Itseaiheutetut sairaudet
Pitäisikö sinun mielestä itseaiheutetut sairaudet maksaa itse?
Esimerkkina "Martta", jolla on runsaasti ylipainoa ja ikää vaikkapa 50 vuotta. Marttalla on lyhyeen varteensa nähden runsaasti ylipainoa (160cm/130kg). Pitäisikö Marttan maksaa tarvitsemansa polvileikkaus, joka mahdollisesti pystytään todistamaan, että se johtuu Marttan painosta?
Kertokaa mielipiteenne.
Kommentit (36)
Haluan, että ylipainoinen naapurini saa hoitoa, jos hän sairastuu.Jos alkoholistit, tupakoitsijat, ylipainoiset jätettäisiin hoitamatta, niin millainen maa Suomi olisi? Ei ainakaan sellainen, missä minä haluaisin asua.
anorektikkojen ja bulimikkojen pääköpan korjaukset
Terveydenhoito ei voi toimia rusinat pullasta - periaatteella, ainakaan julkinen. Ja kuka määrittelee mikä sitten on itseaiheutettua ja mikä ei? Miten todistat että Martta on itse aiheuttanut ylipainonsa? Siinäkin tapauksessa kohtuullisempi vaatimus lienee painon pudotus (mikä taitaa aika usein olla lähtökohta jo ihan hoidon aloittamisen kannalta).
etteikö heitä hoidettaisi vaan siitä pitäisikö niiden maksaa se itse?
vuosi aikaa lahduttaa ja kunnon ohjeet miten...Marttan ei vaan laihdu (siis ei tee asialle mitään), mitäs sitten?
kysymys tosiaan kulminoituu siihen, että heitä ei hoidettaisi. Miten maksaa hoito itse, jos siihen ei ole rahaa?
Ja miten tosiaan todistetaan se, että sairaus X johtuu varmasti asiasta Y? Todennäköisyyksiä on tietysti paljon; esim. tupakoitsijan keuhkosyöpä melko varmasti johtuu tupakoinnista. Vaan entäpä kun on keuhkosyöpäpotilaita, jotka eivät ole eläessään polttaneet. Mistä heidän syöpänsä johtuu? Sattumasta? Eikö se sama sattuma (tai muu tuntematon syy) voi siis kohdata tupakoitsijaakin? Eihän kaikki tupakoijat kuitenkaan sairastu keuhkosyöpään.
tuolle tielle lähdetään, niin ihan varmaan valtio saa kaikki sairaudet ja onnettomuudet näyttämään itseaiheutetuilta.
koska kyllä sairaala lähettää laskun osastolla vietetyistä vuorokausista.
No ensin pitäisi todistaa ettei Martta tee kuten on ohjeistettu. Jos tutkimuksilla poissuljetaan elimelliset, hormonaaliset ym. häikät niin jää lääkärin punnittavaksi voidaanko leikkaus suorittaa - ylipaino lisää komplikaatioiden riskiä aina nukutuksesta toipumiseen, ja tosiasiassa tällaisissa tapauksissa käytetään erityisen vakaata harkintaa hyöty-riski-suhteesta.
Se veloitus ei ole lähelläkään todellisia kuluja, ei taitaisi tuhannet eurot riittää maksuksi vaan menisi kymmenille tuhansille.
Oli sitten "itseaiheutettu" tai ei. Mutta kukaan ei maksa todellisten kulujen mukaan. Ajatelkaas jos synnytyksessäkin olisi hinnoiteltu vaikkapa ilokaasu, epiduraali yms. erikseen.
enemmän omasta terveydestään joudutaan varmasti kehittämään.
Terveydenhoitokulut itse asiassa lähes kaikissa maailman maissa vaan jatkavat kasvuaan oli lama tai ei, ja on ennustettu että muutaman kymmenen vuoden kuluttua terveydenhoitokulut joissain maissa ovat korkeammalla kuin kyseisen maan BKT. On siis selvää, että ettei näin "voi" käydä, on siis selvää että ennen pitkää terveydenhoitoa tullaan enenevässä määrin rajoittamaan.
minusta yliapinoiset ja tupakoijat saisivat maksaa paljon enemmän omasta hoidostaan kuin jo maksavat tupakkaveron tai alkoholiveron muodossa, voi tietysti olla ettei heillä ole siihen resursseja. sitten pitää jättää jotain asioita hoitamatta. niinhän tehdään jo ulkomailla, ranskassa, espanjassa, dubaissa, USA:ssa jne. jos ei ole vakuutusta tai maksusitoumusta jostain, niin ei oteta edes sairaalaan.
Joskin en kannata sitä, että ylipainoiset ja tupakoijat joutuisivat maksamaan omasta hoidostaan enemmän. Etenkin kun ei voida todistaa, että vaikkapa korvatulehdus olisi ylipainon syy.
Mutta sen sijaan tupakan, makeisten, alkoholin ym. verotus voitaisiin jopa kaksinkertaistaa.
En itse pysty keksimään kovinkaan montaa jos yhtään, ja tuo taas tarkoittaisi silloin että koko julkinen terveydenhoito lopetetaan. Ja sitä en kannata missään nimessä!
En itse pysty keksimään kovinkaan montaa jos yhtään, ja tuo taas tarkoittaisi silloin että koko julkinen terveydenhoito lopetetaan. Ja sitä en kannata missään nimessä!
Ja jos jotain säästöjä saataisiin aikaan, ne kyllä kuluisivat sen jättimäisen kyttäys- kyyläys ja tarkastustoimison ylläpitoon, jossa päätettäisiin että mikä on missäkin tapauksessa itse aiheutettua ja mikä ei. Ja lisäksi voitais heti kouluttaa suosiolla puolet lisää lakimiehiä ratkomaan raastupajuttuja aiheesta.
koko ajan flunssassa, ei syö mitään vitamiineja eikä hedelmiä tms. Viettää aikaansa kauppakeskuksissa, hiplailee kaikkea eikä koskaan pese käsiään.
Lisäksi kulkeet kesähepenissä..
Pitäisikö maksaa todelliset sairaalakulut itse sekä lääkkeet ilman kela-korvausta?