kaverin ottaa omat eväät?
No mulla ei ole tapana kutsua kylään vieraita ihmisiä, ainoastaan tuttuja. Ja ne keiden kanssa istun iltaa, ovat niin hyviä kavereita että heidän kanssaan on helppo sopia että jokainen tuo jotain. Monesti kun mennään jonkun luo syömään, yksi vie mennessään jälkiruuan ja yksi viinipullon. Se jonka luona ollaan, valmistaa varsinaisen ruuan.
että kutsuja toteaa: tervetuloa meille vappuna! Tulossa on kolme pariskuntaa. Anne ja Juha tuovat jotain alkuruokaa ja me ollaan varattu pääruoka - voitteko te tuoda jälkiruoan? Ja sitten neuvotellaan ja suunnitellaan hyvä menu yhdessä. Kutsujan on tietysti oltava aika hyvä kaveri.
Vieraammat ihmiset kestitään normaalisti. Ja kyllä meillä on jo kotona opetettu, ettei vieraisille mennä koskaan tyhjin käsin. Jos mennään vieraammille ihmisille yökylään (mitä pääsääntöisesti ei edes tehdä - hotellit ovat sitä varten), viedään enemmän tuliaisia kuin päiväkahville kutsuttaessa.
En ole ikinä ajatellut että yhdessä suunnitellussa ja valmistellussa menussa kyse olisi köyhäilystä vaan osallistumisesta ja yhteisestä tekemisestä. Jokaisen ruokalajia maistellaan ja ihastellaan aina asiaankuuluvasti ja hauskaa on.
Sen sijaan kokisin aika typeränä antaa rahaa kaverille ruokien ostamista varten. Se ei tuntuisi enää samanlaiselta osallistumiselta vaan pikemminkin juuri ravintolameiningiltä ja siltä, että toinen saitailee.
Nyttärit on ok ja tarjotuista ruuista nauttiminen on ok :-) Opiskelijaporukka kokoontui teemalla jumalainen katkarapukasari ja jokainen toi tullessaan pussin katkarapuja. Mammaporukka kokoontuu nyyttäriperiaatteella. Eväät voi vaihdella hyvinkin ja sapuskaa olla liikaakin. Mökille mennessä aina ruokaa/juomaa mukaan, mökkioloihin kaikki joutuu roudaamaan.
Isäntä/emäntä laittaa sapuskat oman budjettinsa mukaan, tärkeintä on kai ihmisten näkeminen. Meillä kyläileville ei aina tarjota edes kahvia... jos ei ole kahvin aika.
Että tuovat pyytämättäkin jotain leipää, tai kysyvät, mitä voisi tuoda tullessaan, jotain valmista salaattia tai vaikka jouluna laatikoita, tai jotain leivonnaisia.
Ihan ns. keskiluokkaisten aikuisten kesken, ja alta kuusikymppisten hyvätuloistenkin kesken näin. Ei pelkästään rahaa ajatella, vaan yhdessä tekemistä, ja sitä, että yhden ei tarvitse kokata kaikkea. Jos joku haluaa tarjota joskus kaiken, on yleensä sit synttärit, ja pitopalvelu tai joku ravintolakestitys jo.
Jos kutsutaan esim. ystäviä/ystäväperheitä selkeästi syömisjuhliin, jossa siis halutaan tarjoilla enemmänkin syömistä/juomista, niin on aivan mainio idea toteuttaa se nyyttäreinä. Samaten nuorten juhlia. Mutta jos kutsutaan sukualaisia kahvittelemaan, silloin ei kai kukaan edes ajattele nyyttärivaihtoehtoa.
Meillä on pari ystäväperhettä, joita kutsuessamme he aina kysyvät mitä voisivat tuoda. Joskus sovitaan, että tuovat vaikka lapsille herkkuja, joskus sovitaan että ei tarvitse tuoda mitään. Sama pätee toisin päin.
mutta ei aikuisten, työssäkäyvien piireissä. Pitäisin todella outona, jos saisimme kutsun nyyttäreihin.
