Onko imetyspaidat tarpeen?
Viimeisiä viikkoja viedään ja "luukkuliivejä" on tullut hankituksi muutamat. Mut onko imetyspaidat tarpeellisia? Pähkin tässä et jaksaisko lähtä kauppaan tai tilata netistä vai pärjääkö ilmankin? Millasia kokemuksia teillä muilla mammoilla on?
Kommentit (25)
No enpä oo tarvinnu. Esikoista imetin vuoden ja kuopusta oon imettänyt nyt 8 kk. Oon käyttäny napitettavia paitoja
ja harsoa näkösuojana.
Mä käytän yleensäkin paljon venyviä t-paitoja, joiden kanssa imetys on helppoa. Tavallisen paidan kanssa imettäessä jää väistämättä kylkeä ja joskus mahaakin näkyviin, mutta itse ratkaisin ongelman istumalla niin, ettei paljas iho paista kaikille. Vauvahan peittää suurimman osan näkymistä. Kaksi vauvaa olen imettänyt vuoden ikään ilman imetyspaitoja.
En siis kotona käytä imetyspaitoja (hirveä vaiva kaivaa tissi kahden luukun takaa esiin: liivin ja paidan :D), mutta julkisella paikalla imettäessä homman saa imetyspaita päällä hoidettua hyvinkin huomaamattomasti, kun ei tarvi paidanhelmaa nostella/ kaivaa tissiä kaula-aukosta. Parilla-kolmella imetyspaidalla pärjää mielestäni aivan mainiosti.
paitsi jos on vilukissa ja öisin on kyl nopeaa "vetää" tissi esiin.
mulla ainakin pitää olla imetysliivit koko ajan päällä (yölläkin) koska muuten ei liivinsuojukset pysy paikoillaan.. maitoa vuotaa öisin.
julkisella paikalla tai kun on kylässä niin on imetyspaidat käteviä.
paidan kanssa kuin ilman :)
ja minusta oli kyllä kotonakin kätevämpää nostaa paidan luukku kuin nostaa koko paita ylös tai alkaa nappeja aukomaan.
Yöllä käytin imetysyöpaitaa. Aluksi nukuin paituli tai t-paita päällä koin yöllisen paidan nostelun työlääksi. Imetin makuultani ja yöpaitaa oli tylsä kiskoa ylöspäin
Erityisesti olen tykännyt Boobin paidoista, joista ei imettäessä näy äidin rinnoista juuri mitään, ja jotka saa helposti auki ja kiinni. Laatu on mahtava, samoin jälleenmyyntihinta. Kolmatta imetystä varten juuri hankin pari tällaista, niillä pääsee alkuun :) Hyvännäköisiä t-paitoja muutenkin.
Parhaita ovat Glamourmom topit, ne pitkän malliset. Myös Boobin imetyspaidat ovat hyviä, mutta niissä kannattaa ostaa yhtä kokoa suurempaa kuin mitä yleensä käyttää ja H&M:llä on myös hyviä paitoja, sekä imetysliivejä.
olivat minusta ihan ehdottomasti parhaita. Kestäviä, käteviä, värivalikoimaa löytyy. Mulla oli noita joku kuudesta kahdeksaan, en muista tarkalleen.
(hirveä vaiva kaivaa tissi kahden luukun takaa esiin: liivin ja paidan :D)
Mulla taas täysin päinvastainen kokemus: paidan helman kaivaminen (erityisesti sylissä olevan lapsen alta jostain) tai nappien näpertäminen auki olivat ihan suunnattoman rasittavia.
Meillä kaksi maitoo-heti-NYT!!! -temperamenttista lasta, ja heidän kanssaan nopeasti auki suhahtavat luukut olivat erittäin hyvä juttu.
Olen suunnilleen asunut siinä koko kesän! Tosi hyvä ja laihentava leikkaus ja imetys onnistuu missä vaan. : )
Kahden vanhemman lapsen imetyksen hoidin normaaleilla vaatteilla. Suurehkot kaula-aukot ja napit ovat käteviä.
mutta mulla oli varsinkin toppien kanssa se ongelma, että vaikka käytti liivinsuojaa ja jotain harsoliinaakin apuna, tuppas pusero kuitenkin kastua, kun maitoa tuli niin vauhdilla. Olisin niin mielellään käyttänyt ostamiani limeä ja viininpunaista toppia kesällä, mutta piti sitten hommata musta, mistä läiskät ei näkyneet. Ovat tosin tänä kesänä olleet kivoja toppeja muuten. Ikinä ei uskoisi imetyspaidoiksi. ('vaavi on jo 2-v)
En ymmärrä, miten pystyisin imettämään vaikka leikkipuistossa tai kauppakeskuksessa kaikkien näkösällä siististi ilman imetyspaitaa. Eli aivan välttämättömiä minulle.
Ihmiset eivät pidä rintojen paljastelusta ja toisaalta jos aina olet kiinni siinä, että löydät jonkun eristetyn tilan imetykselle, rento meneminen vauvan kanssa kärsii. Kaikenlaiset harsohässäkät herättävät huomiota, imetyspaita aukeaa niin, että kahden metrin päästä ei pysty sanomaan, torkkuuko vauva sylissä vai onko se imemässä.
Pari eri mallin imetyspaitaa mulla on ollut, mutta saatan silti nykäistä sen imetyspaidankin helman ylös ja syöttää vauvan ihan "perinteisesti" :D Mä en vaan jotenkin osaa sen imetyspaidan kanssa. Mulla menee ikä ja terveys kaivaa (pieni) tissi esiin ja sit ku pääsee vähän niinku hollille, on aina joku paidan pala vauvan suussa ja ipanalla menee hermo kun palvelu ei pelaa :p
En mä sieltä paidan helmankaan alta ota koko rintaa esiin, vaan tyrkkäsen sen nännin vauvan suuhun jo ennenku mitään näkyy... En sitten tiedä liittyykö rintojen kokoon vai mihin, kun mä onnistun peittämään enimmät paljastelut jo pelkällä kädelläkin tarvittaessa. Ainoastaan hieman vilkkuva vatsanahka paljastaa touhujen todellisen laidan, tosin viskaan vauvan päälle harson tms vielä varmuuden vakuudeksi. Uimarannalla imettäessä laitan pyyhkeen hartioille ja vauva pyyhkeen alle.
Esikoisen syntyessä oli sydäntalvi ja silloin käytin paljon löysiä villapaitoja, joiden alle muksu mahtui kokonaan, eikä taatusti näkynyt mitään :D
ostaa kauhealla hötkyllä imetyspaitoja.onneksi en osatnut kun imetys onnistui vain 2 viikkoa.olisivat "hukkaan" menneet vaikka voihin niitä muutenkin käyttää,itselläni vaan muutenkin paitoja jumalattomasti
eli jos imetys ei onnistu syystä tai toisesta niin imetysvaatteet ovat kyllä hukkaan heitettyä rahaa. Mulla meni ekat 1,5 kuukautta ennen kuin vauva pääsi täysimetykselle. Jossain vaiheessa näytti jo siltä, että imetys loppuu tyystin, mutta niinpä vain sain maidontuotannon käyntiin niin, että vauva on olltu täysimetyksellä 1,5 kk vanhasta lähtien. Nyt vauvani on 4,5 kk.
Ostin paljon imetyspaitoja ennen vauvan syntymää. Mulla on Boobin paitoja 9 (eri värisiä ja jotain suosikkivärejä parikin kappaletta) enkä kyllä vaihtaisi pois. On varsin kätevää käyttää näitä sekä kotona että ulkona. Mulla on myös Boobin yöpaita, jota käyttelin paljon varsinkin silloin alussa, kun pikkuvauvan kanssa elettiin aikamoisessa "koomassa", kun vauvan päivä ja yö vielä olivat sekaisin.
