Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi vailla kavereita. Osaisitteko auttaa minua?

Vierailija
20.08.2009 |

Pelkään, että lapseni on syrjäytymisvaarassa. Hän on rauhallinen poika, joka ei viihdy isoissa riehakkaissa leikeissä eikä osaa pyytää kenestäkään leikkikaveria itselleen. Eskari-ikäinen poikani leikkii päiväkodissa kahden kaverin kanssa vuorotellen. Toinen on nuorempi ja eri ryhmässä, eli leikkivät vain ulkona yhdessä. Hän ei kuulemma ole leikkinyt muiden kanssa eikä saa koskaan synttärikutsuja kuin näiltä kahdelta. Omassa pihassa on samanikäinen kaveri, joka leikkii poikani kanssa vain, jos hänellä ei ole muuta seuraa. Jos naapurille tulee toinen kaveri pihaan, minun poikani käsketään pois. Mietimme juuri, ketä hän kutsuisi synttäreille, eikä hän osannut nimetä kuin em. kaksi kaveria. Ensi vuosi koulussa pelottaa todella. Saako poika kaveria vai jääkö aivan yksin? Entä jos ainoa kaveri on sairaana tai muuttaa pois? Paritehtävät, välitunnit jne. Vai tuleeko peräti kiusatuksi? Hän on helppo kohde, melkein valmiiksi valittu :(

Mitä minä äitinä voin tehdä asian hyväksi, ettei pian ole liian myöhäistä?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme missään syrjäkylällä. -ap

Vierailija
22/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö sieltä tuttua, jonka kanssa voisi tavata eskarin ulkopuolella? Tai oletkö ylipäätään keskustellut ryhmän hoitajien kanssa, löytääkö poikanne seuraa eskarissa tai pääseekö hän mukaan leikkeihin.

Meillä ongelmana oli tyttö joka tuli eskariryhmään aivan ulkopuolelta. Ryhmä oli jo kolmevuotiaasta ollut enemmän tai vähemmän yhdessä ja melko vankat parit oli muodostunut eskariin mentäessä. Eskarissa sitten ope ja hoitajat ottivat teemaksi me hengen luomisen, tämän entisen pari ajattelun sijaan. Heillä oli niin että paria piti aina pari tehtävissä vaihtaa, jopa osa " vapaasta leikkiajasta " käytettiin pareittain niin että ensin piti parin yhdessä sopia mitä tehdään.

Ongelmat eivät todellakaan ole kokonaan ratkenneet, mutta nyt kakkosluokalla on havaittavissa että siemen on siinä mielessä kantanut hedelmää, että sekä tytöt että pojat leikkivät keskenään ja leikkiryhmän koko on kasvanut 2 - 3 ryhmistä suuremmaksi.

Itse olemme yrittäneet lisäksi olla aktiivisia siinä että meillä on ollut luokkakavereita kylässä. Erityisesti kesän ajan tapaamisia puolin ja toisin sovittiin viikoittain.

Tsemppiä teille. Äidit joskus näkevät ongelmia sielläkin missä niitä ei ole mutta tilannetta on hyvä seurata ettei kaverittomuus pääse ongelmaksi.

Ai niin ja meillä antoi ryhmäliikunta harrastus saamaan rohkeutta mennä mukaan muiden joukkoon. Vaikka siellä ei eskarikavereita ollutkaan, se kuitenkin vahvisti lapsen kykyä mennä mukaan myös eskarissa leikkeihin. Pitää vain muistaa että toiset ovat hitaampia lämpiämään eli lasta ei pidä töniä ja tyrkkiä liian nopeasti ryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi koulu, eikä ole mitään ongelmia leikkiä siellä ryhmässä. Eri lapsilla kehittyy eri taidot eri tahdissa.

Vierailija
24/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmäharrastus kannattaa aloittaa siltä varalta, että poikasi koulu- urasta muodostuu samanlainen kuin minulla, eli yhdellä kaverilla menin kolmannelta lukion loppuun, ja kiusaaminen tietysti vei kaiken itsetunnon.

Vierailija
25/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani tosiaan on se yksi kaveri siellä eskarissa, jota hän on tavannut muutaman kerran "vapaa-ajallakin". Eskariopet tuntuvat olevan tyytyväisiä, kun on joku kaveri. Aion kyllä puhua asiasta edelleen. Poikani on jossain mielessä vielä melko pieni lapsi henkisesti, eli kehityksestäkin voi olla kyse. Lapsiryhmässä on havaittavissa melkoisia ilkimyksiä, minkä vuoksi haluaisinkin suojata lapseni kaveripiirillä ja vahvalla sosiaalisuudella, jotta hän ei muutu kohteeksi ja uhriksi.

Lähettäisittekö lapsenne leikkimään sellaisen lapsen kanssa, joka ei entuudestaan kuulu lapsenne ns. omiin kavereihin? Tohdinko siis kutsua meille vuorotellen sellaisia eskarikavereita, jotka eivät ole ainakaan kiusanneet poikaani? -ap

Vierailija
26/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä me ainakin otettiin kontaktia myös kiusaajiin. Tuossa iässä lapset on empatiakyvyttömiä, mikä voi aiheuttaa kiusaamista. Eivät ne kiusaajat ole vielä turmeltuneita ja arkkipahoja.

10

Vierailija
27/36 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveria. Kutsu heidät synttäreille ja menkää vaikka pienellä porukalla johonkin. Tuohon pihaleikkiin voi nätisti, mutta napakasti puuttua. On huonoa käytöstä ajaa lapsi pois, kun parempaa seuraa tulee. Itse olen laittanut vastaavassa tilanteessa lapsen takaisin ja käskenyt vaan sanomaan, että "mua ei jätetä yksin". Tilanne on toistunut, mutta pois ei ole toista kertaa laitettu. Kaikki vanhemmat eivät vaan opeta porukassa leikkimisen sääntöjä. Onnea ystävyyden saralle!

Vierailija
28/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani leikkii vain tuon yhden kaverin kanssa. Jos kaveri on poissa, hän hakee aikuisista seuraa eikä uskalla mennä mukaan, kun hoitajat kehottavat leikkimään toisten kanssa. Mielestäni on liikaa vaadittu aralta alle kuusivuotiaalta, että hän menisi itse kehotuksesta hakemaan toisten seuraa. Varsinkin, kun hänen on joskus käsketty menemään pois, kun hän on mennyt katselemaan toisten leikkejä. Se on pienelle rankka kokemus ja opettaa varovaiseksi. -ap

Vierailija
29/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on jo kouluikäinen, mutta muistan hänen eskariajaltaan, että opettajat ohjasivat häntä aluksi jääräpäisesti poikaseuraan, vaikka olin kertonut poikani aina leikkineen mieluiten tyttöjen kanssa. "Tyttökavereita" sitten myöhemmin eskariryhmästä löytyikin.

Monesti tuon ikäisistä jo oletetaan, että pojat haluavat leikkiä keskenään ja mieluusti vielä isolla porukalla ja tytöt taas tyttöjen kanssa, vaikkei näin tosiasiassa olisikaan. Lapsikin saattaa sosiaalistua em. oletukseen, vaikka itse muuta haluaisikin.

Poikani ei muuten ollut erityisen tyttömäinen, mutta hän oli "paras kaveri"-tyyppiä (ei isossa porukassa viihtyvä), ja hän vieroksui rajuja leikkejä.

Edelleen leikkii myös tyttöjen kanssa, vaikka poikaseuraakin on löytynyt, mutta esim. taisteluleikit ja riehuminen saavat hänet vetäytymään syrjään.

Vierailija
30/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kun tätä palstaa lukee niin herää ihan väistämättä kysymys lastentarhojen hoitajien ammatitaidottomuudesta.

Siis "virikelapsia" sorsitaan ja jätetään tahallaan hoidotta, arkoja lapsia ei auteta sosiaalisissa taidoissa vaikka äiti on erikseen maininnut huolestaan ja lapsi selvästi tarvitsee apua. Mitä varten ne tarhanhoitajat siellä ovat?

Olen oikeasti huolissani että meillä on lauma epäpäteviä, empatiavammaisia ihmisiä hoitamassa pieniä lapsia.

Vierailija
31/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun haen häntä kotiin. Poikakaveritkin (ne kaksi) ovat rauhallisia ja ujoja, eivät niitä villeimpiä. -ap

Vierailija
32/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverina. Pojat on kuulemma villejä. Ehkä tuo tuosta vuoden aikana lämpiää pojillekin.

Vierailija
33/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäpäteviksi, mutta juuri tällä hetkellä asia ei vielä ole oikein hoidossa. Toivottavasti pian on. Meillä on kyllä hyviä päiväkotikokemuksia. -ap

Vierailija
34/36 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri onni oli että pihapiiriimme muutti todella ihana ja reipas vuotta nuorempi tyttö, josta on tullut poikani bestis :) Toisaalta olen huolissani siitä, että poika ei ole sitä tyyppiä, joka aina olisi "pitämässä puoliaan", vaan enemmänkin sellainen lupsakka ja mukautuvainen... Toisaalta olen valtavan ylpeä siitä, että hänellä on jo ikäisekseen erittäin kehittynyt empatian tunto ja kauniit käytöstavat. Mutta eipä taida luokan kovikseksi ja kingiksi olla. Toivottavasti osaavat sitten koulussa arvostaa mukavaa, joskin vähän hiljaisenpuoleista ja pehmeää kaveria...

Vierailija
35/36 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen poika jolla on kavereita vain koulussa, 2-3kpl samalta luokalta. Pitkien välimatkojen takia kyläilyt ovat minulle ylellisyyttä verrattuna omaan lapsuuteni jolloin pihalla oli lauma samanikäisiä lapsia ja kyläilyt olivat jokapäiväistä. Joo, on kerhot ja urheiluharrastukset kokeiltu mutta se ujous on se mikä estää "sisäänpääsyn". Poika itse on hyvin tyytyväinen tilanteeseensa vaikka joskus valittaa tylsyyttä.

Vierailija
36/36 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö aloitti 5-vuotiaana uudessa päiväkodissa ja on tosi hiljainen. Pelkäsin kovasti, ettei löydä kaveria. Heti suunnilleen ekasta päivästä erään toisen hiljaisen tytön vanhemmat tarrasi kiinni ja alkoivat aktiivisesti pitää yhteyttä. Tytöt leikkivät tiheään vapaa-aikana ja ovat olleen jo toista vuotta "bestikset". Ovat siis nyt eskarissa. Ihmettelin tätä, koska tuo toinen tyttö on ollut samassa pk:ssa jo 2-vuotiaasta. Taannoin juteltiin meillä tyttöjen kanssa ja kysyin ohimennen: "kenen kanssa leikit ennen meidän Maijaa?" Vastaus oli tyly: "Mä olin aina yksin." No, jo selittyi, miksi vanhemmat tarrasivat heti kiinni orastavaan ystävyyssuhteeseen ja nuo hiljaiset/nynnyt tytöt löysivät toisensa. Menevät ekalle samaan kouluun ja toivoivat toisiaan samalle luokalle. Rehtori lupasi vanhempaintapaamisessa, että yksi kaveritoive saa olla ja se toteutetaan.:)