Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! vanhemmilla samat oikeudet lapseen eron jälkeen?

Vierailija
07.08.2009 |

Tiedän kyllä, että eron jälkeen molemmilla vanhemmilla on yhtäläiset oikeudet olla lastensa kanssa, siis kun isyys on tunnustettu ja yhteishuollosta sovittu, eikä mitään sopimuksia ole kirjoitettu. (Eikö?)

Exäni ei kuitenkaan tunnu sitä tietävän. Mistä löytäisin tähän jonkun vastauksen netistä (luotettavan)? Esim. joku laki tai jotain?

Asialla on todella kiire, siksi tarvitsen jonkun "todisteen" netistä. Tuhannet kiitokset sille, joka osaa auttaa!!

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jos joku osaisi neuvoa, miten löydän tuolta sellaisen kohdan? yritin tuota hakua (ja yritän edelleen), mutta on aika vaikeaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitteko samalla tapaamisista?

Laki ei sano mitään vanhempien oikeuksista, vain lasten oikeuksista ja lasten edusta. Nykyään valitettavasti aika usein tulkitaan, että lapsen etu olisi tavata etävanhempaa vain joka toinen viikonloppu. Itse olen eri mieltä, vaikka olen lähivanhempi.

Todellisuudessa se, jolla on lähivanhemmuus (jonka luona lapsi on kirjoilla), on vahvoilla. Tapaamisista sovitaan joko yhdessä yksimielisesti, tai käräjäoikeus määrää. Oikeus määrää hyvin harvoin etävanhemman ja lapsen laajoja tapaamisia, useimmiten kuulemma sieltä tulee joka toinen viikonloppu ja mahdollisesti yksittäinen arki-ilta. (Käsittääkseni ei siksi, että viikko-viikko olisi oikeuden mielestä huono ratkaisu, vaan koska se vaatii yhteistyötä vanhempien välillä - mitä ei selvästikään ole, jos oikeuden pitää päättää tapaamisista.)

Jos olet sopinut, että lähivanhemmuus on exälläsi, sitä voidaan muuttaa vain yhteisestä sopimuksesta tai käräjäoikeuden päätöksellä. Oikeus harvoin muuttaa lähihuoltajuutta, ellei vanhemmuudessa ole jotain ongelmaa tai ellei lähihuolteaja estä tapaamisia, siis niitä yhdessä yksimielisesti sovittuja tai käräjäoikeuden määäräämiä.

Tapaamisia voit yrittää saada laajennettua käräjäoikeuden kautta, mutta tuskin onnistuu :(

Jos eroprosessi on vielä meneillään eikä lähihuoltajuudesta ole sovittu, tässä vinkki. Lapsen kirjoja ei saa muuttaa asunnosta erotapauksessa toisen vanhemman mukana ilman asuntoon jäävän vanhemman suostumusta. Eli jäämällä entiseen asuntoon olet jo vahvoilla saamaan lähihuoltajuuden. Anna exän muuttaa pois ja totea lastenvalvojalla, että sinä olet lähivanhempi, kun ex muutti pois etkä ole antanut lupaa muuttaa lasten kirjoja mukana.

Vierailija
4/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroperhe.net keskustelupalsta "erovanhemman kysymyksiä"

Vierailija
6/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis paperilla ei ole sopimusta. kumpikaan ei ole lähivanhempi. ja oikeuteen ollaan menossa. mutta ENNEN oikeuden määräämää väliaikaispäätöstä/päätöstä, kumpi saa pitää lapsia luonaan?

ap

Vierailija
7/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroperhe.net keskustelupalsta "erovanhemman kysymyksiä"

tuoltakin olen yrittänyt etsiä, mutten löydä. Lastenvalvoja tosin sanoi tänään, että meillä on molemmilla yhtälaiset oikeudet lapseen.

ap

Vierailija
9/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla pitää olla näyttöä, jos haluat yksinhuoltajuuden ap

vaan siitä että exäni yhtäkkiä sanoo, että hän saa pitää lapset ja minä nähdä vain joka toinen viikonloppu, koska "hän on niin päättänyt" tähän asti lapset olleet viikko-viikko ilman mitään kirjallista sopimusta

ap

Vierailija
10/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummankaan luo, niin käsittääkseni kummallakin on yhtäläiset oikeudet pitää lapsia luonaan. Mutta käytännössä en tiedä, miten saat lapset luoksesi jos exäsi ei "anna" heitä (esim. poliisi ei varmasti hae lapsia luoksesi tuossa tilanteessa ja jos yrität viedä heidät väkisin niin tilanne voi olla lapsille aika pelottava).

