Mistä tunnistaa hyvälaatuisen vaatteen?
Olen umpikyllästynyt noihin halpisretkuihin, jotka hajoaa heti kohta. Nyt olen päättänyt lähteä vaateostoksille ja satsata kunnon vaatteisiin (ei kuitenkaan sikakalliisiin).
Kysymyksiä:
1) Mistä hyvän vaatteen tunnistaa? Eli mistä materiaaleista se on tehty?
2) Ostospaikat (Alue Hki/Jumbo)?
3) hyviä merkkejä?
Kiitoksia vaateguruille!
Kommentit (23)
villa, pellava (vaatteesta riippuen voi olla vahan jotain keinokuitua esim lycraa joukossa. esim neuleissa suosisin kuitenkin luonnonkuituja).
mee vaikka stockalle, siella hyvat myyjat, kysy niilta neuvoa sulle sopivista merkeista.
niin ja viela, kengat ja laukut oikeaa nahkaa eika mitaan keinoa, keino kuluu ikavan nakoiseksi ja hajoaa akkia.
Vaatteet kestävät pesua ja käyttöä, printtaukset eivät ala repeilemään, eivät nukkaa ja vaatteen muoto säilyy.
Ja mistä näitä löytyy? Lasten vaatteissa olen ollut tyytyväinen Name it ja Benetton merkkeihin. Aikuisten vaatteissa Jackpot ja esprit, mutta merkki ei aina kuitenkaan takaa joka kappaleelle laatua.
ei missään tapauksessa tippaakaan elastaania!
Hyvälaatuinen puuvilla tuntuu sormissa napakalle ja kiinteälle, ei liian kovalle, eikä missään tapauksessa huonosti ommellulle lirulle.
Millä tahansa vaatevalmistajalla voi olla hyvälaatuisia vatteita ja lähinnä ne tunnistaa hyvän tuntuisesta kankaastaja tietysti jos saa pestä 60 asteessa niin voi olettaa vaatteen olevan melko hyvä.
katso ompelujälki.Roikkuuko lankoja tai ovatko saumat jo kenties purkautumassa. T-paidoissa kaula aukon pitää asettua hyvin. Itse just jouduin parantelemaan ompelemalla H&M t-paitaa, kun kaula-aukko "kiersi" toiselta puolelta ja roikkui ihmeellisesti.
Katso myös kiertääkö saumat päälle laitettaessa.
Itse ostan aika paljon kohtuuhintaisia Espritin vaatteita ja ovat ihan hyviä. Muita merkkejä, jotka ihan ok Vila, Tara Jarmon on kait hyvä (kalliimpi).
Seppälä kannattaa kiertää kaukaa...
villa, pellava (vaatteesta riippuen voi olla vahan jotain keinokuitua esim lycraa joukossa. esim neuleissa suosisin kuitenkin luonnonkuituja).
mee vaikka stockalle, siella hyvat myyjat, kysy niilta neuvoa sulle sopivista merkeista.
niin ja viela, kengat ja laukut oikeaa nahkaa eika mitaan keinoa, keino kuluu ikavan nakoiseksi ja hajoaa akkia.
Luonnonmateriaalit paidoissa (puuvilla, villa, myös puuvilla + pieni määrä sekoitekeinokuitua käy esim jouston vuoksi) ja aito nahka kengissä.
Jonkun verran myös hinta korreloi laadun kanssa... hyvät tuotteet maksavat enemmän.
Olen lopettanut Seppälästä, Kappahlista ja Lindexiltä oston ja käyn Sokoksen laatumerkit läpi, samoin Stockmannin tarjontaa voi tutkailla (siellä tosin on kaikenlaista, halpismerkeistä ökykalliisiin).
Pienet putiikit myös hyviä kohteita.
Esim. perus trikoopaidoista ja neuletakeista kannattaa maksaa, niin niitä voi käyttää vuosia. Parinkympin vaate jota ei ilkeä käyttää parin pesun jälkeen on turha.
YourFace, Jackpot, GerryWeber, Ril's... noista olen löytänyt hyviä.
Jakussa, hameessa tai mekossa on vuori. Hihattomassa mekossa on olkapäillä lenksu rintsikan olkaimmia varten. Saumat eivät vedä. Housujen vyötärö kiinnitetään kahdella napilla, ei yhdellä. Vaate ei kutistu pesussa. Pellavavaate on käsitelty niin, että se rypyt oikenevat kun suihkuttaa suihkupullosta vettä.
Materiaaleista villa, silkki ja pellava ovat parhaita. Puuvillaa olen alkanut välttää, koska se imee itseensä tahroja, joita on usein vaikea saada kokonaan pois.
Helpoimmin hyvin tehtyjä vaatteita löytää ulkomailta. Myös Peter Hahnin postimyynnistä ja Stockalta, mutta hinnat ovat aika suolaiset.
Itse en käytä ollenkaan halpismerkkejä juuri sen takia että ne kulahtavat täysin. Tiedän että vaateostokset meidän perheessä on suuret, mutta arvostamme laatua -eli kangas tuntuu hyvältä päältä ja kestää normaalipesun.
Joku mainitisi että Name it on hyvä lastenvaatemerkki. Itse kiertäisin sen kaukaa -kerran pesty on menetettyä vaatetta..
Kysymys tietenkin kuuluu että minkä tyylisiä vaatteita käytät? Itse käytän ainoastaan muutamaa merkkiä, koska tyyli on juuri se mitä haluan ja laatu kohdallaan. Hinta ei kylläkään aina kerro laadusta, esim Burberry ja Boss on välillä aika huonon laatuista, samoin Ralph Lauren (se onkin suht halpa merkki Jenkeissä). Stockmannin oma merkki Global on myös aika kulahtavaa sorttia. Hilfigerin jotkut vaatteet ovat huonompilaatuisia.
Minusta ihan hyviä merkkejä ovat Sand, Marco Polo, Gant, Lacoste, Mexx. Espritissä on myös ihan hyvä hinta-laatusuhde.
ostanut Espritiltä. Ovat kestäneet. Ikävä kyllä olen itse lihonut ja joudun sen vuoksi nyt vaateostoksille :(
Minunkin mielestä Esprit on suht. laadukas. Myös Lindex on ollut positiivinen yllätys, sieltä ostetut neuleetkin ihan eri tasoa kuin esim. Seppälä tai H&M. Näistä löytää vaatteita kohtuuhintaan. ja itseasiassa Guessiin 200 €:n neule voi nukkaantua yhtä nopeasti kuin Seppälän 30 e:n hankinta.
Jackpottia olen ostanut kirpparilta ja sen perusteella laatu on oikein hyvä. Uutena en varmaan raaskisi ostaa.
Eikä kyllä Espritkään, väri ei ainakaan pysy mustissa vaatteissa edes paria pesua.
Laadukkaat vaatteet ovat muita kuin sekoitekankaita. Jo puuvilla-villa -yhdistelmä nyppyyntyy, puhumattakaan akryylisotkuista. Kehotan välttämään akryyliä kaikissa muodoissaan!
Hinta ei myöskään takaa laatua, ei todellakaan!
Eikä kyllä Espritkään, väri ei ainakaan pysy mustissa vaatteissa edes paria pesua.
Laadukkaat vaatteet ovat muita kuin sekoitekankaita. Jo puuvilla-villa -yhdistelmä nyppyyntyy, puhumattakaan akryylisotkuista. Kehotan välttämään akryyliä kaikissa muodoissaan!
Hinta ei myöskään takaa laatua, ei todellakaan!
Vaatteita pitää myös hoitaa oikein. Värilliset vaatteet kulahtavat nopeasti, jos peset niitä liian usein tai valkaisevalla pyykinpeusaineella. Värilliselle ja valkopyykille eri pesuaineet!
Työvaatteissa (esim. Hejco), jotka teollisesti huollettavia, käytetään usein elastaania. Kestää.
ovat mielestänne laadukkaita? T-paidat kutistuivat oikeasta pesusta huolimatta. Pituudesta meni vähintää 5cm. Farkut (joissa siis elastaania) ovat lötsöt kahden päivän käytön jälkeen. En nyt hintaansa nähden pitäisi erityisen laadukkaina. Olen esim ostanut Nansolta t-paitoja (puuvilla modaali sekoitus) Laatu on ihan toista.
Työvaatteissa (esim. Hejco), jotka teollisesti huollettavia, käytetään usein elastaania. Kestää.
Se heikentää oleellisesti vaatteen kestävyyttä ja esim elastaania sisältävät farkut ovat ainakin minulla muuttuneet karheiksi ja koviksi useamman pesun jälkeen. Aiemminhan farkut tapasivat muuttua pehmeiksi ja lötköiksi silloin kun vielä olivat pelkkää puuvillaa.
Lisäksi t-paitaan tarttuu dödöjen ja hien haju paljon pahemmin kun sitä ei voi elastaanin takia pestä 60 asteessa.
Eli mun kokemukseni mukaan elastaani lyhentää vaatteen ikää huomattavasti.
Mm. Sokos myy. Kampissa myös oma liike.
ei missään tapauksessa saa käyttää huuhteluainetta. Elastaanikuidut eivät sitä kestä, vaan katkeavat.
Olen itse todella tarkkaa vaatehuollosta, ja Espirtistä on pääsääntöisesti oikein hyvät kokemukset (sekä aikuisten että lasten vaatteissa).
elastaania sisältäviin vaatteisiin huuhteluainetta. Silti kokemukset Espritin t-paidoista eivät ole hyviä. Eivätkä farkuistakaan. Jostain syystä.
mutta silti elastaanivaatteet eivät kestä pitkään.
Ikävää vaan on, että niitä on myynnissä tosi paljon. Lykkäävät elastaania lähes jokaiseen vaatteeseen tietysti siksi, että saisivat ihmiset ostamaan enemmän kun vaatteen käyttöikä on niin lyhyt.
Mutta toistaiseksi olen kuitenkin vielä löytänyt pelkkää puuvillaa oleviakinkin vaatteita onneksi. Ja viskoosi on myös hyvä materiaali, itse pidän siitä.
Mulla on ainakin vähän erilaiset kriteerit niille...