Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

toinen synnytys: spinaali vs epiduraali

Vierailija
09.08.2009 |

Synnytyksen lähestyessä olen alkanut vähän miettiä puudutteita. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin, joka vei kivut kokonaan, toimi siis todella hyvin minulle, mutta ponnistusvaiheeseen asti ei enää vaikuttanut vaan se meni "luomuna". Epiduraali myös vauhditti avautumisvaiheen todella lyhyeen. Haittapuolena oli, että kohtu oli avautunut liiankin nopeasti, eikä ponnistusvaiheessa enää jaksanut supistella tarpeeksi, tuloksena imukuppisynnytys.

Olen kuullut, että spinaali vaikuttaisi myös ponnistusvaiheessa, mutta uskallanko ottaa riskin ettei toimikaan niin hyvin kuin epiduraali toimi minulla.

Kokemuksia? :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee selkäydinNESTEESEEN, ei selkäytimeen. Spinaalin voi kyllä uusia, mutta se siis vaatii silloin uuden piston ja sen jälkeen on kohonnut riski saada postpunktionaalinen(pistonjälkeinen) päänsärky, koska selkäydinnestettä pääsee tihkumaan pistokohdasta ulospäin. Eikä myöskään kaikissa sairaaloissa laiteta aina oksitosiinitippaa, itsellä kolmesta synnytyksestä kahdessa ei laittettu ja siinä kolmannessakin se oli vain siksi että sillä oli käynnistetty synnytys ja se sitten jätettiin ihan pienellä tippumaan.

T: 3

Vierailija
2/13 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee selkäydinNESTEESEEN, ei selkäytimeen. Spinaalin voi kyllä uusia, mutta se siis vaatii silloin uuden piston ja sen jälkeen on kohonnut riski saada postpunktionaalinen(pistonjälkeinen) päänsärky, koska selkäydinnestettä pääsee tihkumaan pistokohdasta ulospäin. Eikä myöskään kaikissa sairaaloissa laiteta aina oksitosiinitippaa, itsellä kolmesta synnytyksestä kahdessa ei laittettu ja siinä kolmannessakin se oli vain siksi että sillä oli käynnistetty synnytys ja se sitten jätettiin ihan pienellä tippumaan.

T: 3

Meillä sairaalassa ainakin käytäntönä, että spinaalia ei uusita. Jos epäilee, että synnytys kestää vielä selvästi yli tunnin, laitetaan epiduraali. Epiduraalin voi toki laittaa, vaikka esim tunti sitten olisi laitettu spinaali ja synnytys ei etenekään toivotulla tavalla.

Itsellä epiduraali ekassa synnytyksessä ja tykkäsin. Ei tosin auttanut ponnistusvaiheen kipuun ja kun vauva olikin virhetarjonnassa, puskin sitä ulos tunnin verran. (Elämäni kamalin tunti, ja voin sanoa, että muisto ei laannu ajan myötä).

Toisessa olin 7 cm auki sairaalaan mennessä, anestesialääkäri kävi tuikkaamassa spinaalin. Hieman jäi kesken, eli olisi pitänyt synnyttää nopeammin, viimeiset 15 min meni luomuna, mutta vauva oli ulkona 5 minuutin ponnistamisen jälkeen, joten eka kertaan verratuna mainio kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meille sanottiin, kun olimme synnärillä pari viikkoa sitten. Epiduraali on 1 ja 2 synnytykseen sen jälkeen spinaali.

Vierailija
4/13 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen sitten luomuna paitsi päätyen imukuppiin kuten ensimmäinenkin synnytys vaikka eri syystä. Epiduraali vei mielestäni tarpeen ponnistaa. Ei ollut mitään muuta syytä ponnistaa kuin kätilöt jotka käskivät.

Toisessa tunsin valtavaa ponnistamisen tarvetta ennen kuin olin edes riittävästi auki. Ja supistukset teki kipeää. Toivuin toisesta synnytyksestä nopeammin. Mutta jos voisin tehdä toisin ehkä ottaisin kuitenkin spinaalin tai jotain... Toinen synnytyskeni myös imukuppi koska vauvan sydänäänien vuoksi synnytystä piti nopeuttaa. Imukupin laitto ei sattunut niin paljon kuin ekassa. Että tiedoksi vaan jos siihen joudutaan toisella kertaakin!

Vierailija
5/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa epiduraali ja tokassa spinaali. Itse pidin enemmän tästä tokasta kokemuskesta, mutta siihen vaikutti muukin kuin pelkkä kipulääke. Mulla spinaali hävis kuitenkin hyvissä ajoin ennen ponnistusvaihetta ja jouduinkin hönkäileen ilokaasua siinä vielä ennen. Ponnistus meni siis ihan luomuna ja oli kyllä parempi kokemus kuin ponnistus epiduuralin alla.