Kivahan se on että joku edes järjestää jotain! Ja mieluummin mä menisin nyyttäreihin joissa syötäisiin kunnolla kuin pelkille kahveille niin että emäntä tarjoaa. Nyyttäreistä on enemmän ohjelmanumeroa.
mun täti pitää aina Tapanina kutsut koko suvulle, ja sinne viedään sitten ruokia. Varsinkin kun se on se yksi ja sama aina pitämässä ne kemut, niin ei olis edes kohtuullista sen aina tarjota.
Minulle käy mitkä kekkerit vaan, jos sinne pitää viedä ruokaa mukanaan, niin tietäähän saavansa jotain hyvää
jossa pyydetään yhdistetyille 30-v. synttäreille+tupaantulijaisiin nyyttäriperiaatteella. Jätin menemättä. Kysessä hyvissä vakitöissä oleva pariskunta...
Pidin juuri 30-vuotis synttärit ja sinne upposi rahaa aivan järjettömästi,kun järjesti ruoat ja juomat 30 hengelle. Synttäreitä en kuitenkaan järjestäisi nyyttäriperiaatteella.
Sen sijaan juhannus ja uusi vuosi on meillä kaveriporukalla vuosikausia järjestetty periaatteella me tuodaan nakit ja lihapullat, tuokaa te salaatit jne. Tärkeintä on hauskanpito yhdessä, ei se kuka järjestää juhlat. Sitä paitsi kyllä se pidemmän päälle kalliiksi tulee, jos joku aina järjestää kaiken. Viikonloppuvierailut ja syömään kutsumiset on taas aivan eri juttu. Silloin isäntäperhe tarjoaa eikä vaadi maksua.
kutsutaan kerran vuodessa varakkaaseen ystäväperheeseen yökylään. Etukäteen tilaavat meiltä osan ruuista (miestä lukuunottamatta nyt ei niin kauheasti syödä). Viimeeksi ärsytti niin että vein omat aamiaismurotkin lapsille. Taisivat silti miehet jakaa rahoja keskenään. En ymmärrä, ärsyttää niin paljon jo etukäteen. Meillä ovat viettäneet ulkomailla asuessamme pitkiä lomia, emme tosiaan veloittaneet ruuista..ärsyttää jo etukäteen tuleva seuraava tapaamisemme.
miten ahdasmielisiä joistakuista tulee opiskeluaikojen ja töihinmenon jälkeen ...
Meillä kahviveraat tietenkin kestitään aina. Jos ei satu olemaan pullaa niin sit ei ole =o)
Mutta esim. koska kesät asumme kokonaan mökillä ja pidämme paljon juhlia 8tai siis tapaamme ystäviä siellä kun meillä nyt sattuu se paikka olemaan) siellä isommalla porukalla, ei meillä kertakaikkiaan olis edes varaa koko jengiä aina syöttää ja juottaa. Useimmiten juhlijoita on 5-6 pariskuntaa ja koko viikonlopun. Ihan järjestään kaikki kysyvät mitä toisivat tullessaan. Minä kerron aina mitä meillä sattuu olemaan valmiina ja mitä ehkä olen ajatellut hankkia. Sitten sovitaan mitä kukakin tuo jne. ja useimmiten "omat viinat -periaatteella".
joskus talvisaikaan esim. saatamme vuokrata jonkin isomman mökin jostakin ja kutsumme sinne ystäviä. Hommaamme sapuskat valmiiksi ja jokainen tuo taas omat alkoholijuomansa. Etukäteen varmistellaan erikoisruokavaliot ym. sitten koko pumpsin kustannukset vuokrineen ja ruokineen jaetaan porukan kesken. Silloinkin poikkeuksetta jokainen tuo jotakin mukavaa pientä lisäksi. Kuka ruokapöytään viinit koko porukalle, kuka konjakit, kuka yllärinä esim. juustoja tai kakun.
Jonkun porukan kanssa joskus suunnitellaan yhdessä mitä laitetaan ja käydään yhdessä kaupoassa ja jaetaan kustannukset.
Nyyttärit eri versioineen on oikein hyvä ja toimiva systeemi, myös meidän aikuisten työssäkäyvien sivistyneitten ihmisten keskuudessa...
Minusta nyyttäreiden perusperiaate ei ole raha varsinaisesti vaan vaivan jakaminen useamman ihmisen kesken. Jos pitää ehtiä valmistaa erilaisia salaatteja, leivonnaisia jne. voi olla että aikataulu menee tiukaksi.
Itse pidän ystävien kesken hyvänä periaatteena nyyttärit, koska silloin saadaan notkuva pöytä aikaiseksi ilman kenenkään hirmuista paahtamista keittiössä.
Esim. juuri joulupäivänä tapasimme lähisuvun kesken niin, että tarjottavat tulivat kolmesta paikasta... ruokaa riitti ja kukaan ei nähnyt tolkutonta vaivaa sekä keittiöhommat jakautuivat luontevasti useamman kesken... asialla ei ainakaan meillä ollut mitään tekemistä rahan kanssa.
sitte tietysti normaalit ruokatuliaiset sekä taatusti yläkanttiin omat juomat....varmuuden vuoksi myös pikakahvia ja silti rahaa liikkui...
Ja olen majoittanut ko. rakkaat sukulaiset aika monta kertaa, liinavaatteilla ja ilman...
Mutta jos on sellaista että ollaan saitoja ja sitte kun itse tullaan kylään onkin ihan eri juttu, niin se tuntuu todella typerältä
Minusta nyyttäreiden perusperiaate ei ole raha varsinaisesti vaan vaivan jakaminen useamman ihmisen kesken. Jos pitää ehtiä valmistaa erilaisia salaatteja, leivonnaisia jne. voi olla että aikataulu menee tiukaksi.
Itse pidän ystävien kesken hyvänä periaatteena nyyttärit, koska silloin saadaan notkuva pöytä aikaiseksi ilman kenenkään hirmuista paahtamista keittiössä.
Samalla tavalla minäkin ajattelen.
Meillä on kaveriporukan kanssa tullut tavaksi mm. pitää itsenäisyyspäivän pippalot nyyttäriperiaatteella. Juhlapaikka vaihtelee kaverista toiseen mutta menuun kuuluu yleensä:
- lasimestarinlohi
- mäti lisukkeineen
- karjalanpiirakat + munavoi
- kinkkujuustopiirakka
- poronsisäfile (kylmänä)
- patonkia
- salaattia (x 2 erilaista)
- juustot lisukkeineen
- mustikka-/omenapiirakka
Juomina kuoharia, olutta, punaviiniä, valkoviiniä jne jne.
Olisi aika kohtuutonta jos yksi pariskunta joutuisi duunailemaan kaikki nämä ruoat valmiiksi. Mieluummin tehdään niin että kaikki tuo jotain. :)
että tällaisestakin tulee näin jakautuneita mielipiteitä... Hitto kun kaikkia ei voi miellyttää mitenkään. :-)
Mutta minusta nyyttäriperiaate on aivan loistava! Vien erittäin mielelläni illanistujaisiin oman osuuteni. Minusta on vain älyttömän hienoa, että ihmiset järjestävät erilaisia kokoontumisia. Synttäreitä en itse nyyttäriperiaattella järjestäisi, mutta pienimuotoiset illanvietot tai yleiset juhlapäivät toimivat näin loistavasti ja huomattavasti helpommin.
Yhdelle hyvin toimeentulevalle sukulaisperheelle maksetaan aina ruuista kun ollaan yökylässä.
Noin kerran vuodessa tämä tapahtuu. 1-2 yötä.
Tämän lisäksi meillä on kyllä omiakin eväitä (juomat mukaanlukien maidot, välipalaa lapsille ettei tarvitse pyytää ym) aina mukana.
Maksan kun pyydetään. Ollaan ihan hyvissä väleissä.
Itse en aio kyllä niin köyhäksi ruveta.