Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

SUURPERHEODOTTAJAT, huhuu!!

19.08.2009 |

Huhuilen että josko jokin muukin ryhtyisi aktiivisesti kirjoittelemaan....Toki aina silloin tällöin joulukuisiin kirjoittelen, mutta koska viidettä odotan oisi mukavaa joskus kuulostella muidenkin "isojen" perheiden äitien / odottajien tunnelmia.

Minulla siis la joulukuussa, 15.pvä. Edessä sektio, viides sellainen, ja siitä johtuen sektion yhteydessä tehdään sterilisaatio. Viisi lasta on kuitenkin oman mittapuuni mukaan jo melko iso perhe. Lähituttavapiirissä ei muita ole. Muut lapset ovat poika -98,tyttö-01, poika -03 ja poika -08.

Asutellaan etelä-Savossa.

Kirjoitelkaahan kuulumisia muutkin......

Tanni+masuasukki

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin ootellaan sitä viidettä mussukkaa syntyväksi marraskuussa ja meillä tytöt on 4v8.5kk,3v7.5kk,2v7kk ja poika on 1v4.5kk.

Me asustellaan Turun suunnalla.

Vierailija
2/71 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan viidettä lasta ja laskettu aika on 23.12.

Ennestään on neljä tyttöä 07/02,tuplat 08/04,03/07.

Nyt siis raskausviikkoja tasan 22 ja poika on tulossa...

tityli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa Tanni että avasit tänne pinon.. !!

Tosin en taas tiedä kuinka aktiivisesti ehtii kirjottelemaan.. Jotenkin tuntuu ettei aika riitä mihinkään..

Pikaisesti siis ilmottaudun tähän pinkkaan..

Viidettä meillekin odotellaan, huhtikuulle tosin, eli ihan alkutekijöissään vielä ollaan..

Meillä siis poika-00, tyttö -06 ja pojatx2 -08.

Sectioon kai minäkin "joudun" kun meidän kaikki pojat on leikattu, aion kyllä vielä kysellä josko olisi mahdollista alakautta kokeilla.. Onhan tuossa kuitenkin kahdeksan vuotta väliä ja yksi alatie.. Ja kaikki aiemmatkin on ensin yritetty alakautta, mutta...

Lopullinen lapsiluku on vielä vähän avoin, nyt on niin ihanan seesteinen olo, että luulen että jää tähän.

Alku on ollut todella helppoa, väsymys ainoana oireena..

Nyt lähden jatkamaan lelujen raivausta ym.. Sekä tietty Cry Babya.. :D

Vierailija
4/71 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilanne on se, että olen kolmen lapsen yh. Lapset on 10v, 9v ja 7v. Lisäksi mies on kahden lapsen yksinhuoltaja mutta asumme erillään, koska näiden kahden perheen yhdistäminen osoittautui hankalammaksi kuin erikseen asustaminen. Testi mulla plussas viikko takaperin, mutten uskalla iloita sitä, ennen kuin on tarkistettu että kohdussa on kaikki kunnossa; mulla on sterilisaation purun vuoksi kohonnut kohdunulkoisen raskauden riski.

Sinänsä tämä tilanne on hassu; yhteistä lasta oikeasti yritettiin yli vuosi, sitten se ikäänkuin jäi tasolle 'tulee jos on tullakseen'. Keväällä juteltiin et pitäsköhän harkita ehkäsyn käyttöä, mutta todettiin yhdessä et tuskin mä raskaaksi enää tulen kun en ole viimesen kolmen vuoden aikana tullut. Ja nyt sitten yhtäkkiä plussaa.

Joka tapauksessa; meidän kahden kodin perheessä on sitten kuusi lasta jos tämä raskaus jatkuu loppuun asti :)

Vierailija
5/71 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tosiaan on kuudes tulossa ja la on helmikuussa, rv siis 15+3. Tämä on sellainen pahnan pohjimmainen edellinen syntyi reilut 4 v sitten.

Tuosta sterilisaatiosta kuulisin tanni lisääkin. Minäkin olen sitä ajatellut josko se olisi mahdollista synnytyksen yhteydessä. Kaikki ovat syntyneet alakautta tähänastiset enkä ole vielä sitä lääkäriltä saati neuvolasta kysellyt millainen toimenpide se on. Lapsiluku on tämän jälkeen täynnä ja hormonivalmisteet eivät kiinnosta sen paremmin kuin kuparikierukkakaan joten jotain pitäisi keksiä ;)

Vierailija
6/71 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluun mukaan!

Mulla siis on 4 lasta, ja positiivisen raskaustestin tein viime lauantaina. :) Vielä vähän semmonen olo että ei meinaa itekkää uskoa todeksi, eka kierrosta tärppäsi tällä kertaa. :) Näillänäkymin LA on 27.4.2010, saa nähä mihin siirtyy sit ultrassa, kun eteenpäin ne on ennenki siirtäneet...

Meän perheessä on (miun ja miekkosen lisäks) tyär 11v, poitsut 8v, 6v ja 2,5v. Lapsille ei viel oo kerrottu jotta lisääkin ois tulossa. ;) Ovat kyllä jo kauan puhuneet että meille pitäs saada vauva. :D Asiasta tietää mun 2 siskoa, toinen oli jo jännäämisessä mukana, toinen oli aavistanut tilanteen ja kysyi suoraan, joten kerrottava oli.

Mä jotenki vaan tiesin että oon raskaana. Oireetki alkoi jo viikko oviksesta, tissit tuli kosketusaraksi, tuntu niinku maito ois noussu rintoihin, oli palelua ja lämpöä (ja palelua on vieläki), ientulehdus (joka mulla aina raskausaikana, ei muuten..), väsytti tolkuttomasti, päikkäritki piti välillä nukkua. Ja väsymys jatkuu edelleen, se tulee aina tiettyyn aikaan päivästä ja pitää sinnitellä että pysyy hereillä.

Nyt pitää lähtee lenkkeilemään ennen töihin menoa, onnellista odotusaikaa kaikille meille "suurperheellisille!"

Vierailija
7/71 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ilmottaudun mukaan. Meille siis tulossa neljäs lapsi. Muut lapset 4, 2 ja 7kk. Tämä raskaus tulikin ihan yllätyksenä näin äkkiä. Olimme kyllä meinanneet aloittaa ehkäisyn käytön, mutta kun ei nuo aiemmatkaan raskaudet ole alkaneet niin äkkiä niin luotimme siihen. Ison perheen olemme halunneet, mutta ei ehkä ihan näin tiiviillä tahdilla, mutta iloisia toki olemme uudesta tulokkaasta. Eniten jännittää ulkopuolisten kommentit: neuvola, oma äitini ym. No tämä on meidän perheen elämää eikä muille kuulu ;) Ei olla vielä ulkopuolisille kerrottu, joten mukava kirjoittaa tänne ja jakaa asia. Raskauden kestosta en vielä tiedä, kun kuukautiseni eivät kerinneet alkaa tässä välissä. Ultraan pääsen ensiviikon perjantaina, joten silloin ollaan paljon viisaampia. Luulen kuitenkin, että huhtikuulle menee. Oireet alkoivat vaivihkaa ja oikeastaan ne tajusin, mutta halusin kieltää. Mies oli kyllä varma asiasta ennen testiä. Aluksi sain 2 hiivatulehdusta peräkkäin (jotka aina liittyneet raskauksiini), sitten vauva rupesi kiukuttelemaan tissillä ja maidon tulo hidastui. Lisäksi vielä alkoi etova olo ja väsymys, jolle yritin keksiä selityksiä. Aika jännää nähdä nyt kuinka keho kestää näin tiheät raskaudet vai tuleeko tästä hankalampi. Yleensä olen voinut todella mainiosti alkuväsymystä lukuunottamatta. Reippaita syyspäiviä kaikille!

Vierailija
8/71 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon siis että jaksaisitte kirjoitella kuulumisia, kun meitä on kerran näin monta....

Joku kyseli sterilisaatiosta synn.yhteydessä, miullahan asia on vähän eri kun tehdään sektio. Mutta googlettamalla selvisi tämä;

Naisen sterilisaatio

Naisen sterilisaatio tehdään useimmiten nukutuksessa tähystysleikkauksessa eli laparoskopiassa. Se tulisi tehdä mielellään viikon kuluessa kuukautisten alkamisesta raskauden mahdollisuuden poissulkemiseksi. Kunnallisella puolella sterilisaatioon on 3-6 kk:n jonot.

