Miten jaatte vauvan syöttövuorot yöllä loman aikana?
Olen ihan puhki ja voimaton kun vauva herää monta kertaa yössä ja aamulla taas aikaisin. Onko kohtuutonta, jos joku yö mies nukkuisi vauvan kanssa kun on nyt lomalla? siis imetän vielä, ja silloinhan imetys ei onnistuisi?
Kommentit (34)
esikoisen syötin itse, sillä esikoinen sai pelkästään rintaa. Silloin olikin sitten parin tunnin välein päivin ja öin rinnalla ja raskasta oli.
...eli kun imetin niin yösyötin aina. Tosin viikonloppusin ja lomilla tehtiin välillä niin että pumppasin iltaisin maidot valmiiks jääkaappiin niin mies syötti sitten aamulla n. 6-7 aikaan pullosta niin sai välillä nukkua edes aamuyöstä yhteenmenoon 4-5 tuntia kerralla.
Meillä kun esikoinen (joka nykyään 7v.) heräili vauvana n. 2 tunnin välin syömään eikä kuopuskaan (joka nykyään 4v.) ollut vauvana mikään hyväuninen. Heräili kuitenkin vähemmän öisin syömään kuin esikoinen.
Voimia ja jaksamista!
..ei voinut oitaa sitä hommaa ja saman tien se meni seuravat 11 vuotta- Jos mies on töissä, niin tietty se on selvää, kuka herää.
ei vain loma-aikoina. aika monella vauvalla kun on yöelämää muutenkin kuin vain sen syöttämisen verran kerrallaan.... näin varmistimme, että äiti saa edes yhdet 4-5 tunnin unet yössä ja jaksaa sit päivällä paremmin vauvan/muiden lasten kanssa + hoitaa kotia minkä ehtii... kun se miehen työ ei päiväsaikaan ole muutoin sen vaikeampaa kuin kotona olevankaan, ainoa ero on se, että miehen työstä maksetaan rahaa enempi... joten virkeyttä tarvii molemmat, tasaisesti.
sen kummempaa. Kahdella vauvalla ei ole edes ollut tuttipulloa käytössä. Mutta jos teidän vauva juo pullosta, niin pumppaa maitoa siihen ja laita mies syöttelemään. VAuvahan saattaa huutaa, joten kannattaa mennä yöksi muualle.
Joten mies hoiti yösyötöt ja minä nukuin.
Toinen oli rintalapsi, joten silloin minä imetin yöllä. Jos tarvitsin lepoa muutoin, vaikka päivällä, mies hoiti lasta silloin.
Mutta EHDOTTOMASTI MIES LASTENHOITOHOMMIIN, onhan kyseessä hänenkin lapsensa...
ja mies otti sitten vauvan aamulla kanssaan että minä sain nukkua mahd. pitkään. Näin sekä arkena että lomilla.
On paljon miehiä, kuten omani, jotka hoitavat lapsia aivan tasavertaisina vanhempina. Ihan itsestäänselvästi. Tietenkään mieheni ei ole imettänyt, mutta on yöllä vaihtanut monet vaipat, ja tuonut vauvaa kainalooni imemään maitoa. Neljän lapsen kanssa.
Mä olin vauvan saadessa jo sen verran elämänkokemusta kerännyt että en todellakaan luullut että jako hoitohommissa menisi tasan. Mies ei ikinä ole yöllä herännyt lapsia hoitamaan enkä koe sitä minään ongelmana. Jos mä herään syöttämään niin kai mä samalla vaipankin vaihdan - enkä miestä vasiten herätä sitä tekemään. On hoitanut sitten vastapainoksi muita asioita ja varsinkin lapsien kasvaessa tullut hyvin aktiivisesti toimiin mukaan.
ei ole järkeä molempien heräillä yöllä. Ensinnäkin äidin on hormonien vuoksi helpompi heräillä, ja edelleen hormonien vuoksi helpompi vastata vauvan viesteihin. Äiti myös tottuu heräilyyn ajan kanssa, mutta jos isä heräilee välillä, ei kumpikaan totu.
Säännöllisyys helpottaa vanhempia ja myös vauvaa. Vaikka vanhemmilla olisi tarkasti samanlaiset toimintatavat, vauva aistii vanhempien erot: viime yönä niin ja nyt näin, kuinkahan ensi yönä.
Ei ole järkeä uuvuttaa molempia, etenkin kun iseillä ei ole luontaista ja hormonaalista kykyä heräillä. Esikoisen aikana joskus kokeiltiin ja kaikki meni perseelleen, lapsi nukkui yhä huonommin, äiti nukkui huonommin (heräilin kuuntelemaan että nukahtiko vauva takaisin ym), kaikki oli päivisin kiukkuisia.
minä imetin ja isä hoiti kaiken muun. Jos tuli kakat yöllä tai vauva itkeskeli jotain, käänsin vain kylkeäni, ja isukki nousi. Minä imetin vierestä, tarvittaessa useinkin, mutta koska tiesin, ettei tarvitse nousta, sain nukuttua heti kun vauva alkoi imemään ja heräsin sitten joskus laittamaan luukut kiinni.
Isälle herätykset olivat satunnaisia, ja hän jaksoi ne muutamat rikkonaiset yöt, kun pääsi lepäämään töihin.
Mies sikeäuninen, ei edelleenkään herää, vaikka lapsi itkisi kunnolla...no, jossain vaiheessa kyllä. Meillä iso koti, herään silti pienimpäänkin inahdukseen, vaikka makuuhuoneet kaukana toisistaan.
Ja, vauva sai pulloa alusta asti, mutta minä hoidin kaikki tarjoilut. Ja edelleenkin. Tokkopa sitä palkkatyölle on enää aikaa...
Imetän vielä lasta öisin. Joskus on yritetty sitä, että mies nukuttaa lapsen. Isompi vaiva noin, koska mun pitää ensin herätä ja herättää mies (väkivaltaa käyttäen, koska ei viitsi huutaa) ja sitten vasta mies pystyy vauvan tarpeisiin keskittymään. Lisäksi tuossa miehen herättelyssä heräävät myös koirat ja härdelli on valmis.
Kun itse imetän lasta yöllä, niin herään ensimmäiseen inahdukseen, nousen varovasti koiria herättämättä. Monesti ei lapsikaan herää.
Eli meillä tämä yöimetys on mun juttu.
minä hoidan yösyötöt, mies antaa mun sit aamulla nukkua vähän pidempään, ja hoitaa vauvan sillä aikaa.. Hyväksi todettu näin, vaikka pullolla ollaankin, kun ei mies herää yöllä vauvan itkuun, ja minä taas en pysty nukkumaan niin kauan, kun vauva yöllä on hereillä. Aamulla taas uni maistuu. :)
On paljon miehiä, kuten omani, jotka hoitavat lapsia aivan tasavertaisina vanhempina. Ihan itsestäänselvästi. Tietenkään mieheni ei ole imettänyt, mutta on yöllä vaihtanut monet vaipat, ja tuonut vauvaa kainalooni imemään maitoa. Neljän lapsen kanssa.