Boobista menee kyllä ihan se normaali koko, jota olet tottunut muutenkin käyttämään. Itse ostin jossain vaiheessa M-kokoa ja nyt harmittaa, etten ostanut S:ää enempää. Paidat ovat todella venyviä. Niitä voi muuten hyvin pitää jo odotusaikana, joten jos hankit jo silloin niin voit käyttää kyllä ison masusikin kanssa.
on varmasti loistohankinta varsinkin julkisia imetystilanteita varten. HUONOLLA imetyspaidalla ei tee mitään. Panosta esim. pariin Boobsin imetyspaitaan ja kahvilassakin sujuu imetys ilman vieruspöydän huomaamista. Kätevää, huomaamatonta ja helppoa! Itse käytin imetyspaitoja ja jätin mahan ja tissin vilauttelut muille. Lisäksi mulla oli aina joku fiksu ohut huivi peittämässä imetystä. Pukluliinoja käytin sitten kotosalla - julkisesti käytin aina siistejä kesähuiveja.
Meillä samat imetyspaidat ovat kiertäneet kaveripiirissä, tällä hetkellä niillä on imetetty varmaan kuusi lasta yli vuoden ikään. Eli kysypä kavereilta vaikka aluksi lainaan muutamaa, niin tiedät, sopivatko sinulle ja mistä mallista tykkäät!
Boob oli munkin suosikki, H&M ei sopinut minulle.
Napitettavat tavalliset paidat ovat mun inhokki: puoli yläkroppaa paljaana, hirveä räveltäminen niiden nappien kanssa jne. Tavalliset t-paidat tai Maripaidat olivat ihan näppäriä.
Paidosta voit siis säästää, mutta älkää hyvät ihmiset jättäkö ostamatta kunnollisia imetysliivejä! Tekee elämästä niin paljon helpompaa ja mukavampaa, kun maidosta raskaat rinnat eivät heilu tiellä - ja pysyväthän sitten paremmin kuosissa muutenkin.
Olen imettänyt julkisesti. T-paita tai muu väljä paita on riittänyt minulle. Kohotetaan siltä puolelta ylös miltä imetetään.
Kahdet imetysliivit riittää.
kolmen äiti
Mulla on 8:t liivit. Eikö toi edellinen pese vaatteitaan? Näin kesäkuumalla vaihdan kyllä iltasuihkun jälkeen puhtaat liivit yöksi ja aamulla taas uudet. Ja meillä ei pesukone pyöri koko ajan, vaan ehkä joka 3. päivä. Pesutuvan isoa konetta kun ei kannata pyörittää vajaana.
mutta liivejä ei kannata ostaa ennen maidon nousua rintoihin. Rintojen koon muutos on tosi erilaista eri ihjmisillä, minulla koko muuttui vain vajaan kuppikoon (normaalisti väljiä ei-raskausajan liivejä pystyi pitämään ihan hyvin, vain napakat jäivät käyttämättä). Ja joillakin kasvaa kolme kuppikokoa.
Minä osti esikoiselle boobib paidan ja onhan se näppärä. Ainoa vaan, että sotkin sen alkumetreillä villarasvalla ja sellaisessa maastonvihreässä tahra näkyy niin selvästi, että ei siitä mitään kahvilassa istumispaitaa tullut. Aika vähän imetin julkisesti muutenkin, joten tarvetta uusille paidoille en juuri nähnyt.
Boobin paitoja muita verkkokauppoja (ainakin mitä olen itse katsellut) halvemmalla löytyy tästä verkkokaupasta: http://www.mamamia.fi/category/56-imetysvaatteet.aspx. Boobia voin oman kokemukseni perusteella kyllä suositella lämpimästi. Itse omistan yhden mekon, yhden topin, yhden before & afterin ja kaksi erin väristä B-warmer hupparia.