Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja koeaika työpaikalla

Vierailija
14.08.2009 |

Heissan! Olen tässä mietiskellyt, että missä vaiheessa kertoisin uudessa työpaikassa raskaudestani. Sain tietää olevani raskaana muutama päivä sen jälkeen kun olin aloittanut työt ja nyt mietityttää tuo raskaudesta kertominen. En uskaltaisi kertoa ennenkuin koeaika on mennyt umpeen, koska tiedän, tai olen aika varma asiasta, että lähtö tulisi. Mietin vain kun tämä työllisyys tilanne on mitä on niin en ainakaan ihan tieten tahtoen haluaisi työttömäksi heittäytyä...Sitten taas mietin asiaa työnantajan kannalta, tuntuu, että valehtelen kun en ole kertonut aikasemmin. Eipä tuota kukaan ole ihan suoraan tullut kysymäänkään, silloin varmaan kertoisin. Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä et kerro ennenkuin 2 kk ennen vanhempainvapaiden alkua.

Työ on sinun oikeutesi ja koeaika siinä määrin epävarma aika, että nyt suu suppuun. Jos tuntuu pahalta soita vaikka liiton lakimiehelle. MITÄÄN VÄÄRÄÄ ET TEE!

T: itse kaksi kertaa rehellisenä työn menettänyt. IKINÄ EN ENÄÄ KERRO jos samaan tilanteeseen joudun.

Vierailija
2/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaushan ei ole syy olla jatkamatta työsopimusta myös koeajan jälkeen!!

Itse jouduin kertomaan tai se paljastui oikeastaan sen vuoksi, että jouduin jo koeajalla pariksi viikoksi sairaslomalle raskauteen liittyvän syyn vuoksi ja siitä sairaslomatodistuksestahan pomo sen luki. Silti työsopimustani jatkettiin koeajan jälkeen vaikkakin jouduin sitten hyvin pian jäämään sairaslomalle äitiysloman alkuun asti. Silti pomo ei ollut vihainen tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voitko oikein venyttää tuonne koeajan loppuun asti jos sinulla on 4kk koeaika. Jos olet tehnyt raskaustestin koeajan alussa niin olet jo silloin ollut rv4+ vähintään joten koeajan lopussa olisit jo rv20 paikkeilla ellet pitemmälläkin. Usealla näkyy vatsa jo tuossa vaiheessa oikein mainiosti.

Itse tekisin varmasti niin että missään nimessä en kertoisi ennen kuin ensimmäinen kolmannes ja np-ultra on takana jos vain suinkin mahdollista. Kaikenlaista voi tapahtua (toki senkin jälkeen) joten miksi kertoa ennen kuin ollaan turvallisimmilla vesillä. Tuon alkuajan teet töitä hartiavoimin ja osoitat että olet hyvä työntekijä ja sinut kannattaa pitää. Sitten kun kerrot asiasta ei auta kuin toivoa että tämä 110% työpanoksesi on huomattu.

Vierailija
4/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeistään on kerrottava työnantajalle raskaudesta??

Vierailija
5/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeistään on kerrottava työnantajalle raskaudesta??

ennen kuin jää äitiyslomalle.

Alkuraskauden riskit huomioiden, sinulla ei ole mitään syytä kertoa raskaudesta vielä yhtään kellekään.

Vierailija
6/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuinkahan moni pystyy pitämään raskauden salassa noin pitkään. Aika harva. Monella vatsa rupeaa näkymään kunnolla viimeistään puolessa välissä.

Vierailija
7/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin työhaastatteluun, olin juuri saanut tietää olevani raskaana. Tähän mennessä olin tehnyt pätkätöitä valmistumiseni jälkeen viitisen vuotta. En tietystikään sanonut raskaudesta.

Minut valittiin tehtävään. Koeaika 4 kuukautta. Soitin ammattiliiton lakimiehelle ja kyselin vähän raskaanaolevan työsuhteen päättämisestä koeajalla. Lakimies kertoi, että mikäli esimiehen tiedossa on koeajalla olevan työntekijän raskaus, tulee työnantajan osoittaa raskaana olevan työntekijän tehneen jonkin vakavan virheen, mikäli työsuhde puretaan. Muuten ta joutuu koviin korvauksiin syrjinnästä.

Itse kerroin esimiehelle ekana työpäivänä. Olihan tuo järkyttynyt, mutta hyvin näytti silti toipuneen :)

Sinua en kuitenkaan suosittele kertomaan, jos epäilyt epäasiallisesta suhtautumisesta on olemassa. Ja kun kerrot raskaudesta, ota joku mukaan kuulemaan asia, esim. luottamusmies. Silloin ei ta voi kiistää tienneensä asiasta!

Vierailija
8/17 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tuli raskaaksi koeajan puolessavälissä ja odotin sen päättymistä, ennenkuin kerroin asiasta esimiehelle. Pomon suhtautuminen olikin sen verran nuivaa ja vittumaista sen jälkeen että enpä siihen työpaikkaan enää äitiyslomien jälkeen palannut.

Ei kannata kertoa, pidä tieto itselläsi niin kauan kuin pystyt. Mutta pitää tietysti muistaa, että riippuen työstä mitä teet, voit olla vähän "velvollinen" kertomaan asiasta. Esim. röntgen, vaaralliset aineet, yövuorot on kiellettyjä raskaana ollessa..

Vierailija
9/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä yritän vielä pantata tietoa itselläni. Viihdyn työpaikassani tosi hyvin ja olisi harmi jos joutuisin pois raskauteni takia. Vielä olisi kahdeksan viikkoa jäljellä koeaikaa, saas nähdä minkälainen pallukka olen silloin :)

Vierailija
10/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin itse määräaikaisena päiväkodissa työssä. ryhmä jatkaa toimintaansa, minun sopparia ei jatkettu, kaikkien muiden talossa. Mitään väärää en työssäni tehnyt, eikä työnantajakaan sanonut tai antanut mitään huomautusta työstä.

satuin vain kailottamaan rehellisenä työntekijänä, että jään lokakuun lopulla äitiyslomalle. kyselin luottamusmieheltä, hänen mielestään sopimusta olisi täytynyt jatkaa raskaana olevalta.

Itse luotin rehellisyyteen ja siihen, ettei nyt päivähoitoalalla raskaana olevaa sorsita. olin väärässä. joten älä kerro, älä missään nimessä kerro. yksityiselämä ei kuulu työnantajalle, tässä tapauksessa vasta 2kk ennen laskettua aikaa.

Vierailija
11/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yövuorot on kiellettyjä raskaana ollessa..

häh? koskeeko tää muka kaikkia aloja? olin ihan normaalisti yötöissä äitiysloman alkuun, alalla kun on vain yötöitä ja en todellakaan ollut eka lapsen saanut työpaikallani... miksi olisi kiellettyä?

Vierailija
12/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ollut vasta pari vkoa uudessa työpaikassa, pian oli kuitenkin kerrottava pomolle koska yksi päivä viikossa oli myrkyllisten aineiden kanssa läträystä ja pyysin ettei laittais mua niinä päivinä aamuun töihin. ilmoitin siis spostilla ja pomo suhtautui hyvin, jopa onnitteli =) pian pyysin myös mahd paljon iltavuoroja (aamupahoinvoinnin takia), ja sainkin... kaikilla siellä on toistaiseksi jatkuva työsopimus että periatteessa mikään varma työpaikka ei ole, mutta pomo kyseli milloinkas jäinkään äitiyslomalle et eikai se mua sieltä ole pihalle heittämässä ennen äippälomaa..

Vierailija
13/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimies saa ns. muuta tietä tietoonsa raskauden, niin hän voi väittää, ettei tiennyt siitä ja pistää sinut pihalle. Kertomalla asiasta varmistat juridisen puolen eli kun esimies taatusti ja todistetusti tietää raskaudesta, niin ulos ei voi pistää.

Vierailija
14/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitääkö tehdä joku tavallista isompi moka, että voi saada potkut? Vai riittääkö sellainen, mistä ei- raskaana olevakin saisi kenkää?

Vierailija
15/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pitääkö tehdä joku tavallista isompi moka, että voi saada potkut? Vai riittääkö sellainen, mistä ei- raskaana olevakin saisi kenkää?

luottamusmiehen mukaan täytyy olla näyttöä,että potkut tulevat raskauden vuoksi. googleta

" raskaussyrjintä", siellä on erilaisia caseja, jotka on saatettu liiton tietoon, kun raskaana olevalla on työt loppunut. Tasa-arvo sivut ovat hyviä.

esimerkiksi, jos tilallesi palkattaisiin epäpätevämpi (koulutus) ihminen, voidaan katsoa, että syrjintä on raskaudesta johtuvaa.

Kannattaa kertoa raskaudesta siis kaikille, koko työyhteisölle ja esimiehelle niin, että joku muukin on sen kuulemassa.

Vierailija
16/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. eli jos teet huonosti työt esimiehen mukaan, pyydä siis kirjallinen selvitys. muistaakseni näin meni raskaana olevalla.

Vierailija
17/17 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin elänyt omaa elämääsi ihan oikein. Älä missään nimessä kerro työantajalle ennen kuin koeaika on päättynyt. Älä kerro myöskään työkavereillesi. Lain mukaan työantajalle tulee ilmoittaa viimeistään 2 kk ennen äitiysvapaan alkua, joten sulla ei ole mikään kiire edetä asian suhteen. Eka raskaus yleensä ei ala näkyä kuin vasta puolivälissä. Aloita tunikamuodin pitäminen (ainakin silloin tällöin) jo nyt hyvissä ajoin. Äkkinäinen tyylimuutos pelkkiin tunikoihin juuri ennen koeajan päättymistä herättää huomiota.