Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luotanko, että lääkäri hoiti hommansa kunnolla?

Vierailija
14.08.2009 |

Kohta 5 kk ikäinen poikani on ollut keskiviikosta lähtien n. 39 asteen kuumeessa. Muita oireita ei syömättömyyden (käytiin lääkärissä vähän ennen neljää ja sen ja aamun välillä maitoa uponnut korkeintaan desi yhteensä eri kertoina teelusikalla, tuttipullolla ja nokkamukilla, tissi ei kelvannut) ja ärtyneisyyden lisäksi ole ollut. Tänään mentiin sitten päivystykseen omalle terveysasemalle juuri ennen päivystyksen loppumista (sain ohjeet tehdä näin kun soitin etukäteen) eli lääkärillä todennäköisesti meni hieman ylitöiksi vauvani takia. Lääkäri katsoi korvat ja suun, kuunteli keuhkot ja sydämen sekä tunnusteli vatsan. Sen jälkeen hoitaja otti pika crp:n joka oli 74, kuumetta ei enää onneksi ollut ja poika oli melko virkeän oloinen varmaan ulkopuolisen silmistä vaikka omaan itseensä verrattuna varsin apaattinen. Lopputulos oli, menkää kotiin potemaan ja maanantaina crp kontrolli labrassa. Nyt mietinkin, että mitä tuo crp lukema käytännössä tarkoittaa ja olisiko pitänyt esim. pissatulehduksen mahdollisuus sulkea pois.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

labrakontrolliin - arvo ei ole milläänlailla hälyttävän korkea (viitannee virusinfektioon, ei bakteeri-infektioon). Se, että kuume laskee särkylääkkeillä on jo hyvä. Eniten huolestuttaa lapsen mahdollinen nestehukka ... eli juomista vaan riittävästi.

Vierailija
22/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistuttaisin ehdottomasti, ettei kyseessä ole esim. virtsatieinfektio. Menee herkästi munuaisiin ja voi silloin olla ihan oikeasti vaarallinen. Joku tulehdus on nyt päällä ja kun ei ole kyse flunssastakaan, huolestuisin jostain vakavammasta. Lähtisin ehdottomasti heti päivystykseen, jos kuume nousee uudestaan tai vauva menee voimattomaksi tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomaan kuinka kävi.

t. 19

Vierailija
24/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi mennä yksityiselle korvalääkäriin. Tuollainen crp-arvo noin pienellä vaatii ehdottomasti tarkempia selvityksiä.

Vierailija
25/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaa lähetten sairaalaan nesteytykseen!!!

Niin kun ihan oikeasti! Itse tappelin tyttäreni 11kk hoitaneiden 3 arvauskeskuslääkärin kanssa, kunnes saimme lähetteen sairaalaan yksityiseltä lääkäriasemalta. Lapsella oli kainalosta mitattuna kuumetta 40 astetta, eikä muutamaan vuorokauteen saatu ollenkaan nestettä alas. Lapsi roikkui velttona sylissä...

Lapselle laitettiin nenämahaletku ja oli viikon tipassa.

Vierailija
26/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä toista mieltä edellisen kanssa eli jos siellä on joku isompi tauti/tulehdus on maanantaina auttamattomasti lian myöhästä, itse menisin ehdottomasti huomenna otattamaan pika crp yksityisellä.

itse olin kerran samanlaisessa tilanteessa, ja meNin seuraavana päivänä tsekkauttamaan lapseni CRPN vaikka ohjeistettu oli katsella tilannetta ja tulla ma uudelleen. Onneksi menin, lapsi lähti sielät suoraan ambulanssilla sairaalaan ja lastenklinikalla klylä sanoivat että olisi ollut maanantaina liian myöhäistä. Lapsi oli tuolloin 1 v ja kyseessä keuhkokuume (pe tk lääkäri sanoi nimenomaan ettei ole keuhkokuume, että ei kuulu mitään rohimoita).

älä ota turhaa riskiä!

Vierailija
27/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta viimeksi (heinäkuussa) juuri nosti joku virus sen johonkin 73-75 kieppeille, eikä varsinaista syytä löytynyt. Pikkuisen isompi lapsi tosin kyseessä. Bakteeritulehduksissa huideltu sitten monesti sadoissa.

Tarkistuttaisin silti melko pian (ennen ma) uudelleen, jos kuume ei ala laskea.

Vierailija
28/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(joka oli ed kirjoitus kun kirjoitin)

Vierailija
29/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan uskaltaisi katsella kotona kauaa...

-3-

Vierailija
30/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi tuollaisten tulehdusarvojen ja yleiskunnon kanssa odotella hetkeäkään.

Vierailija
31/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crp ei laske rakettina alas, eli vaikka sairaus olisi jo hoidossa arvon normalisoituminen vie aina hetken aikaa. Toisaalta esim. huomenna näkisi jos nousussa. ja noista antibiooteista, ei niitäkään voi summassa vaan jotain määrätä vaan vaiva pitää olla tiedossa. Viitaten siihen, että useat ihmettelvät miksette saaneet antibioottia.

Itse veisin lapsen yksityiselle, jossa asia tsekattaisiin ja tarpeelliset kokeet tehtäisiin-> Korvat katsottaisiin ja jos epäily pissiitistä, myös virtsanäyte. Näin ei turhaa tarvi murehtia ja miettiä. Itse olen alalla ja päivystys/ ea-kokemusta, joten ehkä helpompi arvioida tilannetta. Ja eihän noin pienelle (yleensäkään kenellekään) voi loputtomiin antaa panadolia ja buranaa, ettei tule ongelmia siitä. Tsemppiä.

Vierailija
32/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Soita nyt ainakin hyvä ihminen johonkin!"

Vierailija
33/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuume laskenut. Laita ruiskulla vettä suuhun pikkuhiljaa koko ajan,kun lapsi hereillä.

Vierailija
34/36 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudelleen lääkärillä ja tarkistuttamaan korvat ja tulehdusarvot (eli se crp)! Monesti pienillä on korvatulehdus ja ruoka (juoma) ei maistu, koska imeminen sattuu korviin.

Terv. Lastenhoitaja

PS. Mielelläni kuulisin täällä palstalla vauvasi voinnista!

Vierailija
35/36 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovassa kuumeessa eikä suostunut syömään eikä juomaan.

mentiin päivystykseen ja siellä otettiin crp ja jokin pika testi mistä näkee onko kuivunut.

oli lievää kuivumista ja sieltä laitettiin suoraan sairaalaan tippaan.

mietin vain että mikähän se testi oli..

jännä kun osa pääsee noikin "helposti" sairaalaan tippaan, kuten me ja osaa lapsista ei meinata ottaa vaikka olisi miten sairas..

Vierailija
36/36 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin näkee mahdollisen kuivimisen - terkuin 18, joka ei todellakaan pidä tuota crp-arvoa pahana, mutta on huolestunut lapsen vähäisestä juomisesta. Toivottavasti ap:n lapsella on kaikki hyvin, olisi tosiaan kiva kuulla, mitä kuuluu.