Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi xylitol ei ole kansainvälisessä käytössä

Vierailija
21.08.2009 |

samassa mittakaavassa kun Suomessa?

todella ihmettelevä ap

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sitä että jenkkien silmissä suomalaisten hampaat ovat huonossa kunnossa kun ovat niin keltaiset jne, vaikka hyvässä kunnossa olisivat (eli ei reikiä ja mahdollisesti tehty oikomishoidot jne.)heille kun se valkoine hammasrivistö =hyvät hampaat (oli sitten todellinen kunto mitä vaan)

23

Vierailija
22/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myydään Pandan lakua terveyskaupoissa ;)

Saaren surkea hammastilanne on varmasti monen asian summa; veteen ei kai lisätä fluoria, karieksesta ei valisteta, hampaita ei hoideta kotona eikä yhteiskunnan puolesta ja hampaiden surkea kunto koetaan normaaliksi.

Xylitol ei myöskään ole Australiassa kielletty:

Xylitol has been approved by the U.S. Food and Drug Administration, the World Health Organization, and in Australia by Food Standards Australia and New Zealand.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*briteissä on myös neuvolatominta hakusessa, eli siellä ihan tuttipullosta annetaan limua pikkulapsille.

Tuo edellinen nyt ei kyllla ihan pida paikkaansa, jos koko vaestoon vertaa, yleensa nama limun juottajat ovat sitten sielta alimmasta sosiaaliluokasta joilla on ihan muut mielessa kuin mita lapsille syotetaan!

Kaverini on sossuntati Lontoossa ja kertoi etta eraaltakin 4v pojalta jouduttiin tassa taannoin poistamaan 4 hammasta kun olivat niin huonossa kunnossa!

ja totta on mysokin se ettei taalla tajuta ollenkaan kuinka karies bakteeri tarttuu, syodaan koko suku samoilla lusikoilla, yok yok!!

Mulla itsellani ei ole kovin hyvat hampaat, mutta olen pitanyt huolen etta lapsillani on hampaat erittain hyvassa kunnossa ja niita onneksi hammaslaakarikin kehuu hyvakuntoisiksi ja onneksi ovat reiattomat.

Mina olen loytanyt joka kaupasta xylitolpurkkaa. Ei ole ongelmaa, paitsi tuodaan sita suomesta, varsinkin lapsille taysksylitolia.

Vierailija
24/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*briteissä on myös neuvolatominta hakusessa, eli siellä ihan tuttipullosta annetaan limua pikkulapsille.

Tuo edellinen nyt ei kyllla ihan pida paikkaansa, jos koko vaestoon vertaa, yleensa nama limun juottajat ovat sitten sielta alimmasta sosiaaliluokasta joilla on ihan muut mielessa kuin mita lapsille syotetaan!

Kaverini on sossuntati Lontoossa ja kertoi etta eraaltakin 4v pojalta jouduttiin tassa taannoin poistamaan 4 hammasta kun olivat niin huonossa kunnossa!

ja totta on mysokin se ettei taalla tajuta ollenkaan kuinka karies bakteeri tarttuu, syodaan koko suku samoilla lusikoilla, yok yok!!

Mulla itsellani ei ole kovin hyvat hampaat, mutta olen pitanyt huolen etta lapsillani on hampaat erittain hyvassa kunnossa ja niita onneksi hammaslaakarikin kehuu hyvakuntoisiksi ja onneksi ovat reiattomat.

Mina olen loytanyt joka kaupasta xylitolpurkkaa. Ei ole ongelmaa, paitsi tuodaan sita suomesta, varsinkin lapsille taysksylitolia.

fluoria? Sillä on käsittääkseni tosi iso merkitys kiilteen kovuuden suhteen.

Vierailija
25/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alemman sosiaaliluokan touhua tuo onkin, mutta tietänet että se on varsin iso joukko briteissä?

Eli jos verrataan Suomeen, niin täällä on käytännössä "samat tavat ja opit" kaikilla, Briteissä ei ole. Eli alemman sosiaaliluokan porukkaa on PALJON, koska ko. maa on paljon enemmän "luokkayhteiskunta" mitä esim. Suomi.

