Kummastellaanko muita jotka hoitavat isosisaruksenkin kotona?
Täällä on ollut paljon puhetta virikelapsista, mutta en ota nyt siihen kantaa. Itselläni 2,5 v isosiar jäi kotiin, kun pikkuveli syntyi. Vuoden ajan ollut näin ja vielä vuoden aion olla kotona.
Minua ihmetyttää se, että kun tapaan tai olen muuten yhteydessä (mm. face book) vanhoihin kavereihin tai tapaan uusia tuttavuuksia niin oletetaan, että isompi sisar on päiväkodissa. Ja kun kerron ei kotona on hänkin, niin kummastellaan että olet jaksanut. Siis, silmät suurinä hämmästellään, että ihanko totta. Ihan kuin olisin joku kummajainen.
Mikään superäiti en ole. Paikat eivät kiillä puhtaina, vietän mieluummin aikaa lasten kanssa leikkien ja ulkoillen kuin puunaten. Ja kehyskunnassa asutaan.
Tuntuu että tällä hetkellä on itsestään selvyys, että isommat sisarukset ovat päiväkodissa. Toki ollaan tavattu perhekerhoissa ym. sitten niitä joilla ei ole ja treffaillaan sitten heidän kanssaan. Kaveriahan tuollainen 3v jo kaipaa. Valitettavasti esim. meidän pihassa kaikki ovat päivisin päiväkodissa, vaikka äidit ovat kotona. Ainakin ti-to.
Näistä ihmettelyistä ja hämmästyneistä katseista tulee vähän vaivautunut olo. Ja pilkalliset "ai sä olet sellainen pullantuokseuinen äiti" kommentit vähän alentavaan sävyyn. Mikään superäiti en ole. Paikat eivät kiillä puhtaina, vietän mieluummin aikaa lasten kanssa leikkien ja ulkoillen kuin puunaten. Ja kehyskunnassa asutaan.
Kommentit (28)
aloitti pk:ssa, siihen asti oli pienempien sisarusten kanssa ihan vaan kotona.
Minusta on ihan normaalia, että alle 3-v otetaan hoidosta pois, kun jää äitiyslomalle.
Se taas on kummalista,jos yli 4-v otetaan hoidosta pois. Varsinkin jos on päiväkodissa. Perhepäivähoitajalla hoidossa oleminen on ihan sama jos olisi kotonakin.
sääntö kuin poikkeus se että lapset on kotihoidossa. Tiedän että joillakin on ollut yksityisenhoidontuella joko muut lapset hoidossa tai sitten kotona hoitaja kun on uusi vauva tullut taloon.
Meillä kolmas ja ykkösluokkalaiset. kotona on 5v, 4v ja 1v.
5v ja 4v käyvät 2 kertaa viikossa kerhossa.
Meitä ei ole KOSKAAN kukaan ihmetellyt.
Ei meillä tosin ole koskaan lapset edes ollut missään kodin ulkopuolella hoidossa.
Kun toisetkin tekevät näin niin tehdään sit itsekin. Ja kyllähän se vaikuttaa, että jos ei sit pihalla olekaan kavereita kun ne muut kaverit jäivät päiväkotiin. Usein lapset syntyy samoihin aikoihin, kun on tyypillinen väli lapsilla 2-3 vuotta.
Varmaan vaikuttaa päiväkotien asenne. Jossain olen kuullut kannustettavaksi päiväkodin taholta, että ettehän nyt ota Simoa pois. Jossain toisessa päiväkodissa voi olla päinvastainen tilanne.
Tietysti jos alueella on huono päiväkotitilanne, että samaan paikkaan on parin vuoden päästä vaikea saada, niin sen voisi ajatella vaikuttavan tähän asiaan. Sitten jos on kaksikielinen perhe eikä paikkakunnalla kuule paljoa esim. ruotsia se voi olla syy laittaa päiväkotiin.
Sit sekin voi vaikuttaa millaisia puistoja ja toimintaa alueella järjestetään. Meillä ei ole kuin srk järjestämää toimintaa ja siihen ei kaikki halua osallistua.
ap
juttuja mediassa, että kunnat haluavat muutoksia päivähoitolakiin. Ihan mielenkiintoista olisikin tietää, miten tulee vaikuttamaan, jos subjektiivinen päivähoito poistuu.
Onko kukaan "virikeäiti" miettinyt tätä mahdollisuutta? Miten aiot selvitä? Syövätkö lapsesi sitten vaan nakkeja ja ranskiksia, katselevat sisällä teeveetä ja kärsivät kiukkuisesta ja väsyneestä äidistä?
Tämä päivähoidon mahdollinen poistuminen varmaan kannattaisi kaikkien (jo nykyisistä lapsista rasittuneiden) äitien ottaa huomioon perhesuunnittelussa.
alkanut 90-luvun puolivälin paikkeilta ja lisinyt kannatustaan sitä mukaa, kun demarit ovat ajaneet subjektiivista päivähoitoa. Heillä on tietysti motiivi kasvattaa kaikki lapset koneiston mukaisesti kuuliaisiksi pikkudemareiksi, joita hyysätään kehdosta hautaan.
Normaalin standardi on muuttunut ja normaali perhe, joka aivan hyvin selviää muutaman lapsen hoidosta, on nykyisin superperhe. Melko surullista ja huolestuttavaa.
Kyllä meidänkin lapset ovat hoidossa ehtineet olla vuosia, mutta silti pidin tärkeänä että vauvalomat ollaan kaikki yhdessä, hoidossa on sen verran rasittavaa, että lapsetkin ovat ansainneet lomaa sieltä. Lastemme hoitajat ja päiväkodit ovat olleet todella hyviä, niitä voi vain kehua, hienoa työtä tekivät ja lapset menivät aina mielellään sinne. Ilmeisesti Suomessa on kuitenkin kauhean paljon ihmisiä, jotka ovat eristyneet koteihinsa niin, että ainoa paikka lasten tavata toisia lapsia on päiväkoti. Mielestäni tämä on aivan järjetöntä. "Oikeutta" käytetään surutta härskisti hyväksi, oman mukavuuden tähden, eikä tajuta, miten kalliiksi se tulee ja miten vaikeaksi se tekee elämän niille, jotka hoitopaikkoja oikeasti tarvitsisivat.
Esikoinen lähti kouluun kun kuopus oli vauva.
Sitä vaan että mun tuttavapiirissä on paljon lapsiperheitä. Yksikään ei ole esikoista laittanut hoitoon kun on vauva tullut taloon. Mä en ole todellakaan törmännyt edes tollaseen tapaan, vasta täältä olen lukenut että se on muka yleistä.
Pari tuttua tunne jotka on laittaneet lapset jo aikaisin päiväkotiin, heti kun ovat vaan pystyneet. Mutta niissäkin tapauksissa on sitten molemmat lapset hoitoon menneet ja vanhemmat takaisin töihin.
lapset 6v ja 4v on aina hoidettu kotona. Minä teen osa-aikatöitä ja mies yrittäjä, joka tekee kotona töitä. Ollaan saatu työvuoroja järjestelmällä hoidettua lapset itse. 2xvk ovat olleet kerhossa. Joskus on ollut sellainen tilanne, että pariksi tunniksi olis hoitajaa tarvittu, mummo on sitten ollut apuna.
Muutama kaveri vie lapsensa tarhaan, vaikka itse kotona. Tuntuu, että meidän ratkaisu herättää enemmän ihmetystä kuin niiden,jotka vievät tarhaan vaikka itse ovat kotona.