Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko mielestäsi/jättäisitkö 10-vuotiaan tytön illalla/yöllä yksin kotiin?

Vierailija
13.08.2009 |

niin, siinä se tulikin...olen kahden vaiheilla.

Tyttö on koulun jälkeen yksin kotona kissansa kanssa, pärjää hienosti, ei ole ongelmia, on fiksu ja luotettava, oppinut pärjäämään ja olemaan yksin kotona heti kun koulunsa aloitti.

Mutta nyt on siis tilanne tämä, että minulla olisi menoa viikonloppuna, arviolta 21-03, enkä osaa päättää onko tytölle hankittava hoitaja siksi aikaa vai ei.

Tyttö itse sanoo että pärjäisi, puhelimella minut toki tavoittaa tarvittaessa.

Eikä siinä montaa hereilläolotuntia olisikaan.

Mutta se mutta, entäs jos sattuu jotakin?

Ei välttämättä auta jos minulle soittaa tai hätänumeroon...

Mitä te tekisitte?

Ja onko olemassa jotakin "virallista" ikärajaa tällaiseen tilanteeseen, että koska lapsen voi/saa jättää illalla ja yöllä yksin kotiin?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivatko jäädä kahdestaan klo 24-03? Entä onko 15v. kelvollinen hoitamaan pienempiä sisaruksiaan (nuorin 1,5) tuon ajan. Nukkuvat kyllä yönsä ja mummola naapurissa... Ja vanhemmat kännykän päässä tietysti. Tämmöisiä pohdikelen minäkin. Mitähän laki sanoo?

Vierailija
42/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tulisi mieleenkään jättää edes 13-vuotiastani yksin ko. aikana. Illalla ja yöllä voi tulla orpo olo, vaikka kuinka teoriassa luulisi pärjäävänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoi, en tajua en tajua, suhteellisuutta peliin ihmiset. naurettavaa meno nykyaikana.

Vierailija
44/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, että yläasteikäisen voisi jättää. Itselläni menisi varmaan samoihin. Mutta lapset ovat kyllä vielä niin pieniä että omaa kokemusta ei varsinaisesti ole. 10-vuotias tuntuu kyllä vielä jotenkin niin lapselta...

Vierailija
45/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään jätä!!!

Vierailija
46/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisesti ensimmäisten kysymysten joukossa olisi: Minkä ikäisen lapsen uskot olevan valmis tekemään päätöksiä koskien selviytymistään, turvallisuuttaan tai esimerkiksi yöjärjestelyjä?

Alle 13 vuotias ei ole kypsä päättämään tällaisista asioista, vaikka olisi kuinka älykäs ja "kypsä".

Vastuuntuntoisen ja mielellään täysi-ikäisen hoitajan ollessa läsnä, voitte kaikki rentoutua.

Mielestäni jo se, että sinun täytyy esittää tämä kysymys kertoo sen, että et ole valmis jättämään lastasi yksin kotiin.

Vierailija
47/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tyttösi sanoo että pärjää koska "onhan se hienoa olla iso". Mutta siinä vaiheessa ei ole ollenkaan hienoa leikkiä isoa kun ilta pimenee ja on yksin kotona eikä äidillekään soittaa kun pelottaa mutta ei ole mitään ihmeempää muuta asiaa.

Et todellakaan jätä lastasi yksin kotiin jos vähääkään ajattelet hänen hyvinvointiaan (henkistä sellaista).

Vierailija
48/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tytöllä on todella vilkas mielikuvitus ja sen takia pelkää kaikenlaista.

Mutta ei meidän huonolla mielikuvituksella olevaa 9v voisi kuvitella jättävänsä yksin illalla. Ja noita kahtakaan en jättäisi illan pimetessä yhtään yksin.

Mutta riippuu toki paljon lapsesta, kaverini oli aikanaan yöt yksin, kun vanhempansa olivat yövuorossa. Hoitoon ei halunnut.

Vierailija
49/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisintaan 14-15 vuotiaan jättäisin yksin yöllä. Ja sekin riippuen lapsesta.

Vierailija
50/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hankkisin hoitajan yöksi tai järkkäisin tytön yökylään kaverille. Viikonloppuiltana on ankeaa olla yksin kotona, yöllä voi alkaa pelotta, uni ei tule. Sinnkin olisi rennompaa olla menoissasi, kun tiedät, että tyttö on turvassa.

Vierailija
51/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yh-äiti tekee vuorotyötä, niin minkä ikäiselle saa vielä hoitopaikan yöksi? Tai vaikka illaksi? Mistä?

Mun nuoremmat sisarukset nyt tosin olivat kahdestaan eikä ihan yksikseen, mutta eipä nuo tainneet olla iältään kuin 9v ja 13v kun joutuivat olemaan öitäkin yksin (äiti töissä) Mä toki olen sisaruksiani yli 10 vuotta vanhempi, mutta ei asuttu samassa kaupungissa ja isäpuoleni on kuollut...

Vierailija
52/77 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoi, en tajua en tajua, suhteellisuutta peliin ihmiset. naurettavaa meno nykyaikana.

Sanoisin, että vasta nykyaikana tähän yksin jättämiseen on vasta herätty. Moni on taatusti ollut yksin tuossa iässä iltoja ja öitä jo vaikka vanhempien työn takia omassa lapsuudessaan 1960-80 -luvuilla. Ja varsinkin sitä aiemmin on lapsi saanut pärjätä melkolailla itsekseen.

Vierailija
53/77 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi, 10-vuotias on vielä pieni.

Vierailija
54/77 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nää aikaisintaan 13-14v. Jättäisin lapsen yöksi kotiin kun moni, itse mukaanlukien olen muuttanut 15v. toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ei ihme et nykyajan nuorista ei kasva kovin kummoisia työntekijöitä kun mamma on passannut täysi-ikäiseksi saakka.

Työelämässä näkee paljon täysi-ikäisiä kesähessuja joilla ihan perusasiat on aivan hakusessa. Ei sellaisia kukaan halua palkata.

Vierailija
55/77 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illan tullen mielikuvitus ottaa vallan ja paniikki voi syntyä...

Vierailija
56/77 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi yksin, kyllähän sen järkikin sanoo. Joku 13-15 v on ok ja osaa toimia äkkitilanteissa (kodinkoneen kärähtäminen, liukastuminen) fiksusti ja panikoimatta. Kyllä ehdit ap vielä bilettää ja mennä kissanristiäisiin kun lapsesi kasvaa.

Vierailija
57/77 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapokorso kirjoitti:

Hauskoja nää aikaisintaan 13-14v. Jättäisin lapsen yöksi kotiin kun moni, itse mukaanlukien olen muuttanut 15v. toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ei ihme et nykyajan nuorista ei kasva kovin kummoisia työntekijöitä kun mamma on passannut täysi-ikäiseksi saakka.

Työelämässä näkee paljon täysi-ikäisiä kesähessuja joilla ihan perusasiat on aivan hakusessa. Ei sellaisia kukaan halua palkata.

Oot kyllä säälittävä suomijuntti. Suomi on maailman paras maa, eikö vain? Sunlaisille nauretaan muualla Euroopassa etkä sitä itse edes tajua.

Vierailija
58/77 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä on? Miksi hän ei huolehdi tyttärestään?

Vierailija
59/77 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi nykyään ei voi jättää vastuuntuntoista itsenäistä lasta hetkeksikään. On puhelimet ja muut härpäkkeet mutta lainsäädäntö ei ole tullut tekniikan kehityksen mukana tähän. Jos vanhempi on 30mn taksimatkan päässä ja puhelimella saa kiinni, niin en näe mitään ongelmaa. Itse olin 13 vuotiaana jo viikonloppuka yksin kotona kun en halunnut lähteä mökille porukoiden kanssa. Alkuun äiti teki ruuatkin valmiiksi, mutta aika pian opeteltiin tekemään ruokakin itse. Siinä ne meni viikonloput kivasti kaverin kanssa, jonka vanhemmat tiesivät myös että oltiin meillä kahdestaan.

Vierailija
60/77 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tyttö mennä vaikka kaverinsa luokse yökylään? Tuon ikäiselle voi olla pelottavaa olla yksin kotona yöllä vaikka kuinka muuten pärjäisikin yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi