Miten adhd:sta saa normaalin?
Olen tosiaankin adhd:n mutsi. Ja tiedän asiasta paljon. Paljon virikkeitä, liikuntaa, rauhoittumista, pieni luokka, rajattu ympäristö, rutiinit...
Mutta normaalia tuosta ei saa tekemälläkään. Takaraivossa muhii kaikesta tiedosta ja ymmärryksestä huolimatta epäusko: MIKSI TUO LAPSI EI MUKA VOI TOTELLA JA KUUNNELLA OHJEITA?? Miten se muka VOI olla vaikeaa, sehän on helppoa!! Jos tuo lapsi olisi kasvatettu 50-luvulla jolloin käytettiin piiskaa, olisiko lapseni ok?
Kommentit (31)
jos et hyväksy vastauksia. Miksi hyökkäät ihmisten kimppuun tuolla tavalla?
Minkä ikäinen hän on?
Kovasti voimia raskaaseen tilanteeseen :-)
50-luvulla, eikä ole päätynyt vankilaan.
On edelleen ADHD aikuinen, mutta on osannut käyttäytyä elämänsä aikana, eikä ole ollut kulmakunnan kauhu, kuten nykyajan aDHD-lapset.
Piiskaamista en kannata, mutta kuria kannatan näillekin lapsille.
Ei siitä saa normaalia. Ei mitenkään. Mutta voit opettaa hänet pärjäämään ongelmansa kanssa ja oppia itse pärjäämään sen kanssa. Ja jos lapsesi olisi kasvatettu 50-luvulla piiskan kanssa, hän päätyisi todennäköisesti vankilaan...
Ei siitä saa normaalia. Ei mitenkään. Mutta voit opettaa hänet pärjäämään ongelmansa kanssa ja oppia itse pärjäämään sen kanssa. Ja jos lapsesi olisi kasvatettu 50-luvulla piiskan kanssa, hän päätyisi todennäköisesti vankilaan...
Minkä ikäinen hän on?
Kovasti voimia raskaaseen tilanteeseen :-)
käynyt puheterapiassa vuosia, satunnaisia jaksoja toimintaterapiassa, nyt alkaa neuropsykologinen kuntoutusryhmä.
Kiitos voimasta. =)
ap
jos et hyväksy vastauksia. Miksi hyökkäät ihmisten kimppuun tuolla tavalla?
Pahoitteluni jos loukkasin jotakuta. Täällä on vain niin hyvä tuulettaa, jos meinaa alkaa päässä vinkua. Niin ei tarvitse huutaa sille pennulle. ;)
ap
sydänkohtauksen, aivohalvauksen (kuolemaan johtavankin), ritalin aiheuttaa geenivirheitä ja mahdollisesti syöpää, strattera vaurioittaa maksaa ja suolistoa, yllättäviä äkkikuolemia... usein hidastaa pituuskasvua.
Lisäksi hyvin usein lääkitys auttaa aluksi, mutta n. kolmessa vuodessa vaikutus häviää. Joillakin auttaa toki.
ap
Esim. Panadol on hengenvaarallinen lääke....
Pituuskasvua, verenpainetta, maksa-arvoja yms. seurataan ainakin meillä koko ajan. Meillä ei ole ollut muutoksia noissa missään kertaakaan.
Muutenkin lääkitystä ja sen tehoa seurataan hyvin mielestäni. Ja ainakin meillä lääkitystä on muutettu ja annosta nostettu/laskettu tarpeen vaatiessa. Meillä poika alkoi syömään ensim Ritalinia 6v. iässä ja 4kk myöhemmin se vaihdettiin Equasymiin. Ritalinista tuli sivuvaikutuksena ruokahalun väheneminen kokonaan eli ei syönyt lääkkeen vaikutuksen aikana ollenkaan. Sitten illalla kyllä tankkasi! Equasym on sopinut hyvin. Sama vaikuttava- aine eli metyylifenidaatti on molemmissa mutta toinen on lyhytvaikutteinen ja toinen keskipitkävaikutteinen, kuten varmaan tiedätkin.
Toivottavasti lääkitys tuo apua lapsellesi.
Ensinnäkin ap puhuu tunteistaan, ei vakaasti harkituista mielipiteistään. Ymmärrättekö, mikä ero niillä on?
Toisekseen eivät ne teidän vastauksenne nyt niiiin ihmeellisiä ole. Ihan arkipäivän asiaa vain.
Voimia sinulle, ap! Meillä ei ole adhd-lasta, mutta ymmärrän täysin tuon, että joskus menee hermot ja katoaa rationaalinen ajattelu. ;) Niin se käy ns. terveidenkin lasten kanssa. Hyvä että saat tuuletettua tunteitasi, se helpottaa. :)
sydänkohtauksen, aivohalvauksen (kuolemaan johtavankin), ritalin aiheuttaa geenivirheitä ja mahdollisesti syöpää, strattera vaurioittaa maksaa ja suolistoa, yllättäviä äkkikuolemia... usein hidastaa pituuskasvua.
siellä pakkausselosteen kohdassa "erittäin harvinaisia sivuvaikutuksia"? Jos yksi sadasta miljoonasta saa sydänkohtauksen lääkkeen takia, niin kyllähän sekin on pakko mainita.
Kyllä minuakin vituttaa välillä ihan kympillä ja kuten kuka tahansa äiti soruun karjumaan lapsille, vaikka teidän että ei se auta. En missään vaiheessa väittänyt etten näin tekisi. Mutta olen itse hyväksynyt omien lasten ongelmat (HUOM! en väitä ettet sinä olisi)ja vaikka joskus väsyttääkin niin kyllä ymmärrän, etti lapsi tee kaikkia hölmöyksiä minua kiusatakseni. Sehän ei takoita että aina pystyn olemaan rauhallinen ja tyyni äiti (enhän nyt kone sentään ole).