Mistä johtuu kieroutunut suhtautuminen maanviljelyyn?
Kommentit (79)
minä en ainakaan vihaa ketään, vaikka pidänkin maanviljelijöiden rutinaa turhana.
Maataloustukiahan jaetaan kaikissa Euroopan maissa. Pitäisikö koko Euroopan ruuat tuoda muualta?
Täyspäinen ihminen ymmärtää, että niitäkin tulee. Ilmastomuutos voi aiheuttaa niitä, Kiinan nousu muutti ennen talouskriisiä jo ruuan saatavuutta, nyt tilanne palautui, mutta uuden nousun alussa ei ruokaa tänne ole välttämättä enää kaupan.
Ruokaa kun ei tällä hetkellä tuoteta riittävästi kaikkien tarpeisiin, ja kun miljardit ihmiset nousevissa kehitysmaissa, juuri Kiina ja vaikka Intia, lisäävät kulutustaan, ei ruokaa enää vain ole.
Tai jos tulee uusi öljykriisi, joka ei millään tavalla ole epätodennäköinen, päin vastoin, parin kolmen vuosikymmenen sisällä väistämätön. Jos ei sitä ennen liikennettä saada korvattua jollain uudemmalla tekniikalla, ei sitä halpaa helppoa ruokaa enää ole.
Valtion linja on se, että Suomen on säilytettävä oma maatalous, nimenomaan kriisioloja varten, emme voi luottaa tässä maailmassa, että lisääntyvän kilpailun oloissa juuri me saisimme sitä ruokaa. Se on järkevää, ja se tarkoittaa sitä, että maataloutta on tuettava.
Ja muuten, huonoon kampaukseen kuolee oikeasti vähän hitaammin kuin nälkään, kampaajia mitenkään väheksymättä.
ihan hyvää ruokaa sieltäkin saa, missä sen viljely ilmastonkin puolesta kannattaa. Kaikkia ammatteja tarvitaan, sillä haettehan tekin ruokanne kaupoista, permanentit yms.kampaamoista ja kauneushoitoloista, vaatteenne vaatekaupoista jne. Ny ei puhuta mistään kriisitilanteesta, koska ne vaikuttavat kaikkiin muihinkin aloihin.
kriisitilanteessa ikävä, ruokaa vai kampausta...
minä en ainakaan vihaa ketään, vaikka pidänkin maanviljelijöiden rutinaa turhana.
Yksi pointti on myös se, että jos Suomessa ei viljellä, niin silloin ruoka tuodaan tänne jostain muualta. Tämä taas tarkoittaa sitä, että ruoka kulkee pitkiä matkoja eikä sekään ole mitenkään ekologista ja osaltaan kiihdyttää ilmastonmuutosta. Suomessa on ainakin jonkinlainen kontrolli ekologisuuden suhteen, mitenköhän tilanne on muualla?
Minä olen ainakin iloinen, että joku jaksaa maataloustyön arkea ja tuottaa ruokaa, tuota minun elämäni suolaa - minusta ei siihen työhön olisi.
Nimim. läheltä pienen luomutilan ja tavallisen maatalon töitä seurannut
tekin olette eläneet? Pitäiskö jokaisen elää kriisitilannetta odotellen? Ja voihan sitä nostaa häntäänsä ja ajatella, olen elintärkeä, jos tulee kriisi.
ei kyllä mitenkään positiivisesti vaikuta.
, karjatilat ovat paljon koneistetumpia kuin ennen, kun sitä vielä voi sanoakin fyysiseksi työksi.
Jo minun lapsuudessani oli lypsykoneet ja lypsykiskot, tilasäiliön pesuautomaatit ja koneelliset lannanpoistot. Ei se työ silloinkaan merkittävästi fyysisempää ollut kuin nykyään.
Toki mummon aikaan vasta tuli lypsykoneet, lannat mätettiin käsin, tosin oli niitä lantakiskoja silloinkin mitkä kevensi sitä työtä.
Mutta paljonko mummon aikaan oli lehmiä navetassa. Niitä oli kuule kahdeksan. Nykyään on kahdeksankymmentä tai satakahdeksankymmentä. Lypsy- ja ruokintarobotit ovat Suomessa vielä melko harvinaisia, en edes tiedä että meidän kunnassa olisi yhtään lypsyrobottia.
Toki koneistus lisääntyy koko ajan, mutta samaa tahtia kasvavat tila- ja karjakoot, eikä työmäärä ole millään tavalla vähentynyt, pikemminkin päinvastoin.
ei kyllä mitenkään positiivisesti vaikuta.
Tässäkin ketjussa rutisijat ovat muita kuin viljelijöitä. Onhan viljelijöillä sitten oikeus puolustaa ammattiaan!
jätä maitotuotteiden, leivän ja lihan syöminen niin teet hyvän työn?
