Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitähän jos pidettäisiin ne opettajien edut ja ammatin arvostus entisellään,

Vierailija
16.08.2009 |

niin saataisiin jatkossakin nauttia hyvin koulutetuista opettajista ja toimivasta koulusta. Minä en ainakaan tahtoisi etujen heikentämisellä ajaa kaikki ajattelevia ja itseään kouluttavia ihmisiä pois alalta.

Työehtojen heikennys tulisi näkymään vain alalle hakeutuvan aineksen huonontumisena ja vaikeutena saada päteviä opettajia.

Tämän nyt luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän.

Jos suomalaisessa koulujärjestelmässä ja se tuloksissa jotain hyvää on se johtuu a) koulutetuista ja motivoiduista opettajista b) homogeenisesta oppilasaineksesta.

Enkä todellakaan ole opettaja, mutta koulussa on toki omia lapsia, ja lisää menossa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN HYVIN TEKEE TYÖNSÄ.

Eli hyvin hoidettua työtä haluavat useammat ostaa kuin huonosti tehtyä. Opettajan työn tehokkuutta ei tietenkään voi mitata oppilaiden määrällä, vaan sitä pitäisi mitata oppimistuloksilla. Siis sillä, kuinka moni oppilaista selviää hyvillä ja tyydyttävillä arvosanoilla ja montako oppilasta on pakko siirtää tuki- tai erityisopetukseen tai jättää luokalleen. Virkamiesnäkökulmasta, varsinkaan ainaoikeassaoleva opettaja ei kyllä kykene näkemään, että oman työn tehokkuuteen voi ihan itse vaikuttaa. Se EI nimittäin ole kiinni vain siitä, paljonko oppilaita luokalle määrätään tai pääseekö erityisoppilaista tarpeeksi helposti eroon tai siitä, antaako rehtori käyttää videoita. SIihen voi ihan itse, omilla työtavoillaan vaikuttaa.

Terveisin yliopisto-opettaja, joka pystyy opettamaan mitä tahansa 3 hengen ja 100 hengen ryhmien välillä...

Vierailija
22/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinä pystyt luennoimaan sadalle aikuiselle ei tarkoita, että se onnistuisi lapsille.

Toki tässä sinun mallissasi vakioidaan myös oppilasaineksen lähtötaso, eikö vain?

Ettei vain käy muuten niin, että opettajat pakenevat ns. hyviin kouluihin bonusten tovossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun kyse ei ole luokanopettajasta, asiakkaiden määrä riippu siitä MITEN HYVIN TEKEE TYÖNSÄ.

Eli hyvin hoidettua työtä haluavat useammat ostaa kuin huonosti tehtyä. Opettajan työn tehokkuutta ei tietenkään voi mitata oppilaiden määrällä, vaan sitä pitäisi mitata oppimistuloksilla. Siis sillä, kuinka moni oppilaista selviää hyvillä ja tyydyttävillä arvosanoilla ja montako oppilasta on pakko siirtää tuki- tai erityisopetukseen tai jättää luokalleen. Virkamiesnäkökulmasta, varsinkaan ainaoikeassaoleva opettaja ei kyllä kykene näkemään, että oman työn tehokkuuteen voi ihan itse vaikuttaa. Se EI nimittäin ole kiinni vain siitä, paljonko oppilaita luokalle määrätään tai pääseekö erityisoppilaista tarpeeksi helposti eroon tai siitä, antaako rehtori käyttää videoita. SIihen voi ihan itse, omilla työtavoillaan vaikuttaa.

Terveisin yliopisto-opettaja, joka pystyy opettamaan mitä tahansa 3 hengen ja 100 hengen ryhmien välillä...

Vierailija
24/24 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aspergeria ja adhdta ja lukihäiriöstä ihan niin kuin teillä luokanopettajillakin. Näitä on tällä hetkellä noin 10-20 % opiskelijoista. Ihan kuin teilläkin. Vaikka osa heistä tietenkään ei halua kertoa ongelmistaan, joten ne selviävät vasta kun suorituksissa tulee vastaan jotain outoa. Minulla on ollut opetettavana myös skitsofreenikoita ja masentuineita. Ja luokanopettajia. Joten lähtötasoa ei pysty vakioimaan sen enempää kuin luokanopettajakaan sitä vakioi. Ainoa mikä opetettavistani teihin nähden puuttuu, on se aines, jota ei kiinnosta pätkääkään. Heidän kun ei ole pakko tulla luennolle tai harkkoihin. Silti minun on saatava heidätkin oppimaan, koska muuten he ovat ongelmanani vielä ensivuonnakin.

Eikä niille sadallekaan pelkäää luentoa voi pitää. Voin kertoa, että jokaisessa 10 opiskelijan ryhmässä on 1-2 sellaista, jotka kyseenalaistavat kaiken ja haastavat jokaisen auktoriteetin (taivaalle kiitos heistä, he tekevät opettamisesta paljon mukavampaa ja helpompaa!) Sadan hengen ryhmässä on siis 10-20 sellaista, jotka koko ajan kesketyttävät luennon ja kysyvät tai väittävät vastaan. Minun on siis pystyttävä koko ajan luomaan auktoriteettni uudelleen ja sen on perustuttava argumentaatioon pelkän aseman sijasta. ÄLkää nyt kuvitelko siellä luokissanne, että te olette aina oikeassa, vaikka ne 20 lasta katselevatkin teitä silmät pyöreinä ja yritätte pitää yllä auktoriteettia.

Se, että sinä pystyt luennoimaan sadalle aikuiselle ei tarkoita, että se onnistuisi lapsille.

Toki tässä sinun mallissasi vakioidaan myös oppilasaineksen lähtötaso, eikö vain?

Ettei vain käy muuten niin, että opettajat pakenevat ns. hyviin kouluihin bonusten tovossa...