Monellako tutullasi on ollut sikainfluenssa? Millaisilla oireilla?
Omassa piirissäni on ollut ystäväni 4-vuotiaalla. 40 asteen kuume kolme päivää ja kova kurkkukipu.
Itselläni (olen raskaana) oli 38 asteen kuume kolme päivää, lämpöä pari lisää. Kova kurkkukipu, ääni meni, joka paikka oli kipeänä. Jälkitautina keuhkoputkentulehdus, pieni keuhkokuume ja poskiontelotulehdus.
Vanhimmalla lapsellamme kova 40 asteen kuume 2 päivää, sitten vähän kuumetta pari päivää lisää.
Nuorimmalla (alle 3 vuotta) oli korkea 40 asteen kuume pari päivää, kuumetta pari lisää, kauhkoputkentulehdus jälkitautina. Oli paljon pahempi kuin vanhemmalla.
Miehelläni, hänen siskollaan ja miehen äidillä ja isällä meni ohi pienellä lämmöllä ja kurkkukivulla + päänsäryllä.
Miehen veljellä piti kuumetta muutaman päivän ja vetämättömän olon + voimakkaan kurkkukivun. Tänään lääkäri diagnosoi sikainfluenssaksi.
Mieheni raskaanaolevalla ystävällä meni ohi väsymyksellä ja parin päivän kuumeella. Heidän lapsensa saivat korkean 40 asteen kuumeen ja pahan kurkkukivun. Pienimmälle tuli korvatulehdus. Lapset ovat alle 5 vuotiaita.
Äidilläni meni ohi parissa päivässä lämmöllä, kurkkukivulla, väsymyksellä ja voimakkaalla päänsäryllä.
Mummoni menetti äänensä ja oli vähän kipeänä. Muuten ok. Ikää 85.
Niin ja ystävälläni, jonka lapselta alunperin saatiin (olivat olleet ulkomailla), meni ohi kurkkukivulla ja vetämättömällä ololla.
Kommentit (28)
Itselläni on kurkku tosi kipeä, kaikki paikat särkee ja pää on todella kipeä. Nenä vuotaa tai on tukossa. Ruoka ei ole maistunut ja olo on aivan vetämätön. Alkoi eilen illalla. Hampaita kiristellen olen vetänyt päivän tähän asti lasten kanssa, vielä pitäisi ilta jaksaa jotenkin. Olen raskaana.
Myös kuopuksemme (10kk) on kipeä, nokka vuotaa ja yskittää. Hän kyllä leikkii, mutta on selvästi väsyneempi kuin normaalisti. Hän syö, mutta huonosti.
Kuumeesta en osaa sanoa, kuumemittarimme sanoi sopimuksensa irti. Voisin kuvitella että itselläni on ainakin lievää lämpöä kun sen verran paikat särkee.
Onko syytä hakeutua lääkäriin vai hoidanko tautia kotosalla ellei kummempaa ilmesty?
Itselläni on kurkku tosi kipeä, kaikki paikat särkee ja pää on todella kipeä. Nenä vuotaa tai on tukossa. Ruoka ei ole maistunut ja olo on aivan vetämätön. Alkoi eilen illalla. Hampaita kiristellen olen vetänyt päivän tähän asti lasten kanssa, vielä pitäisi ilta jaksaa jotenkin. Olen raskaana. Myös kuopuksemme (10kk) on kipeä, nokka vuotaa ja yskittää. Hän kyllä leikkii, mutta on selvästi väsyneempi kuin normaalisti. Hän syö, mutta huonosti. Kuumeesta en osaa sanoa, kuumemittarimme sanoi sopimuksensa irti. Voisin kuvitella että itselläni on ainakin lievää lämpöä kun sen verran paikat särkee. Onko syytä hakeutua lääkäriin vai hoidanko tautia kotosalla ellei kummempaa ilmesty?
soita neuvontapuhelimeen tai terveyskeskukseen, niin siellä kertovat mitä tehdä. Todennäköisesti vaan hoidetaan kotihoidolla, vaikka raskaana oletkin.
mikäli epäilee sairastuneensa sikainfluenssaan. Kyseisiin paikkoihin pitää soittaa!
ko. nainenhan on istunut päivystyksessä tartuttamassa muita. kauhistus sentään. http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?extra=-155&ju=807358
tiesivät miksi tullaan, mutta ei minnekään eristykseen laitettu, siellä muiden kanssa istuttiin ja odoteltiin lääkärinvuoroamme
Juu, tottahan sinne terveyskeskukseen soitetaan ennen menemistä! Meidän tk:ssa on kuulemma nyt sellainen käytäntö, että kaikki joilla on flunssaoireita ohjataan ensiavun kautta sisälle ja naamalle saa hengityssuojaimen.
kaikilla tosin vaan lievää lämpöä, kurkku- ja lihaskipua ja lapsilla aikamoinen yskä. Voi kun se ois nyt tässä.