Siispä, exäsi toimii antamiesi tietojen perusteella väärin (sekä laillisesti että moraalisesti), mutta en tiedä voiko asiaa auttaa. Toivottavasti saatte viikko-viikon paperille!

Ehkä saadessasi lapset luoksesi voisit "omavaltaisesti" pitää heitä niin kauan kuin haluat (esim. viikon), mutta jos exäsi on "hankala" niin tämä voi provosoida vielä hankalampaa käytöstä...?

Vierailija
11/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummankaan luo, niin käsittääkseni kummallakin on yhtäläiset oikeudet pitää lapsia luonaan. Mutta käytännössä en tiedä, miten saat lapset luoksesi jos exäsi ei "anna" heitä (esim. poliisi ei varmasti hae lapsia luoksesi tuossa tilanteessa ja jos yrität viedä heidät väkisin niin tilanne voi olla lapsille aika pelottava). Siispä, exäsi toimii antamiesi tietojen perusteella väärin (sekä laillisesti että moraalisesti), mutta en tiedä voiko asiaa auttaa. Toivottavasti saatte viikko-viikon paperille! Ehkä saadessasi lapset luoksesi voisit "omavaltaisesti" pitää heitä niin kauan kuin haluat (esim. viikon), mutta jos exäsi on "hankala" niin tämä voi provosoida vielä hankalampaa käytöstä...?

sain lapset tänään (ovat olleet viikon äitinsä luona), mutta sanoi, että hakee heidät vaikka poliisin kanssa sunnuntaina. Mitähän mahtaa tapahtua, jos tosiaan tekee niin? Kiinnostaako poliisia edes tällainen? (eli siis tuleeko poliisi edes) Minua ei haittaa, vaikka poliisi tulisi. Koska mielestäni minun kuuluu saada yhtälailla pitää lapsia, enkä ole tehnyt mitään väärää.

ap

Vierailija
12/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet päättänyt, että lapset ovat teillä viikko-viikko -systeemillä! Kummallakaan ei ole mitään oikeutta sanella tapaamisoikeudesta. Ja muistaakseni teillähän oli jo käytössä tuo viikko-viikko -systeemi...

Kumpi teistä saa lapsilisän? Sehän maksetaan lähivanhemmalle, ei käsittääkseni koskaan etävanhemmalle.

Vierailija
13/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada exäsi suostumaan siihen, että saatte tapaamissopimuksen paperille viikon aikana.

Vierailija
14/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet päättänyt, että lapset ovat teillä viikko-viikko -systeemillä! Kummallakaan ei ole mitään oikeutta sanella tapaamisoikeudesta. Ja muistaakseni teillähän oli jo käytössä tuo viikko-viikko -systeemi... Kumpi teistä saa lapsilisän? Sehän maksetaan lähivanhemmalle, ei käsittääkseni koskaan etävanhemmalle.

en ole viitsinyt alkaa tapella rahasta, lapset ovat kuitenkin ne tärkeämmät. mutta siis joo, eihän hän tietenkään voi sitä päättää. viikko-viikko on meillä ollut, mutta siitä ei ole allekirjoitettu sopimusta. eli siis periaatteessa ei ole mitään sopimusta siitä, missä lapset ovat vuoden olleet. todistajia kyllä löytyy, että ovat olleet viikko-viikko (esim. pk-henkilökunta)

kiinnostaisi vain tietää, mitä mahdollisesti tapahtuu sunnuntaina...

ap

Vierailija
15/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurja taas kuulla, että erosta tehdään lapsille noin hankala. MIKSI ihmiset eivät osaa ajatella lastensa etua? Parasta helieel olisi kuitenkin se, että vanhemmat kohtuullisen sopuisasti pystyisivät lasten asioista sopimaan ja lapset saisivat olla edelleen molempien vanhempien kanssa.

