Koulutaksikysymyksiä... Kokeneemmat, auttakaa? =)
Ensiksikin: koulutaksietiketti. Kun saatan pienen koululaisen taksiin kuuluuko minun kertoa kuka taxiin tulee ja minne menee, vai onko se kuskin ammattitaidon vähättelyä tai noloa lapselle, kun olen niin "tomerana"?
Sitten aika: onko teillä taksit myöhästelleet? Ekaluokkalaiseni myöhästyi kahtena ekana päivänä siksi, kun taksi oli myöhässä. Onko siihen vain syytä tottua? Tänään oli ekaa kertaa mewlkein ajoissa (hakuaika myöhästyi vain 5 min.)
Ekaluokkalaisen keltanokkamutsi
Kommentit (10)
Osoitteet, nimet, kellonajat, koulut.
Ja alussa on heilläkin pientä härdelliä ennenkuin saavat homman sujumaan.
Kuitenkin nyt on eri tenavat kuin viime vuonna.
Meillä lapsi kulkee taksilla neljättä vuotta. En ole koskaan sanonut kuskille kuka tulee kyytiin ja minne on menossa, kyllähän se kuski tietää ketä on hakemassa ja minne lapsi on menossa. Pariin viime vuoteen en ole ollut edes saattelemassa lasta vaan hän menee sinne itsenäisesti.
Taksien myöhästely on aika tavallista, mikä voi johtua esim. siitä, että joku lapsi ei tule ajoissa hakupaikalle ja taksi jää odottelemaan myöhästelijää eli aika tiukka on aikataulu. Meillä on nykyinen taksifirma tehnyt päätöksen, että jos lasta ei kuulu kahteen minuuttiin niin taksi jatkaa matkaa ja lapsi jää näin ollen kyydistä. TMuita myöhästymisen syitä voi olla liikenne tai sääolosuhteet jne. Taksifirman tehtävänä on ilmoittaa jos taksi myöhästyy ilmoitetusta ajasta >10-15 minuuttia (en nyt muista tarkkaan aikaa).
Ekana aamuna ja uudelle kuskille (jos ei oo aina sama) voi esitellä lapsen ihan vaan että "Huomenta,tässä on Kaisa."
aina on alussa leipomista niiden aikataulujen kanssa ennenkuin sekin urautuu. Pienille koululaisille pitää opettaa turvavyön laitto, siinäkin menee loppujen lopuksi aikaa melkoisesti. Sitten jos joku ei ole ollut ajoissa odottamassa, taksi joutuu odottamaan.. Ja lopulta ollaan myöhässä.
Paluukyydin kanssa sama homma, meillä oli aika iso aikahaarukka, miten tyttö palaili kotiin. Ja ikävä kyllä, joskus hänet unohdettiin kokonaan koululle. Onneksi ekaluokkalaisilla oli kouluavustaja siellä odottamassa, sain aina puhelun kotiin jos taksia ei kuulunut, että tyttö tulee myöhässä.
mutta lapselle itselleen on hyvä selvittää, missä hänen pitää jäädä pois.
Myöhästelyä sattui kyllä ja molemmissa päissä - siis hakeavat kotoa myöhässä ja ovat siksi myöhässä myös koulussa, mutta niinkin päin, että lapset saavat odottaa tunninkin koululla kotiinpäin kuljetusta.
Toinen, mihin ainakin Tampereella pitää varautua, on, että kotiinpäin tullessa taksit voivat noi nvain kieltäytyä ottamasta lapsia kyytiin, koska "lapsi on likainen" tai voivat jättää lapset (jopa ne, joiden koulukyyti johtuu jostain vammasta ja jotka ovat tavallistakin hömelömpiä selviämään itse) jonnekin ihan muualle kuin mitä sopimuksessa lukee. Vaikka siis vanhemmat ovat joutuneet allekirtjoittamaan kirjallisen lapun siitä, minne lapset saa jättää tai viedä, se lappu ei välttämättä sido taksikuskia, jos taksikuski saa rahakkaamman keikan jostain. meidän assipoika esimerkiksi on jätetty puolen kilometrin päähän kotoa marketin parkkipaikalle ja toisen kerran keskelle kaupunkia odottelemaan että toinen taksi tulee hakemaan hänet siitä, kun sen ensimmäisen piti lähteä johonkin. Pahinta oli, että kun kyseessä oli asperger-lapsi, jonka itseilmaisu pelottavien asioiden suhteen on muutenkin vähän hakusessa, minulta meni monta piävää tai peräti pari viikkoa, ennen kuin minulle selvisi, mitä oikein oli tapahtunut. Siinä vaiheessa oli vähän myöhäistä ryhtyä soittelemaan kaupungille koulukyytejä järjestelevälle tahollekaan. Soitin kyllä, mutta epäilenettä se ei johtanut enää edes jatkokyselyihin vaan soittoni dissattiin höyrypäisen vanhemman häiriköintinä...
Enkä kyllä ikinä muista myöhästyneeni koulusta taksien vuoksi. Kyllä ne ajoissa oli liikkeellä. Mutta ne ei myöskään jääneet odottelemaan myöhästyjiä. Jos lapsi ei ollut tien varressa, niin eivät edes jarrua painaneet, vaan ohi vain. Lapsihan oli saattanut mennä jollain ihan muulla kyydillä jo kouluun.
ei ole toiminut Otalammen uuden koulun auettua toissa vuonna. Eikä toimi edelleenkään, kuskeilla ei ole listoja, eivät ilmoita mistään kenellekään, ajavat ohi, myöhästelevät ja kiertelevät reittejä miten sattuu;(
Tämä siis ihan omakohtaisesti koettua, ei kuulopuhetta
Hui kamala! Minun lapseni on e-lapsi, joka tarvitsee taksin yli-impulsiivisuuden takia (kuuluu diagnoosiin). Hän siis periaatteessa osaa rauhallisena liikkua liikenteessä, tietää kaiken, mutta ei tarvita kuin kaveri toisella puolella tietä tai vaikka kissa jota olisi kiva silittää ja lapsi unohtaa kaiken. Saattaisi hyvinkin juosta suoraan rekan alle, ei näe ei kuule mitään muuta kuin sen mikä kiinnittää huomion.
Joten olisipa "kiva" jos kuski jättäisi lapsen tässä isossa kaupungissa väärään paikkaan!!!
Vaikea uskoa, koska kuntahan maksaa ja taksifirma on tehnyt ostopalvelusopimuksen joka kyllä sitoo firmaa.
että parkkipaikalle suhahti koulukyytitaksi ja äiti oli tunkemassa poikaa kyytiin, mutta tämä ei ollutkaan se taksi johon pojan piti mennä.
Oikea taksi tuli sitten 20 min myöhässä, toki alkuun on vähän säätämistä.
Mutta varmaankin olisi hyvä jos lapsi itse osaisi sanoa "Huomenta olen Mikko ja menossa Savikylän alakouluun" ja vastaavasti paluumatkalla "Mikko Mallikas ja kotiosoitteeni on Karhukuja 5" toki turhaa sitten enää kun tuttu kuski ja syksy edennyt pidemmälle.
Vaikea uskoa, koska kuntahan maksaa ja taksifirma on tehnyt ostopalvelusopimuksen joka kyllä sitoo firmaa.
ja kuten sanottu, vielä kahdestikin. Luulen, että tähän vaikutti myös se, että meidän poika ei ulospäin näytä mitenkään erityiseltä. Taksikuskit ovat siis luulleet, että häntä kuskataan vain yleisen pullamössöyden tms takia, "eikä pieni kävelymatka tee pahaa". He eivät ole tajunneet, että kyydille on ihan oikea tarve.
me kun asutaan pienessä maalaiskylässä, soitin taksikuskille edellisellä viikolla ja sovittiin koska ja mistä tulee meidän pikkuisen hakemaan! kymmenen minuuttia on ollut heittoa hakuajassa, viikon on nyt taksilla kulkenut, en tiedä onko myöhästynyt mutta tuskin siitä on haittaakaan täällä ainakaan! taksi hakee vain samaan kouluun kerralla porukkaa,että en nyt ole sanonut minne on menossa :)