Vierailija
26/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alemman sosiaaliluokan touhua tuo onkin, mutta tietänet että se on varsin iso joukko briteissä? Eli jos verrataan Suomeen, niin täällä on käytännössä "samat tavat ja opit" kaikilla, Briteissä ei ole. Eli alemman sosiaaliluokan porukkaa on PALJON, koska ko. maa on paljon enemmän "luokkayhteiskunta" mitä esim. Suomi.

Tietanet varmaan myoskin etta taalla asuu yli 60 miljoonaa ihmista ja valistuksen helppous on vahan eri mittakaavassa kuin Suomessa. ja taalla on mahdottoman paljon etnisia vahemmistoja ja maahanmuuttajia jotka vaikeuttavat "valistuksen perille menoa"...

Kylla kaikki jotka vaivautuvat hammaslaakarille lapsensa viemaan ja ensinnakin hammaslaakarin hankkimaan, saavat samat opit ja neuvot, eri asia on sitten kuka niita ymmartaa toteuttaa.

Vierailija
27/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

fluoria? Sillä on käsittääkseni tosi iso merkitys kiilteen kovuuden suhteen.

(koska olin juuri osatnut suomesta purkit fluoritabletteja) tama sanoi ettei tarvitse niita, hammaspesu 2x paivassa fluori hammastahnalla riittaa. Itse suosimme viela sellaisia tahnoja joihin lisatty xylitolia, ja tuon nekin suomesta. Taalta loytyy yhta merkkia --->6v lapsille jossa xylitolia.

Vierailija
28/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolen vuoden valein hammaslaakarissa tarkastuksessa.

Vierailija
29/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se ongelma on se, että tietyissä yhteiskuntaluokissa ei välitetä terveydenhuollosta ymv. koska esim. kouluissa on huimia eroja...! +Vanhempien asenteessa.

Suomesta puuttuvat ns. "eliittikoulut" ja kaikki ovat samalla viivalla =oppivat samat asiat jne. Briteissä taas koulutustausta ja sosiaalinen asema vaikuttaa siihen mitä oppii ja millaista terveydenhuoltoa ymv. arvostaa.

Eli jos lapsen vanhemmat eivät osaa häntä ohjata ja opastaa,(koska eivät itse asioista mitää tiedä) eivät he osaa lastaankaan opastaa eikä tämä saa koulustakaan oikeaa esimerkkiä vert. suomessa saa.

Ja se on Briteissä myö huonommin, ettei siellä ole esim. vastaavaa neuvola systeemiä mikä Suomessa (mikä sinnekin olisi saatavissa) tosin vastaavaa ei ole muuallakaan maailamassa, kiittäkäämme Arvo Ylppöä siitä että hän loi maahamme neuvolasysteemin :)

23

Vierailija
30/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se ongelma on se, että tietyissä yhteiskuntaluokissa ei välitetä terveydenhuollosta ymv. koska esim. kouluissa on huimia eroja...! +Vanhempien asenteessa. Suomesta puuttuvat ns. "eliittikoulut" ja kaikki ovat samalla viivalla =oppivat samat asiat jne. Briteissä taas koulutustausta ja sosiaalinen asema vaikuttaa siihen mitä oppii ja millaista terveydenhuoltoa ymv. arvostaa. Eli jos lapsen vanhemmat eivät osaa häntä ohjata ja opastaa,(koska eivät itse asioista mitää tiedä) eivät he osaa lastaankaan opastaa eikä tämä saa koulustakaan oikeaa esimerkkiä vert. suomessa saa. Ja se on Briteissä myö huonommin, ettei siellä ole esim. vastaavaa neuvola systeemiä mikä Suomessa (mikä sinnekin olisi saatavissa) tosin vastaavaa ei ole muuallakaan maailamassa, kiittäkäämme Arvo Ylppöä siitä että hän loi maahamme neuvolasysteemin :) 23

liittyen hammasvalistukseen.

Mita tiedat paikallisesta neuvolatoiminnasta? Miksi se ei ole sinusta hyva?

Vierailija
31/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli suomalaisen neuvolan ohjeet. LÄÄKÄRI joka tarkkaili raskauttani ja vauvaa tämän synnyttyä nauroi esim. päänympäryksen mittaamiselle ja HALVEKSUI muitakin itsestäänselvyyksiä mitä Suomessa käytännössä kaikille pienille lapsille tehdään.

Teki kyllä kaiken toiveitteni mukaan, mutta uskon ettei joku kouluttamaton paikallinen osaa vaatia vastaavaa lapselleen? Siksi koska se ei ole siellä tapana...

Vierailija
32/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asema vaikuttaa siihen mitä oppii ja millaista terveydenhuoltoa ymv. arvostaa.

Eli jos lapsen vanhemmat eivät osaa häntä ohjata ja opastaa,(koska eivät itse asioista mitää tiedä) eivät he osaa lastaankaan opastaa eikä tämä saa koulustakaan oikeaa esimerkkiä vert. suomessa saa.

Eli sanoisin ettei Englannissa kaikilla ole halua uskoa kaikkea mitä viranomaiset mainostaa. Kyse ei ole niinkään kyvyttömyydestä saada tietoa, vaan nimenomaan haluttomuudesta. Siellä on paljon vahvempi viranomaisepäluulo kuin Suomessa, jossa kaikki valistus tuntuu uppoavan 99-prosenttisesti kansaan. Siis myös ihan täysi soopa. Sama terve epäluulo ylhäältä päin tulevaa 'valistusta' kohtaan on muissakin sivistysmaissa.

Eli siinä mielessä huonot hampaat on oma valinta. Itsekin olen havainnut, että suomalaisen hammashoitajan uhkaukset lasten purentojen täydellisestä vinoutumisesta tutin syönnin takia olivat täysin perusteettomia. Mehua on myöskin juotu jo tuttipullosta ja kahden lapsen hampaat

ovat virheettömät vielä kouluiässäkin ilman xylitolituotteitakin, joten epäilen että syynä reiättömiin hampaisiin on geenit eikä suinkaan xylitoli.

Vierailija
33/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan kuopuksella oli kohdusta asti pieni paanymparys ja sita mitattiin saannollisesti ja hanella oli myos aivokalvontulehdus ja senkin vuoski kavi lastenlaakarilla mittauttamassa paataan. Yha on pienipainen mutta ihan normaali lapsi on, isallaankin pieni paa ;o)

Meidan lapset saivat ihan hyvaa hoitoa paikallisessa neuvolassa, minulla ei ole mitaan huonoa kommentoitavaa heidan toiminnastaa. kavin neuvolassa kaksi kertaa viikossa ihan alkuun punnitsemassa vauvan ja aina pystyi juttelemaan neuvolantadin kanssa jos oli jotain huolta tai kysyttavaa. Tarpeen vaatiessa he konsultoivat laakaria, koska neuvola toimi terveyskeskuksen tiloissa. Lisaksi oli kuukausittaiset mittaukset ja siita sitten harveni lapsen kasvaessa.

Nyt kun olen taas raskaana, asiat lahtivat hyrraamaan heti ja sutjakkaasti.

Mainittakoon viela (sellaisille jotka eivat sita tieda) etta taalla on hammashuolto ilmaista alle 16v lapsille ja raskaana oleville naisille, aina lapsen tayttaessa 1v ikaan asti.

Laakarin palvelut ja sairaalassa olo yms ovat kaikille maksuttomia.

Minusta usein ihmiset vertaavat Suomea muihin maihin vahan liiankin karkkaasti, Suomessa ovat asiat ja tavat tehda, ne ainoat ja oikeat.

Aika hyvin noita lapsia nayttaa syntyvan ja kasvavan muuallakin maailmassa...

