Tänään se taas alkaa,
sorsanmetsästys! Sinne se mies taas lähti haulikko selässä. Hellyttävää oli katsella kun poikamme lähti mukaan ensimmäistä kertaa ja oli niin tohkeissaan että äidillä melkein silmäkulmat kostui :D. Toivottavasti toisivat kotiin monta herkullista sorsaa niin pääsen paistin tekoon.
Kommentit (71)
Lapset tietävät tehotuotantoon liittyvistä epäkohdista paljon. Yhtä suurena syynä nähdään metaanipäästöt, mitkä vauhdittavat ilmastonmuutosta enemmän, kuin lentämisestä tai autolla ajosta syntyvä saaste.
Pardoksaalista on, että koulukaverit, heidän vanhempansa, sekä opettajat paheksuvat. Säästämmehän me kuitenkin omalla toiminnallamme myös heidän maailmaansa.
Koska synnyttämämme säästö on pieni, suurimpana merkityksenä näemmekin kasvatukseen liittyvän merkityksen. Tuhlaaminen ja itsekäs hedonismi eivät ole ensimäisiä asioita, mitä haluamme lapsillemme opettaa.
Moraali ja sivistys eivät kasva epäolennaisissa kielloissa, vaan vankasti perustellussa arvokasvatuksessa.
jolloin saadaan sivutuotteena myös ruokaa pöytään. Toinen vaihtoehto on se, että eläinkantaa hillitsevät taudit, kuten esim. jänisrutto, ja sitten hoidetaan sen aiheuttamaa sotkua aika pitkään.
seurustella jonkun kanssa, jonka harrastuksiin kuuluu tappamienn.
jolloin saadaan sivutuotteena myös ruokaa pöytään. Toinen vaihtoehto on se, että eläinkantaa hillitsevät taudit, kuten esim. jänisrutto, ja sitten hoidetaan sen aiheuttamaa sotkua aika pitkään.
Itselleni kelpaa kyllä jänispaisti, riistalinnut ja hirvenliha ruokapöytään.
liittyykään siihen lihan tehotuotantoon?
Molempi huono. Järjetöntä kasvattaa lapsi tappamaan...n.15-16v ikäinen nuori, jolla isä tai äiti harrastaa metsästystä; eli ei sinne 5v mukuloita normisti mukaan raahata. Kerrotko miten voit itse syödä vaikka kalaa tai kananmunia?
Kalan tietoisuus aivan eri tasoa, kuin naudan yms..
Ja noiden luonnonkalojen tila ok, eli niitä on vesistöissämme paljon. Näiden kalojen kalastus tuottaa myös saastetta erittäin vähän.
Myöskään maitoa tai juustoa emme syö.
seurustella jonkun kanssa, jonka harrastuksiin kuuluu tappamienn.
Toiset harrastaa metsästystä ja joku sitten vaikka jotain muuta, mitä väliä?
Molempi huono. Järjetöntä kasvattaa lapsi tappamaan...n.15-16v ikäinen nuori, jolla isä tai äiti harrastaa metsästystä; eli ei sinne 5v mukuloita normisti mukaan raahata. Kerrotko miten voit itse syödä vaikka kalaa tai kananmunia?
Kalan tietoisuus aivan eri tasoa, kuin naudan yms..
Ja noiden luonnonkalojen tila ok, eli niitä on vesistöissämme paljon. Näiden kalojen kalastus tuottaa myös saastetta erittäin vähän.Myöskään maitoa tai juustoa emme syö.
kerropa mitä saastetta aiheuttaa riistan metsästys?
varmasti ajattele, että tässä me nyt pidetään tätä riistakantaa kurissa. Eikö vahvana motiivina ole juuri itse toiminta. Eli tappaminen ja vaaniminen:D..
Eli saastetta sielulle..järjetöntä. Mieluummin opettaa pojalleen kuvataiteita tjms..
ja että jos moraali antaa periksi syödä lihaa niin silloin voi myös saalistaa sen itse. Lisäksi lapsi halusi itse mukaan metsälle, ja on tutustunut asiaan koko ikänsä. Myönnät kai sinäkin että itse ammuttu sorsa on ekologisempi ja humaanimpi vaihtoehto kylmäaltaasta ostetulle tehotuotetulle broilerille? nimim. ap jonka perheessä syödään ylpeästi lihaa; tosin vain lähellä tuotettua luomulihaa tai itse saalistettua riistaa!