Vierailija
6/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kolme kertaa hyvä kokemus spinaalista. Epiduraali meni väärään paikkaan, liian alas. Ei auttanut supistuskipuihin lainkaan mutta puudutti alapään niin että tuntoa ei ollut lainkaan... ei oikein sujunut ponnistaminen ensisynnyttäjältä, ja imukupiksi meni.

Kolmessa seuraavassa synnytyksessä spinaali, loistava juttu! Kipu loppuu välittömästi, ja mulla se kesto on ollut just riittävä niin että ponnistuvaiheessa tunto on tullut takaisin.

Suosittelen lämpimästi uudelleensynnyttäjälle!

Vierailija
7/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdestä epiduraalista. Kaikista pelkkää positiivista. Viimeisessä epiduraali koska epäiltiin että synnytys venyy, mutta spinaalillakin olisi pärjännyt. Kyllähän se on tapauskohtaista mitä kannattaa käyttää.

Vierailija
8/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin kivuliaalle synnyttäjälle joka ei pysty olemaan paikallaan kuin pienen hetken- kertapisto eikä mitään letkujen pujottelua.

T:3

Vierailija
9/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs sellaisessa tapauksessa, että spinaalin vaikutus lakkaa eikä synnytys ole edennyt tarpeeksi ponnistukseen. Voiko sen jälkeen saada vielä epiduraalin, kun spinaali on vain kertaluontoinen.

Vierailija
10/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan tuonne alapäähän kohdunsuulle tai jonnekin sinne??

Mulle laitettiin edellisessä synnytyksessä jokin sellainen puudutus ja kun sen vaikutus loppui parin tunnin päästä ja kohdunsuu ei ollut vielä kokonaan auki niin laitettiin vielä uusi annos samaa puudutetta joka sitten riittikin ponnistukseen asti. Nyt en vain tuota nimeä muista..

Itselläni ekassa synnytyksessä oli epiduraali, joka muuten oli oikein hyvä kipujen poistaja, mutta hidasti kovasti synnytystä ja supistukset vaimeni ja hidastui huomattavasti ja jouduttiin laittamaan tippa vauhdittamaan supistuksia.

Vierailija
11/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa (käynnistetyssä) sain epiduraalin, kun ei synnytys meinannut oikein edetä järkkyjen kipujen vuoksi. Ehdin saada tokan annoksenkin parin tunnin päästä ekasta mutta saman tien pääsin ponnistamaan. Ponnistusvaihe oli kivuton mutta helppo, vauva tuli ulos 12 minuutissa. Eli ei ainakaan tätä ensisynnyttäjää kivuttomuus/tunnottomuus haitannut...

Toka käynnistyi itsestään ja eteni aika nopeasti. Olin ensin ammeessa 7cm saakka ja sitten pyysin spinaalin nimenomaan ponnistusvaihetta silmällä pitäen. Spinaali vaikuttikin ihanasti ponnistuksessa ja taas ponnistaminen oli helppo nakki.

Kolmas synnytys tuntui venyvän (vauvan virheasennosta johtuen) ja sain epiduraalin. Kalvot puhkaistiin samalla. Kohdunsuu kuitenkin aukesi siihen mennessä kun ekan annoksen vaikutus lakkasi ja ponnistin täysi tunto päällä. Ekan kerran huusin kivusta tässä synnytyksessä mutta onneksi vauva tuli ulos 3 minuutissa. Huh!

(Kaksi ekaa synnytin Jorvissa ja väitän että siellä olisin saanut toisen epiduraaliannoksen tässä kolmannessa synnytyksessä. TAYSissa kuitenkin olin ja siellä ihan eri meininki.)

Oman kokemukseni mukaan epiduraali ja spinaali vievät molemmat ponnistuskivut tosi hyvin, jos ne vaan on ajoitettu oikeaan aikaan.

Vierailija
12/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meille sanottiin, kun olimme synnärillä pari viikkoa sitten. Epiduraali on 1 ja 2 synnytykseen sen jälkeen spinaali.

Vierailija
13/13 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinaalia suositellaan yleisesti uudelleensynnyttäjälle, ei siis tarvi olla kaksi synnytystä takana. Pienissa sairaaloissa spinaalin kanssa saattaa olla ongelmia, esim. meidän pikkusairaalassa vain yksi gyne saa/osaa sen laittaa, muuten hommat hoitaa anestesialääkäri. Anestesialääkäriä saattaa joutua odottelemaan, jos on kiinni jossain tärkeämmässä (henkeä uhkaava).

Itsellä esikoinen luomuna, kakkonen spinaalin kanssa. Olen ns. nopea synnyttäjä ja spinaali sopi mulle erinomaisesti, tosin sen kanssahan laitetaan aina oksitosiinitippa, jotta saatais synnytys ohi kahdessa tunnissa (spinaalin vaikutusaika). Spinaaliahan ei voi uusia, kuten epiduraalin. Spinaalista täällä siis pelkkää positiivista sanottavaa, epiduraalista ei ole synnyttäjänä kokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä