Nuorten työkokemus: "kotona tiskaaminen", "suosittelija äiti".
Hohhoh, näitä nykyajan nuoria.
Kommentit (64)
Medialukumittarini hälyttää kyllä aika pahasti tämän(kin) uutisen kohdalla. Näitä on alkanut tulla paljon, näitä "työtön on vain laiska" näkökulmalla kirjoitettuja uutisia, joista piilotetaan ne pääpointit jonnekin kauas parjauksen taakse.
Ei sillä, varmasti näitä onkin enemmän, kun kerran työttömiä ylipäätään on enemmän. Silti jäi uutisesta ainakin kuva, että hätäiseen on haastateltu kymmentä nuorta, ja sitten otetaan yhteys lehtiin, kun kaikki nuoret ovat laiskoja. Ja hei: jos tavoitus on saada keikkatyöhön nuorta henkilöä, niin ei välttämättä kannata odottaa, että hakijat ovat kelpo työkokemuksella varustettuja CV-virtuooseja.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:51"]
Medialukumittarini hälyttää kyllä aika pahasti tämän(kin) uutisen kohdalla. Näitä on alkanut tulla paljon, näitä "työtön on vain laiska" näkökulmalla kirjoitettuja uutisia, joista piilotetaan ne pääpointit jonnekin kauas parjauksen taakse.
Ei sillä, varmasti näitä onkin enemmän, kun kerran työttömiä ylipäätään on enemmän. Silti jäi uutisesta ainakin kuva, että hätäiseen on haastateltu kymmentä nuorta, ja sitten otetaan yhteys lehtiin, kun kaikki nuoret ovat laiskoja. Ja hei: jos tavoitus on saada keikkatyöhön nuorta henkilöä, niin ei välttämättä kannata odottaa, että hakijat ovat kelpo työkokemuksella varustettuja CV-virtuooseja.
[/quote]
Olethan havainnut, että nuorisotakuu ei toimi ja työttömiä korkeakoulutettuja nuoria on entistä enemmän. Koska systeemi pissi alleen, pitää keksiä syyllinen ja kukapa se onkaan muu kuin nuori itse.
Tässäkin jutussa olisi voinut olla yrittäjä ihan omalla nimellään ja omalla työpaikkailmoituksellaan esillä, koska tuota työpaikkaa ei löydy te-toimiston järjestelmästä noin vain. "Vanhat paikat" kun löytyy todella pitkään erilaisten duunitorien jne. sivulta, vaikka ne te-palveluista olisi jo poistuneet. Tätä paikkaa ei löydy!
Enkä ihan oikeasti ymmärrä, mikä taivas se on joku satunnainen myyntityö silloin tällöin. Omalla kyydillä pitää päästä messupaikalle tms. ja siellä myydä tuotetta, johon ei välttämättä ole mitään tuntumaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:41"]vähän hämärtynyt todellisuus nuorilta, kun alkupalkankin pitäisi olla 22€ ilman minkäänlaista työkokemusta. O_o ap[/quote]
Mä olen tehnyt pitkään töitä kunnalla, mun palkkani on 14,29€ tunnilta. Kumma, ettei lukiolaisille kelpaa 14 euronkaan tuntipalkka..
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:04"]
Lehtiä pääsee harva jakamaan ja pitää olla 18v.
[/quote]
Mainoksia pääsee jakamaan naurettavalla paskapalkalla. Tein muutamia kuukausia sitä hommaa teininä kun oli ainut keino saada rahaa, kunnon orjatyötä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:04"]Mistäpä ne nykynuoret työkokemusta saisi, kun ikäraja tuntuu kaikkialle olevan 18 vuotta tai festareille 16 v?
Lehtiä pääsee harva jakamaan ja pitää olla 18v. Lapsia ei pääse hoitamaan, kun kaikki vaatii 18 v ikää Mansikkapellot ovat palkanneet Thaimaa poimijoita. Kaalimaalla sama juttu. Siivoamassa on virolaisarmeija. Torikauppiaat pitää sukunsa duunissa, HYVÄ JUTTU!
Tsuppariksi ei oteta, kukkakauppaan ei pääse edes vapaaehtoisesti, kisällejä ei tunneta enää..
Meidän 15 vuotias on nyt puolisen vuotta ettinyt itselleen duunia, kyllä vasta ja EI on kuulunut hemmetin moneen kertaan. Täyttää syyskuussa 16v, ettei päässyt edes festareille duuniin.
Joten mitäpä mä muuta voin kuin "palkata" kotiin ja mummolle tekemään kotitöitä. Lisäksi on hoitanut naapurin koiraa ja toisen naapurin kukkia.
[/quote]
Täällä Oulissa taas tuntuu, että jos on yli 17, ei saa kesätöitä. Mä hain kesätöihin niin moneen paikkaan etten edes muista kaikkia ja jokaisesta tuli vastaus, että ovat ottaneet kesätyöseteliläisiä. Kaverit sai saman vastauksen. Mansikkatilakin otti vain alle 17-vuotiaita joilla on se seteli. Ilmaista työvoimaa työnantajille koko kesäksi.
Vittu kun ärsyttää tämä työttömien parjaus samaan aikaan kun yhä monet nuoret jäävät ilman kesätöitä ja töitä ylipäätään. Töiden saaminen on nykyisin vaikeaa, vaaditaan laaja työkokemus (mistä saada kokemusta, kun kaikkeen vaaditaan sitä), erottuva ja persoonallinen työhakemus, loistelias cv jne. Voitaisiin miettiä, voisiko tälle tehdä jotain, eikä mustamaalata työttömiä lehtien palstoilla.
En ole tehnyt mitään noita virheitä, mitä nyt noista uutisista sanotaan ja silti ei vielä paikkaa ole löytynyt. Puhelinhaastatteluun olen päässyt, mutta ei ole vielä tullut sieltä muuta. Meni vielä hyvin se haastattelu. Vuokrafirmoihin olen soittanutkin, mutta vastataan ei oota, kaikkeen pitää olla kokemusta, jopa hyllyttäjän töihin sellaista kaivataan. Tänään tosin joku oli soittanut enkä ollut ehtinyt vastata. Oli se sama vuokrafirma.
Monet paikat laittaneet uudestaan hakuun paikkoja joihin olen hakenut. En ainakaan löydä hakemuksista vikaa, kai niis on. Ehkä väärä työkokemus, liikaa olen siivoojan töitä tehnyt.
Toivottavasti tämä oli nyt viimeinen tähän sävyyn kirjoitettu juttu.
Kyllä jokaiselta nuorelta pitäisi löytyä se TET-harjoittelun työtodistus. Itse olen nuoria palkannut ja jos muuta kokemusta ei ole, niin TET-harjoittelu on ollut ihan hyvä meriitti + harrastukset + koulumenestys ja asenne haastattelussa. Aina olen hyviä tekijöitä löytänyt. Kyllä se aika paljon henkilöstä kertoo, jos ei ole edes sitä TET-todistusta.
Kerran pyysin haastatteluun yhden työttömän nuoren (ei koulutusta peruskoulun jälkeen), oli kyllä sellainen tapaus, että se siitä. Sanoi saavansa työttömän poikaystävän kanssa paremmat rahat kotona, ettei kannata töitä tehdä...ainakaan sitä osa-aikaista, jota tarjosin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:02"]
Mä olen tehnyt pitkään töitä kunnalla, mun palkkani on 14,29€ tunnilta. Kumma, ettei lukiolaisille kelpaa 14 euronkaan tuntipalkka..
[/quote]
Lähtisitkö itse kahdeksi tunniksi sillä töihin?
En minäkään.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:42"]
Nykyään on ihan tavallista että ysiluokkalainen saa potkut tet-harjottelusta kun ei osata käytäytyä, ei tulla ajoissa, asenne on v**tumainen ja niin edelleen.
[/quote]
Nykyisin on myös ihan tavallista, että työnantaja ketjuttaa tettilläisiä je teettää niillä raskasta työtä ilmaiseksi. Näin esimerkiksi monet tunnetut kahvilayrittäjät, sen Espan kuuluisin pullakahvila jne, joissa tettiläiset toimii astioidenkeräilijöinä.
Kuulostaa fiktiolta koko juttu. Ihan hauskaa luettavaa mutta aiheuttaa vihantunteita nuoria kohtaan. Nuoria kohtaan joilla menee nyt jo valmiiksi ei hyvin.
Onko kohtuullista hyökätä omia vastaan. TE-toimisto on verisyöpä. Koko laitos hyökkää omaa kansaa kohtaan erilaisin keinoin ja sairastuttaa todella monia hautaan saakka.
Koko korttitalo pitäisi vetää matalaksi. Koskaan en ole saanut hyvää palvelua kyseisestä laitoksesta. Aina on ollut nuivaa palvelua ja alku oletus on että työtön on paska töitä välttelevä vihollinen.
Laitokset jotka hyökkäävät omia vastaan ovat todellisia pahuuden pesäkkeitä. Työkkäri on ollut pitkään sellainen laitos joka pitäisi pysäyttää. Kansalaispalkka tekisi selvää kyseisestä korttitalosta.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:46"]
Huhhuh minulle kelpaisi välittömästi "kiva ja kevyt perusduuni" 14e/h palkalla!! Olen työtön 27v ja alle parikymppisenä tein raskasta siivoustyötä 7e tuntipalkalla.
Millaisia nirsoja kermaperseitä nykyään kasvatetaan?
[/quote]
JOlen puutarhuri ja olen tehnyt töitä yli 20 vuotta 9e tuntipalkalla.
Ihmettelen miksi palkka on niin alhainen. Ei oikein elätä itseään. Ymmärrän nuoria jotka eivät suostu tekemään töitä alhaisella tuntipalkalla. Enää en itsekään lähtisi töihin. Työväen ainoa oikea lakko on sosiaalituki. Toivon että nuoret istuvat perseet homeessa kotonaan kunnes kaikilla aloilla palkat nousevat sille tasolle että voi maksaa muunkin kuin vuokran.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:22"]
JOlen puutarhuri ja olen tehnyt töitä yli 20 vuotta 9e tuntipalkalla.
Ihmettelen miksi palkka on niin alhainen. Ei oikein elätä itseään. Ymmärrän nuoria jotka eivät suostu tekemään töitä alhaisella tuntipalkalla. Enää en itsekään lähtisi töihin. Työväen ainoa oikea lakko on sosiaalituki. Toivon että nuoret istuvat perseet homeessa kotonaan kunnes kaikilla aloilla palkat nousevat sille tasolle että voi maksaa muunkin kuin vuokran.
[/quote]
Tyhmä työtä tekee. Viisas pääsee vähemmällä.
14 e vau! Kaupan alalla palkkani juuri nousi rapiat 11 e ja kahden vuoden työkokemus.
Olikohan tämä se sama yrittäjä, joka soitti tyttärelleni (kevään ylioppilas, sai opiskelupaikan syksyksi, joten ei ole ensi kuussa enää työkkärin asiakas). Tytöltäni kysyttiin mm. millaisissa asuissa hän viihtyy ja haittaako, jos työasuksi annettavassa T-paidassa on "sillä tavalla houkutteleva kaula-aukko". Lisäksi kysyttiin tatuoinneista (joita sai olla, koska ne antavat naisesta tietyn kuvan) ja siitä, onko valmis töihin vaikka 15 minuutin varoitusajalla perjantai-iltana. Pituus ja paino kysyttiin myös ja se, onko poikaystävää.
Ei jäänyt tuosta työnantajasta tytölleni kovinkaan hyvää kuvaa.
Kas kun yrittäjä ei uskaltanut esiintyä omalla nimellään. Taisi olla keksitty juttu jolla taas voitaisiin syyttää työttömiä siitä kun työpaikkoja ei ole.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:46"]
Ja taas työttömien parjaus -kampanja jatkuu. Mikäli muistan oikein niin vähintään nyt on koko heinäkuun ajan ollut päivittäin mediassa jännittäviä yksittäistapauksia, joissa työtön sitä ja työtön tätä. Työtön, työtön, työtön, työtön. Olen aivan varma siitä, että jostain EK:lta tai Sipilältä on tullut mahtikäsky median edustajille, että nyt pitää harjoittaa asennemukkausta potenssiin kaksi, ja jatkuvalla syötöllä toitottaa joka tuutissa kuinka kaikki työttömät ovat lusmuja, alkoholisteja, jne jne. Jostain kivenkolosta pitää aina kaivaa joku "närkästynyt" yksityisyrittäjä jolla ei ole muuta kuin vittuileva asenne ja pahaa sanottavaa työttömistä. O tempora, o mores.
[/quote]
joo samaa mustamaalaamista ihmettelen, "työttömille ei kelpaa työt" jne. Kyllä kelpaisi, mutta kun töitä ei ole kaikille. Sipilät ja kaverit saisi ensin hoitaa sen asian kuntoon, että töitä olisi riittävästi.
Työhön SUOSTUTTELIJAKSI joku oli laittanut koulunsa rexin. EIHHH, aaargh, huutonaurua!