Yläkoulun opettajat!
Minulla on erityislapsi jonka ongelmat ovat ainoastaan oppimisenvaikeudessa. Muisti temppuilee ja nimeämisenvaikeutta. Noudattaa sääntöjä ja jaksaa keskittyä opiskeluun tunneilla.
Opettajan näkökannasta kumpaa suosittelet erityisluokkaa vai normaaliluokkaa jossa on 20 oppilasta? Ja onko valinta paljon kiinni koulusta, resursseista ja opettajien kiinnostuksesta?
Kommentit (59)
Ollaan tietävinään miten se homma saadaan toimimaan ja neuvotaan viisaina, miten pitäis opettaa ja lapsia kasvattaa.
Vaan niistä neuvoista unohtuu aina se, ettei noilla räppäämisillä ehdi toteuttaa opetussuunnitelman tavoitteita. Kun siellä koulussa olis oikeasti tarkoitus oppiakin jotain eikä vain viihtyä mahdollisimman hyvin.
Ja toisaalta kun opettajalla on se pari sataa oppilasta kerrallaan eri tunneilla, niin on ihan pakko turvautua osin myös joukkoratkaisuihin, sillä muuten opelta kuluu kaikki illat ja yöt valmisteluihin ja oppilaiden töiden lukemiseen.
Samoin opiskelijat on myös arvioitava. Arviointitapojen on oltava yhtenäisiä ja läpinäkyviä, eikä numeroita voi tempoa hatusta sillä perusteella, että se Jukkahan taisi räpätä ihan kätsysti.
Ei koulu ole vain tunnilla oleskelua, vaan tavoitteellista toimintaa omine sääntöineen. Toki niiden sisälläkin on mahdollisuuksia, mutta kun tosiaan ne resurssit ovat rajalliset...
"Olet sitten mikä opettaja tahansa niin laki on
oppilaan puolella! Oppilaalla on oikeus saada tarvitsemaan opetusta vaikka se vaatisi opettajalta vähän ylimääräistä panosta! "
Jos kerran erityisoppilaan metodit toimivat kaikkiin oppilaisiin, niin jätetäänkö matematiikassa normaalin opsin tietyt oppisisällöt pois, koska niitä ei hojks:ssa ole? Käytännössä olen yrittänyt saada tätä hommaa toimimaan muutaman vuoden, mutta kyllä siinä vaan joku aina kärsii, kun luokassa on 20 oppilasta, joista puolenkymmentä on oikeasti heikkoja, pari mukautettu ihan eri oppisisältöön ja loput "normaaleja". Näistä ne nopeimmin oppivat taatusti kärsivät eniten, koska ei heille vaan heitetä eteen vaikeampia laskuja, vaan myös he tarvitsisivat opettajan johdatusta oikeaan suuntaan (jos eivät tarvitse, ovat suotta koulussa).
Heikot oppilaat tarvitsevat ohjausta perusjutuissa, mutta kun nekään eivät pääasiassa ole edes sisällöltään samoja asioita kuin erityisoppilaalla.
t. matikanope yläkoulusta
avustajaan. Ongelma on se, että oikeasti siellä on niin monenlaista tilannetta tunnilla, ettei opella ole aikaa keskittyä yhden oppilaan ongelmiin. Kun vähentää 45 minuutista käytännön yhteiset asiat, uuden asian opettamisen ym jää aikaa per oppilas ehkä minuutti, joten ei siinä kamalasti auteta ketään.
on vähintään 25 oppilasta ja usein ihan viidakon säännöt. Opettajalla aika menee kurinpitoon ja opettajajohtoiseen asioiden käsittelyyn, luennointiin ja muistiinpanojen kirjoituttamiseen. Yksittäiselle oppilaalle ei ole sekuntiakaan aikaa, ellei hän vastaa nopeaan tahtiin oikein kysymykseen, jonka tarkoitus viedä koko ryhmän opetusta eteenpäni. Jos lapsesi tarvitsee yksilöllisetä oppimisympäristöä, suosittelen ehdottomasti pienryhmämuotoista opetusryhmää.
Opetan jatkuvasti paljon erityisoppilaita ja esimerkiksi maahanmuuttajia (heistä on usein vaikea sanoa, että johtuvatko ongelmat erityisistä oppimisvaikeuksista vai vaikka siitä, että ei ole koko elämässään pitänyt saksia kädessä 15 vuoden aikana tai ei ole nähnyt koskaan mitään karttaa tai muuta vastaavaa).
Suuressa osassa kouluista yläkoulun opettajat todella suurelta osaltaan ovat päteviä ja mikäli lapsella on mukautus, niin hälle tehdään hojks ja opettaja on siis täysin tietoinen oppilaan oppimisvaikeuksista. Arvioinnissa pätevä opettaja osaa kyllä ottaa huomioon paljon erilaisia asioita.
Sen sijaan minun kokemukseni mukaan suurin osa erityisluokkien opettajista ovat epäpäteviä ja osa toki päteviä jonkin aineen opettajia, mutta erityisluokkien opettajiksi joduutaan ottamaan täysin ilman opettajan kelpoisuutta olevia opettajia. En ymmärrä, että miten sellaiset opettajat osaavat oikeasti luotsata erittäin vaikeita monen erityislapsen luokkia läpi, jossa samassa luokassa on usein vielä oppimisvaikeuksien lisäksi oppilailla käytöshäiriöitä. Tai olenhan sitä seurannut ja vastaus on, että ei kovin hyvin.
Oma lapseni jos olisi erityisoppilas, niin ehdotomasti haluaisin hänet integroituna yleisopetukseen, jos hänellä olisi juuri kuvailemasi kaltaisia vaikeuksia. Meidän koulussa on tosin oppilasluokat tosi pieniä, noin 16-18 oppilaan luokkia, joten sekin ehkä vaikuttaa näkemykseeni.
Mäkin ottaisin luokkaani. Vähän sitten seurailisin häntä tarkemmin, että miten ne tehtävät sujuvat. Ja onhan luokassa muutakin tekemistä kuin mekaaniset tehtävät ja tietojen "muistaminen". (Suurin osa opitusta unohtuu kyllä niiltä muiltakin.) Keskustelut, leikit ja ryhmätyöt kehittävät sitten muita tärkeitä taitoja.
ihan sama, mikä lapsen tai nuoren kannalta oli hänelle hyvä. Lue TImo Saloviidan kirjoitukset (löytyy googlella). Saloviita on erityisopetukseen erikoistunut kasvatustieteen professori. Hän sanoo suoraan, ettei niillä eirytyisopeilla ole sen enempää keinoja kuin tavallisillakaan opeilla, mutta niiden kaikki oppilaat on erityisiiä joten huomiota tarvitseviakin oppilaita on monin verroin. Ja että normaali kouutuksen saanut normaali opettaja normaali luokassa pärjää paremmin kuin erityisopettaja erityisluokassa, kunhan vain haluaa.
ihan laiskuuttaan. Erityisluokkissa lapsilla ei ole sen paremmin. Googlaa vaikka erityisopetukseen erikoistuneen kasvatustieteen proffan TImo Saloviidan kirjoitus asiasta.
Lapsellani tulee olemaan myös yläkoulussa erityisopetuspäätös ja sen myötä hoijks.
Yksi oppiaine on mukautettu ja toista harkitaan.
Vahvuuksia on myös paljon.
Yläkoulusta jo tiedetään, että yleisopetuksessa on n. 20 oppilasta luokilla.
ja ikävä kyllä erityisluokallakin 10 oppilasta jossa jokaisella on oma ongelmansa. Eli jollakin oppimisongelma, jollakin sopeutumisongelma, lastensuojelullisia tapauksia, adhd, lukihäiriö, jne. Eli meno voi usein olla aika raisua vaikka oppilaita (usein poikia) on "vain" 10. Ota selvää minkä tyyppinen e-luokka on ja harkitse jos poikasi voisi opiskella integroituna erityisoppilaana normaalissa luokassa. Tälloin olisi avustajaresurssia ja mahdollisuus laaja-alaiseen erityisopetukseen.
Luojan kiitos olen äippälomalla ;)
Totuus on myös se, ettei se ope saa yhtään enempää palkkaa, vaikka sillä olisi luokassa integroituna montakin eritysioppilasta. Lisäksi tosiaan koulutusta noihin erityisongelmiin ei ole lainkaan, ja tapauskohtainen ohjaus on nolla.
Miksi opettajan siis pitäisi tehdä ilmaista lisätyötä, kun hän saa saman palkan opettamalla vain tavisoppilaita?
että oma suhtautuminen lievenee kyllä heti, kun ohjaus, palkkaus ja avustajan saaminen tulee näissä asioissa kuntoon. Minä olen palkkatyössä enkä mikään hyväntekeväisyystyöntekijä.
Hoitolapsista kahdella on puheentuottoon liittyviä vaikeuksia. Vaikka en saa korvausta niin päivittäin huomioin toiminnassa nuo lapset.
Käytämme tukiviittomia ja luemme selkokirjoja.
Nimeämme asioita ja esineitä ihan koko ajan.
Kamalaa että ajattelet noin!
Jos ei, mielestäni on aika kova pala juuri yläkoulun alkaessa siirtää uuteen porukkaa, joka ei ole tottunut hänen erityisyyksiin. Ja jos on, sitten kannattaa miettiä, onko nyt tuntunut koulunkäynti hyvältä. Ei yläkoulu oppiaineiden osalta kuitenkaan niin suuri muutos ole.
Mielestäni lapsen oma toive olisi myös tärkeää ottaa huomioon: onko hänellä motivaatiota ja itsetuntoa olla tavallisella luokalla, entä missä kaverit ovat? Hyvät kaverit, jotka osaa jeesata, olisivat tavallisella luokalla kullanarvoiset.
Mulla on melkein kaikilla luokilla ainakin yksi erityisoppilas, mutta sitten ne luokat, joilla on useampia, on mielestäni liian haastavia. Olen sitten kai laiska...
t.Yläkoulun ope, ei avustajaa käytössä vaikka luokassa olisi kolmekin erityistä + kielitaidoltaan puutteellisia maahanmuuttajiakin voi olla samoilla luokilla
kuin yrittää opettaa kahtakymmentäviittä lasta, joista pari ei pysy kärryillä, pari ei osaa kieltä, pari ei osaa käyttäytyä ja muilla on muuten vaan angstinen olo murrosiän takia...
Ymmärrätkö, että ilman avustajaresurssia kukaan ei opi mitään ja opetustilanteet on ns. tavallisten oppilaiden näkökulmasta surkeita? Ja opettajalla on kauhea olo, kun ei saa hommaa kuin hetkittäin pyörimään kunnolla.
Työpäiväni ovat 11h ja siihen sisältyy 30min. tauko kun kaikki nukkuvat. Palkka nettona 1400e/kk.
Työmme ovat erilaista mutta nyt oli kyse siitä teemmekö "ylimääräistä" työtä. Sinä kirjoitit, ettet tee jos palkka ei nouse, avustaja ei ole käytössä. Minä haluan tarjota laadukasta varhaiskasvatusta. Mitä sinä tarjoat oppilaillesi tuolla asenteella? t. se pph
kuin yrittää opettaa kahtakymmentäviittä lasta, joista pari ei pysy kärryillä, pari ei osaa kieltä, pari ei osaa käyttäytyä ja muilla on muuten vaan angstinen olo murrosiän takia... Ymmärrätkö, että ilman avustajaresurssia kukaan ei opi mitään ja opetustilanteet on ns. tavallisten oppilaiden näkökulmasta surkeita? Ja opettajalla on kauhea olo, kun ei saa hommaa kuin hetkittäin pyörimään kunnolla.
ap:lle: jos lapsesi on ollut yleisopetuksessa, jatka näinkin. Pienessä ryhmässä yläkoulussa pärjää (ja pärjäis isommassakin jos ois resursseja). Onneksi tulevaisuudessa toivottavasti siirrytään inkluusioon, ainakin sit ku mä valmistun. :)
mulla on kauhea olo, jos en saa hommaa pyörimään! Toivoisin, että voisin tarjota laadukasta opetusta, mutta en onnistu, jos erityisoppilaita tulee nykyistä enemmän ryhmiin! 1-2 on ok, mutta jos lisäksi on diagnosoimattomia erityisoppilaita + kieltä taitamattomia maahanmuuttajia, eikä edelleenkään avustajaa ja tulee lisää erityisoppilaita, niin homma ei mun taidoilla enää pyöri niin kuin hyvältä tuntuu. Enkä muuten ole se, jolle alunperin kirjoitit, vaan ihan toinen ope tästä ketjusta.
Olen itse valinnut työni, juu, mutta jos mun työ muuttuu enää tästä haastavammaksi, en enää voi tehdä sitä. Tai sitten mun pitää luopua laadusta, ja se juuri kismittää!
että oma suhtautuminen lievenee kyllä heti, kun ohjaus, palkkaus ja avustajan saaminen tulee näissä asioissa kuntoon. Minä olen palkkatyössä enkä mikään hyväntekeväisyystyöntekijä.
ei me muutkaan työntekijät saada valita työstämme vain helppoja ja mukavia osia. Mitä jos nyt vain hoitaisit hommasi, etkä narisisi enää. Muuten se nimittäin ON pelkkää laiskuutta.
Tule tutustumaan nykykouluun vaikka päiväksi. Seuraat oppitunteja ja koulun arkea. Perusopetus on julkista. Kommentoi vasta sitten.