Onko liian "myöhäistä" tai liian raskasta saada lapsi 38 vuotiaana??
Kommentit (56)
No, sitten sinä olet varmaan teiniäiti,Tämä raakile on yli 30 vuotta
kun pelkäät mummoiän alkavan jo 38-vuotiaana.
ja missään en ole kirjoitanut, että mummoikä alkaa 38-vuotiaana
Kirjoitit, LÄHES mummoikäiset haaveilevat...
että minä olin kyllä 29-vuotiaana kahden lapsen äiti, jolla maisterinpaperit sekä takana kuusi vuotta työelämässä koulutusta vastaavassa vakityössä. Eli ei kannattaisi yleistää; ei opiskelut ym. välttämättä vaikuta asiaan - minun mielestäni monet vaan haluavat venyttää nuoruuttaan.
Mitä tulee ap:n kysymykseen, kovin tavallistahan tuo nykyään on, esim. minullakin parhaillaan lähipiirissä kaksi 40-vuotiasta odottajaa.
kolme kk ennen kuin täytin 38. Raskaus oli kaikkein raskain, myönnän, ja yöherätyksetkin on melkoisen raskaita. Mutta jättäisinkö tän tekemättä, jos nyt voisin päättää? En todellakaan! Lapsi on ihana, isosisarukset on lääpällään pikkusiskoon ja meidän perheessä oli selvästi tilaus vielä tälle tyllerölle! ;D
Neuvolassa minuun kuitenkin suhtauduttiin hyvinkin vanhana. Sikiövaurioita seulotaan, ja ikäkertoimen vuoksi moni saa down-epäilyn, mm. minä, mikä oli tosi raskasta. Mutta kaikki meni hyvin, ja jaksoin myös kuopuksen kanssa paljon paremmin kuin esikoisen. Jaksaminen ei ole iästä kiinni vaan lapsen helppoudesta/vaativuudesta, ja kokemuskin auttaa kummasti. Mutta ei 38 v minusta ole vanha esikoistakaan saamaan.
Mistä tuollaisen oot saanu päähäsi? Olen vanhempi kuin sinä ja jaksaisin vielä, mulla on hyvä kunto ja ota huomioon että nainen valmistautuu raskauden aikana myös vauvanhoitoon, esim. heräilyt alkavat jo raskausaikana niin että siihen sopeutuisi paremmin.
Sain neljännen lapsemme 38-vuotiaana ja ihan hyvin se meni, itse asiassa äitiyslomakin tuntui ihan oikealta lomalta :-)
että kun lapsi on VASTA 12v ole JO viisikymppinen. Aika iäkäs olet, kieltämättä.
Mutta ei se mitään estä.
olen 37 ja nyt elämä auki ihan itselle!
Eläinvauvoja hoidan oikein mielelläni...
että kun lapsi on VASTA 12v ole JO viisikymppinen. Aika iäkäs olet, kieltämättä.
Mutta ei se mitään estä.
Onko liian "myöhäistä" tai liian raskasta saada lapsi 38 vuotiaana?
sain tuossa iässä esikoiseni, ja pari vuotta myöhemmin kuopuksen.
Ei ole ollut ongelmia, mitä nyt lähinnä harmittelen että olisinpa nuorempi, niin voisi kolmaskin lapsi tulla :).
Riippuu varmaan henkilöstä - itse olisin mielestäni ollut epäkypsä vanhemmaksi nuorempana. (TOisaalta, ns siperia opettaa, ts ehkä sitä siitäkin olisi selvinnyt, jos olisi ollut tuota aikaisemmin kumppani jonka kanssa perustaa perhe).
Minusta on liian myöhäistä. Lapset nuorena, niin ehtii nähdä vielä lastenlapsia ja sukupolvet tulee toistensa avuksi
...mutta kun ei aina voi valita. Elämässä ei aina mene kaikki ns suunnitelmien mukaan.
Itse olisin halunnut 28-vuotiaana lapsen, mutta silloinen kumppanini ei missään tapauksessa halunnut perheen tuomia velvollisuuksia ja vastuuta. Sitten erosimme, eikä elämänkumppania tullut kohdalle aiemmin. Olihan niitä erilaisia suhteen yritelmiä mutta mikään niistä ei kantanut...
Elämäni olisi jäänyt todella vajaaksi, jos olisin ajatellut 38-vuotiaana, etten enää voi yrittää saada lasta. Perhe-elämä on tehnyt elämästäni täydempää, ja äitiys on parasta mitä minulle on tapahtunut.
Hassua että tämä aihe vaan jaksaa puhuttaa! Kun luulisi sitä nyt pienemmälläkin järjellä ymmärtävän, ettei kaikki aina mene elämässä suunnitelmien mukaan(tai kikilla samalla tavalla), ja että kaikkea ei nyt vaan voi itse valita.
(Niin, en sitten halunnut vaan ns "raskautua" ja ryhtyä yksinhuoltajaksi silloin alle kolmekymppisenä, kun olisin halunnut lapsen ja kumppani ei. Ajattelin että pitää olla hyvä parisuhde johon se lapsi tulee).
En pidä itseäni mitenkään mummoikäisenä tai muuten liian vanhana ja väsyneenä tähän hommaan. Esikoiseni on kymmenen, joten lapsenlapsia ei ole ihan heti tulossa. Molemmat mummoni ovat saaneet lapsia yli nelkymppisenä ja ehtineet kyllä oikein hyvin kasvattaa lapsensa aikuiseksi ja olla vielä mummojakin.
esikoisen sain 21-vuotiaana, sitten kuudessa vuodessa neljä lasta. Muistan tuon ajan erittäin uuvuttavana. Nyt on syntynyt viidessä vuodessa kolme ja kuopus on 9kk ja minä 38-v. Ja nyt tuntuu että jaksaa hyvin. Ei ole enää kiire minnekään, vauva saa kehittyä rauhassa ei koko ajan odota että otinen oppisi jotain.
Tajuaa että aika menee hurjaa vauhtia eteenpäin ja pian nämä yöheräilyt on vaan kaukainen muisto. Suosittelen. On ihanaa olla pienten lasten äiti=)
silloin tärpännyt niin nyt olisi kyllä viimeistään aika,ennen 40v mun mielestä.
lähes mummoikäiset haaveilee omista lapsista
38 on edes lähellä keskimääräistä "mummoikää" tänä päivänä? Ehkä joissain Afrikan maissa, joissa eliniän odote on valitettavan alhainen esim. AIDS:in yleisyyden takia, mutta maissa joissa (yleensä, on tietysti yksilötasolla poikkeuksia) naisetkin käyvät kouluja pidempään ja eliniänodote on yli 80 v., tuo ei todellakaan ole tavanomainen mummoikä.
Ja itse kysymykseen: on mahdollista, jaksaa oikein hyvin (ainakin jos ei ole viettänyt poikkeuksellisen rankkaa ja varhain vanhentavaa elämää nuorena esim. päihteitä käyttäen), voin sanoa omastakin kokemuksesta.
yritettiin 15 v ennenkuin onnistui..parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan! Ja hyvin on jaksanut.