Vierailija
34/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joitka ovat varakkaampia omaavat paremmat hampaat. Tuo viranomaisten pelko on enemmän alempien sosiaaliluokkien pelkoa. Ja miksi uskoa tahoa joka koittaa pakottaa töihin jne. ja joka on muka vaan rikkaita varten luotu systeemi...?!

Antaa niiden koreilla hyvähampaisina kettujahdissa, minähän en hampaitani pese vaikka muka se minulle eduksi onkin... Ja taatusti annat 5kk vauvalle pepsiä koska mitäs pahaa siinä on, hyvää ja se tykkää siitä.

Vierailija
35/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän missään muualla ole voinut kenenkään mieleen tulla mitään niin loistavaa kuin neuvolajärjestelmä! Toisaalta kyllä ne siellä ulkomaillakin olettavat olevansa ainoita sivistyksen haltijoita, niin että tasoissa ollaan kai.

Pari kertaa olen avannut suuni englantilaisessa seurassa jostakin asiasta, joka on ehkä vähän paremmin järjestetty Suomessa (esim. nettipankit ja kännykkäliittymät) ja kun kommentit on aina sitä luokkaa että 'milloinkas siellä Suomessa keksittiin pyörä?' on jäänyt tämä kansanvalistus vähän vähemmälle ;-)

Enkä siten aio promotoida xylitoliakaan.

Vierailija
36/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olimme miehen työn takia hetken aikaa ko. maassa, ja halusin että kuopus saa "samanlaisen" neuvolakortin mitä esikoinen. Ja tämä siksi, että kun palasimme Suomeen, halusin että neuvola saa "normaalit" tiedot vauvasta vert. jos olisimme Suomessa hänen elämän alkutaipaleen asuneet.

23

Vierailija
37/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joitka ovat varakkaampia omaavat paremmat hampaat. Tuo viranomaisten pelko on enemmän alempien sosiaaliluokkien pelkoa. Ja miksi uskoa tahoa joka koittaa pakottaa töihin jne. ja joka on muka vaan rikkaita varten luotu systeemi...?! Antaa niiden koreilla hyvähampaisina kettujahdissa, minähän en hampaitani pese vaikka muka se minulle eduksi onkin... Ja taatusti annat 5kk vauvalle pepsiä koska mitäs pahaa siinä on, hyvää ja se tykkää siitä.

mutta ihan kuinka vain haluat asian esittaa.

Eraan suomalaisen tuttavani 5v tytolla on juuri kuulemma paikattu 5. hammas... Mihinkohan siella on ohjeet mennyt?

Vierailija
38/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa niiden koreilla hyvähampaisina kettujahdissa, minähän en hampaitani pese vaikka muka se minulle eduksi onkin... Ja taatusti annat 5kk vauvalle pepsiä koska mitäs pahaa siinä on, hyvää ja se tykkää siitä.

Näin yksinkertaista se on. Suomalaiselle vaan kaikenlainen itsenäinen ajattelu on hyvin vaikeaa ja jos yleinen propaganda tuomitsee Pepsin, on sitä ihan mahdoton antaa omalle lapselle, vaikka se on hyvää ja se tykkää siitä.

Vierailija
39/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollut vaihdossa Jenkeissä, ja yksi asia (mitä en ymmärrä koska tuntemillani englantilaisilla on ihan tavalliset hampaat) siellä englantilaisten hampaat olivat ykeien vitsi! Verrataan vaikka suomen laihialais-vitseihin tai suomi-ruotsi vitseihin. Tosin sillä erotuksella, että puhuttiin faktana huonoista hampaista, ja oli sanontoja britin tunnistaa hampaista -jos niitä on ja muuta vastaavaa.

Vierailija
40/59 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan yleinen vitsi, myös Englannissa. Samalla tavalla kuin ranskalaisten likaisuus ja saksalaisten huumorintajuttomuus. Myös minun kokemukseni asiasta on se, ettei brittien hampaat sen huonommat ole kuin muidenkaan. Vaikka siellä ei valkaista hampaita yhtä yleisesti kuin Amerikassa, mutta eipä valkaista Suomessakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi