Mistä johtuu niin järkyttävä vatsakipu, että siihen luulee kuolevansa?
Heräsin toissa yönä siihen että vatsaan sattuu, paljon. Niin paljon että luulin kuolevani siihen, ja lopulta jopa toivoin kuolevani. Kipua kesti tunnin verran ja juuri kun oli soittamassa ambulanssia kipu alkoi hellittää. Välillä tärisin aivan hervottomasti, enkä pystynyt sitä itse hallitsemaan. Pari tuntia heräämisestä ei enää sattunut. Eilen päivällä oli sitten pahaolo, mutta se saattoi johtua siitä etten uskaltanu syödä koko päivänä juuri mitään.
Ainoa normaalista poikkeava syötävä torstaina oli viinirypäleet. Söin niitä 2-3dl kun normaalisti syön kourallisen ja senkin todella harvoin.
Osaisko joku sanoa mistä tuo kipukohtaus johtui? Niistä viinirypäleistä vai jostain muusta. Kiitos.
Kommentit (53)
Keväällä mulla oli viikon verran niin hirveät kivut että kahdesti vietiin sairaalaan. Siellä antoivat kipulääkettä ja muutaman tunnin kuluttua kotiuttivat. Viikkoon en pystynyt syömään mitään ja laihduin 4kg. 3 vkoa tuon jälkeen kesti toipuminen ja siedettävät kivut.
Pesitkö (kiehuvalla vedellä) muuten viinirypäleet? Niistä voi saada ihan älyttömän kivuliaan sappikohtauksen kun niissä on niin paljon myrkkyä! Kerran sain kohtauksen banaanista - myrkky oli imeytynyt kuoren läpi. Se oli juuri tuollainen kuvailemasi parituntinen helvetti.
kohtauksesta ei pääse lääkäriin?
Minulla oli sellainen sappikohtaus, että luulin kuolevani, mutta alkoi kanssa helpottamaan juuri kun oli pyytänyt miestä soittamaan ambulanssin. Seuraavaksi aamuksi sain ajan lääkäriin, joka kanssa epäili sappikiviä ja sain samalla lähetteen ultraan parin viikon päähän sekä ruokavalio-ohjeet. Kiviä löytyi ja sain ajan leikkaukseen, eikä tähän kaikkeen tarvittu kuin se yksi paha kohtaus. Paikkakunta Tampere.
kohtauksesta ei pääse lääkäriin?
Minulla oli sellainen sappikohtaus, että luulin kuolevani, mutta alkoi kanssa helpottamaan juuri kun oli pyytänyt miestä soittamaan ambulanssin. Seuraavaksi aamuksi sain ajan lääkäriin, joka kanssa epäili sappikiviä ja sain samalla lähetteen ultraan parin viikon päähän sekä ruokavalio-ohjeet. Kiviä löytyi ja sain ajan leikkaukseen, eikä tähän kaikkeen tarvittu kuin se yksi paha kohtaus. Paikkakunta Tampere.
Miehelläni oli paha sappikohtaus ja meni illalla päivystykseen. Siellä tutkittiin ja todettiin sappikivet, sai lääkkeet ja pääsi leikkausjonoon. Puolen vuoden päästä leikattiin. kaikki tämä myöskin yhden ja ensimmäisen kohtauksen jälkeen. Paikkakunta Oulu.
juuri viinirypäleet, kuoret, ovat sellaisia huonosti sulavia, joista kyllä heti laukeaa sappikivikpohtaus
itsellä siis vaiva ollut myös, ja todella ihan hirvee kipu ja usein säteili rintaan, siis ihan kun olis ollut infarkti
ja niinpä kivet löyty ja tähystyksellä leikattiin
tilaa aika tervkeskuksesta tms ja tutkituta, etti toistu kipukohtaukset, saat ohjeet ja pääset leikkausjonoon
Ja niin kuin moni kirjoittikin niin se kipu oli aivan järjetön! Mulla on kuitenkin kovin korkea kipukynnys, mutta se oli jotain ihan kamalaa.Jouduin sitten soittamaan ambulanssin,joka vei päivystykseen.Olin yön yli siellä ja aamulla pääsin pois ja lähdin töihin normaalisti.Päivä meni hyvin,mutta illalla taas alkoi kauheat tuskat.
Soitin taas lanssin ja päivystykseen.Siellä oli samat naamat kuin ed. ilta/yönä.Nyt oli aikaa kunnolla tutkiakin ja dg oli virtsatiekivet.
Niitä tutkittiin tarkemmin sitten myöhemmin Mariassa ja samalla kuvauksessa tuli sattumalöydös muista kasvaimista lisämunuaisissa...
Mulla oli noita tuskia vain ne kaksi kertaa eikä sen jälkeen ole lainkaan vaivannut.
Samat ruokatavat ja samat laardit on edelleen.
ai niin ja itseäni yritin kohtauksen aikana lääkitä pancodilla,joka oli suuri virhe!Jälkeen päin lääkärit sanoivat,että siinä oleva kodeiini vain yllytti kipuja...Great!
Mikähän puoskari on ollut sanomassa noista ikä- ja painorajoista! Ei tuo ole totta - äidilläni on ollut sappikivikohtauksia jo hoikkana parikymppisenä. Lisäksi olen lukenut netistä tapauksista, joissa niitä on jopa leikattu jo alle 20-vuotiailta. Ihme huuhaatietoa!
ja sain diagnoosiksi mahakatarrin. Oon liian nuori (27) ja liian laiha (bmi 25) ettei voi olla sappikivet. Jos kohtaus uusii niin sitten pääsen vatsan ultraäänitutkimukseen. Mahaan on sattunu siis enemmän ja vähemmän koko ajan tuon kohtauksen jälkeen, niin sen takia menin tänään lääkäriin. Saa nyt nähä kuinka muijan käy, mutta näillä mennään toistaseks. -ap
olen aina ollut laiha liki anorektikko, 175 cm ja 54 kg
ja sappikivet tuli jo ennen 30v päivää,
jolloin olin kyllä jo 64 kg, lapsen jälkeen painoa hieman jäi
Mulla todettiin sappikivet kun olin 4-vuotias !! Autokolarin jälkeen ultrattiin ja ne huomattiin. 16v leikattiin sappi !
Sappikohtaukseen sopis oireet, mutta ne tuli vasta 6h viimesimmästä ruuasta, kun sappikohtauksessa ne pitäis tulla aimmin, 1-3h syömisestä.
Sappikivisellaiset siis, eli viimeisestä ruokailusta oli yleensä yli 10 tuntia!
siskoni oli 22-vuotias.
Minulla BMI oli kohtausten alkaessa noin 22, sisko on alipainoinen.
Vaadi tutkimuksia, myös nuorilla ja hoikilla voi olla sappikivet, jos siihen on alttiutta!!!
kannattaa mennä läkäriin ,itse olen sairastanut 25v grohnin tautia ja suolta i oo enä kuin ohutsuoli ja sitäkinvain 2metriä ,avanne tehty 1998vuonna ja olen pärjännyt hyvin senkaas ,tautia ei saatu muuten pysähtymään jos ei näin oltaisi tehty ,mut kyllä kaikkeen tottuu ,kipuja on aik usein ja olen sairaalassa 5-6kertaa vudessa mut aina olen selvimnnyt
Käytiin lääkärissä eikä mitään löytynyt. Lääkäri sitten arveli sen johtuvan siitä että uloste on kovaa ja kun se liikkuu suolessa isompana möykkynä se venyttää suolta ja se venyminen kuulemma sattuu aivan helvetisti. Suoli ilmeisesti kipuilee hyvin helposti jos se esim. venyy. Lapsen kipu helpotti muutaman tunnin kuluttua eikä ole uusiutunut.
umpisuoli, endometrioosi, keskenmeno, synnytys, koliikki, ruokamyrkytys...
Onhan noita:(
eli sattuu niin maan perkeleesti kun suoli venyy. Lääkärini mukaan suolen voi leikata poikki ilman, että potilas tuntee sen, mutta jos sitä venytetään potilas huutaa kivusta.
Minulla ilma jää joskus jumiin ja kääntyy väärään suuntaan, eli menee ylöspäin. Salpaa melkein hengityksen samalla kun sattuu niin ettei tajoissaan meinaa pysyä.
Itse jo tuollainen kipu iskee, niin painan kipukohdasta, niin kovaa kun vaan voin.Joskus muljahtelee ja sen jälkeen kipu helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2009 klo 10:51"]
Heräsin toissa yönä siihen että vatsaan sattuu, paljon. Niin paljon että luulin kuolevani siihen, ja lopulta jopa toivoin kuolevani. Kipua kesti tunnin verran ja juuri kun oli soittamassa ambulanssia kipu alkoi hellittää. Välillä tärisin aivan hervottomasti, enkä pystynyt sitä itse hallitsemaan. Pari tuntia heräämisestä ei enää sattunut. Eilen päivällä oli sitten pahaolo, mutta se saattoi johtua siitä etten uskaltanu syödä koko päivänä juuri mitään.
Ainoa normaalista poikkeava syötävä torstaina oli viinirypäleet. Söin niitä 2-3dl kun normaalisti syön kourallisen ja senkin todella harvoin.
