Miksi opettajien pakkolomia ei voi pitää kesällä?
Kun kesähän ei kokonaan ole vuosilomaa, on edellisen vuoden purkamista ja seuraavan vuoden valmistelua ja lisäkoulutusta ym. ym., ainakin paperilla... miksi näitä pakkolomaviikkoja ei voisi laittaa vaikka näille lisäkoulutusviikoille? Tällöin täysin sivulliset viattomat eli oppilaat eivät joutuisi kärsimään kunnan päätöksistä.
Kommentit (40)
Ei ollut mitään purkua, suunnittelua tai koulutusta, ainakaan työpaikalla. Päivää aikaisemmin aloitti työt kuin mitä koululaiset palasivat kouluun. Palkka kulki koko ajan. Jos tähän 2,5 kuukauteen ei muka parin viikon lomautusta saa järjetestettyä, jo on kumma. Ennemmin tingitään lasten turvallisuudesta ja opetuksen tasosta...
MITÄ opetustyöhön littyvää olet tänä kesänä tehnyt ja kuinka monta tuntia? Missä lapsesi olivat sillä välin?
Ope olen itsekin.
toisekseen kuten joku jo ystävällisesti havainnollisti niin opettajan kesän aikana saama palkka on tienattu jo lukuvuoden aikana. Kannattaisi yrittää ymmärtää lukemansa ennen kommentointia.
itse olen joka kesä ollut jollakin kurssilla, ja sen olen maksanut itse.
Opettajan työaika on opetuksellista ja opetuksetonta aikaa, jolloin aivan hyvin voidaan nipistää pari viikkoa pois tuosta opetuksettomasta ajasta. Lomat voi pitää niin kuin ennenkin.
Kaksi ensimmäistä kesälomapäivää olin koululla siivoamassa luokkaa, järjestelemässä papereita, lisäksi meillä opettajilla oli kokous. Lapseni olivat isovanhemmilla hoidossa tuon ajan, eli kahtena päivänä 6h.
Kesäkuun kahden ekan viikon aikana olen kotona kirjoittanut puhtaaksi tiettyjen testien tuloksia, arkistoinut tarvittavat asiat, pohtinut muutaman oppilaan ongelmia, etsinyt tietoa netistä jne - näihin olen käyttänyt päivässä ehkä 4h, osan silloin kun lapset ovat olleet ulkona/harrastekerhossa ja osan illalla lasten mentyä nukkumaan.
Lisäksi olen iltaisin kirjoittanut yhtä työraporttia, jonka deadline oli juhannuksena.
Eihän tuo ole samaa kuin lukuvuoden aikana, mutta pieni kurkistus siihen, ettei se ope välttämättä kirmaa kesälaitumille samaan aikaan kuin oppilaat. Naapurien silmissä olen varmasti ollut ihan puhtaasti lomalla :)
Opettajan työ on muuten siitä jännä juttu, että työasiat pyörii mielessä ajasta ja paikasta riippumatta. Mietin työjuttuja kesällä, suunnittelen niitä, kirjaan ideoita ylös. Ulkomaan lomareissulla etsin materiaalia opetusta varten, osan kuvista on työtä varten jne.
Totta hemmetissä joka ammattiryhmässä on henkilöitä, jotka menevät siitä missä aita on matalin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö suurin osa (minkä tahansa) ammattiryhmän ihmisistä tekisi työtään huolella.
Jokainen varmasti itse voi miettiä, minkälaista opettajaa omalle lapselleen toivoo - sitä joka etsii aina aidan matalinta kohtaa vai sitä, joka tekee oikeasti jotain - myös vapaa-aikanaan.
Ja kuinka moni meistä oikeasti tietää, mitä se tuttu tai puolituttu opettaja 24/7 tekee?
ai niin, luinhan minä kesän aikana laiturilla istuessa romaanien ohella myös ammattikirjallisuutta lisäkouluttautumisen merkeissä :)
Mikä ihmeen lomautus se on, jos tapahtuu loma-aikaan? Silloinhan kyse on vain siitä, että palkka jätetään maksamatta. Yleensä nyt sentään lomautettu saa vapaa-aikaa korvaukseksi menettämästään rahasta.
Käytännössä ap:n ehdotus siis tarkoittaisi samaa, kuin että opettajat velvoitetaan lahjoittamaan esim. viikon palkkaansa vastaava rahasumma kuntien tukemiseen. Jos tätä edellytetään opettajilta, niin miksei saman tien kaikilta kunnan työntekijöiltä tai vaikka kaikilta kuntalaisilta?
laatinut lukuvuosisuunnitelman, puhunut tunteja puhelimessa työkavereiden kanssa, testanut uusia oppilaita, antanut eräälle oppilaalle kesäopetusta, neuvonnut puhelimessa kahta uutta opettajaa useamman kerran sekä lukenut paria kirjaa opettamisesta. Lisäksi kävin alkukesästä ranskan kurssin ja maalailin akvarellilla suomenlinnassa.
Lapset ovat olleet kotona leikkimässä, mulle ei ole osoitettu mitään hoitopaikkaa lapsille mun ollessa "lomalla". Ja, psst, mulla on mies, joka myös viettää aikaa lasten kanssa.
olen myös laittanut luokaa kuntoon ja käynyt smartboard koulutuksessa sekä raahdannut selkä vääränä kirjoja paikasta a paikkaan b.
t. ap
oletko sitten sitä mieltä ettet tehnyt työtä :D
se on hyvä aika kysellä, kuinka moni teki kesällä töitä, koska kaikki tuntemani opet tekivät silloin töitä eivätkä roikkuneet av:lla. Itse valmistin opetusmateriaalia tietokoneella (niin, ne kirjat eivät ihan riitä jos oikeasti aiotaa opettaa jotain), eikä sen jälkeen paljon kiinnostanut netissä roikkuminen.
Sen lisäksi olen suunnitellu opetusta uuden kirjasarjan mukaisesti, siivonnut viime vuoden jälkia (mm. silpunnut oppilailta kerättyjä papereita, kokeita jne.) ja järjestellyt syksyä varten materiaaleja.
Pitkät lomat ja helppo koulu. Älliä olisi riittänyt muuhunkin, mutta noi lomat painoi.
On onneksi perintöäkin tullut ja suht rikas mies, joten reissaillaan koko perhe koko kesä ja tietty joululoma. Ihanaa. Lukekaa opeiksi, se on helppoa!
mieluummin olen töissä yksityisellä sektorilla muisa tehtävissä. Ja kokeiltua on tullut opettamistakin, ja se "mahtava" palkka ja hulppeat edut. Ainoa plussapuoli olisi pitkä kesäloma, mutta sen todellakin ainakin yläluokkien opettajat tarvitsevat.
En vaihda takaisin opetushommiin kuin pakon edestä.
13: eikö kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin kommentoi
moni opettaja on vaihtanut opettajan työstä yksityiselle sektorille, koska siellä ei ole niin stressavaa.
Itse olen taas tehnyt 10 vuotta yksityisellä sektorilla töitä kunnes tein uravaihdoksen ja siirryin opettajaksi. Nyt olen tehnyt töitä opettajana about 7 vuotta ja ihan suoraan sanoen täytyy sanoa, että kannattaisi siirtyä takaisin yksityiselle sektorille jos haluaisi päästä helpommalla. Joskus todella kaipaan sitä aikaa. Mutta rakastan tätä työtä ja kaikesta huolimatta haluan tätä tehdä, vaikka tiedänkin, että muualla pääsisin helpommalla.
Samaa muuten sanoo moni muukin uravaihtaja. Ja monihan meistä opettajista siirtyy yksityiselle sektorille, koska haluaa päästä vähemmällä stressillä.Ja kerrothan, missä on 3kk kesäloma ja viikon syysloma - meillä ei tuollaisia ole, taidan laittaa hakemuksen menemään :)
toisekseen kuten joku jo ystävällisesti havainnollisti niin opettajan kesän aikana saama palkka on tienattu jo lukuvuoden aikana. Kannattaisi yrittää ymmärtää lukemansa ennen kommentointia.
että esim. hoitoavapaalla oleva ope palaa kesäksi töihin saamaan palkkaa, jolloin hänen sijaisenaan ollut ope jää kesän ajaksi ilman palkkaa? Eli vakiope ottaa toisen tienaaman palkan?
Ja usein uudet opet palkataan määräajaksi eli lukuvuodeksi eli kesällä joutuvat tienaamaan elantonsa muualta esim. Linnanmäeltä. Tästä on ollut monesti juttua Hesarissa.
Eli opejen kesätyöt ovat valetta!
Lisäksi kävin alkukesästä ranskan kurssin ja maalailin akvarellilla suomenlinnassa.
kylläpäs nyt opet rupesivat listaamaan mitä niin maan perkeleen tärkeetä ovat kesällä tehneet. siitä ei päästä vänkäämälläkään mihinkään, että opettajilla on aivan liikaa aikaa!!!
uskallan väittää että yhdellekään opettajalle ei tule vuodessa niin paljon työtunteja kuin keskimääräiselle duunarille. vai voiko joku opettaja väittää tekevänsä töitä 7,5-8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa koko vuoden ja siitä vähentäen normaalin 4vk kesäloman ja 1vk talviloman?
joten olen sitä mieltä että opettajien pakkolomat olisi sijoitettava kätevimmin kesälle, jolloin oppilaille aiheutuisi vähiten harmia. kaiken tämän "purkamisen ja muun suunnittelun" voisi ihan hyvin hoitaa joko aamulla ennen oppitunteja tai iltapäivällä varsinaisen opetuksen päätyttyä. eli ope voisi olla töissä työpaikalla esim 7-15 tai 8-16. kovin usein näen kuitenkin opettajia perjantaisin viikonlopun ruokaostoksilla jo klo 12.15!!!!!
opettajilla on työajassaan ns. opetuksellinen ja opetukseton aika. Lomautus voitaisiin näin ollen aivan hyvin sijoittaa tälle opetuksettomalle ajalle. Näin ei kuitenkaan tehdä, koska OAJ haluaa korostaa opettajien merkitystä ja tehdä kiusaa oppilaille (joiden koulunkäynti kärsii) ja heidän vanhemmilleen (joiden on jotenkin järjestettävä lastensa hoito kouluajalla toteutettavan pakkoloman aikana).
olla klo 12.15, mutta oletko sitten kotonamme katsomassa, kun su klo 7.30-iltamyöhään korjaan kokeita/kirjoitelmia???
Ja onneksesi tiedoksi, ainakin mulla loppuu tänä vuonna aina perjantaina klo 15, paitsi yhdessä jaksossa klo 16.
t.yläkoulun ja lukion ope
ja olin usein ruokaostoksilla jo klo 13.30. Oujee :) Tosin en ymmärrä, miksi se kuuluu kenellekään, teenkö työt koululla oppituntien jälkeen ja lähden kotiin klo 16 vai lähdenkö kotiin perjantaisin heti oppituntien jälkeen ja teen ne työt illalla kun lapset ovat menneet nukkumaan.
Me opet kun voimme itse valita, teemmekö kaiken työn siellä koululla tai sitten kotona. Itse teen kummassakin: jään yleensä tuntien jälkeen pariksi tunniksi koululle tekemään töitä ja osan teen sitten kotona illalla lasten mentyä nukkumaan + viikonloppuisin.
Muuten, lapsille ei tarvitse hankkia hoitopaikkaa pakkoloman ajaksi: ne lapset ovat silloin koulussa. Ei koulu mene kiinni pakkolomien ajaksi :)
Entisenä yliopistotutkijana ja nykyisenä vaativaa asiantuntijatyötä yksityisessä yrityksessä tekevänä en ole koskaan kuullutkaan aivotyöstä, en tietenkään... :-D