Te jotka ette usko Jumalaan, saako teidän
maailmassa tehdä ihan mitä vain? Kun ei joudu tilille mistään?
Saako tappaa, pettää, varastaa, jne?
Mitä tässä elämässä on mieltä jos vain maadutaan maahan kuoleman jälkeen?
Kommentit (27)
Mutta ei millekään korkeammalle vaan tasan itselleen. Oikein kasvatettu ihminen todella kyllä itse tietää että tappaminen, petos, varkaudet jne eivät ole oikein.
Elämässä mielekästä on se itse, tunne siitä että tekee oikein itselleen ja muille, ja saa lapsensa kasvatettua kunnon ihmisiksi.
helvetinpelkoko on ainut mikää estää sua tappamasta ja pettämästä ja varastamasta? Huh, toivottavasti ei tunneta!
t. uskis
ja se kyllä sanoo, ettei saa tappaa, pettää eikä varastaa. Se sanoo myös, ettei saa roskata luontoa eikä meluta keskellä yötä kerrostalossa ja paljon muutakin. Ei näihin asioihin mitään jumalia tarvita.
Mä uskon, että jos teen väärin, se vääryys napahtaa tavalla tai toisella omaan "nilkkaani" jo tässä elävässä elämässä. Yritän myös elää niin, että maailma olisi hyvä myös lapsilleni. Uskon, että hyvyys tuovat lisää hyvyyttä elämääni. Paha ja pahuus tuovat lisää pahuutta elämääni.
Elämässä on mieltä juuri siinä että elämme hyvää elämää toiset huomioon ottaen.
Ei tietenkään saa tehdä mitä vain. Johan laki (ja terve järki) määrittää sen mitä ihminen saa ja ei saa tehdä, ei siihen jumalaa tarvita.
Se ei ollut ap pointti. Huutakaa hep kun olette tajunnut alotuksen (voipi tulla pitkä odotus) niin jatketaan keskustelua.
Todella raskasta keskustella ihmiseten kanssa joiden kanssa aloitettava aakkosista.
Minun maailmassani on moraali. Ei saa tappaa, pettää eikä varastaa, koska se tekee pahaa toisille ja itselle ja tekee elämästä surullisen. Pyrin hyvään, koska vain niin voin tehdä omasta ja rakkaitteni elämästä elämisen arvoisen.
Näen asian niin, että minulla ja muilla on vain yksi elämä. Mitä järkeä siitä olisi tehdä huono? Sehän on ainutlaatuinen!
Ateisti
Todella raskasta keskustella ihmiseten kanssa joiden kanssa aloitettava aakkosista.
lailla että tyhmä rahvaskin tajuaa mistä keskustellaan :DDDDD. Päivän paras.
En tarvitse kenenkään jumalaa kertomaan mikä on oikein ja väärin. Onko kristiuskon nimissä tehdyt murhat ja ryöstöt hyväksyttäviä?
Ei saa tappaa, pettää, varastaa jne.
Eikä myöskään saa olla ylimielinen, suvaitsematon, ahdasmielinen, lapsiaan "kurilla" kasvattava, toisista pahaa puhuva jne.
Tällaiseen olen törmännyt uskovaisissa piireissä.
Mulle Jumala ja Jesse on ihan ok-kavereita.
Ja minä todella haluan maatua maahan ja että madot syövät minut ja siitä syntyy uutta elämää, luonto on ihana! Uskonnot on välillä aika "sairaita".
Moraalia voi perustella myös filosofian kautta, ei pelkästään uskonnon.
Ja minusta elämässä mielenä on juuir se, että elää NYT, tämän meidän ainutkertaisen elämän eikä suinkaan ajattele/odota jotain kuoleman jälkeistä juttua jonka olemassaolo ylipäänsä on epävarmaa.
on ilmeisesti tarkastellut omaa elämäänsä ja miettii, eikö tästä tule parempaa ja toivoo, että kuoltua kaikki muutuisi.
Minä ainakin pyrin elämään niin, että elämäni olisi hyvää ja antoisaa. Se ei tarkoita muuten, että kaikki olisi koko ajan hauskaa "nami-namia".
