Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun neuvolan terveydenhoitaja teki ekan kotikäynnin synnytyksen jälkeen

Vierailija
21.08.2009 |

tarjositteko kahvia/ joiko hän? Meillä joi ja minusta oli mukavaa ettei hänellä ollut ollenkaan kiire.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kerran oli kamala kiire, mutta yleensä ollut pitkän kaavan mukaan :) Viimeksi oli mukana opiskelija, joka ihmetteli kahteen kertaan, miten olin jaksanut leipoa mustikkapiirakkaa ja kuivakakkua, vaikka talossa oli 4pvän ikäinen vauva ;)

a) kestitä th:ta vai

b) hoitaa vauvaasi

Ei siis ollenkaan hyvä asia.

Vierailija
22/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkään ole th kotikäynnille tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi näitä kotikäyntejä tehdään? Siis onko tää jäänne jostain dinosauruste ajalta vai mikä on idea? Halutaanko katsoa, että koti on turvallinen paikka? Vai että onko vauva pysynyt hengissä? Mitä ihmettä?

Vierailija
24/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sitä vauvaa hoitaa 24/7?

Kyllä meidän lapset (3 kpl) ovat vauvoina kuule nukkuneet tuntikausia. Yleensähän vastasyntyneet eivät ole montaakaan tuntia vuorokaudesta hereillä, paitsi tietysti av-mammojen vauvat, jotka ovat harvinaisen vaativia alusta saakka...

Eli vaikka on hoidettu, imetetty, sylitelty jne niin olisin kyllä minäkin ehtinyt kakut leipoa jos olisin halunnut. Vointikin on aina ollut heti kotiuduttua ihan huippu ja olen voinut elää normaalia elämää.

Tosin kerran oli kamala kiire, mutta yleensä ollut pitkän kaavan mukaan :) Viimeksi oli mukana opiskelija, joka ihmetteli kahteen kertaan, miten olin jaksanut leipoa mustikkapiirakkaa ja kuivakakkua, vaikka talossa oli 4pvän ikäinen vauva ;)

a) kestitä th:ta vai

b) hoitaa vauvaasi

Ei siis ollenkaan hyvä asia.

Vierailija
25/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on ollut isyyslomalla vauvan synnyttyä, ja on saatu sekä vauva hoidettua että leipomukset leivottua.

a) kestitä th:ta vai b) hoitaa vauvaasi Ei siis ollenkaan hyvä asia.

Vierailija
26/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaan kuuluu se että katsoo vähän että on vauvalle hyvät olosuhteet, ihmeitä ei vaadita mut kohtuutaso! Tuon tiedän, muita syitä en keksi.

Vierailija
27/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkään ole th kotikäynnille tullut.

ainakin tuli th käymään kotona ja Helsingissä

asutaan.

Ei tosin kyllä tullut edes mieleenkään tarjoilla kahvia tms.. :/

Vierailija
28/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali, ei lääkkeitä lattioilla, eikä ryyppyremmejä nurkissa. Ja että vanhemmilla on homma hanskassa vauvan suhteen.

miksi näitä kotikäyntejä tehdään? Siis onko tää jäänne jostain dinosauruste ajalta vai mikä on idea? Halutaanko katsoa, että koti on turvallinen paikka? Vai että onko vauva pysynyt hengissä? Mitä ihmettä?

Vierailija
29/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mahdollisuutta th:n kotikäyntiin tarjotaan jotta viikon ikäistä vauvaa ei tarvitse viedä saamaan pöpöjä terveyskeskukseen (=neuvolaan) ja synnytyksestä toipuvan äidin ei tarvitse kipeänä raahautua kodin ulkopuolelle. Kovilla pakkasilla viikon ikäisen ulkoiluttaminenkin on vähän riskaabelia. Jos tuoreita vanhempia hermostuttaa liikkua vastasyntyneen kanssa ihmisten ilmoilla (pitää ehkä vaihtaa vaippaa ja imettää yms.) niin on kiva kun th tulee kotiin. Th:n tarkastus tarvitaan jotta nähdään onko kasvu eli ravinnonsaanti hyvää, eikä mitään muutakaan ongelmaa ilmaantunut.

AV:n mukaan terkka käy kotona vaan koska haluaa kytätä kotioloja. Meillä tosin ei edes käynyt kuin eteisessä, WC:ssä (pesemässä kädet) ja olohuoneessa.

miksi näitä kotikäyntejä tehdään?

Vierailija
30/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin th sanoi jo kun soitettiin aikaa että "älkää vaan tehkö mitään kahvia tmv". Ei sitten tehty.

Vierailija
31/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole kysymys kotiolojen kyttäämisestä. Kotikäynti ei ole pakollinen kenellekkään, vaan sillä helpotetaan tuoreen perheen arkea, ei tarvitse lähteä terkkariin.

