Vinkkejä kuinka säästää häissä?
Haluaisin ensi kesänä mennä vihdoin ja viimein naimisiin avomiehen kanssa, mutta rahatilanne on todella surkea. Ja tätä se on ollut alusta saakka, joten on ihan se ja sama odotella että se yllättäen muuttuisi tosi paljon paremmaksi.
En osaa sanoa mikä voisi olla budjettina häille, mutta lähtökohta olisi että saataisiin pidettyä kirkkohäät ja vieraita tulisi n.70.
Kuinka paljon on muilla tulleet häät kustantamaan suurinpiirtein tuolla vierasmäärällä? Missä kaikessa pystyitte pihistelemään?
Kommentit (43)
Tosin alkoholitarjoilu jää silloin useimmiten onnittelumaljaan.
kuin se tuntuukin, niin meillä on vihkisormukset, jotka ostettiin vähän yli 1,5 vuotta ennen häitä. Itselläni on aina ollut mielessä haluamani sormuksen "haavekuva" ja kun juuri oikea tuli alennusmyynnissä vastaan, ostettiin se heti.
Asiaa auttoi myös se, että myyjä antoi kaupan päälle myös tulevalle mihelleni sormuksen. (Kihlasormus on numeroa paria liian suuri (ostettiin kun sormet olivat turvoksissa :P), joten olimme jo sopineet, että vaihetaan parempi tilalle kun menemme naimisiin. Nyt tuo kihlasormus on 14€ maksanut hopeasormus, joka meinaa koko ajan tipahtaa.)
Miehen sormus: leveä valkokultainen fasettihiottu sormus.
Minun sormukseni: "tavallisen muotoinen" valkokultainen sormus 5 timantilla veneen mallisessa upotuksessa.
Hintaa näille kahdelle sormukselle tuli yhteensä 339€.
.. ison lauman kanssa. Jos ei ole hyvää, ei ole.. Menkää maistraatissa vihille. Ja laittakaa häärahat hyväntekeväisyyteen.
niin voidaan ideoida budjettiin sopivia vaihtoehtoja. Tää on ihan kivaa, kun omista häistä on jo aikaa ja kymmenet tuttujen häät on kierretty vieraina.
kun etsitte halvan pitopalvelun, ja ette tietenkään mitään mätikakkuja ja lohirullia tarjoile.
Mutta mikään muu ei sitten saakaan maksaa oikein mitään.
Mutta kyllä siitä hyvä tulee, älä välitä näistä parista mollaajasta. Ei kivat häät ole rahasta kiinni. Mutta kuten sanot itsekin, niin ruokaa olisi kiva tarjota, kun päivästä tulee pitkä etenkin pitkämatkaisille. Nälkäisenä ei ole kenenkään kiva juhlia.
Jospa leipoisitte kahvitarjottavat itse. Joku yhden hengen pitopalvelu suostuu siihenkin. Ja iltapalan tietenkin järjestätte itse, siitä ei kannata enää kalliisti maksaa.
ei kannata pitääkään.
Menkää maistraatissa tai sakastissa naimisiin ja sen jälkeen pienellä porukalla syömään niin, että jokainen maksaa itse.
Me tehtiin noin, ja ihan hyvin on naimisissa oltu.
Pidimme häämme toukokuussa, paikallisessa museosaaressa, jossa on kirkko sekä ns. päärakennus, johon saa pitopalvelun, paikka on tosi suosittu hääpaikka.
Puvun ,ostin Huuto.netistä (40e), kengät myös (7e), Kimpun ostin puutarhalta (13e), mies sai puvun lainaksi (0e), kutsut teimme itse (n.30e).
Meillä oli ruokatarjoilu pitopalvelusta, hinta oli n.27e/hlö, vieraita oli 60.
Ajattelimme järjestää häämme ihan "tahallaan" säästöbudjetilla, panostimme sitten matkaan.
Samalla periaatteella toivoimme lahjoja, ei tullut kuuloonkaan laittaa lahjalistaa jhnk tavarataloon, vaan laitoimme kaikille kutsun mukana pienen kuoren, jossa toive. Toivoimme lahjaksi pyykinpesuaineita, siivousvälineitä, kahvia, siivousaineita yms. Niitä tulikin sitten aikamoinen määrä!
Kyllä häät voi järjestää muutenkin kuin megabudjetilla...
Miksi aina ehdotetaan maistraatissa vihkimistä jos on pienet häät?
ja siitä ota mallia mitä pitää milloinkin tehdä.
Sitten ala pyörimään noilla ruokapalstoilla, on tuhat tarjottavaa, joita voit tehdä etukäteen ja pakastaa.
