4 lapsiset perheet huom!
Meillä on neljä lasta 3v.,4v.,8v.,9v. ja koira. Kodin siistinä pitäminen tuntuu mahdottomalta. Kuinka teillä muute 4lapsiset perheet pysyy koti kuosissa vai pysyykö?
Kommentit (20)
Ei sen tarvi pysyä kuosissa! Kyllä vieraat ja muut ymmärtävät ettei tuollaisen lapsikatraan kanssa voi olla kaikki tiptop. Koita ottaa rennosti! :)
Jotenkin en usko että ymmärtävät. Kun monellakaan ei ole niitä 4lasta tai enempää. Meillä on kyllä aina vessa siisti, tiskit koneessa, pyykit pestynä mutta muuten saattaa olla tavaroita pitkin ja villakoiria/koiran karvoja lattioilla ajoittain. Tämä ahdistaa kun ei voi laskea vieraita sisään. T:ap
Olen koko ajan lasten kanssa ja puuhan jälkeen kerätään yhdessä pois lelut yms. Kaikki kotityöt ja ruat tehdään lasten nukkuessa.
ja mitenkäs sitä illalla kun muksut ovat nukkumassa niin voi imuroida? T:ap
kunhan vaan kuljet koko ajan lasten perässä siivoamassa/naputtamassa tavaroiden paikalleen laittamisesta.
Pyhitä elämäsi siivoukselle niin varmasti onnistuu!
Isoimmat raivaavat leluja alta pois, ja minä imuroin.
Ei meillä täydellisen siistiä ole, mutta on sen verran iso talo, että edustusvessa ja olohuone ovat aina sellaisessa kunnossa, että sisään voi poiketa.
Ei meilläkään kukaan nuku päiväunia. Otan lastalla ja mopilla pölyt iltaisin tosiaan silloin, kun lapset nukkuu ja kokkaan ison satsin ruokaa pakkaseen seuraavaksi päiväksi. Mies pesee ja silittää iltaisin pyykit
Vaikka kulkisin niin en pysyisi vauhdissa mukana heh..heh.. Kun siivoan muualta niin toisaalla on taas räjäytetty ja vielä pahemmin. Pienempiä täytyy vahtia koko ajan jotta ei atomipommi räjähdä ja eivät tekisi pahojaan. Enkä haluaisi elämääni pyhittää siivoukselle. T:ap
etteivät ole ihan siivoushulluja. Mutta kun siellä ei ole siivouksen jälkeenkään siistin näköistä. Ja se taas johtuu selkeästi siitä, että tilaa on kerta kaikkiaan liian vähän. Niillä on sellainen kahden lapsen talo, joten arvaahan sen, ettei tavarat tahdo mahtua.
Mutta silti voisivat selvitä paremmin, jos ainaisten avohyllyjen sijaan hankkisivat komeroita. Eli ylpeänä esittelivät eteisen säilytysratkaisua, joka toki oli hyvä, että kengät vihdoin mahtuvat olemaan jossain. Mutta jälleen kerran avohyllyistä rakennettu. Sama lastenhuoneissa. Ei yhtään ovellista kaappia vaan vain avohyllyjä. Siitä ei tule siistin näköistä, vaikka kuinka siivoilisi, kun kaikki tavara on näkyvillä.
Sen lisäksi tää perhe on vähän hamstraajaluonteinen. Joten siellä säilytellään kaikenlaista tavaraa, purnukoita, ym. kun ne on niin nättejä. Edelleen ne tavarat olisi nätimmin säilössä, jos ne olisi ovellisten komeroiden ja kaappien takana kuin niissä lukuisissa purnukoissa pitkin ikkunalautoja. Ja ne purnukathan sitten sisältävät kumilenkkejä, pullonkorkkeja, leipäpusseja, jne suuria määriä. Toki joitakin kumilenkkejä tarvitaan, mutta ei satoja.
Eli ylimääräisestä pitää raaskia luopua. Ja tavaroille on oltava paikat. Siivoaminen ei ole edes mahdollista, jos ei tiedä minne ne kamat tunkisi.
Eri asia on sitten, että suuressa perheessä on tietenkin koko ajan monta asiaa, jotka ovat jollakin juuri työn alla. Eli elämisen meininki kuuluu asiaan. Mutta sitäkin tarkempi on oltava siitä, että jokin askarteluhomma ei voi olla työn alla päiväkausia. Ja että uutta hommaa ei aloiteta ennen kuin edellisen jäljet on siivottu pois.
Motivoi eläkä motkota ja luuttua!
Isommat kyllä osallistuvat mutta pienemmät ovat sellaisia duraceleita että niitä en kovinkaan usein saa motivoitua mukaan. Vaan siivouksen aikana ne yleensä räjäyttelee asuntoa muualta ellen laita dvd:tä. Sitäkään ei viitsisi jatkuvasti laittaa. T:Ap
Tarkoitin askartelua, pelailua, leikkiä ja lopetettuanne yhdessä tavarat paikalleen.
Kannattaa opettaa lapsia pienestä pitäen huushollaamaan, muuten saa itse olla ikuinen yksin siivooja.. Imuroin silloin, kun kaikki on hereillä. Lapset kerää lelunsa laatikoihin. Vain osa leluista on kerralla käytössä, muut on sillä aikaa varastossa. Sit vaihdetaan joskus.
Niin sun ei auta kuin hyväksyä että tää on nyt tätä, ja aikansa kestää. TÄmä on teidän koti ja teidän elämä, enkä usko että ketään haittaa jos tavaroita on vähän hyjan hajan kun ei ole likaista.
Lopeta sen miettiminen että mitä muut ajattelevat..
lapset 9v,7v,6v ja 9kk. Nuorin ei vielä sotke mutta vanhemmat siivoavat omat jälkensä omiin huoneisiinsa jos ovat jotain alakertaan tuoneet. Jos ei tavara löydä paikkaansa laitan sen karenssiin eli lapsella ei ole ko lelua vähään aikaan. Auttaa hyvin siivouksen motivoimiseen.
Niinä päivinä kun laiskottaa enkä jaksa siivota meillä on pyörremyrsky. Opin antamaan sotkun itselleni anteeksi kun väsyin kolmannen syntymän jälkeen. En varsinaisesti masentunut mutta vaadin itseltäni tuolloin liikaa.
Pitää saada myös pitää vapaapäiviä siivouksesta.
Kyllä meillä joku lasten kavereista on joskus sanonut että meillä on sotkua mutta hän onkin ainoa lapsi joten hänen vanhemmillaan on hieman erilailla aikaa siivoukseen.
Meillä kuusivuotias kaivaa karenssitavarat esiin vaikka veisin ne välikatolle. Enkä todellakaan ehdi koko ajan olla selvillä hänen menemisistään.
Miten teillä muilla lapset SUOSTUVAT siivoamaan tavaransa? Meillä lasten on aina pitänyt kerätä tavaransa, mutta edelleen joka kerta siitä tulee ihan julmettua tappelua, kinastelua ja huutoa!
Neljän lapsen kanssa (meillä toki pienempiä kuin ap:lla) ei pysy talo siistinä, vaikka siivoaisin ihan koko ajan. Kokeiltu on. Yksi yksivuotias jo ehtii sotkea niiiiiin paljon, eikä uskokaan yhtään mitään. Mutta eipä meillä yllätysvieraita juuri käykään. ENkä jaksa pyhittää elämääni siivoukselle.
On toki myös vinttikomero johon lapset eivät pääse mutta kun on jouduttu säkki tolkulla viemään tavaraa silloin on mies ottanut ne varastolle.
Ei meilläkään lapset hiljaa ja nätisti siivoa vaan protestoivat aikansa. Pienempinä lapsilla tuo siivous vei aikaa mutta kyllä se kouluiässä on helpottanut.
Siivous ei onneksi ole elämän tarkoitus.
Meillä ei pysy järjestyksessä paikat. Joskus tilanne hajottaa mua, mutta usein osaan ottaa rennosti. Toisissa perheissä asiat onnistuu paremmin, mutta multa on homma välillä pois hallinnasta. Tiskit ja pyykit ja kaikki on kaaosta vaikka tuntuu, että taukoamattta touhuan. Itse kuitenkin tiedän, että meillä siivotaan kerran viikossa paremmin ja se pitää mieleni tyynenä.
Meillä on kyllä aina vessa siisti, tiskit koneessa, pyykit pestynä mutta muuten saattaa olla tavaroita pitkin ja villakoiria/koiran karvoja lattioilla ajoittain.
Minä en kykene EDES tuohon EDES kolmen lapsen kanssa, joten nostan sinulle hattua ja kunnioitan suuresti.
Meilläkin siis on tavaroita ja villakoiria lattialla, mutta niiden lisäksi myös vessa ajoittain likainen, tiskit useimmiten kaikkialla muualla kuin koneessa ja pyykitkin on vähän silleen sun tälleen. Nuorin lapsista on yhtä nuori kuin sinullakin. Eli joko sinä olet superäiti tai minä luuseri tai sitten me molemmet olemme jotain siltä väliltä. :)
eli vaan kolme lasta ja siis koko ajan saa noukkia tavaroita ja viedä mennessään tuoda tullessaan.
meillä lapset tykkää itse imuroida ja luututa ja annan sitä tehdä silleen et itse otan sen jlk. ensin yhdessä keräillään tavarat pois eestä..
opeta ne muksut auttamaan sua!