Onko eksälläsi joku erityinen syy, miksi tätä viikko ja viikko periaatetta pitää nyt muuttaa? Onko jotakin muuttunut lasten elämässä?

Vierailija
16/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita exällesi, että voi hakea lapset viikon päästä! Yritä saada exäsi suostumaan siihen, että saatte tapaamissopimuksen paperille viikon aikana.

ap

Vierailija
17/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eron tullessa, siellä on lasten osoite.

Jos lapset on kirjoilla luonasi, olet lähivanhempi, kunnes toisin oikeudessa määrätään.

Sama taas toisinpäin.

Kuinka olette voineet erota noin, sopimatta lasten asuinpaikasta?

Kumpi siis läksi menemään ja minne? Muuttikko lapset poismuuttaneen mukana vai miten hitossa teillä asiat on menneet?

Kait ne lapset jossain on kirjoilla?

Uskomatonta sompaamista tuntuu teillä olevan.

Sopikaa nyt hyvät ihmiset välittömästi pelisäännöt lastenvalvojan luona tai tota menoa, lapset on vaarassa huostaanotolle.

Vierailija
18/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asuvat virallisesti väestörekisterin mukaan. Se taitaa nyt ratkaista kumpi on lähivanhempi siihen asti kunnes oikeuspäättää.

kummankaan luo, niin käsittääkseni kummallakin on yhtäläiset oikeudet pitää lapsia luonaan. Mutta käytännössä en tiedä, miten saat lapset luoksesi jos exäsi ei "anna" heitä (esim. poliisi ei varmasti hae lapsia luoksesi tuossa tilanteessa ja jos yrität viedä heidät väkisin niin tilanne voi olla lapsille aika pelottava). Siispä, exäsi toimii antamiesi tietojen perusteella väärin (sekä laillisesti että moraalisesti), mutta en tiedä voiko asiaa auttaa. Toivottavasti saatte viikko-viikon paperille! Ehkä saadessasi lapset luoksesi voisit "omavaltaisesti" pitää heitä niin kauan kuin haluat (esim. viikon), mutta jos exäsi on "hankala" niin tämä voi provosoida vielä hankalampaa käytöstä...?

sain lapset tänään (ovat olleet viikon äitinsä luona), mutta sanoi, että hakee heidät vaikka poliisin kanssa sunnuntaina. Mitähän mahtaa tapahtua, jos tosiaan tekee niin? Kiinnostaako poliisia edes tällainen? (eli siis tuleeko poliisi edes) Minua ei haittaa, vaikka poliisi tulisi. Koska mielestäni minun kuuluu saada yhtälailla pitää lapsia, enkä ole tehnyt mitään väärää. ap

Vierailija
19/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurja taas kuulla, että erosta tehdään lapsille noin hankala. MIKSI ihmiset eivät osaa ajatella lastensa etua? Parasta helieel olisi kuitenkin se, että vanhemmat kohtuullisen sopuisasti pystyisivät lasten asioista sopimaan ja lapset saisivat olla edelleen molempien vanhempien kanssa. Onko eksälläsi joku erityinen syy, miksi tätä viikko ja viikko periaatetta pitää nyt muuttaa? Onko jotakin muuttunut lasten elämässä?

ja se, että lapset aloittavat päivähoidossa minun paikkakunnallani (koska äiti sanoi pk-paikan irti edelliseltä omalta paikkakunnaltaan (johon heitä kiltisti olin vuoden kuskannut 30min yhteen suuntaan) ja muutti pois paikkakunnalta ilmoittamatta mitään), koska olen töissä ja olen jo toukokuusta asti kustantanut yksityisen hoitajan lasten ollessa joka toinen viikko luonani, samaan aikaan kun exä on nostanut kotihoitukea!! (sain vasta muutama päivä sitten tietää tuosta ja täytyy sanoa, että kyllä v*tuttaa).

Eli siis exä ei saa kotihoidontukea, koska lapsilla pk-paikka. Siitä mahdollisesti kilahtanut. mutta hakipa hän lapset su tai ei, on lapsilla silti pk-paikka, eikä hän mitään kotihoidontukea saa.

ap

Vierailija
20/48 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäs minä sille mahdoin?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi