Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te nukutatte yksvuotiaan?

Vierailija
16.08.2009 |

Niin että millä menetelmällä? Nukutatteko hänet viereen, laulatteko ym. ite käyn viemässä hänet pinnasänkyynsä ja lähden, käyn välillä kurkkaamassa ovelta että joko nukahti. tuntuu vaan tyhmältä jättää hänet yksin pimeään, haluaisin nukuttaa sen kuin silloin ku se oli vauva, omaan viereen ja katsoa kun hän nukahtaa, mutta nykyään sellanen ei onnistuis, hän vaan leikkisi minulla. nukutanko lapseni väärin ja miten te nukutatte?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lapset on siirtyneet perhepedistä ihan kivuttomasti omaan sänkyyn alle parivuotiaina.

Vierailija
22/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 15kk jätetään kylmästi omaan sänkyyn pimeään huoneeseen. Usein nukahtaa heti, mutta välillä itkee uni-itkua ja jos paljon itkee, niin otetaan tottakai syliin ja silloin usein vielä vähän maitoa pullosta. Tänään tuntui oikein kehräävän onnellisena, kun pääsi nukkumaan omaan sänkyyn. Nukkuu rätti käsissä ja tutti suussa.

Jokainen tavallaan. Toiselle sopii toinen tapa, toiselle toinen.

Ihan vauvana nukutin syliin, mutta nyt ei edes taida onnistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- näin nyt mutta varmaan tällkin ekrtaa kuten kahden edellisen kohdalla tilanne on vuoden päästä iahn toinen kun nymmateatteri 2-vuotiaan uhmailijan kanssa alkaa....

Ja miksi pitäis päästä eroon yöpullosta ? Lapsi nukahtaa n. klo 21, juo pullon maitoa n. klo 5 ja jatka unia saman tien aamuysiin

Vierailija
24/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina on jätetty omaan huoneeseen yksin ja aina on nukahtanut.

ihan pienestä pitäen on nukkunut siis omassa sängyssä omassa huoneessaan.

ikinä ei ole ollut ongelmaa.mutta jos lapsen opettaa pienestä pitäen viereen hän on siinä tyyliin eskari ikään saakka.kokemusta on myös tästä ja sen verran viisastuin että lapsi ei nuku koskaan meidän vieressä vauvana.meillä vauvana annettiin ruoka ja takasin nukkumaan omaan sänkyyn.

tosin meijän poju kävi nukkumaan yöt läpeensä 3 viikon vanhana vellin avulla.

ei sitä ennen vanhaankaan syötetty pelkkää maitoa.läski soossit ja pullamössöt on annettu.mitään ongelmia ei ole koskaan tullut.

Jotenkin surullista luettavaa. Enkä viitsi sitä edes oikein kommentoida, sorry vaan.

meillä hellitään päivällä.yöt on nukkumista varten.jokainen saa tietysti nukuttaa omat lapset ihan omalla tyylillään mutta kerroin oman näkemyksen asiasta.meillä tyttö oli sellanen että ei nukkunut ja siirtyi vasta 5,5 vomaan sänkyyn.siintä opin että en nukuta vauvaa omassa vieressä enkä leiki sen kanssa kun menee nukkumaan.ongelmia ei ole tullut.hellimme päivällä ja silittelen lapsia päiväs aikaan.

ja nyt kun meillä on 5 lasta niin jokainen lapsi menee omaan sänkyyn klo 19,30 ja ovat myös siellä.eivät tule pois eikä höpise.ne tietävät että yöt nukutaa ja piste.päivällä leikitään ja silitellään.

itse todennäköisesti silittelet lapsesi uneen joka ikinen yö ja nukut heräillen jatkuvasti.ainakin komentista päätellen.

Vierailija
25/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmas tottui nukahtamaan maitoa juodessa syliin. Unikoulutin pehmeästi ja nyt hän juo maidon sylissäni olohuoneessa, josta kannan hammaspesun jälkeen sänkyyn, jonne nukahtaa yksin. Unikoulutin seuraavasti (kerron sen vinkiksi, minusta se kävi niin helposti, kun esikoista huudatettiin vanhan opin mukaan: Ensin istuin sängyn vieressä ja luin lehteä. Välillä annoin pois heitetyn tutin ja unilelun takaisin, mutta yleisesti annoin hemmon heilua. Vähän toista tuntia meni ekalla kerralla. Toisella kerralla nukahti nopeammin, minä luin lehteä. Sitten siirryin aina vähän kauemmas sängystä, joka nukahtamiskerralla olin edellistä kauempana. Sitten kun olin ovella asti, ei tarvinnut jäädä enää odottelemaan, vaan hän nukahti jo kurkkimatta missä olen. Ja näin toimin sekä yö- että päiväunille käydessä. Yksin nukahtamisen oppimiseen meni näin muutamia päiviä, itkua ei ollut kuin ehkä ensimmäisellä kerralla. Suosittelen kokeilemaan, kenellä on ongelmia lapsosen nukahtamisen kanssa. T: äiti jolla menee hermot nukuttamisessa

kiitos vinkistä. minä ja huudatin meidän kakkosta pari viikkoa ennenkun oppi nukahtamaan itekseen, nyt olisi pienimmän aika opetella sama taito, jotenkin tuntuu niin pahalta jättää tyttö huutamaan sänkyyn ja lähteä vaan pois. tänäänkin illalla hän itki niin kovasti että viimenään tuli oksennus. kyllä taas äidin sydäntä revittiin! olen vaan niin väsynyt jokailtaseen nukuttamiseen kun saa olla vierellä 20min-tunti että nukahtaa, ja kun olisi vielä isommatkin vietävä nukkumaan. isä tekee yövuoroa eikä ole mukana iltapuuhissa. toivon totisesti, että antamastasi vinkistä on meille apua, kiitos!

Vierailija
26/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luetaan iltarukous, pusut ja halit, ja sinne jää yksin nukahtamaan omaan sänkyynsä, nukahtaa yleensä viidessä minuutissa. Ei mitään ongelmia. En todellakaan jää silittelemään, ellei jostain syystä huuda. Tietysti jos itkeskelee tai on muuten levoton, käydään katsomassa. Lapsi nukkuu samassa huoneessa meidän vanhempien kanssa. Esikoisen kanssa oli sama homma, oppi nukahtamaan itsekseen ja hyvin on mennyt. Tosin jossain vaiheessa, taisi olla parin vuoden iässä, esikoistakin piti nukuttaa. Lopulta kun se meni siihen, että piti päivystää sängyn vieressä parikin tuntia illalla, niin teimme hommasta lopun "etäännyttämällä" itsemme ilta illalta oven suuntaan. Pari iltaa meni itkun kanssa, mutta sitten ei mitään.

Vierailija
27/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina on jätetty omaan huoneeseen yksin ja aina on nukahtanut. ihan pienestä pitäen on nukkunut siis omassa sängyssä omassa huoneessaan. ikinä ei ole ollut ongelmaa.mutta jos lapsen opettaa pienestä pitäen viereen hän on siinä tyyliin eskari ikään saakka.kokemusta on myös tästä ja sen verran viisastuin että lapsi ei nuku koskaan meidän vieressä vauvana.meillä vauvana annettiin ruoka ja takasin nukkumaan omaan sänkyyn. tosin meijän poju kävi nukkumaan yöt läpeensä 3 viikon vanhana vellin avulla. ei sitä ennen vanhaankaan syötetty pelkkää maitoa.läski soossit ja pullamössöt on annettu.mitään ongelmia ei ole koskaan tullut.

Vierailija
28/41 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

, jotka voi laittaa vastasyntyneenkin yksin nukkumaan omaan huoneeseen. Musta siinä vaan on jotain tosi julmaa ja tunteetonta :(

Vierailija
29/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat nukahtaa omiin sänkyihinsä. Isommalle luetaan satu ja pienemmälle lauletaan. Mies nukuttaa toisen ja minä toisen vuoropäivinä. Meillä pojat menee nukkumaan vasta klo 21 jälkeen, ja nukahtaa nopeaan. Nukkuuvatkin aamulla pitkään, klo 9. Meille rytmi sopii hyvin, kun aamulla ei tarvitse noustakaan ajoissa. Mies on aina myöhään töissä iltaisin, joten ei ehtisi lapsia näkemään jos menisivät aiemmin nukkumaan. Mun mielestä (ja siis vain mun mielestä) on vähä julmaa jättää pieni yksin imeeseen nukkuun, joten meillä ollaan vieressä nukahtamiseen asti.

