Talvivauvaa odottaneet
Oletteko ostaneet pari kokoa isomman ulkotakin vai myydäänkö erikseen äitiystakkeja? Vai oletteko käyttäneet miestenne takkeja :)
Nyt alkoi ongelma, kun säät kylmenevät. rv 25 mennään, eli pakko tässä on joku takki ostaa, kun omat ei mahdu kiinni.
Kommentit (30)
Esikoinen syntyi helmikuun alussa ja mulla oli tosi iso mahakin vielä, sf-mitta yläkäyrän ulkopuolella.
Jos olisin ostanut isomman takin, niin se olisi ollut niin järjettömän iso, että hartiasaumat olisivat olleet kyynärvarsissa.
Mulla oli oma a-linjainen takki, joka ei tietenkään mennyt kiinni kuin vähän ylhäältä, onneksi oli napit. Mulla oli mahan ympärillä ruskovillan lämmitin ja se piti pahimmat.
Joskus käytin mieheni untuvaliiviä oman takkini päällä, tosin sekään ei mennyt loppuun asti kiinni.
Äitiystakkeja voi ostaa, mutta niitä on todella vaikea löytää ja ovat laatuunsa nähden kalliita.
Jos ulkoilut ovat lähinnä kaupassakäyntiä ja työmatkoja, niin mä en hommaisi mitään erityistä. Jos taas pitää olla vanhempien lasten kanssa hiekkalaatikolla, niin sitten kokeilisin ensin miehen ulkoilutakit. Housut voi olla todellakin paljon suurempi ongelma, henskeleillä voi pelastaa jotain.
Oon lyhyt ja pienikokoinen itse mutta maha paisui ja paisui aivan valtavaksi. Mahalle tarpeeksi iso tavallinen takki olisi ollut muuten ihan naurettavan iso, joten päädyin ostamaan Kampin keskuksesta jostain äitiys- ja lastenvaateliikkeestä ihan kivan äitiystakin. Eikä ollut edes älyttömän kallis, opiskelijabudjetilla kun silloin vielä elin. Nyt takki pääsee uudelleen käyttöön kun on uusi vauva mahassa... :)
omat perustakit (ei mitään a-linjaisia) meni loppuun asti. no, vikat viikot sai käyttää jo kevättakkia, mutta niistäkin tuulitakki meni kiinni.
työkaveri osti empise-tyylisen takin, joten hänkään ei ostanut varsinaisesti äitiystakkia.
lainaan. Samaa takkia oli käyttänyt itse 80-luvulla raskaana ollessaan. Ei ollut mikään äitiystakki mutta varmaan muuten vaan pulleroille tarkoitettu malli. :)
pikkuveljen vanhaa laskettelutakkia, oli sellanen löysän mallinen niin mahtu maha sisään, mutta muuten ei niin iso, kuin miehen takit olis ollut, kun olen aika pienikokoinen.. :D
Suosittelen lämmöllä semmosta. Mulla meni kyllä vanha suoralinjaisempikin villakangastakki melkeen loppuun asti, koska maha ei ollu kovin iso.
Lisäks käytin mun North Facen goretex-ulkoilutakkia, joka meni kiinni loppuun asti, koska on aika väljä malli. Ja sitte ihan omaa toppaliiviä, loppuvaiheessa auki ison huivin ja villapaidan kans. Koville pakkasille laitoin vanhan untsikan, joka oli niin suoralinjainen malli, et mies sanoo sitä makuupussiks :) Niin ja vauva syntyi siis maaliskuun alussa.
Mut siis hyvin mä ainakin pärjäsin omilla aiemmilla takeilla. Suosittelen hankkimaan tavallisen A-mallisen villakangastakin, jos jotain ajattelet hankkia. Se menee myöhemminkin sitte.
jotain hyötyä siitäkin että on säästänyt kaikki muodista pois jääneet vanhat retkut
Sain kaverilta lainaksi a-linjaisen villakangastakin työkäyttöön, ja kaverilta äitiystoppahousut ulkoilua varten. Oma vanha toppatakki meni loppuun asti ulkoilukäytössä.
Lisäksi mieheni teki netistä löytyneillä kaavoilla mun fleece-takkiin "mahakappaleen". so. suikaleen, jossa molemmilla sivuilla vetoketju. Samanlainen kappale oli tekeillä myös goretakkiin, muttei ehtinyt valmistua ennen vauvan syntymää.
Terveisiä tutuille : ).
Tai kaikkea noita. EI missään nimessä kannata ostaa uutta kuukaudeksi, pariksi.
VArmasti sinnulla on tuttuja tai lähisukulaisia, jotka ovat isompikokoisia ja heltä voi hyvin löytyä vähällä käytöllä oleva takki.
Ja monina talvipäivinä voi pitää takkia auki, jos on neule alla ja esim. huivi rintojen usuojana.
Minä pidin ikivanhaa toppatakkia ja pakkasapäivinä ulkoillessa lisäksi henkselimallisia toppahousuja (auki, ne ei mahtuneet kiinni lähellekään...). Poika syntyi maaliskuun alussa ja maha oli iso. Kyllä tuossa vaiheessa on ihan riittävä syy vähän tinkiä tyylistä, jokainen ymmärtää tuon ongelman!
"tuulitakki" tyylinen ulkoilutakki, jonka alle survoin sitten paksun neuleen jos tarvis..tosin sain lapsen jo marraskuussa. Sitten ostin kirpparilta fiksumman takin kun maha vähän pieneni, mutta omat takit eivät vielä mahtuneet :)