Itse metsästäminen on mielestäni paljon parempi vaihtoehto kuin esim. naudanlihan syönti. Ottaisin mielelläni sorsapaistia, naminami.
varmasti ajattele, että tässä me nyt pidetään tätä riistakantaa kurissa. Eikö vahvana motiivina ole juuri itse toiminta. Eli tappaminen ja vaaniminen:D..
Eli saastetta sielulle..järjetöntä. Mieluummin opettaa pojalleen kuvataiteita tjms..
Opeta sä kuvataiteita ja anna toisten opettaa vaikka sitten metsästystä; siinäkin suuri osa viehätyksestä kyllä perustuu luononssa liikkumiseen ja sen tuntemiseen opettelusta, mutta myös riistan pyynnistä ja sen laittamisesta pöytään saakka. Kukin tavallaan.
syödä sitten sen metsästämänsä eläimen ja homma on Suomessa sallittua, niin mitä te täällä vingutte?? O
Molempi huono. Järjetöntä kasvattaa lapsi tappamaan...
n.15-16v ikäinen nuori, jolla isä tai äiti harrastaa metsästystä; eli ei sinne 5v mukuloita normisti mukaan raahata. Kerrotko miten voit itse syödä vaikka kalaa tai kananmunia?
metsällä jostain 4-5-vuotiaasta. On käyty sorsa-, jänis ja hirvimetsällä. 5-vuotiaana olen ollut nylkemässä omalla puukolla hirviä. Ei se metsästys ole mitään verenhimoista tappajan hommaa. Toisekseen metsästyksessä eläimellä on edes jotkin mahdollisuudet kuin teuraslehmällä tai broilereilla. Koko pienen ikäni kuljin siis isäni mukana metsästysreissuilla, itse en ole metsästyskorttia suorittanut, enkä eläintä tappanut. Että tällainen kieroon kasvanut minustakin tuli.
syödä sitten sen metsästämänsä eläimen ja homma on Suomessa sallittua, niin mitä te täällä vingutte?? O
Olennaista on päästä yli lakisidonnaisesta ajattelusta "universaalimpaan ajatteluun"..jollei ole opinnoita tuttua juttua.
Meillä mm. kyseinen teoria on ohjaamassa lastemme kasvatusta
harrastusta jatkossakin ja jos omat lapset haluavat tulevaisuudessa metsästystä harrastaa, niin tottakai sen heille suon. Sinä voit toki tehdä omalla tavallasi.
kun metsästän ja kalastan ja harrastan muutenkin aselajeja.
Itselleni kelpaa kyllä jänispaisti, riistalinnut ja hirvenliha ruokapöytään.
Mitä sanoo viherpiipertäjämammat kun mies tai joku muu läheinen kuolee hirvikolarissa? Ja niin tulisi käymään yhä useammin jos niitä ei metästämällä vähennettäisi.
Metsästävät miehemme tekevät palveluksen teille kaikille säätelemällä eläinkantojen kokoa.
Metsästys on myös täysin laillista ja jopa suotavaa. Valtio olisi ns. kusessa jos hirvet lisääntyisivät täysin holtittomasti.
meiltäkin lähti pojat isänsä mukana metsälle aamulla.
tätä päivää onkin odotettu jo pitkään.
tämäkin on asia, jota ei voi kaupunkilaisille selittää, joten jätetään asiattomat kommentit huomiotta.
turvallista ja iloista harrastuspäivää niin sinne kuin tännekin.
e-pillereitä hirville? Oikeesti? Sillä tavallahan se lisääntyminen saataisiin pysymään kurissa, eikä tarvitsisi tappaa. Kyllä ihminen joka metsästää tappaa ihan vaan siitä tappamisen halusta, siitä että haluaa hengen pois joltain toiselta, elävältä olennolta. Ihan turha selittää mitään muuta. Ja jos otat lapsen mukaan metsästämään niin opetat lapsellekin että tappaminen on ok.
hyvä niin. Kai sitä on isompiakin ongelmia tai riemunaiheita itse kullakin kuin toisten tekemiset tai valinnat.
n.15-16v ikäinen nuori, jolla isä tai äiti harrastaa metsästystä; eli ei sinne 5v mukuloita normisti mukaan raahata. Kerrotko miten voit itse syödä vaikka kalaa tai kananmunia?