Huuto.netissä on satoja ja satoja hääpukuja myynnissä ja ylläri ylläri ei yhtään ostajaa, koska morsiammet eivät halua ostaa hääpukuja käytettyinä.
Häälehdistä saat loistavia vinkkejä kutsukorteista.
Meillä meni kustannukset seuraavasti :
äitini kuuluu Marttoihin ja Martat tekivät ruuat + tarjoilijat.
Ruuat voit tehdä itse muutaman ihmisen kanssa, jos sulla on kunnon säilytystilat.
Sain työpaikaltani ilmaiseksi lainaksi astiat, annoin sinne pari pulloa kuohuviiniä ja olivat tyytyväisiä.
Sain työpaikalta lainaksi myös joka pöytään monta kivi-tuikkua.
Bändi otettiin tuttujen kautta, ihan ok hintainen mutta nykyään voit säästää silläkin että teet etukäteen levyt ja hankit siihen jonkun joka hoitaa tätä puolta.
Meillä tehtiin tosi paljon töitä ns talkooidealla. Mun serkku teki häälahjaksi kutsukortit, 1 tädeistä teki sämpylät, toinen täti putsasi täysin puutarhansa ja teki pöytäkoristeet. Yksi hyvä ystävä on ollut valokuvaamossa töissä ja hän antoi lahjaksi valokuvauksen. Me maksettiin filmit, kehitykset jne, eli hän antoi työpanoksensa.
Sormukset ostettiin pitkälti romukultana. Kysyin kaikilta ystäviltä onko heillä rikkinäisiä kultaketjuja, 1 parisia korviksia, kummankin vanhemmilta löytyi myös koruja ja nämä vietiin kultasepälle ja vanhalla kullalla maksettiin kummankin sormuksen työ sekä miehen sormus.
Aikaa on häistä useampi vuosi, uskoisin että meidän häät tulivat maksamaan n 5 tonnia ja tosi paljon saisi pienennettyä kustannuksia, esim just ruuasta.
Yks asia minkä olisin halunnut muuttaa oli istumajärjestys. Me laitettiin samanhenkisiä ihmisiä istumaan keskenään ja ei kaikki ala keskustelemaan tuntemattomien kesken.
Tutut keskenään samaan pöytään niin kaikilla on hauskaa.
ÄLÄ PIHTAA henkilökunnasta. Hanki joku vastaamaan musiikista, tarpeeksi henkilökuntaa hoitamaan ruokailu. Kannattaa pitää koulujen alkamisen jälkeen, voit ravintolakoulusta saada edullisesti muutaman, parempi että on liikaa kuin liian vähän.
Ja hanki lapsinurkkaus ja sinne joku leikittämään lapsia !!!
Eikä nykyaikana mitään vain kahvit häitä. Kaikki kuvittelevat että häissä on ruokatarjoilu ja jos sitä ei ole, ihmiset muistavat sen jälkikäteen häistänne ja se tuskin on se mitä haluat.
Kutsut itse askarrellen. Kutsujen mukaan mahdollinen reittiopastus tietokoneella tulostaen.
Paikkakortit ja kiitoskortit voi myös askarrella itse.
Koristelun voi hoitaa luonnonkukilla ja pöytäliinoja voi lainata - tai ostaa valkoista lakanakangasta joka on edullista.
Hääkimppu voi olla luonnonkukista myös.
Joku tuttava tekee hääkampauksen, ja joku tuttava ottaa valokuvat. Elävä musiikki ei ole välttämätöntä, voi myös soittaa levyjä.
Tarjottavat voi tehdä itse - pyytää luonnollisesti apuja leivontataitoisilta vaikka siten että pyytää häälahjan sijasta leipomaan jotain tarpeellista.
Seurakuntasalien vuokraus ei KUULEMMA maksa, joten hääjuhla kannattaa järjestää sellaisessa. Alkoholia ei häissä tarvita ollenkaan.
Häämekon voi ommella itse tai pistää jonkun ompelutaitoisen asialle - lainaaminen ja vuokraaminen ovat myös mahdollisuuksia.
.. 60 €/osallistuja + juomat päälle ja lahjaksi annoimme hyväntekeväisyystilin numeron.
tämä on monella väärinkäsitys, että kirkossa on pakko olla vieraita. ei ole. ihan niin simppeli homma kuin toisessakin paikassa on mahdollinen.
ja hintaa tuli muistaakseni n. 5 000 euroa. Tästä suurimman palan haukkasi pitopalvelu, jonka miehen vanhemmat auliisti kustansivat (tosin suuri osa vieraista olikin miehen sukulaisia, kun hänen syntymäpaikkakunnallaan menimme naimisiin :)
Meikissä ja kampauksessa kävin kaupungin kalleimmassa paikassa, joten siinä olisi voinut säästää. Hääpaikan vuokra ja bändi maksoivat molemmat n. 400 euroa. Halvemmalla olisi päässyt jos olisimme saaneet jonkun tutun musisoimaan ilmaiseksi, mutta se ei onnistunut.
Jotkut vieraat antoivat lahjaksi rahaa, vaikka se ei ollut toivelistallammme. Saimme myös matkalahjakortin, ja nämä yhdistämällä säästimme häämatkan hinnassa.
Jätimme viinin pois ruokalistalta. Osa ihmisistä ei kuitenkaan osaa ottaa joten turha tyrkyttää väkisin alkoholia :/ Boolia sitten löytyi loppuillaksi niille, jotka tulivat häihimme vain ryyppäämään (niitäkin löytyi, pari nelikymppistä perheenisää ja miehen kaveria). Viinit myös maksavat aika tavalla, joten ne olivat minusta turhia.
Hyvät häät saatiin noin, halvemmalla oltaisiin kyllä päästy jos minä olisin yksin päättänyt häistä :) Olisimme menneet naimisiin jo ajat sitten ilman torveloita sukulaisia :)
Pukuni oli siskon vanha, vähän fiksattu. Kengät omat yo-kenkäni. Hunnun tein itse, samoin meikin. Kampaus kampaamosta.
Leivoimme itse. Vuokrasimme seurakuntatalon, vuokraan kuului emäntä. Ruokatarpeet ostettiin tukusta, palkattiin yksi apulainen ja pari tarjoilijaa keittiöön.
Koristeet tehtiin itse.
Just hetki sitten ajattelin tehdä avauksen otsikolla: Tahtoo naimisiin, rahaa ei ole. Mutta ei sitten tarvinnutkaan:)
Tästä olen kyllä samaa mieltä:
Miksi aina ehdotetaan maistraatissa vihkimistä jos on pienet häät?
viettäkää vaikka 5-hääpäiväjuhlat sitten kun rahaa enemmän.
Henkkoht mielestäni hääjuhlat on pakkopullaa vieraille, ja näyttämisen paikka parille. En ymmärrä niitä.
seurakuntasalia saa käyttää ilmaiseksikin. Mutta se ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan kyllä niistä ihan vuokrat peritään.
Pidettiin omalla pihalla 50 hengen puutarhahäät.
vuokra 0
teltta 100
astiat, pöydät ja tuolit 20
itsetehty hääpuku 120
juomat haettiin Tallinnasta (puna-, valko-, ja kuohuviini, olut, siideri, lonkero ja boolijuomat) 300
itse tehtiin ruoat ja kakut 500
tarjoilijat 100
musiikki 0
sormukset 900
pieni ilotulitus 100
sekalaiset muut menot 250
YHTEENSÄ n.2500 (max 3000)
Saimme pöydät astiat ja tuolit minun työpaikaltani vuokralle nimellistä korvausta vastaan. Juhlatelttoja saimme tutuilta lainaksi. musiikki tuli kovalevyltä, meillä oli talkoohenkeä, ihanat ja avuliaat sukulaiset. KOristeet luonnosta. Pari työkaveria oli tarjoilijoina.
Meillä oli kivat alkusyksyn häät, joissa ideana oli viettää mukavaa iltaa ystävien ja lähisukulasiten kesken ja se onnistui. Jäi mukava olo juhlista, varmaankin kaikille. Juhlat olivat kotikutoiset, mutta se siinä olikin mukavaa. Ei ollut jäykistelyä. Alttari oli pihalla, luonnon keskellä.
Kysykää rohkeasti tuttuja avuksi (telttoja lainaan, onko jonkun läheisen työpaikalta mahd saada tarvikkeita vuokralle yms.
Kirkko on ilmainen..
Maatalousnaisten järkkäämät ruokatarjoilut 100hengelle 1200e..ei ne kohtuu isot kirkkohäätkään ihan mahdottomat siis ole.
Yks henkilö auton kans hakemaan viinat Tallinnasta, 300e matkoineen..
Juhlapaikan vuokra landella 200e.
että onnistuneesti tekee 70 hlölle lämpimät ruoat. Ja missä niitä säilyttelee? Samana päivänä ei voi tuollaista määrää itse valmistaa ja harvalla on esim kylmätilaa tuollaisten määrien säilyttämiseen.