Laparoskopiassa vatsaontelo täytetään napapoimusta menevää neulaa pitkin näkyvyyden parantamiseksi hiilidioksidikaasulla. Se työntää suolistoa kevyesti pois tieltä. Samasta pienestä viillosta viedään tähystyskamera, jonka avulla leikkaava lääkäri näkee operoida. Alavatsaan tehdään apuviilto, josta tuodaan munanjohtimien ympärille laitettavat puristimet tai munanjohtimen katkaisemiseen tai tarvittavat välineet. Toimenpiteen jälkeen kaasu johdetaan pois vatsaontelosta ja haavoihin laitetaan tikit. Operaatio kestää noin tunnin. Jos vointi on hyvä, kotiin voi päästä jo samana iltana, yleensä viimeistään seuraavana päivänä. Sairaslomaa tarvitaan yleensä alle viikko.

Välittömästi synnytyksen jälkeen toimenpide tehdään pienellä leikkauksella muutaman senttimetrin viillosta navan alta. Tällöin munanjohtimet sidotaan ja niistä poistetaan noin puolentoista senttimetrin palat. Jos synnytys tapahtuu keisarinleikkauksella, sterilisaatio tehdään samassa yhteydessä.

Plussat:

* huoleton

* varma

* edullinen

* lopullinen

* ei ole todettu aiheuttavan terveyshaittoja

* teho alkaa heti (kun leikkaushaavoilta pystyy olemaan yhdynnässä)

Miinukset:

* koska toimenpide on lopullinen, sitä pitää harkita tarkoin

* vaatii kirurgisen toimenpiteen -> leikkauskomplikaatiot

* nukutuksessa on omat riskinsä

* jos menetelmä pettää, raskaus on usein kohdunulkoinen

* hankalampi toimenpide kuin miehen sterilisaatio

Päivitys 1/2007: Essure-menetelmä on hellävaraisempi keino tehdä sterilisaatio. Siinä kumpaankin munajohtimeen sijoitetaan pieni joustava mikroimplantti. Asennuksen jälkeen munajohtimet kasvavat kiinni kolmessa kuukaudessa. Johtimien sulkeutuminen estää munasolujen kulkeutumisen kohtuun, eivätkä siittiöt näin ollen pääse heldelmöittämään munasolua.

Itselle ei ihmeitä kuulu , maha kasvaa ja omasta mielestä on jo valtava. Väsynyt oon töiden jälkeen kyllä ollut ja huomaa että päivän on jaloillaan.

Flunssakin meinaa iskeä, kurkku on vähän kipeä. 2. vanhin lapsi on ollut jo 1½ viikkoa yskässä, nuorin on 3 päivää ollut räkäinen ja nyt myös isä. Onneksi taitaa olla vain tavan flunssaa.

Tuo 2. vanhin hävitti kotiavaimen koulumatkalla ja sitä etsittiin kissojen ja koirien kanssa, ei löytynyt. Vähänkö otti pattiin. Vanhin sai hepulit jalisharkoissa ja karkasi. Ei sitten suostunut puhumaan että mikä mättää ja mökötti 3h pimeässä vaatehuoneessa. Lopulta suostui kirjottamaan tapauksesta paerille, mutta pari päivää vietti minulle mykkäkoulua. Viime vuonnahan karkasi epäonnistumisen tllen koulusta muutaaman otteeseen ja nyt ootan että milloin se tapahtuu....Kuraattoriin jo olin yhteydessä, jos juttelisi pojalle. Vaikaeaa on kasvattaa omia lapsiaan vaikka pitäisi olla kasvatuksen ammattilainen.

Tällaisia tällä erää, kirjoitelkaahan muutkin, kun meitä kerran on suhteellisen monta!!

Tanni

Vierailija
9/71 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussasin juuri joten mitä tahansa voi toki käydä. Vanhemmat lapset (kaikki poikia) 10/98, 02/00, 08/01 ja 11/05 sekä perheeseen kuuluu vuoroviikoin avomiehen pojat 05/03,

eli meille on syntymässä uusperheen ensimmäinen yhteinen vauva :)

Esikoinen onkin ainoa jota en ole "vauvalehden sivuilla odottanut", heh joten tämä oli aika itsestään selvyys että tänne sitä näköjään hakeutuu :D

Lisää juttu kunhan kerkeän ajan kanssa koneelle :)

-tuitu

Vierailija
10/71 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperhekuumeilijoista siirryn minäkin suurperhe plussaajiin =). Tuolla huhtikuisissa kirjoittelen enemmänkin. LA siis huhtikuun lopussa, varmistuu parin viikon päästä ultrassa.

Lapsia kotoa löytyy 4 ja tämä siis viides, eli peukaloputti =). Lapset on poika 10v, tyttö 6v, poika 4v ja tyttö 1v.

Mukava kuulla ja lukea muiden suurperheodottajien arjesta.

Muru ja putti rv 6

Vierailija
11/71 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa uusille ja kaikille muillekin!!

Meidän koululaisen avain löytyi, joku oli ystävällisesti löytänyt sen, vienyt opelleen ja tämä oli toimittanut opehuoneeseen. Tytön oma ope vaan ei asian eteen ollut viitsinyt mitään tehdä, oli vaan ilmoittanut että "ei oo avainta näkynyt". Mies soitti reksille ja tämä tuntomerkkejä vastaan löysi opehuoneen ilmotustaululta avaimen ja toimitti tytön luokkaan. Muutenkin tytön opesta en oikein tykkää, vaikka kristinuskoon kuulumme mekin, niin en tykkää että virsiä lauletaan joka pvä ym ym. Mutta yritän kestää tän vuoden kun ensi vuonna kolmoselle mennessä ope vaihtuu.

Omassa olossa ei ihmeitä, sokerirasitus olisi parin viikon päästä. Turvotus on vähän lisinyt ja väsy vaivaa mutta muuten olo mitä mainioin. Oma flunssa ei ainakaan oo pahemmaksi mennyt, nuorin ja toiseksi vanhin muksu kyllä kovasti yskivät/ räkivät, mutta kuumetta ei ole. Toivotaan että taudit häipyisivät. Mukavaa loppuviikonloppua kaikille suurperheellisille!!

Tanni+ öttiäinen, raskausviikkoja jotain yli 20 ja risat....

Vierailija
12/71 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa, että täällä on muitakin suurperheellisiä odottajia!!!

Meillä ennestään neljä lasta (96, 98, 05, 08), nyt viides tulossa. Laskettu aika 6.5.2010 eli ihan aluillaan ollaan (4+4).

Keskenmenoja sain ennen neljättä tosi monta, joten hieman varuillaan ollaan. Lääkityksen laitoin heti päälle, kuten edellisraskaudessakin. Toivotaan, että se auttaa (ainakaan neljäs ei keskeytynyt lääkityksen avulla).

Toivottavasti muista käydä näillä sivuilla. Vaikka minulla on monta lasta, niin en ikinä ole kirjoitellut täällä. Nytkin vahingossa eksyin :)

Vierailija
13/71 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tanni, tuolta kuumeilijoista jo sulta kyselin onko suurperheellisille pinoa mut täältähän se jo löytyki..

Elikkäs kuutosta täällä ootellaan. 6.11.09 pitäs olla sitten tämä laskettu aika. Vanhemmat lapset ikähaitarilla 6-1v että touhua piisaa. :D

Sairaslomalle jäin tuossa parisen viikkoa sitten ku ei enää kroppa kestäny raskaampaa työtä enää kotitöiden ja lastenhoidon päälle ja sitä kestääki sitten ihan tuonne äitiysloman alkuun. Ihan hyvä ratkasu tämä tällä erää. Vielä semmonen vajaa 5 viikkoa viralliseen äitiysloman alkuun. :) Väsymystä meinaa välillä pukata päälle..

t.ikukuume ja pikkunen Rv 30+3

Vierailija
14/71 |
31.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon toistaiseksi välttynyt isommilta krempoilta mutta vielähän tuota ehtii...Äitiysloman pitäisi alkaa 10.11. ja siis toistaiseksi ei oo ollut selkävaivaa eikä muitakaan ikäviä repäisykipuja kuten ed. raskaudessa. Mutta täytynee koputtaa puuta. Työpäivien (hyvin hektisten sellaisten) jälkeen on kyllä aika väsy olo ja pitäis jaksaa omien lastenkin kanssa...

Ja nyt täytyy kiitää, nimittäin harrastusrumba on alkanut ja niihin kuskaaminen myös....

Tanni

Vierailija
15/71 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuun 13. on laskettupäivä, mielestäni aika hauskaa, kun esikoisellani oli sama vuonna1993. Lapsille kerrottiin heti asiasta, kun oltiin käyty yksityisellä lääkärillä sisätytkimuksessa ja varhaisultrassa vkolla8, niin, että oli oikeasti jotain kerrottavaa. Esikoinen tokaisi, että eikö jo viis olisi riittänyt. Hänestä nuorempiin päin innostus asiaan kasvaa ja kasvaa, toiseksi nuorin on aivan onnessaan uudesta vauvasta, nuorimmainen ei vielä ymmärrä, kun on vasta 13kk. Muuten on toistaiseksi ihan loistava olo, mitä nyt jokatoinen päivä nukuttaa ja jokatoinen oksettaa... Niskaturvotusultrassa käytiin pari vkoa sitten, kaik ok, veriseulasta ei ole kuulunut vielä mitään, eli lienee hyvä merkki, jos tulos vasta ens kuussa neuvolasta.

