Rapujuhlat; mitä muuta syötävää voisi tarjota rapujen lisäksi?
Kommentit (7)
- rapuja
- paahtoleipää
- tilliä
- graavilohta
- kylmäsavulohta
- uusia perunoita
- pateeta
- paahtopaistia
- vihreää salaattia + vinaigrette
Nuo patee ja paahtopaisti siksi että meillä perinteisestä "rapujuhla" joukosta löytyy kaksi "mä en syö kalaa yök" vierasta jotka silti tulevat tosi mielellään juhlimaan. Ei kyllä haittaa muitakaan nuo lihat. :)
Nämä meillä rapujuhlissa hoitaa perinteisesti isäntäpariskunta. Muut tuovat mukanaan suolaisen piiraan, jotta illasta tulee ruokaisampi.
Lisäksi tietysti snapsit ja valkoviini. Mutta ei mitään perunoita! Tai edes salaattia, ravut on illan pääasia.
kasvis(vuonhen)juusto tai sienikeitto ruisleivällä. Sitten ravut, paahtoleivät yms. (ne hlöt, jotka eivät syö rapuja, jääköön kotiinsa, jos kerta rapujuhlat kyseessä!). Jälkiruoka voi olla rasvainen ja raskas, vaikkapa suklaamousse tai britan torttu (eli jotain makeaa ja raskasta).
Ravuthan normaalisti syödään paahtoleivän ja tillin kera, juoden snapseja ja laulaen juomalauluja! :)
Mutta kaippa nuo lisukkeet saa ihan itse oman mielikuvituksen mukaan keksiä. Meillä yleensä on lisäksi niitä valmiita ravunpyrstöjä eri limissä (lapset ei jaksa kuoria)... Tuo kalahan sopisi myös hyvin teemaan.
Pääruokana sitten jotain lihaa, sorsaa, kalaa jne.
Omissa rapujuhlissa tarjoan lisäksi jonkun ruokaisan salaatin, esim. kana-pesto-fetasalaatti on hyvää. Ja tietysti sen voin, paahtoleivän ja tillin. Ja vielä majoneesin.
Olen ymmärtänyt, että rapujen lisänä kuuluisi syödä paahtoleipää voin kera ja juoda jotain terävää (viina)? Että muuta ei tavittais. Voin olla väärässäkin.