Mikä meissä on vikana kun meitä ei kutsuta kylään?
Olemme asuneet uudella asuinalueella kohta kolme vuotta. Olemme saaneet paljon uusia tuttavia alueelta ja kutsuneet näitä tuttavuuksia kylään. Erityisesti yksi perhe on tuntunut hyvin samanlaiselta kuin me ja ovat aina tulleetkin ja tuntuneet viihtyvän. Mutta miksi he eivät koskaan kutsu meitä kylään? Luulin ensin että eivät ole kylään kutsuvaa tyyppiä mutta heille tuli uudet naapurit joita ovat pyytäneet luokseen jo useita kertoja. Vähän harmittaa. Tulisiko hyviä selityksiä mieleen?
Jos satuit lukemaan, olen sama kysyjä mutta ehdottomallasi uudella otsikolla:)
Kommentit (52)
Mekään emme yleensä kutsu vieraita kylään, vaikka kyläilemme kuitenkin itse. Syy lienee enimmäkseen minussa. Lapsen syntymän jälkeen aloin stressata vierailuja. Ajattelin, ettei meillä ole tarpeeksi hienoa ja siistiä, enkä jaksanut enää laitella mitään erityisempiä ruokia. Alemmuuskompleksi siis. Tilannetta pahensi, että pari kertaa meillä kävi vieraita, joille ruoka ja juomat eivät maistuneet. Ja yksi perhe oli vähän semmoinen päsmäriperhe, joka alkoi kertoa, miten haluaisi sisustaa kotimme uudelleen.
Joten mieluummin olen kotona kaikessa rauhassa. Viihdyn kuitenkin kylässä muiden luona yleensä. Yhden ystäväperheen luo meitä tosin ei ole kutsuttu aikoihin, ehkä siksi, että olemme rauhallisia ja tylsiä.
Ainoa mikä on tullut mieleen on oma olematon alkoholinkäyttömme, meillä kyllä tarjotaan muille mutta itse emme juuri käytä. Voisiko tämä olla selitys?
En vaan HALUA ryypätä! Mutta kai se olis pakko, että olisin parempaa seuraaa :( Harmi harmi! Olen kyllä ihan sosiaalinen, mutta leimaudun varmasti tiukkapipoksi, kun en haluakaan vetää viinaa kaksin käsin :(
- Jos kerrankin vieras mainitsee meidän sotkuista tai rikkaruohoista, en todellakaan kutsu toista kertaa. Jotkut jopa alkavat neuvomaan, että lattiat pitää muuten myös luututa, pitävät siis ihan uusavuttomana :D Itse en siivoa kun pahimmat sotkut kun vieraat tulevat, pienet lapset ja en viitsi stressata. En viitsi kutsua vieraita joiden vuoksi pitäisi stressata
- JOs eivät syö mitään tarjottavista, en kutsu kylään kovin mielelläni uudelleen. Kyllä aikuinen ihminen voisi edes yrittää käyttäytyä. Eri asia jos on ylipainoinen.
- JOs passauttavat itseään ja vaativat sitä ja tätä. Mikään ei riitä-> en kutsu
- Sellaisia joilla tapana tulla vähän väliä kutsumatta kylään ilmoittamatta -> en kutsu koska pelkään että taipumus pahenee jokapäiväiseksi
- Sellaisia joiden kanssa on vaikea keskustella, ja jotka eivät juttele avoimesti, en jaksa. Eli jos kysymyksiin tulee vaan suuripiirteisiä vastauksia, niin eipä kiinnosta tällainen p:njauhanta
Lopputuloksena, meillä ei käy kovin moni kylässä ja hyvä vaan!
-liian monta lasta,riehumista,paapomista ym.Itsellä jo isommat lapset
-en halua koiria meille
-vapaa-aikaa niukalti,haluan olla perheen kanssa
-en jaksa siivota ja passata
-eivät tajua lähteä ajoissa kotiin
- Ei jaksa siivota, tehdä ruokaa, esittää bravuureja keittiössä ja muita taikatemppuja
- En halua pingottaa, vaan olla rennosti
- En edes kestä ajatusta, että joku kulkisi ympäri kotiani tarkastellen arvostelevasti sisustustani
Emme ole olleet tämän perheen luona siis koskaan kylässä vaikka on tunnettu kolme vuotta ja ovat käyneet meillä useamman kerran. Juhlissamme tarjotaan alkoholia vaikka itse käytämme sitä tosi vähän, en usko että tämä vaikuttaa kuitenkaan kauhean tiukkapipoiselta. Lastenkasvatuskin tuntuu kovin samanlaiselta. Kaikki esitetyt syyt ovat muutenkin ihan järkeviä mutta eivät selitä miksi meidät jätetään kutsumatta jos muita vieraita kuitenkin kutsutaan.
ovat sellaista sorttia jotka tuppaavat puoliväkisin itse kylään, ja tuttavanne ei kehtaa kieltäytyä?
Miksi alkoholinkäytöllä tuntuu niin monien suomalaisten mielestä olevan vain kaksi asentoa, on tai off? Tulee ihan mieleen se suomalainen neropattilääkäri, joka raitistuttuaan pani koko lääkärin arvovaltansa kirjaan, jonka sanoma oli suurin piirtein että yksikään suomalainen ei voi haluta lasillista viiniä maun takia, kun humalahakuisuus on meillä geeneissä. Puhuisi/puhukaa vain omasta puolestanne.
jotka tulevat kylään ja sanovat, että lattiat pitäisi luututa, huomauttelevat rikkaruohoista tai ehdottelevat muutoksia sisustukseen??!! Siis en voi uskoa!
joka ei ole kutsunut meitä kylään vaikka he ovat käyneet meillä useasti. Luulen että syinä ovat:
- he ovat aika tarkkoja kaikesta ja kai jotenkin pitävät vieraiden kutsumista liian aikaavievänä ja vaivalloisena. Kumpikaan ei ole erityisempi kokki, ehkä luulevat että me vaatisimme jotain "fiiniä"
- meillä on uusi talo, heillä vähän vanhempi ja luulen että nainen pelkää että me jotenkin vieroksuisimme heidän sisustustaan ja makuaan. Näin ei kuitenkaan olisi!
- luulen että viettävät mieluummin kaiken aikansa ihan perheen kesken. Molemmilla raskas työ ja muutenkin vähän aikaa perheen kesken.
En usko, että teissä on mitään vikaa. Jos he kerran tulevat teille mielellään kylään.
Voi silti olla, että heillä synkkaa paremmin tämän toisen perheen kanssa. Ei se silti tarkoita, että teissä on mitään vikaa!
Voi olla että toisen perheen kanssa on vaan juteltu esim syvemmin, jolloin suhde on muuttunut erilaiseksi. Voi olla, että heille riittää että näkevät teitä teidän luona, eivätkä ole tulleet edes ajatelleeksi, että te haluaisitte vierailla myös näiden luona. Kaikki eivät koe, että vierailujen pitäisi olla molemmin puolisia.
Yritä muodostaa vaikka suhteesi tähän toiseen äitiin henkilökohtaisemmaksi, siis syvemmäksi. Tai vihjaise, että olisi kiva nähdä joskus teidän koti, voidaanko tulla joskus käymään?
Älä turhia murehdi ainakaan tätä asiaa ap.
käymme usein eräässä perheessä kyläilemässä kyllä, mutta juuri koskaan tuo perhe ei tule meille. Emme kutsu, koska perheen lapset ovat todella pellossa kasvaneita, äänekkäitä ja riehakkaita, ja tässä asunnossa on yksinkertaisesti liian vähän neliöitä sellaiselle mekastukselle.
Lisäksi perheen kuopus on siinä iässä, että hajottaa kaiken mihin koskee. Ja äiti vaan kiittelee, kun lapsi laittaa hellan levyt päälle... No thanks, ei meille! Tykkäämme kyllä tästä perheestä ja heidän lapsistaan, mutta tapaamme heitä ennemmin muualla.
Ap:tä tää sepustus ei nyt auta ollenkaan, mutta haluan sanoa että ihmisillä nyt vaan on kaikenlaisia ajatuksia asioista. Ap:n perhe voi olla tuon toisen perheen mielestä ihan kiva, mutta on vaan joku syy etteivät he halua kutsua omaan kotiinsa juuri ap:n sakkia. Outoa ja varmasti loukkaavaa, mutta... elämä on.
Meillä on yksi kaveriperhe, joka ei meitä koskaan kutsu kylään vaan meidän tarvii kutsua itse itsemme. Ja se toimii myös toisinpäin, nämä ilmoittavat itse, että voisivat tulla kylään.
Paska systeemi mun mielestä, mutta jos me jäädään odottamaan kutsua, niin ei varmasti nähtäis ikinä!
ovat sellaista sorttia jotka tuppaavat puoliväkisin itse kylään, ja tuttavanne ei kehtaa kieltäytyä?
tai sitten tulevat vain paremmin toimeen keskenään
no huh. törkeitä. en seurustelisi moisten kanssa.
ja täten heillä on likaista ja siksi eivät halua kutsua ketään kylään...
Tai sitten he ovat kuin me, eli koti on koti ja vain perheen jäsenille. Paikka jossa ollaan vain omissa oloissa, rauhan paikka muusta maailmasta. Ei vieraita, ei edes isovanhempia tai muita sukulaisia.
kysypä heiltä ensi kerralla suoraan, että millon voitas pistäytyä teillä
tai pois lähtiessään huikkaat ovelta, että "me voitas sit ens kerralla tulla teelle teillepäin" tms
auttaisko tuo?
Minäkin olen monesti miettinyt tätä yksipuolisuutta kyläänkutsumisessa. Siihen en osaa sanoa mitään, että miksi teitä ei ole kutsuttu, mutta uudet naapurit kylläkin. Onko teillä eri-ikäiset lapset? Lemmikki, jonka myös veisitte vierailulle? Miehillä yhteisiä puheenaiheita? Oletko ylivertainen kokki, jolle olisi vaikea tarjota mitään? Onko tämä uusi perhe jotenkin erityisen "hieno" perhe, jonka tuntemisesta olisi hyötyä tai sen avulla saisi nostettua omaa profiilia?
Minusta jotkut ihmiset ovat kovia tulemaan kylään, mutta itse eivät viitsi kutsua ketään koskaan. Sinuna en enää kutsuisi heitä, ellei vastakutsua kuulu. Siitä tulee vain paha mieli, sinulle.
on kuin sisustuslehdestä. Maailmansa romahtaa, jos lapset laittavat lelut väärään järjestykseen kaapissa, tai kun aluslakanan väri ei sovi päiväpeiton väriin. Heistä jokaisen 4-henkisen perheen tulee asua ainakin 6h ja keittiössä, mieluummin väljemmin ja tietysti omistusomakotitalossa.
En jaksa vaan selitellä miten tämä on ihan oma valintamme ja meille tällä hetkellä paras, kun 4 ihmistä asuu rivarikolmiossa vuokralla. He ovat asuneet kotikonnuillaan usean sukupolven ajan. Me emme ole lainkaan vakuuttuneet, että 2 vuoden kuluttua asumme edes Suomessa. Turhaa heille on aina selittää, kun eivät tajua. Helpompaa on olla tekemisissä jossain kivassa tapahtumassa tai kyläillä heillä.
tuo passiivisuus kuulostaa just sellaiselta :-)