Vierailija
16/71 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin jo ennemmin kirjoitellut, mutta kirjautumisen kanssa ollut ongelmia...

laskettu aika helmikuussa 2010

ennestään tyttö-00

poika-01

tyttö-03

poika-05

kellekään ei olla vielä kerrottu, mutta maha uhkaavasti kasvaa, joten heti tullee ilmi?

Taita 17+6

Vierailija
17/71 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisia kuin minä, kun meitä kuitenkin on näin paljon!!

Olen ollut eilen ja tänään kotona kun flunssa vaivaa. Työterveyshoitaja epäili että on tavallista "maatiaisflunssaa", eikä siis sikasellaista, mutta aika vetämättömäksi tuo kuume ja sängyssä makaaminenkin tekee. Lisäksi vanhin (11v) oksensi yöllä ja oli kaikki sängyt, vaatteet ja vessakin oksussa ja niitä sit neljän aikaan yöllä kuumeissani siivosin.Ihanaa tää äitinä olo....

Maha on jo minullakin aikas iso ja esim. liikkatuntien pitäminen koulussa ei enää mukavinta puuhaa. Välillä tulee sellaisia repäisy/vihlaisukipuja alavatsaan, joten sit täytyy hiljentää tahtia.

Meillä 2 keskimmäistä on innoissaan odotuksessa mukana (8v ja 6v), nuorin (11kk) ei vielä tajua ja vanhin (11v) asenteella ei voisi vähempää kiinnostaa. Miten muilla isommat suhtautuu odotukseen?

Mutta mutta...mukavia syyskuun päiviä ja kirjoitelkaa!

Tanni rv 26+3

Vierailija
18/71 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt parina päivänä ollut niin hyvä olo että välillä mietityttää onko tuolla vatsassa mitään vai ei, MUTTA viikot on vasta niin pienet että kokemuksesta tiedän että pahin on edessä muutaman viikon sisällä.

Meillä on tosiaan uusperhe jonka seitsemänneksi lapseksi on pienellä kunnia syntyä, lapsille kerroimme viime viikolla ja reaktiot olivat kaikilla ilahtuneet.

Samana päivänä autossa olivat pohtineet että kumpaa sukupuolta vauvan pitää olla, kaikki muut eli 11-v, 9-v, 8-v, 6- ja 6-v olivat sitä mieltä että sen pitää olla poika ehdottomasti että saadaan Jukolan veljekset kasaan, nuorimmainen kohta 4-v oli ollut sitä mieltä että sen pitää olla tyttö jotta äidillä on joku muukin tyttö talossa kun pelkkä kissa :)

tuitu rv5+4

Vierailija
19/71 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensiksi kiitokset tanni kun vastailit tuohon sterilisaatio -kysymykseeni.

Täällä rv näyttää 18+1, vielä solahtaa vanhat vaatteet päälle, mutta kumpu kyllä nyt taitaa alkaa kasvaa joten ei tätä enää kovin kauan salaisuutenakaan voi pitää. Lapsille eikä muillekkaan ole kerrottu vielä mitään. Kummiteleeko mielessä ed.syksyinen km, mutta kerrotaan kyllä kunhan on rakenneultrassa käyty. Normaalistikkin vähän pömppömahaa niin ei ihan heti erotu.

Nuha meinasi pukata kovasti päälle, otin pari päivää lähinnä levon kannalta niin ei päässyt kunnolla tulemaan. Mullakin vihloo alavatsasta jos nopeasti nousee, muuten vähän vielä väsymystä niin eiköhän se keskiraskauden avuoisuus tästä lähde ! Mukavaa viikonloppua !

Vierailija
20/71 |
14.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidettä odotellaan toukokuulla syntyväksi eli ihan alkutekijöissään vielä tämä raskaus. Toivon mukaan kuitenkin saadaan se viideskin villahousu perheeseen. =) Isommat lapset ovat -00, -02, -05 ja -07 syntyneitä, kolme tyttöä ja poika.