jauhokaappi täynnä jotain kuoriaisia!! YÖÖÖK!
HYYYI!
Aamupuurot jäi syömättä, kun paketin päällä kökötti kuoriainen. Eikä ollut muuten ainoa! Kaikki ruoat nyt heitetty roskiin, mutta mikä eteen nyt?
Imuroin ja hävitän pölypussin? Myrkytän? Millä aineella?
Mun psyyke ei kestä tätä. Luin jostain, että ötökkä pitäs tunnistaa, jotta se olis helpompi hävittää. Jo pelkkä kuvien kattominen netistä aiheuttaa oksennusreaktion!
- ötökkä on musta (tai ihan tummanruskea)
- ei mato (enää) vaan jalatkin löytyy, eli kai kovakuoriainen
- koko on n. 3mm
Kommentit (24)
joo, no siinä se isoin homma onkin, kun kaiken kannoin keittiöstä ulos... Hirvee määrä tuli myös tiskattavaa, kun halusin pestä varmuuden vuoks kaikki öttiäisten lähettyvillä olleet astiat, etteivät oo päässeet munimaan.
Mutta voi jumalauta, mikä oppitunti taas.
Mä kun aina mietin, että mitä porukkaa se on, joka viitsii ympinaisissa rasioissa kaiken säilyttää. No nyt tiedän :D
kaikki kaapit, sillä ne voi mennä myös kaappien taakse toukkina. . Käsittely pitää muutaman päivän päästä toistaa!
Eli uuden kamat purkkeihin ja kyttää kaappeja.
ja muista putsata leivänmurut pöydiltä ja lattioilta säännöllisesti niin häröille ei jää ruokaa. Ehdottaisin että heität kaikki pois ja ostat uudet tilalle ja purkkeihin heti. Häröt on kovia munimaan ja jos jossain ei vielä näy niitä niin jonkun ajan päästä saattaa ollakin. Itsellä kävi niin että kun olin jonkun pussin tyhjentänyt purkkiin (en heittänyt pois kun ajattelin ettei siinä ole häröjä) niin kun seuraavan kerran avasin purkin, oli siellä kehittynyt nuoria häröjä aika paljon. Että yöks. Kannattaa oikeasti siivota muruset usean kuukauden ajan säännöllisesti pois. Sitten ne häviää varmasti. Itse lipsuin ja en jaksanut siivoilla koko ajan joten häröjä tuli uudestaan. Vasta kun otettiin tiukka linja niin johan häipyivät. Luin jostain että suotuisessa lämpötilassa munat kehittyvät..eli kesällä ja lämpöisessä asunnossa vaikeampi hävittää ehkä.
En töissä ehtinyt ton kummosemmin vastailla. Mulla itellä löytyi taannoin riisihäröjä siten että olivat levinneet neljänviljan ryyneihin. Tein noista ryyneistä sämpylätaikinan ja vaivatessa huomasin taikinan elävän :(
Sitten tosiaan kaikki kama kaapista roskiin, imurointi, myrkytys Raidilla ja pesu desinfiointiaineella. Sen jälkeen kaikki olikin pitkän aikaa purkitettuna.
Minä pääsin kyllä noista epeleistä ihan noin, mutta myrkyttäjä on varmasti ihan hyvä ratkaisu. Työtä vaan sitten astioiden suojaamisessa myrkyltä, niitä kun ainakin meidän keittiössä riittää jos jonkinlaista.
-2-