muille maissivaippojen käyttäjille kysymys
Meillä käytetään ruotsalaisia Nature babycare -vaippoja ja mua kiinnostaa, että laitatteko te muut samojen vaippojen käyttäjät ne sekajäteroskikseen biojätepussissa vai tavallisessa muovipussissa? Eikös ne sitten aikanaan maadu kaatiksella, vaikka ne heittäisi sinne muovipussissakin, koska mun käsitykseni mukaan niitä jätekasoja siellä jyräillään erinäköisillä koneilla, joten eihän ne vaipat ikuisesti sinne muovipussin sisälle jää.
Ps. En tarvitse valistusta kestovaipoista, vain maissivaippojen käyttö kiinnostaa.
Kommentit (4)
kun niitä ei kuitenkaan saa laittaa biojätteen joukkoon.
Jätehuollon nettisivuilta kopsasin seuraavan:
"Biohajoavan jätteen päätyminen kaatopaikoille on vakava ympäristöongelma, sillä jätteet muodostavat metaania, joka on 21 kertaa hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu. Metaanista suuri osa kerätään kaatopaikoilla talteen ja muutetaan energiaksi, mutta massiiviset määrät metaania päätyvät ympäristön rasitteeksi."
Käytännössä nuo eloperäistä materiaalia olevat mätänevät siellä, eivät maadu. Maatuminen tapahtuu aerobisissa olosuhteissa eli hajoaminen hapen kanssa. Kaatopaikalla jätteet ajetaan kasoihin ja jyrätään päältä niin, että massa on tosi tiivis. Tällöin eloperäinen aines mätänee, koska ei saa happea ja mätänemisessä muodostuu metaania, joka on haitallinen kasvihuonekaasu.
Minun mielestäni on yksi ja sama, miten ne vaipat sinne pakkaa, koska niiden hajoamisprosessi joka tapauksessa on haitallinen.
kaatopaikalla ei maadu mikään. Siinä mielessä nuo vaipat on kuitenkin parempia kuin tavalliset kertikset että niiden valmistuksessa käytetään vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja kuin tavis kertisten. Mutta aivan sama miten ne kaatopaikalle pakkaat eivät ne siellä maadu.
pakkaan siis ne jatkossakin muovipusseihin :)
ap