mitä "HÖLMÖÄ" luulitte vauvoista ennen ekaa lasta? tai mitä ette tienneet?
Minä en tiennyt nukkuvatko vauvat tyynyn kanssa vai eivät. Raskaana pedatessani esikoiselle sänkyä valmiiksi mietin pitääkö sinne laittaa pieni tyyny. Piti ihan soittaa omalle äidille ja varmistaa. Hittokun naurattaa jälkikäteen ;)
Kommentit (54)
Selvisi kyllä onneksi ja tyyny laitettiin vasta lähempänä vuoden ikää :-)
Minä en tiennyt nukkuvatko vauvat tyynyn kanssa vai eivät. Raskaana pedatessani esikoiselle sänkyä valmiiksi mietin pitääkö sinne laittaa pieni tyyny. Piti ihan soittaa omalle äidille ja varmistaa. Hittokun naurattaa jälkikäteen ;)
Karusti sitten selvisi kyllä, että kaikki vauvat eivät nuku. Jotkut eivät suunnilleen ikinä.
Eikä sitä tietysti etukäteen voinut kuvitellakaan miten kiduttavaa on, kun ei vuoteen saa tuntia pidempiä unipätkiä. Sairastuihan siitä.
ettei vauvoja saa istuttaa/seisottaa ennen 6kk ikää (noin). Äitini oli aika kauhuissaan kun tuli käymään ja viikon ikäinen, alle 3kg istua pojotti sitterissä..
syöttötuoliin vauvatukien kaa istumaan kun se tätin mielestä istuu jo niin "hyvin", ettei tarvi sitterissä lattialla niitä kiinteiden aloitteluja tehdä...
siis pitäisikö vauvaa pitää muka makuuasennossa, meillä tulisi kyllä huuto jos yrittäisi vaikka sylissä pitää makuullaan?
Muuta kuin mitä kirjoista luin.
Mutta kuvittelin että 1-vuotiaan kanssa voi viettää aikansa niin että löhötään päivät pitkät sohvalla ja luetaan kumpikin omaa kirjaa. Olin siis lukenut jonkun amerikkalaisen kirjan jossa neuvottiin miten 1-vuotiaan voi opettaa lukemaan. Ja kamala oli järkytys kun tajusin todellisuuden.
Nimim. nuorena ei missään tekemisissä "pentujen" kanssa.
muutakuin sen että täti joskus tyrkkäsi vauvan syliini ja olin ihan kauhuissani. Kaikki piti opetella kirjoista. Onneksi oli myös vauvapalsta :)
Sit sain vartin unia vetelevän, joka huusi koliikkia 3 kk. Toinen oli pikkulapsi vaihe, en tajunnut kuinka usein lapset voi sairastaa. Muuta yllättävää ei oikein tullut.
ettei vauvoja saa istuttaa/seisottaa ennen 6kk ikää (noin). Äitini oli aika kauhuissaan kun tuli käymään ja viikon ikäinen, alle 3kg istua pojotti sitterissä..
Luulin että lapsen voi päästää kolmivuotiaana yksin ulos ja huutaa sitten illan tullen sisälle. Niin, että lapsi leikkii kiltisti hiekkalaatikolla ja minä saan tehdä kotihommia sisällä :)
että vauvat itkevät usein huviksensa ilman syytä. Muista synnärillä ensimmäisenä yönä esikoisen synnyttyä heijanneeni sänkyä ja miettineeni, että tällaista tämä sitten on.
Enkä tajunnut syöttää lasta, ellei hoitsu olisi tullut ehdottamaan asiaa :D.
sitteriä laitokselta kotiutuessa päivisin nukkumiseen. Laitettiin lähes täysin makaavaan asentoon ja ikkunan alle, jotta vauvamme sai valohoitoa. Tämä ohje saatiin synnäriltä.
Istuvassa asennossa ei tietty käytetty, johan vauvan pääkin voisi siinä retkahtaa.
Olin lapsettomana kuullut, että lapset oppivat puhumaan noin yksivuotiaina. Käsitin tämän niin, että yksivuotias puhuu jo sujuvasti. Luulin varmaan, että puhetaito olisi yksivuotiaalla ollut melkein kolmivuotiaan tasolla.
Luulin myös että lapsi käyttäytyy hyvin kunhan vanhemmat vain sitä vaativat. No, sitä odotellessa.
-4-vuotiaan ja vauvan äiti
en tiennyt että se(kin) oli tekniikkalaji
Luulin, että imetys onnistuu niin, että vauva vaan laitetaan rinnalle ja minä voin tyytyväisenä istuskella ja vaikka lukea kirjaa. Juu, eipä onnistunut.
Synnärillä en tajunnut itse vaihtaa vaippaa, joten vauva oli saman vaipan kanssa koko päivän. (puolustuksena kerron, että toivuin rankasta synnytyksestä ja leikkauksesta, ja hoitajat huolehtivat vauvasta ekat kaksi päivää.)
Luulin, että kaikki vauvat kävelee alle 1-vuotiaana. Nyt kanniskelen edelleen 1,5-vuotiasta... :)
Siis että lapsi siirtyy taaperovaiheeseen vasta 2v iässä. Katselin ulkona lapsia ja luulin että oikeasti 1,5v ikäiset ovat noin 2,5-3v ikäisiä. ;)
Tämä johtuu varmaan siitä että olin lentoyhtiössä töissä ja alle 2v ikäiset olivat sylilapsia eli vauvoja. Vasta 2v ikäiset olivat lapsia. Tajusin tuon väärinkäsitykseni kunnolla vasta kun menimme itse matkalle 1,5v ikäisemme kanssa ja matkatoimistosta kysyttiin tarvitsemmeko vauvalle matkasänkyä. "Tuo mikään vauva enää ole 1,5v iässä...". :D