Osaisko joku sanoa mistä tuo kipukohtaus johtui? Niistä viinirypäleistä vai jostain muusta. Kiitos.
[/quote]
veikkaan virtsa- tai munuaiskiviä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2009 klo 13:49"]
itselläni on ollut kivuliaita vatsakipuja seitsemän vuotta. Ne eivät liity mihinkään ruoka-aineeseen eikä kuukautisiin. Joskus oireina ovat oksentelu ja ripuli yleensä vain raju vatsakipu jota kestää 1-3 vrk. 1 vuorokausi aina kovaa kipua ja sitten lievempää. olen yrittänyt vatsakipujen oireita lieventää vahvoilla särkylääkkeillä, mutta eivät ne tehoa.
Sairaalassa olen käynyt kaksi kertaa, kerran mennyt ambulanssilla. ja terv kesk.lääkäreillä. Aina ollaan epäilty umpisuolta, mutta se ei ole syyllinen. Lääkärit ovat täysin h-moilaisia asiassa. En jaksa enää ravata lääkärissä, yksityiselle pitäisi mennä.
Oma diagnoosini on paksusuolen tulehdus tai divertikuliitti. Mutta toisaalta minulla ei ole ummetusta.
Kannattaa sinunkin kuitenkin hakeutua lääkärille jos oireet jatkuvat. Toivottavasti lääkärisi ymmärtää miten kovat kivut sinulla on. ja tekee asian eteen jotain.
[/quote]
Tämä on kuin mun kirjoittama, minä itse epäilen stressiperäistä kipua.
Mulla alkoi sappikohtaukset raskaana ollessa, 19-vuotiaana. Että ei se ikää katso. Raskauden jälkeen kohtaukset olivat niin rajuja että jouduin joka kerta sairaalahoitoon ja niitä tuli todella usein. Minut leikattiinkin kuukauden jälkeen ensimmäisestä rajusta kohtauksesta.
eipäleen että viinirypäleet oli aiheuttaja mun täti on kerran kans tullut viinirypäleistä niin kipeäksi että oli ajatellut kans ettei selviä hengissä
Ikivanha ketju, mutta lisään tänne tietoa:
Minulla oli useita (yhteensä 8) hyvin voimasta vatsakipukohtausta. Seitsämänä niistä päädyin sairaalaan, mutta eivät tehneet mitään. Epäilivät minullakin umpisuolta, ja oireet täsmäsivät juurikin. Mutta sitten yhtäkkiä tulehdusarvot laskivat ja passittivat kotiin.
Oireet: hemmetin kova vatsakipu, todella todella kova, ja useimmiten erittäin voimakasta oksentelua, niin että kaikki mahdollinen tuli. Jälkeenpäin vasta hellänä ihan vain kivusta ja oksentelusta. Kesto 1-3 vuorokautta kukin.
Lopulta minulta sitten operoitiin umpisuoli, ja tulehtunuthan se oli. Ei tarvittu edes patologin lausuntoa, vaan leikkaava lääkäri totesi tämän pöytäkirjoihin. Tulehdus/kipukohtaus toistui, mutta ei puhjennut ja kipu laski pois. Tämä siis toistui useita kertoja, ja myöhemmin löysin ilmiön "krooninen (tai toistuva) umpisuolentulehdus". Lääkäreiden mielestä tällaista ei ole, mutta löysin tuttavapiiristäni 3 samanlaista selostusta.
Kun umpisuoli oli poistettu, niin olen ollut vuosia oireeton.
Eli tutkikaa hieman asiaa kun moiseen törmäätte, ja saattaa olla ihan vain umppari. Pitää vain sitkeästi väittää ja saada lääkärit toimimaan sen suhteen.
siis että sinulla on
Itse olin vaivan vuoksi sairaalassa vastikään.
Pääsin vatsanalueen ct-kuvaukseen ja siinä löydökseneä divertikkuloosi. Itselläni ei nossut tulehdusarvo kuin 37 joten jos lääkäri ei olisi ollut huolellinen olisi kotiuttanut kipukohtauksen jälkeen.
Sain suonensisäistä antibioottia tai itse asiassa kahta ja kotiin kuuri tabletteina samoja lääkkeitä.
Samaan aikaan oli potilaana nainen jolla sama vaiva ja hänelläkään ei ummetusta joten se ei ole ehdoton edellytys taudille.
Paksussa suolessa se divertikuloosi on, ja jos vaiva uusii leikkaavat viallisen suolenpätkän pois.
Jos ei ole tehty ct-kuvausta vaadipa sitä. Joudun lähiaikoina tähystykseen ja katsovat ettei ole jotain muutakin.