Se ei ollut ap pointti. Huutakaa hep kun olette tajunnut alotuksen (voipi tulla pitkä odotus) niin jatketaan keskustelua. Todella raskasta keskustella ihmiseten kanssa joiden kanssa aloitettava aakkosista.
Kerro nyt ihmeessä, kun varmaan itsesi jollain tasolla nostat itsesi muiden yläpuolelle, hih!
Ja minusta elämässä mielenä on juuir se, että elää NYT, tämän meidän ainutkertaisen elämän eikä suinkaan ajattele/odota jotain kuoleman jälkeistä juttua jonka olemassaolo ylipäänsä on epävarmaa.
Mitä rankenpia juttuja olen joutunut kokemaan, sitä selvempää on että elämä on tässä hetkessä, ei missään muualla. Uskontokin on eskapismin yksi muoto. Toki ymmärrän että se on tärkeä selviytymismuoto monelle. Joskus silti tulee mieleen, että vois olla hyötyä siitä nykyhetkessä elämisen opettelussakin. Siinä idän uskonnot onnistuu ehkä vähän paremmin.
sekä sen osoittaminen, että ns. uskovaiset ovat usein paitsi toisia parempia myös mielestään todella nokkelia.
Se ei ollut ap pointti. Huutakaa hep kun olette tajunnut alotuksen (voipi tulla pitkä odotus) niin jatketaan keskustelua.
Ja niiden noudattamattomuudesta rangaistaan.
Lisäksi olen kantapään kautta oppinut karman lain "it all comes back to you". Mitä enemmän kylvää vihaa ja epäluuloa ja pahoja sanoja ympärilleen, sitä enemmän sitä saa takaisin. Yllättävissä muodoissa kylläkin, mutta näin se menee. Paskapäille käy aina lopulta huonosti sekä työyhteisöissä että perhesuhteissa. He toki porskuttavat eteenpäin näennäisen tyytyväisinä, mutta esimerkiksi narsku kärsii eniten juuri siitä, ettei hänestä OIKEASTI ja AIDOSTI kukaan pidä.
Elämässä ei ole mitään muuta mieltä kuin eläminen. Minulla ihmisenä ei ole muuta tarkoitusta kuin olla yksi lajini edustaja. Koen oman merkitykseni toisten ihmisten kautta - se hyvä mitä teen, jää elämään jälkeenikin.
Pelkästään tämän ajan iloksi en viitsisi paljon mistään moraalista tai etiikasta välittää. Olisin just niin itsekäs ja kaikki mulle heti -ihminen kuin vaan voisin.
Mä noudattaisin lakia vain sen verran, etten mistään kiinni jää mutta muuten en välittäisi mistään mitään.
Mun logiikalla ei olisi mitään järkeä yrittää elää kunnolla vain tämän ajan takia. En näe siinä mitään mielekkyyttä. Joten, koska olen uskossa, elämälläni on syvyys ja pohja ja kaikki vaivan näköni ja uhraukseni eivät mene hukkaan.
Pettäminen, varastaminen... Ne ovat heikkoja ihmisiä varten. Heidän kaltaisensa joutuvat turvautumaan tuollaisiin keinoihin.
Tässä elämässä on mieltä elämän itsensä takia. En minä jää odottelemaan mitään taivaspaikkoja, vaan nautin elämästäni tässä ja nyt. Se on tämän elämän idea.
Eikös jossain Raamatussa painoteta sitä mikä on sydämessä, ei vaan ulkokultaista sääntöjen noudattamista?
Pelkästään tämän ajan iloksi en viitsisi paljon mistään moraalista tai etiikasta välittää. Olisin just niin itsekäs ja kaikki mulle heti -ihminen kuin vaan voisin.
Mä noudattaisin lakia vain sen verran, etten mistään kiinni jää mutta muuten en välittäisi mistään mitään.Mun logiikalla ei olisi mitään järkeä yrittää elää kunnolla vain tämän ajan takia. En näe siinä mitään mielekkyyttä. Joten, koska olen uskossa, elämälläni on syvyys ja pohja ja kaikki vaivan näköni ja uhraukseni eivät mene hukkaan.
onko niin heikko ihminen, että tarvitsee Jumalan siihen, että pystyy käyttäytymään? Ja vain kuolemanjälkeisen sanktion pelossa...