Ajatusmalli, että downin syndrooma olisi
jotenkin paha ja surettava asia, joutaisi jo roskakoppaan. Downissa ei ole mitään pelättävää, kauhistuttavaa tai surullista. Onnittelen sydämellisesti jokaista downvauvan saanutta, ihan niinkuin kaikkia muitakin vauvan saaneita. Downvauva ei ole yhtään huonompi "aikaansaannos".
Kommentit (109)
ja näen asian ihan eri tavalla kuin aikaisemmin kirjoittanut alalla työskentelevä. Ikinä en antaisi abortoida lastani, jolla todettaisiin down. En olisi antanut enkä antaisi vieläkään. Down on tosiaankin lievimmästä päästä oleva vamma. Ei laitoksissa downeja ole. Väitänpä ettei koko maassa yhteensä kovin montaa. Tosin ei se missä asuu, tee kenestäkään huonompaa. Tuolla edella joku otti esiin asian, jota minäkin olen miettinyt. Miten on mahdollista, että jokainen joka näkee jotain hyvää downissa on aina tietämätön. Oikeasti voi kuulemma tietää vain, jos itsellä on down lapsi. Mitenkähän sitten sellaiset, jotka kauhistelevat downeja tietävät aina asian? Onko jokaisella, jonka mielestä down esim pitäisi ehdottoma abortoida, aina jo ennestään yksi down lapsi? Minä ajattelen asiaa eri tavalla kuin moni muu ehkä sen takia, että olen nähnyt todella vaikeasti vammaisia. Vaikeimpia vammoja ei seulota. Downeja on kyllä monen "tasoisia" ja monella on sairauksiakin. Koskaan ei down kuitenkaan ole niin vaikeasti vammainen ja sairas kuin vaikkapa joku perinnöllistä sairautta sairastava. Tosiasiat pitää myöntää, mutta ei liioitella.
Siivekäs, mielipiteesi on tullut kaikille jo selväksi.
sitten tiedosta omia vammojaan, vaikkapa tuota alempaa älykkyystasoa tai muun henkisen kehityksen viivettä jne? Kyllä mua ainakin vähän vituttaisi, jos tietäisin olevani älyllisesti keskimääräistä huomattavasti heikompi. Enkä siis väitä olevani mikään nerokaan, mutta jos sanottaisiin, etten vaikka kelpaa mihinkään järkevään työhön tyhmyyteni takia, niin kyllä se alentaisi itsetuntoa.
Kehitysvammaiset eivät ole tyhmiä. Sinä huokailija, voit pysyä poissa tätä aihetta koskevista ketjuista.
Olen asiantuntija.
että downit ovat myös aikuisina riippuvaisia toisten ihmiseten avusta?
Kyllä he tietenkin parhaimmillaan ja itselleen oikeanlaisessa ympäristössä ovat onnellisia ja iloisia, nauttivat elämästä.
Minä olen tavannut enemmistönä downeja, jotka ailahtelevat ääripästä toiseen, on kiukkua ja itkua enemmän kuin hymyä ja onnea. He elävät ympäristössä, jossa hoitajan huomion saamisen on heidän elämänsä suola ja tukipilari.
Mutta tunnen minä myös onnellisen ja tasapainoisen, työhän kykenemättömän downin. Hän asuu perheessä, sitoo hoitajansa.
Ne on rumia, läskejä, monisairaita ja tyhmiä. Tough, mutta tää on totuus. Kyvykkäimmät niistä voi ehkä selvitä jutuista, joista kymmenvuotiaat selviää. Normaalit kymmenvuotiaat kehittyy edelleen, mutta vajakit ovat vajakkeja loppeelämänsä.
Mitenkään halveeraamatta kehitysvammaisia ihmisiä, mutta haluan olla realisti, eikä se ole mitään syrjintää. Down ja yleensäkin kehitysvammaisuus on paljon muutakin kuin pieni äo. Kehitysvammaisilla on yleensä liitännäisvammoja ja -sairauksia, yleisimpiä näistä on liikuntavamma, autismi ja epilepsia. Downin syndroomaisilla on iso riski saada sydän- ja kilpirauhassairauksia sekä leukemia, kukaan meistä ei haluaisi omaa lastaansa haudata aikaisemmin.
Eikä kaikki Down-ihmiset ole aikuisina salkari-Roosan kaltaisia ilopillereitä, jotka pärjää osittain itsenäisesti käyden töissä ja asuen omassa asunnossa. Pitää paikkansa, että suurimmalla osalla Down-ihmisellä vamman laatu on lievä, mutta se ei poissulje sitä, että on olemassa myös vaikeimmin vammaisia Downejakin, jotka ovat alle 5-vuotiaan tasolla, eivätkä ymmärrä maailman menosta mitään. Kaikissa Down-perheissä ei ole aurinkoa, vaan Down-lapsikin voi olla aggressiivinen. Jotkut Downit voivat tosin olla lähes terveen tasolla (tarkoittanee varmaan heikkolahjaisuutta, silloinhan ihmisen taidot on terveen ja kehitysvammaisen rajamailla) ja on olemassa mosaikismi-Downia (ihmisellä on osittain ylimääräinen kromosomi, ei kuitenkaan kokonainen), jolloin ihmisen äo on kehitysvammaisen äo:ta 10-30 pistettä korkeampi. Hyvä esimerkki on tästä Pablo Pineda, joka on Euroopan ensimmäinen yliopiston käynyt Down-ihminen. Pineda taitaa juurikin olla näitä mosaikismi-tapauksia.
Downiin liittyy hedelmöimättömyyttä, joten syndrooman omaava ei voi tulla raskaaksi tai hedelmöittää munasoluja.
t: se aiemmin jo ketjuun vastannut joka abortoi oman poikansa (40 v)