Muita naisia kenellä pysyy työkalut käsissä?
Meillä on rakennusprojekti menossa ja olen heilunut raksalla lähes siinä missä mieskin. Hieman huvittaa ihmettely mitä saan osakseni. Miksi minä naisena en voisi tai osaisi tehdä omaa osuuttani talomme eteen? Tietysti osa hommista on sellaisia, että voimani eivät yksinkertaisesti riitä, mutta tällaisia yksinkertaisia allaskaappien asennuksia, maalausta yms. on myös paljon.
Kommentit (16)
Eilen oli naulakon asennusta ja keittiökaappien kasausta. Ei kovin ihmeellistä, mutta silti.
Myös raudoitus ja muut betonihommat menevät siinä missä auton huolto/korjauskin.
Eikä laatoituskaan ole outo juttu niinkuin laminaatin asennuskaan ;-)
Lapsena olin poikatyttö ja silloin ne jutut oli ihan huvittavia. Mutta nyt, kun olen kahden lapsen äiti, se perinteiseen naisen rooliin työntäminen vasta rasittaakin. Olen ns. perinteisellä miesten alalla(rakennusinsinööri)ja monesti olen kuullut miehisen alan valinnasta. Miestä jutut ei haittaa, kun on vain tuntenut minut aikuisiältä alkaen. Ja toisaalta miesvaltaisella alalla se paikkansa löytäminen on joskus vaikeaa myös, kun helposti tytötellään ja pidetään sihteerikkönä.
mun mies on kirvesmies ja sanoo että kaapistojen /kylppärin ja keittiön) asentaminen on ihan yhtä helvettiä eikä sitä saa keittiöfirman miehetkään ekalla yrittämälä juuri ikinä pystyy. Niin että tosi hienoa, että te noin harrastelijoina ja tsi-naisina pystytte heti ammattilaisia parempaan suoritukseen. Kyllä naisten pitäisi heti vallata nämäkin alat niin ei enää tarvis korjata keittiöasennuksia vuosikorjauksissa!
Ps. mullakin pysyy työkalut käsissä. Etenkin läppäri ja puhelin. ja vatkain ja ompelukone. Tarpeen vaatiessa muutkin moottorisahasta ruuvinvääntimeen ja paineilmanaulaimeen, mutta en erityisesti nauti siitä, enkä rehvastele sillä.
nuo hommat teetetään ulkopuolisella, samoin auton renkaiden vaihdot ym. Itse kyllä mm. metsästän ja kalastan ja inttikin on käyty, joten jotain tatsia "miesten hommiin" löytyy.
Ja tänäkesänä rakensin vielä koirankopin rakennusjäte puusta :) Ja ihan ite.
Toteanpahan samalla, että nainen saa paljon enemmän arvostusta tekemällä miesten töitä kuin mies saa tekemällä naisten töitä.
Kun mies tekee naisten töitä, niin näinhän sen kuuluukin olla mutta nainen on superihminen kun vasara pysyy kädessä.
etta mina maalaan, tapetoin jne ja teen muuta tammosta sisustushommaa ja mies sitten hoitelee sellaset kaappien kokoamiset ja muut.
ehkä eniten porakonetta ja vasaraa tuli käytettyä.
laatoitin,saumasin, maalasin, laitoin miehen apuna laminaattia ja laitoin levyjä seinään yms. niitä hommia mitä sitä nyt kykeni maha pystyssä tekemään :)
nykyään ei tule noita hommia harrastettua, mutta tarpeen vaatiessa teen ihan mielelläni.
autoa en huolla enkä aja ruohonleikkuria, ne on ihan miehen vastuulla
mä olen vaan tosi huono tekemään käsillä yhtikäs mitään. Kädet ei vaan toimi :/.
Nykyisin sen verran ja niitä hommia, joita pystyy lasten ohella. Mies on tee-se-itse tyyppi, joten hän tekee suurimman osa, mulle on jäänyt enemmän apurin osa. Mutta vasara pysyy kädessä ja osuu.
Lisäksi minun hommikseni on jostain syystä tullut koottavien huonekalujen kokoaminen. Viikonloppuna läjäsin lasten kerrossängyn (mies auttoi vain nostamaan yläsängyn paikalleen). Mies sekaantuu vain, jos pyydän apua jonkin hankalan ison osan kanssa tms. Ehkä näin on mennyt siksi, että en malta odotella, vaan alan kasaamaan heti...
Ap:han on luultavasti kerran lähiaikoina asentanut yhden allaskaapin (plus joskus maalannut jotain), ja on siitä vieläkin niin tohkeissaan, että päätti aloittaa tämän ketjun asian vuoksi. Missään ei mainita lopputuloksesta.
2 taloprojektia onnellisesti takana. Ainoa laitteet mitä en uskalla oikein käyttää on iso naulapyssy ja sirkkeli:)
Muuraustyöt, laatoitukset, parketit, kalusteasennukset, maalaukset, runkotyöt yms yms roilotukset ja niiden täytöt - kaikki onnistuu.
teen meillä mm. maalaukset, tapetoinnit, ikean kaappien kasaukset, kipsilevyjen nauhoitukset jne. Minusta ne ovat kivaa hommaa joten siksi niitä teen. Mies sitten saa tehdä ne ei-kivat "miesten hommat". Minusta naiset pelkäävät turhaan monia remppahommia!
todellakaan ole mitään rocket-scienceä:D Hyvin on onnistunut ihan kahteen pekkaan, kivitasot toi ammattilainen paikalleen. Meille vielä kaapistot tuli kokoamattomine joten teimme sekä kokoamisen että asennustyöt.
Kaikilta tuo tekeminen ei vain onnistu, ei sitten millään.
Mutta monesti se voi olla kiinni myös siitä ettei ole kunnollisia työkaluja.
Jo pelkkä ruuvin saaminen kiviseinään ilman oikeita työkaluja voi olla vaikeaa.
näistäkin töistä, siinä missä mun mies ei esim. tiskaa ja imuroi tarvittaessa. Totta on, että kaikkeen ei ehkä voimat riitä, mutta herkästi käy myös niin, että parisuhteen alkaessa naisella peukalo liikahtaa sinne keskemmäs kämmentä... Itsellenikin on näin käynyt jossain jutuissa, esim. auton renkaat vaihdoin vielä ennen miestä itse, nyt en ole niihin enää koskenut.