Vierailija
32/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kerralla oli aamupäivällä, ja sanoi ihan suoraan että jos meillä on kahvihetken aika, niin toki voi juoda seurana, mutta että häntä varten ei kannata keittää vaan voidaan jutustella ilman kahviakin.

Toisella kerralla hän oli käymässä iltapäivällä, joten juotiin kahvit kun mies oli keittämässä muutenkin.

Kiva että kävi kiireettä ja jutusteltiin paljon kaikkea muutakin kuin vauvanhoitoa. Meillä on ihana neuvolantäti. :)

Vierailija
33/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oli kiltti ja ihana, mutta ei nukkunut kuin pätkissä ja koko ajan piti imeä. Ei siinä ehtinyt edes syömään, mulla mies toi ruokaa sänkyyn, jossa imetin, sitäpaitsi oli paikat niinku höyryjunan alle jääneellä, niin eipä siinä olisi jaksanut neuvolaan lähteä muuta kuin pakon edessä. ELi hyvä että niitä kotikäyntejä tehdään.

Vierailija
34/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse tosin kolmannesta lapsestani, joten ei olisi tarvinnutkaan. Ei tultu esikoisestakaan, mutta keskimmäisestä kyllä, mikä oli hyvä kun oli talvipakkanen ja esikoinenkin oli kipeänä.

Vierailija
35/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kanssa ei ehdi syömään.

Eikö äidin suu ja kädet toimi samalla kun vauva imee tissiä vai missä se vika on?

Itse olen 3 lasta imettänyt väh. vuoden ikään ja aina olen ehtinyt syömään. Monesti se syöminen on tapahtunut siten, että istun keittiön pöydän ääressä syömässä, vauva toisen käden varassa rinnalla. Toinen käsi jää vielä vapaaksi joten ei mitään ongelmaa.

Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita?

Meidän tyttö oli kiltti ja ihana, mutta ei nukkunut kuin pätkissä ja koko ajan piti imeä. Ei siinä ehtinyt edes syömään, mulla mies toi ruokaa sänkyyn, jossa imetin, sitäpaitsi oli paikat niinku höyryjunan alle jääneellä, niin eipä siinä olisi jaksanut neuvolaan lähteä muuta kuin pakon edessä. ELi hyvä että niitä kotikäyntejä tehdään.

Vierailija
36/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vain b-c -kupit onkin.. voi johtua toki myös vauvojeni nenien malleista), että mun on ollu pakko toisen käden sormella painaa rintaa alaspäin siitä päältä joka kerta kun olen vauvaa imettänyt, jotta vauva saa henkeä. Jos en ole painanut niin vauvan nenä on uponnut syvälle tissiin ja ei silloin voi imettää. Ja itsekin olen sentään kaksi lasta imettänyt, toisen 5kk ja toisen 13 kk ikään. Eli mulla ei imettäessä onnistunut muu kuin imettäminen!

Lisäksi sitä voi olla todella väsynyt, eli nukkuu silloin kun vauvakin nukkuu, tai ainakin lepäilee, eikä suinkaan välttämättä hääräile keittiössä leipomusten parissa...

Ja en kyllä koe olevani muuten uusavuton äiti. Meillä oli mm. esikoinenkin kotihoidossa koko sen ajan kun nuoremmasta olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Mies paljon poissa jne. Mutta en kyllä 4 pv ikäisen vauvan äitinä leipoillut piiraita =/

vauvan kanssa ei ehdi syömään. Eikö äidin suu ja kädet toimi samalla kun vauva imee tissiä vai missä se vika on? Itse olen 3 lasta imettänyt väh. vuoden ikään ja aina olen ehtinyt syömään. Monesti se syöminen on tapahtunut siten, että istun keittiön pöydän ääressä syömässä, vauva toisen käden varassa rinnalla. Toinen käsi jää vielä vapaaksi joten ei mitään ongelmaa. Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita?

Vierailija
37/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä niin. Kun on yksin kotona, oli muutenkin paineita saada koti siistiksi ja pärjätä vauvan ja sectiohaavan kanssa, joten miten siinä vielä kahvit keittelisi..

Toisen lapsen kohdalla oli mieskin kotona ja silloin laitettiin kahvit, kun etukäteen olin asiaa kysynyt ja tarkka sanoi, että voisi juodakin kun tuli meille päivän lopuksi, eikä siis ollut kiire ns. eteenpäin.

Vierailija
38/38 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai valita tuleeko terkka kotiin sairaalasta pääsyä seuraavana päivänä. Minusta oli kiva, että tuli, mutta ei tullut kyttäämään kotioloja vaan katsomaan, että imetys onnistui ja punnitsemaan vauvan.

Ei tosiaan oltu leivottu eikä täälläpäin muutenkaan tarjota kahvia jokaiselle putkimiehelle ym. Mutta terkalla ei ollut kiire ja kaikki neuvot tuli tosi tarpeen. Koti hyrskyn myrskyn muttei kyllä tullut olohuonetta pitemmälle tarkastamaan ollaanko kunnollisia ihmisiä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä