Jos ei eput, toput...viikit kuukit jne. niin mitäs sitten?
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki ja , seiska, kasi, ysi, ykkönen, kakkonen, kolmonen.
Tässä päivänselvät ja kaikkien käyttämät nimitykset eri kouluasteille ainakin Jyväskylässä. Nyt sitten olen "kauhukseni" tajunnut, ettei käsitteet olekaan koko Suomen kattavia. Sen sijaan,että sanoittaisiin, että lapsi on epulla tai menee kuukille niin mitä ihmettä sanotte?
Kommentit (26)
mutta nuo toput, kolkit jne. olisin ilman Jyväskylä-selitystä laskenut tähän av-mammojen sanastoon, joka sisältää nämä ah-niin-ihanat esikot, vuosikkaat, tissitellyt, tikuttelut, pikkukakkoset, pupuilut yms. oksetukset...
En oikeastaan edes tiedä mistä sana katuri tulee. Itse olen sen ajatellut niin, että koska bussi ajelee pitkin katuja, niin se on silloin katuri :)
on mulle ihan uusi. Mistä se tulee? Linkki ja linkku tulee linja-autosta, onnikka omnibussista, mutta kerro katurin tausta! Mulle tulee siitä mieleen katumaasturi :D
2
on maailman kauhein nimitys!!! Kuulostaa niin juntilta maalaiselta, yöks! Meillä ihmisten ilmoilla sanotaan ekaluokkalainen
Tässä ketjussa olikin jo nuo pääkaupunkiseudun nimitykset, jotka eivät minua kauhistuta. Mutta voi kauhea mitä värejä meidän ekaluokkalainen käytti:
sinkkua, punkkua, vinkkua, orkkua
ja mä koko ajan pelkäsin, että mikä siitä ruskeasta tuolla logiikalla tulee...
olen ne joskus kuullut mutta en tajunnut että ne on "yleisiä", luulin vain ystäväni omiksi sanoiksi.
eka toka kolmas neljäs, jne
8 vuotta sitten ja yhä vierastan noita.
Juuri ja juuri menee "eppuluokkalainen" mutta siitä ylöspäin en osaa puhua topusta, kolkista jne. Mun mielestä ne on toka, kolmas, neljäs, viides, kuudens, seiska, kasi ja ysi.
Outoa kun rehtorin kuukausitiedotteessakin puhutaan viikeistä ja kuukeista :)
Mutta on niin paljon sanoja joita en ymmärrä täällä ollenkaan :) Yhä edelleenkään.
Vimppa = viimeinen
Leikitään kotista = leikitään kotia
Linkki=bussi
jne.