Jos ei eput, toput...viikit kuukit jne. niin mitäs sitten?
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki ja , seiska, kasi, ysi, ykkönen, kakkonen, kolmonen.
Tässä päivänselvät ja kaikkien käyttämät nimitykset eri kouluasteille ainakin Jyväskylässä. Nyt sitten olen "kauhukseni" tajunnut, ettei käsitteet olekaan koko Suomen kattavia. Sen sijaan,että sanoittaisiin, että lapsi on epulla tai menee kuukille niin mitä ihmettä sanotte?
Kommentit (26)
linkillä täällä Helsingissä. Kunnes tajusin, että kaikki muut käyttävät bussia.
T: Jyväskylästä 15v sitten Helsinkiin muuttanut
ykköset. kakkoset. kolmoset. neloset...
seiskasta eteepäin sanoja mitä itekkin käytän,mut alakoulun luokkien sanat oli nimityksiä mitä en oo kuullukkaan :D tutumpia on eka-,toka-,kolmaos-,nelos-,vitos- ja kutosluokkalaiset :)
edes tajunnut otsikosta mistä puhutaan....
Mullakin meni ihan ohi, mistä on kyse, ennen kuin avasin ketjun...
Meillä ne on eka, toka, kolmas, neljäs, viies, kuues jne. Tai sitten ykkönen, kakkonen...
Terv. vantaalainen.
linkillä täällä Helsingissä. Kunnes tajusin, että kaikki muut käyttävät bussia.
T: Jyväskylästä 15v sitten Helsinkiin muuttanut
seiskasta eteepäin sanoja mitä itekkin käytän,mut alakoulun luokkien sanat oli nimityksiä mitä en oo kuullukkaan :D tutumpia on eka-,toka-,kolmos-,nelos-,vitos- ja kutosluokkalaiset :)
ja Oulussa siis asutaan...
ei ainakaan tajuais sitte yhtään mistä on kyse, jos joku sanoos notta se menöö kuukille :D ekalle, tokalle, jne...seiskalle, kasille jne..
on mulle ihan uusi. Mistä se tulee? Linkki ja linkku tulee linja-autosta, onnikka omnibussista, mutta kerro katurin tausta! Mulle tulee siitä mieleen katumaasturi :D
2
Mullakin meni ihan ohi, mistä on kyse, ennen kuin avasin ketjun... Meillä ne on eka, toka, kolmas, neljäs, viies, kuues jne. Tai sitten ykkönen, kakkonen... Terv. vantaalainen.
Mitä lie savoa.
Meillä on eka, toka, kolmas, neljäs, viides, kuudes, seiska, kasi ja ysi.
t. Toka vantaalainen
muistelisin...kun siellä joskus asuin...
meillä sama ku edellisellä.
-espoolainen
Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki ja , seiska, kasi, ysi, ykkönen, kakkonen, kolmonen.
Tässä päivänselvät ja kaikkien käyttämät nimitykset eri kouluasteille ainakin Jyväskylässä. Nyt sitten olen "kauhukseni" tajunnut, ettei käsitteet olekaan koko Suomen kattavia. Sen sijaan,että sanoittaisiin, että lapsi on epulla tai menee kuukille niin mitä ihmettä sanotte?
sinkkua, punkkua, vinkkua, orkkua
ja mä koko ajan pelkäsin, että mikä siitä ruskeasta tuolla logiikalla tulee...
Me käytetään noita kun pelataan aikuisten kesken Trivial pursuitia. :)
En oikeastaan edes tiedä mistä sana katuri tulee. Itse olen sen ajatellut niin, että koska bussi ajelee pitkin katuja, niin se on silloin katuri :)
on mulle ihan uusi. Mistä se tulee? Linkki ja linkku tulee linja-autosta, onnikka omnibussista, mutta kerro katurin tausta! Mulle tulee siitä mieleen katumaasturi :D
2
30 vuotta asuin siellä.
Mutta ehkä se oli vain meidän kaupungin sisäinen juttu, en tiedä. Mutta katurilla me siellä mentiin :)
Itseasun Pohjois-Karjalassa enkä koskaan (30vtuotta elänyt) ole katureista kuullut
Luulin ettei teitä olekaan. Itse olen Mikkelistä ja aina puhunut katureista, sitten kun muutin niin huomasin ettei kukaan tajunnut mistä oli kyse :D
Katurilla menen vieläkin jos paikallisliikenteen bussia käytän
Tarkoittavat silloin kaupunkiliikenteen busseja erotukseksi pitkän matkan busseista.
Täällä länsi-suomessa tarvitaan kyllä Suomi-Turku-Suomi sanakirja.
Nämä puhuu ihan jotain swahilia..
Ee mulkukkaa mit sanont.
Nuo mainitsemasi kuulostaa mun korvaan jokeltelulta. Kolkin ja nelkin tunnistan. Olen Helsingistä.