Vierailija
30/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä koko ajan enemmän ja enemmän aikaa. Joten nyt on unikoulutettu niin, että olen ollut vieressä ja laittanut lapsen aina hänen noustuaaan ylös takaisin sänkyyn ja sanonut 'hyvää yötä'. Pari iltaa kitisi, mutta ei alkanut kertaakaan kunnolla itkeä kun olin lähellä. Nukahtaa nykyisin todella paljon nopeammin kuin viimeisinä iltoina ennen unikoulua. Jos lapsi jäisi yksin huoneeseen tyytyväisenä kuten ap:lla, jättäisin kyllä, mutta meidän lapsi ei halua jäädä, joten en jätä. Meillä lapsi on siis jo 1,5 v. mutta nukkuu vielä pinniksessä, koska pyörii unissaan paljon. Yleensä aamuyöstä herää kerran ja silloin on otettu viereen. Yösyötöt meillä jäi pois 9 kk iässä spontaanisti, mutta siinä 1 v kieppeillä annettiin silloin tällöin hammasitkujen takia.

Vierailija
31/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun suositellaan tuota perhepetiä. siinä niitä ongelmallisia nukahtajia sitten monille kehittyy:lapsi ehdollistuu siihen,että vanhemman on oltava vieressä tai muuten ei uni tule silmään.

Meillä oli pinnasänky minun puolella sänkyä ilman toista reunaa ja nostin vauvan sinne yöimetyksen jälkeen . Koskaan ei ole ollut ongelmia,että nukahtais omaan sänkyyn. Vasta nyt isompana on keksinyt ruveta keikkumaan ja huutelemaan,mutta yleensä sammahtaa itse ennemmin tai myöhemmin kun on vähän aikaa pyörinyt omassa tutussa pesässään. Mutta hän on niin tomera tytttö,että jos olisin tissille opettanut nukkumaan,niin ihan taatusti huutaisi sitä vieläkin...

Vierailija
32/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kyllä meillä edelleen lauletaan laulu ja nyt uutena myös luetaan satu ja lopuksi pusu, mutta

yhdet saa riittää.

mennä koko ajan enemmän ja enemmän aikaa. Joten nyt on unikoulutettu niin, että olen ollut vieressä ja laittanut lapsen aina hänen noustuaaan ylös takaisin sänkyyn ja sanonut 'hyvää yötä'. Pari iltaa kitisi, mutta ei alkanut kertaakaan kunnolla itkeä kun olin lähellä. Nukahtaa nykyisin todella paljon nopeammin kuin viimeisinä iltoina ennen unikoulua. Jos lapsi jäisi yksin huoneeseen tyytyväisenä kuten ap:lla, jättäisin kyllä, mutta meidän lapsi ei halua jäädä, joten en jätä. Meillä lapsi on siis jo 1,5 v. mutta nukkuu vielä pinniksessä, koska pyörii unissaan paljon. Yleensä aamuyöstä herää kerran ja silloin on otettu viereen. Yösyötöt meillä jäi pois 9 kk iässä spontaanisti, mutta siinä 1 v kieppeillä annettiin silloin tällöin hammasitkujen takia.

Vierailija
33/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voivat paremmin, jos myös äiti nukkuu yönsä hyvin. Meillä lapset on siirretty omaan huoneeseen n.9-10 kk:n iässä, koska yöt ovat muuttuneet niin levottomiksi siinä vaiheessa. Aina kun lapsi on siirtynyt omaan huoneeseen, kaikkien uni on rauhoittunut.. Eli joskus voi olla oikein hyvä, että pieni lapsi nukkuu omassa huoneessa. Meillä ainakin lapsetkin nukkuvat yönsä paremmin yksin, kun vanhempien makuuhuoneessa, jossa valvotaan pitkään, pidetään valoja, tehdään ristikoita, luetaan kirjoja, jutellaan ym.