EU keksi tänne tuet, ei maanviljelijät. Ja mitä tulee koneisiin -ei ne työt tilalta lopu vaikka koneet onkin? tilojen koot koot ovat suuria ja jonkunhan - ja kun jokin kone yms laite,traktori hajoaa on se yleinsä osattava itse korjata hankkia varaosat yms. ja ne ei ole mitään pikkujuttuja. Ei se kuule ihan helppoa ole. et pidä vaan suusi kiinni.
Terv: maatilan työtä vierestä seurannut
Naapurin rouva on tuotekehittelijänä. Mikäpä sen on töihin mennessä, kun senkun kuvittelee ja hahmottelee päivät pitkät ja sovittelee palikoita yhteen.
Ja entä sen mies sitten. Joku rakennusinsinööri. Sellasta paperinpyörittelyä vaan. Ei sellaisessa työssä voi rasittua.
Toinen naapuri taas on sairaanhoitaja. Oon minäkin ollut sairaalassa, ja siellä ne hoitajat vaan kahvihuoneessa kikatteli keskenään. Ei ainakaan potilaita käyneet katsomassa kuin pari kertaa päivässä. Ei niillä paljon hommia ole.
Ja entäs tuo meidän k-kauppias. Volvolla ajelee ja vapaata voi ottaa ihan milloin vain. Helppohan sillä on, kun työntekijät tekee työt.
hirveän tarkkaan tiedetään muiden työt... Minulle on ainakin vasta uuteen erilaiseen työhön mentyäni selvinnyt sen hyvät ja huonot puolet. Siksi en voi sanoa mitään maanviljelijän työn raskaudesta tai muustakaan koska en ole sitä työtä tehnyt.
silti kaikilla isot talot, koneita piha täynnä, traktoreja, puimureita.
Ja se että tuilla eletään, suurin osa tuloista koostuu niistä.
Ei kai nyt maanviljelijöitä vihata, ihmiset on vaan kyrsiintyneitä. Ja monet maalaiset on ärsyttäviä juntteja kaupunkilaisten mielestä.
Sitäpaitsi av:lla vihataan kaikkia. Mm. opettajia, sairaanhoitajia, neuvolatätejä ym.
Minä en ole ainakaan koskaan valittanut ettei ole rahaa. Sitä on enemmän kuin riittävästi. Sekin kuulkaa tuntuu ärsyttävän että en valita rahanpuutetta. Vapaa-ajanpuutetta olen valittanut. Tukia nostetaan ja rahaa tulee tilille ties mistä. Hähhähhää.
silti kaikilla isot talot, koneita piha täynnä, traktoreja, puimureita. Ja se että tuilla eletään, suurin osa tuloista koostuu niistä.
että mitkä niistä koneista on ylimääräisiä? Kai sentään ymmärrät, ettei sitä maata ilman välineitä voi viljellä.
Ja maanviljelijät itse eivät haluaisi tukijärjestelmää vaan viljelijät nimenomaan toivovat rehellistä kilpailua hintoihin. Millä tavalla tukijärjestelmän olemassaolo on yksittäisten viljelijöiden vika?
Rahasta valittaminen taas tarkoittaa suurimmaksi osaksi sitä, että palkaa työtunteihin nähden on pikkuruinen. Viljelijöiden tuntipalkka on keskimäärin n. 5 euron paikkeilla. Se lienee kaikkien mielestä pieni tuntipalkka, vai voitko väittää muuta.
että lisääpä sun omaan kämppääsi töistä sun työhuone ja sosiaali- ja huoltotilat, niin alkaa sunkin kämpälle tulla kokoa.
Maalla koti on paitsi koti, niin myös työpaikka. Siellä on oltava toimistotilat, työvaatehuone, työvaatehuolto ja keittiö sellainen, että koko porukalle ja työntekijöillekin saa tehtyä ruuat joka päivä. Ei ne maatalot nuo huomioon ottaen niin kovin suuria ole, helposti pienempiäkin, kuin palkkatyöläisillä. Ja keskimäärin aika vanhoja ja remontoimattomia ne ainakin täällä meillä päin on.
Jos täällä joku jyväjemmari taas itkee kuinka maailma on viljelijöitä kohtaan niin epäreilu niin voi laittaa vastineksi ettei se ole sitä muillekkaan kuolevaisille.
Ja sitäpaitsi viljelijäksi ryhtyvä SAA investointitukea jos tila "työllistää" hänen lisäksi muijan tai sisaruksen tai vaikka naapurin kissan. Ei sillä väliä vaikka naapurin kissa saa palkakseen pyydystämänsä hiiret tai muija makaa päivät sohvalla, tukia tulee!