Jos äiti sairastuu...
En nyt edes tarkoita pelkästään tuota pinnalla hilluvaa hiniä vaan ihan yleisestikin, jos kotiäiti sairastuu johonkin tavallista nuhakuumetta vakavampaan tautiin tai teloo itsensä kunnolla, niin kuka hoitaa lapset?
Voiko perheen isä saada sairasvapaata? Edes silloin, jos vaikka joku lapsistakin on kipeä?
Onko työnantajan annettava esim. perheen isälle vaikkapa palkatonta, vai voiko työnantaja sanoa, että ei käy. Äiti hoitakoot. (Joissain kunnissa nyt edelleen saa lapsiperheisiinkin kodinhoitajan, mutta ei täälläpäin mun tietojen mukaan...)
Onko kotiäidillä oikeutta sairastaa?
Ei oo onneks koskaan tilannetta vastaan tullut, mutta jotenkin on vaan alkanut mietityttää...
Kommentit (6)
Minulta murtui selkä, sairauslomaa 4 kuukautta. Ei saatu edes kodinhoitajaa.
Oulussa taitaa olla paras hoitosysteemi.Lastenkotiin vaan,jollet itse pysty hoitamaan,tai sulla ei ole varaa palkata itse hoitajaa lapsille,jos olet itse kipeä.Lastenkodissa tilaa on .Että näin asiat hoidettu täällä Oulussa.
Perhetyöntekijän voisit saada lastesuojelusta,jos olet asiakas,mutta hänen töihin ei kuulu kodinhoito,vaan keskustelu ja katsominen miten perhe pärjää omillaan=(
Perhetyöntekijät tosiaan käy teettämässä sellaisia palikkatestejä. He eivät tee kotitöitä.
3
kodinhoitajan sekä sappileikkauksen että suonikohjuleikkauksen jälkeen. Ja me lapsetkin oltiin jo koululaisia.
Näin se ennen oli.
niin isällä on oikeus jäädä sairasloman ajaksi pakottavan perhesyyn takia hoitamaan lapsia. Läheskään kaikki työnantajat eivät maksa palkkaa tuolta ajalta, kun se ei ole lakisääteistä.
Oman paikkakunnan neuvolasta kannattaa kysyä asioista - sieltä saa TIETOA.
Multa murtui jalka pulkkamäessä viime talvena ja olin kepeillä viisi viikkoa. Lapset 4v, 1v10kk ja 4kk. Ja kyllä, olin sekoamispisteessä hoitojärjestelyiden kanssa.
Kun tapaturma sattui, oli onneksi torstai ja mies piti saldovapaan perjantaina. Olin sairaalassa to ja kävin vielä pe ja viikonlopun hoisi mies. Vkl aikana saimme järjesteltyä mieheni äidin meille ma-to ajaksi ja pe oli kodinhoitaja. Siinä meni eka viikko.
2 viikko: mun äiti otti lomapäiviä ja oli meillä ma-ke, mies otti palkatonta to-pe.
3 viikko: kodinhoitaja ma ja ke, tiistaina naapurin kotiäiti otti isommat ulkoilemaan ja hoiti apunani ruokailut siihen saakka että mies tuli kotiin. To ja pe mies saldovapailla.
4 viikko: mieheni äiti jälleen meillä ma ja ti ja otti vanhimman mummulaan loppuviikoksi. ke-pe mulla apuna kuka milloinkin jotta selvisin aina siihen saakka, että mies pääsi kotiin.
5 viikko: mies piti lomaa.
Jalka oli toki kipeä tämän jälkeenkin mutta selvisimme siitä eteenpäin sillä, että kodinhoitaja kävi kahtena seuraavana viikkona kahtena aamupäivänä viikossa ulkoilemassa lasten kanssa ja äitini tuli meille jokaisena iltapäivänä hoitamaan lapsia avukseni siihen saakka että mies ehti kotiin.
Suoraan voin sanoa, että en suosittele kenellekään!!! Onneksi oli nämä läheiset ihmiset sekä toimiva kodinhoitajajärjestelmä sekä miehellä erittäin ihana ja joustava työnantaja.
T kolmen lapsen äiti, jota ei kutsu pulkkamäki:D