Oletteko te näitä ylivelkaantuneita?
"Lähes jokapäiväistä on, että työssäkäyvällä pariskunnalla on kulutusluottoja 50 000-70 000 euroa ja sen päälle jopa yli 200 000 euron asuntolaina, kertoo Jonna Oinonen Lahden talous- ja velkaneuvonnasta." STT
Kommentit (63)
Liikaa tuloihin nähden, mutta minkäs teet. Tuossa on asuntolainaa , autolaina (5000e) ja kaksi konkurssista jäänyttä lainaa. Jälkimmäisiä ei kannata yhdistellä koska toisessa ei ole mitään takuina.
Kyllä näistä selvitään kun laina-aika on pitkä. Onneksi molemmilla on töitä ja toistaiseksi vakaat työpaikat. Emme matkustele, ja sisustamme kirppareilta. Lapsiin satsaamme tiukasta rahatilanteesta huolimatta.
mutta aiotaan ottaa asuntolainaa n 250 000e. Hurjalta tuntuu! Normaalituloisia ollaan mutta aika pienellä eletään, luottokorttejakaan ei oo kun ei oo vielä tarvinnut.
Tarpeeks pitkän laina-ajan kun ottaa niin jää vähän rahaa elämiseenkin. Halvemmlla pääsis kun maksais vaan nopeasti pois mutta en mä halua vyötä kiristellä nyt kun lapsetkin on vielä pieniä.
Jospa se lottovoitto sieltä kosahtais niin pääsis rahahuolista...
No en tiedä olenko itse vähän ylivarovainen: Tienaan vuodessa 40-50 000 € eli olen suht. hyvätuloinen 30-vuotias nainen. Asuntolainaa on puolet kaksiosta, n. 45 000 €, maksettuna on 10 000 e. Nopeasti olisi tarkoitus laina maksaa.
Mietin vaan, että elämme todella, todella vaatimattomasti tuttavaperheisiin verrattuna, joilla on isot omakotitalot yms. Itse en vaan uskalla velkaantua ihan hulluna, varmaan lama-aika jättänyt jälkensä...