Hesalaiset: Mitä meinaa jos sanoo olevansa hesassa Aleksanterilla?
Eli ystäväni ehti sanoa puhelimessa ennen akun loppumista, että "olen sitten viiteen saakka aleksanterilla". Osaako joku kertoa mikä se voisi olla?
Ja siis kyseessä ei ole mikään Aleksanteri-niminen henkilö vaan paikka keskustassa. Onko olemassa siis jokin puheeseen vakiintunut tapa sanoa jotain paikka aleksanteriksi?
Pliis, help!
Kommentit (60)
Nyt te hoksasitte väärin. Tämä ystäväni siis sanoi olevansa siellä aleksanterilla viiteen saakka. Minä kysyin kysymyksessäni, että mikä voi olla hesassa aleksanteri. Minä olen siis se urpo tollo maalta jota voi syyttää tästä lipsahduksesta.
Jos se nyt mitenkään tähän kysymykseen liittyy, hassut!
ap
Helsingissä asuvat onnellisimmat ja ystävällisimmät ihmiset?
Höpö höpö, että täällä olisi ylimielisiä.
Asuin 10 vuotta Helsingissä ja muutin nyt pois. Yksi asia jota en jää kaipaamaan on tää järkyttävä ylimielisyys, jolla liian monet helsinkiläiset suhtautuvat kaikkiin muihin suomalaisiin. Onneksi he jäävät vähemmistöön, joka kyllä on valitetttavan äänekäs. (Luulen muuten että tää aloitus oli provo)
Kukaan ei varmaan sano olevansa Aleksanterilla, jos on Aleksilla (aleksanterinkadulla). Veikkaisin, että kyseessä on Aleksanterin teatteri, joka on Bulevardilla Albertinkadun kulmassa, vanhan oopperan rakennuksessa.
kyllä kaikki helsinkiläiset nimittävät "vanhaksi oopperaksi".
Nyt pitää googlata. Se selvittäisi koko mysteerin!!!
ap
Eli tietääkö hän että aleksanterinkatu on aleksi? Vai voisiko hän sanoa sen "väärin"?
Se on vanha ooppera Bulevardilla. Onko tuttusi joku kulttuuriproggiksissa toimiva.
Mutta tosiaan Alkesanterikadulta on vaikea löytää ihmisiä. Ehdotan, että meet viideksi Stokkan kellon alle (siihen Aleksin alkupäähän), niin tuttusi menee jossain vaiheessa siitä ohi.
Nää "stadilaiset" kuvittelee leävänsä jossain metropolissa, mutta Helsinki on aika pieni.
Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuskeskus, Metsätalon takana, vanhoissa Snellun klinikoiden talossa. Ja toki Hotelli Aleksanteri, siinä liki Aleksanterin teatteria
Voi hitsi jos on kyseessä katu... siis miten sieltä kadun varrelta ketään löytää... Ei siis ole olemassa mitään just kahvilaa, teatteria, kauppaa tms jonka nimi olis aleksanteri?
aika epätodennäköistä on, että ystäväsi olisi tarkoittanut sitä, koska tuohon aikaan ei varmaan ei-teatterialan ihmisellä ole syytä siellä hengailla, kun siellä tapahtuu (tanssitaan) vasta illalla.
Ja se kauppa, jonka joku mainitsi, on myös nimeltään Aleksi 13, eli mystinen aleksanteri viittaa vahvimmin koko katuun, vaikka sitäkin on tapana nimittää ennemmin Aleksiksi.
Tosin se pätkä, jota tässä varmaan tarkoitetaan (stocka-yliopiston pääkkäri) ei ole kovinkaan pitkä, eli ihan hyvällä todennäköisyydellä saatatte törmätä toisiinne.
joka nimittäisi Aleksanterin teatteria Aleksanterin teatteriksi, saati Aleksanteriksi.
Helsinkiläisille se on "Vanha ooppera(talo)".
Sen on pakko olla se! Ystäväni on näet eräässä koe-esiintymisessä ja tuo vaan miljöönä sopii sitten justiin siihen. Ja siellä stadissa :o) kuulemma tosiaan Aleksanterinkatua sanotaan aleksiksi, näin sanoi tuossa työkaverikin.
Eiköhän se tästä nyt selvinne, hipsin sinne bulevardill 23 vastaan niin luulis onnistuvan. Jos ei, niin tuleehan seikkailua kyllikseen!
ap
Olisko Aleksanteri patsas Senaatintorilla tai Aleksanterin teatteri Bulevardilla (entinen ooppera).
Yliopistolla on käsittääkseni joku Aleksanteri Instituutti.
Sitten on muistaakseni Sokos Hotel Aleksanteri ja Fransmanni Aleksanteri (ravintola).
Olisikohan mikään näistä?
Olisko Aleksanteri patsas Senaatintorilla tai Aleksanterin teatteri Bulevardilla (entinen ooppera).
Yliopistolla on käsittääkseni joku Aleksanteri Instituutti.
Sitten on muistaakseni Sokos Hotel Aleksanteri ja Fransmanni Aleksanteri (ravintola).
Olisikohan mikään näistä?
No nyt meni taas hankalammaksi... Voi hitto sentään. Voihan joku koe-esiintyminen olla hotellissakin, mistä noista tietää.
Mä jo luulin, että tää mysteeri selvisi, mutta nyt alkoikin mietityttää uudelleen...
ap :o/
Ajatelkaa nyt jos mä en oikeasti saa yhteyttä ystävääni pian. Miten mä muka löydän sen jostain stadin vilinästä? Jos se oikeasti meinaakin sitä katua, että on siis sen kadun varrella jossain paikassa viiteen saakka... Ei ystäväni ole mikään pääkaupunkiseutulainen, joten voi sanoa jotain paikkaa ihan "vääräksikin". Tai varmaankin käyttää niitä ilmauksia joita on itse kuullut...
Voi aargh. Naurakaa vaan, mua ei naurata.
ap
Voi hitsi jos on kyseessä katu... siis miten sieltä kadun varrelta ketään löytää... Ei siis ole olemassa mitään just kahvilaa, teatteria, kauppaa tms jonka nimi olis aleksanteri? Noh, mä elän toivossa, että pöhkö tajuaa/pystyy ladata akkunsa tai lainaa vaikka puhelinta ja kertoo missä on! Muuten voipi olla vähän hankalaa löytää häntä. ja itse en siis ole hesalainen sen paremmin kuin stadilainenkaan, tulen pohjanmaalta junalla pääkaupunkiimme iltapäivällä. ap
Hei Ap,
Sun tuttu halusi selvästikin puhelussa kuulostaa Stadilaiselta? ;)
Ei kukaan sano olevansa "Aleksanterilla" jos tarkoitti liikkuvansa esim. jossain Aleksianterinkadun liikkeissä. Mulle tulee mieleen (jos pitäisi arvata) vanha oopperatalo Bulevardilla.
Jos jollekin ulkopaikkakuntalaiselle selittää tiettyä paikkaa ja käyttää siitä jotain lyhennettä ym, niin pitää olla aika pätemisentarve.. Soita ja kysy, mitä hän tarkoitti.
Patjat vaan pöllyävät! Aika turo se soittaja ettei voinu osoitetta sanoa. En minäkään lainais Lapinlahden lintuja ja puhuisi Tylystä kaupungista kun pyydän erääseen kaupunkiin.
siksi ap kyselee hassuja täällä.
Aika turoa tulla hihittelemmään "no hehe mikset sä soita kun se ei kertonut" lukemmatta EDES aloitusviestiä...
kyselee 35 vuotta stadissa (!) asunut. Vai oletko sama tyyppi, jonka selän takana kaikki puhuvat aina pahaa?