En ole edes tajunnut, että voisi olla jonkun mielestä tunteetonta, jos vain vie lapsen omaan sänkyynsä ja jättää rauhassa itse nukahtamaan. Toki halitaan ja pusutellaan ja silitetään hetki, mutta lapsi nukahtaa kuitenkin yksin.

Vierailija
34/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei nukkuessa tarvitse seuraa. Sen sijaan kun hän herää,niin pitää olla nopeasti paikalla. Yölliset seurustelut ja hellittelyt voi keskittää imetyshetkeen ja kun vauva on imenyt hänet voi toki varovasti siirtää omaan sänkyyn. Vauva oppii kaipaan sitä uniseuraa jos sen siihen opettaa. Alussa vauva vaan sammahtaa tissille ja nukkuu seuraavaan imetykseen asti sikeästi.Itse en olisi saanut nukuttua vauva kainalossa,kun muutenkin säpsähtelin joka ääneen ja siihen,että luulin vauvan putoavan lattialle tissiltä,vaikka oikeasti vauva oli omassa sängyssään. Yllättävän moni äiti kärsii vaikeastikin unettomuudesta eikä voi nukkua samassa huoneessa vauvansa kanssa,koska herää joka äännähdykseen.

Vierailija
35/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vieressä eskari-ikään tai vaikka pidempäänkin.

Minä haluankin pitää lapset lähellä, yöt ja päivät. Vanhin lapseni on nukkunut omassa huoneessa neljä-vuotiaasta. Siis teoriassa, vasta kuusi vuotiaana rupesi nukahtamaan omaan huoneeseen. Aiemmin kannoin nukahdutua viereeni. Vieläkin tulee välillä yöllä viereen tai haluaa illalla tulla viereen nukkumaan. 3 vuotias nukkuu vieressä omassa sängyssä, joka on aivan oman sänkyni vieressä ilman laitoja, siirtyi siihen 2 vuotiaana. En hoppuile asian kanssa, saa nukkua vieressä niin kauan kuin haluaa

Vierailija
36/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! ei ollut tarkoitus sanoa,että yöllä pitäisi seurustella,vaan piti sanoa,että päivällä seurustellaan ja yön hellyydeksi riittää imetys. Jos alkaa seurustella,niin vauvahan voi virkistyä..

Vierailija
37/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tarkoita tätä mitenkään pahalla, ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Eli käyttekö lapsen kanssa yhtä aikaa nukkumaan vai käyttekö nukuttamassa lapsen ja hipsitte itse vielä viettämään iltaa ja palaatte myöhemmin lapsen viereen? Oma lapsi on aina nukahtanut omaan sänkyynsä (on nukutettu silitellen, lauleskellen yms.) ja yöllä jossain vaiheessa sitten tullut viereen (imeväisenä jo ekalta syötöltä). En olisi uskaltanut jättää vauvaa, enkä tuota taaperoakaan, yksin isoon sänkyyn, koska 'touhuilee' paljon unissaan. Toisaalta se pari tuntia illalla lapsen nukahdettua on ollut itselle tärkeää omaa aikaa tai aikaa miehen kanssa, välillä menee kyllä kotitöihin, mutta kuitenkin.

Vierailija
38/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutan 1veen ja hipsin itse pois. Peitot ja tyynyt ympärille ettei tipu ja itkuhäläri päälle niin kuulen jos touhuaa. Ja sille joka kirjoitti että aluksi vauva vaan syö ja uuvahtaa jolloin sen voi nostaa sänkyynsä, sulla ei ole tainnut olla herkkäunista lasta, meidän neljästä lapsesta kaksi on ollut jo synnäriltä semmoisia että nukkuvat vaan pieniä torkkuja ja koiranunta, todellakin ovat heränneet nostamisestakin ja ihan kaikkeen muuhunkin.

Vierailija
39/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tissille, pullolle, viereen kunnes tuo nukuttaminen vaan veny ja veny ollen pahimmillaan 2 tuntia. Lapsen ollessa 1,5-v pidettiin unikoulu ja lapsi oppi muutamassa illassa nukahtamaan itse. Ainoastaan kahtena iltana itki n. 5min. Tämä esikoinen on vieläkin sellanen että jos tulee viereen yöllä niin saattaa pyöriä sen 2 tuntia hereillä. Nykään esikoinen menee omaan sänkyyn odottamaan unta kun ensin on luettu iltasatu ja laulettu unilaulu ja annettu iltapusut ja halit.

Toinen lapsi oli sitten hieman erilainen luonteeltaan eikä edes vauvana nukkunut kunnolla jos oli vieressä. Hänet opetin nukahtamaan omaan sänkyyn ihan pienestä pitäen. Ensimmäiset 8kk nukkui vanhempien huoneessa sitten pienempi muutti samaan huoneeseen esikoisen kanssa.

Meillä tämä systeemi on toiminut.

Vierailija
40/41 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmas tottui nukahtamaan maitoa juodessa syliin. Unikoulutin pehmeästi ja nyt hän juo maidon sylissäni olohuoneessa, josta kannan hammaspesun jälkeen sänkyyn, jonne nukahtaa yksin. Unikoulutin seuraavasti (kerron sen vinkiksi, minusta se kävi niin helposti, kun esikoista huudatettiin vanhan opin mukaan: Ensin istuin sängyn vieressä ja luin lehteä. Välillä annoin pois heitetyn tutin ja unilelun takaisin, mutta yleisesti annoin hemmon heilua. Vähän toista tuntia meni ekalla kerralla. Toisella kerralla nukahti nopeammin, minä luin lehteä. Sitten siirryin aina vähän kauemmas sängystä, joka nukahtamiskerralla olin edellistä kauempana. Sitten kun olin ovella asti, ei tarvinnut jäädä enää odottelemaan, vaan hän nukahti jo kurkkimatta missä olen. Ja näin toimin sekä yö- että päiväunille käydessä. Yksin nukahtamisen oppimiseen meni näin muutamia päiviä, itkua ei ollut kuin ehkä ensimmäisellä kerralla. Suosittelen kokeilemaan, kenellä on ongelmia lapsosen nukahtamisen kanssa. T: äiti jolla menee hermot nukuttamisessa

Meidän tämä kolmas on nyt 1v3kk ja n. 1kk sitten pidin tuon unikoulun. Hän nukkuu pinnasängyssä ja pullosta annan tavallista maitoa silloin ennen nukkumaan käymistä.

Yöllä annamme huikan tai kaksi vettä, jos herää, eikä meinaa nukahtaa. Muuten ei tarvitse, mutta nyt on ollut nuhaa ja helpottaa kuivaa suuta ja räkäistä oloa, kun voi yöllä ottaa huikan.

Tein vielä lisääkin kikkoja tuossa unikoulussa: huoneessa on pimennetty verho, mutta jätin oven auki ja toisessa huoneessa oli radio päällä. Ääntä kuului siis sopivasti, mutta ei häiritsevästi. Radion pidän päällä koko uniajan päivällä, niin lapsi ei niin vähällä herää helikoptereihin tai ulkona leikkiviin lapsiin.

Ensimmäinen nukutus ja pari krt sen jälkeen vaatii pitkää pinnaa itseltään. Minä mielessäni päätin, sanoinkin lapselle pari kertaa: Ville nukkuu, äiti lukee tässä lehteä. Ja kääntelin sivuja, että en yrittänyt olla hipi hiljaa.

Päiväunien suhteen on nyt myös se parannus, että hän aiemmin heräsi itkemään ja nukkui liian lyhyitä unia, jolloin ilta oli yhtä itkua. Nyt kun hän osaa nukahtaa yksin, hän saattaa herätä, laittaa tutin takaisin suuhun ja jatkaa unia. 1,5h unet saattavat olla nyt 3h unia, mutta välillä toki ei suostu nukahtamaan uudelleen sen 1,5h jälkeen. Mutta kaikenkaikkiaan unen laatu ja äidin hermot ovat meillä parantuneet. :)

Tsemppiä kaikille unikouluttajille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme