Nuorten työkokemus: "kotona tiskaaminen", "suosittelija äiti".
Hohhoh, näitä nykyajan nuoria.
Kommentit (64)
Onko tuo ihmekkään, ettei nuoria paljon palkata töihin? Todellisia laiskimuksia ja työaikana koko ajan vain sormeilemassa älypuhelintansa.
Ulkomaalaisten nuorten osalta tilanne on onneksi parempi. Siellä on niitä työntekijöitä, joilla on työmoraalin ja työskentelyn suhteen ns. heinänteon meininki.
Ketä muuten voi laittaa suosittelijoihin jos ei ole työkokemusta. Tai on ollut vain yhdessä paikassa eikä sieltä saa pomoa suosittelijaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:39"]Lapamadot suostuteltu työnhakuun :) Häh?
[/quote]
Tuokin mua ihmetytti. Tuntemattomillekin vastataan tuolla tavalla. Kavereille vastaamisen ymmärtäisin.
On vähän hämärtynyt todellisuus nuorilta, kun alkupalkankin pitäisi olla 22€ ilman minkäänlaista työkokemusta. O_o ap
[/quote]
Keikkapalkka niillä on. Voi sen jakaa tunneillekin noin, mutta ei varmaan jonkun 30 euron takia viitsi edes lähteä kotoa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:38"]
Kyllä menee usko työnantajiin kun on aikaa höpistä lehtiin tuollaista.
[/quote]
Noh enemmän nää skipatut hakijat ovat itkemässä somessa, kuinka duunia ei nyt sattunut saamaan jostakin syystä. Olihan tämä eräskin nainen itkemässä kuinka nyt sattumalta ei saanut töitä paperitehtaalta. Säälipisteitä haettiin somesta ja irtosihan se työpaikka, säälistä.
[/quote]
En tiennytkään, että lopulta sai.
Ja taas työttömien parjaus -kampanja jatkuu. Mikäli muistan oikein niin vähintään nyt on koko heinäkuun ajan ollut päivittäin mediassa jännittäviä yksittäistapauksia, joissa työtön sitä ja työtön tätä. Työtön, työtön, työtön, työtön. Olen aivan varma siitä, että jostain EK:lta tai Sipilältä on tullut mahtikäsky median edustajille, että nyt pitää harjoittaa asennemukkausta potenssiin kaksi, ja jatkuvalla syötöllä toitottaa joka tuutissa kuinka kaikki työttömät ovat lusmuja, alkoholisteja, jne jne. Jostain kivenkolosta pitää aina kaivaa joku "närkästynyt" yksityisyrittäjä jolla ei ole muuta kuin vittuileva asenne ja pahaa sanottavaa työttömistä. O tempora, o mores.
Silkaa työnanatajien proamaa propagandaa! Kuinka kelvottomia työnhakijoita työhakijat ovat niin ei heidän suuntaansa luoda paineita työllistää työtöntä.
Se tekstarilla vastaaja ei varmasti tiennyt, että sieltä soitteli työnantaja. Työnantaja ei tunnu tietävän nuorista mitään. Sitä paitsi puheluihin voi vahingossa vastata jollain hölmöllä viestillä, kun tällainen toiminto puhelimissa on. Joku kirjoitti tällä palstalla joskus sählänneensä ja vastanneensa pomon puheluun valmiilla tekstarilla, jossa luki "Olen elokuvissa". Apua! :D
Ja tosiaan, haetaan kokemattomia työntekijöitä ja ihmetellään, kun saadaan kokemattomia työnhakijoita?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:43"]Ketä muuten voi laittaa suosittelijoihin jos ei ole työkokemusta. Tai on ollut vain yhdessä paikassa eikä sieltä saa pomoa suosittelijaksi.
[/quote]
Sitten ei laiteta suosittelijaa. Itse olen käynyt neljä keraa haastattelussa, ikinä ei ole suosittelijaa kyselty ja aina olen paikan saanut.
Miksi ei koskaan haastatella niitä nuoria, jotka haki töihin? Kyllä esim. te-palvelut.fi -palvelussa ihan neuvotaan koululaisia tekemään CV niin, että siellä näkyy kotona tehdyt työt, jos ei ole mitään työkokemusta. Nytkö se on sitten väärin?
Tuo puhelimeen vastaaminen tuntemattomasta numerosta soitettaessa kannattaa nykyisin tehdä niin, ettei omaa nimeä sanota - luuleeko yrittäjä ihan oikeasti, että nykyisessä puhelinkulttuurissa vastataan omalla nimellä kaikenmaailman puhelinmarkkinointiyritysten soittoihin? Minä aikuinenkin vastaan puhelimeen "haloo" oman nimen sijaan, jos en tiedä, kuka on soittaja enkä sittenkään välttämättä sano omaa nimeäni, jos ei soittajaan sano.
Yrittäjä ei muutenkaan tunnu olevan "tästä maailmasta", koska työnantajana osaan käyttää esim. vanhanaikaista tekstiviestiä tai modernimpaa whatsappia, jolloin voin kertoa, miksi soitin ja pyytää nuorta ottamaan yhteyttä.
Nuoret voisivat kertoa siitä, miten heille soitetaan todella töykeästi, ei esitellä itseä saati kerrota yrityksestä mitään, vaaditaan vain tulemaan haastatteluun seuraavana päivänä. Jos menee kysymään, että missä yritys on tai miten sinne pääsee, on vastaus, että katso netistä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:43"]Ketä muuten voi laittaa suosittelijoihin jos ei ole työkokemusta. Tai on ollut vain yhdessä paikassa eikä sieltä saa pomoa suosittelijaksi. [/quote] Sitten ei laiteta suosittelijaa. Itse olen käynyt neljä keraa haastattelussa, ikinä ei ole suosittelijaa kyselty ja aina olen paikan saanut.
[/quote]
Minulla toisinpäin: jos ei ole suosittelijaa, ei pääse haastatteluun.
"Työkokemukseksi listattiin "tiskaaminen kotona" ja suosittelijaksi kelpaa näköjään oma äiti, yrittäjä kummastelee. "
No mitä vikaa tuommoisessa on, jos nimenomaan hakee nuorta vailla kokemusta? Palkkaisin!
Toki itse aloitin 13 vuotiaana mainosten jakelulla, 14v kesäduunia "raksalla" eli perhetutun mökkiä rakentamassa apurina, jne.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:32"]
Hohhoh, näitä nykyajan nuoria. http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1437969951592.html
[/quote]
Yrittäjä on itse idiootti, haastatteli kymmentä, aika pieni otos, lisäksi
1 Äiti suosittelijana
2 Moni pelkää vastata tuntemattomaan numeroon, varsinkin nuoret. Nuorten kieli on sitä "häh" -tekstaria, miksi et kertonut viestillä kuka olet ja mitä tarjoat
3 Kirjoitusvirheet yleisiä, mutta jos haet kirjoittajaa, varmaan siirryt seuraavaan hakijaan
4 Yhdellä oli liian kova palkkatoive
5 Halusit siis palkata nuoren jolla on eläkeläisen työkokemus? Ammattitaitoa alalta jne. Jaksoit haastatella kymmenen, kunnes tulit lehteen tilittämään?
OLET ITSE PAHEMPI KAKARA KUIN HAASTATTELEMASI NUORET. "MULLE HETI TÄSSÄ NYT"-ASENTEESI PAISTAA LÄPI.
ON SE KUMMA, ETTEI NUORET ORJAT OSANNEETKAAN LUKEA AJATUKSIASI JA OLLEET NÖYRINÄ EDESSÄSI, PARIN PÄIVÄN TYÖKEIKKAASI KUOLAAMASSA, VAIKKA OLET SUURI JOHTAJA.
Kusipäisyytesi paistaa läpi.
Mistäpä ne nykynuoret työkokemusta saisi, kun ikäraja tuntuu kaikkialle olevan 18 vuotta tai festareille 16 v?
Lehtiä pääsee harva jakamaan ja pitää olla 18v. Lapsia ei pääse hoitamaan, kun kaikki vaatii 18 v ikää Mansikkapellot ovat palkanneet Thaimaa poimijoita. Kaalimaalla sama juttu. Siivoamassa on virolaisarmeija. Torikauppiaat pitää sukunsa duunissa, HYVÄ JUTTU!
Tsuppariksi ei oteta, kukkakauppaan ei pääse edes vapaaehtoisesti, kisällejä ei tunneta enää..
Meidän 15 vuotias on nyt puolisen vuotta ettinyt itselleen duunia, kyllä vasta ja EI on kuulunut hemmetin moneen kertaan. Täyttää syyskuussa 16v, ettei päässyt edes festareille duuniin.
Joten mitäpä mä muuta voin kuin "palkata" kotiin ja mummolle tekemään kotitöitä. Lisäksi on hoitanut naapurin koiraa ja toisen naapurin kukkia.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:57"]
"Työkokemukseksi listattiin "tiskaaminen kotona" ja suosittelijaksi kelpaa näköjään oma äiti, yrittäjä kummastelee. "
No mitä vikaa tuommoisessa on, jos nimenomaan hakee nuorta vailla kokemusta? Palkkaisin!
Toki itse aloitin 13 vuotiaana mainosten jakelulla, 14v kesäduunia "raksalla" eli perhetutun mökkiä rakentamassa apurina, jne.
[/quote]
Maailma muuttuu ja tuokin on meriittiä. Sillä ei teinit yleensä tiskaa tai tee kotitöitä ilman uhkailua kiristystä ja lahjontaa ja vielä vakavampaa uhkailua. Puoliksi vitsi, mutta puoliksi totta.
En voisi olla omalle lapselle suosittelijana esim. ajelee reippaasti nurmikot ja osaa ja tekee ohjeistuksen saatuaan muitakin talon huoltotöitä. Itse asiassa aika kaukana todellisuudesta.
Nykyään on ihan tavallista että ysiluokkalainen saa potkut tet-harjottelusta kun ei osata käytäytyä, ei tulla ajoissa, asenne on v**tumainen ja niin edelleen.
Huhhuh minulle kelpaisi välittömästi "kiva ja kevyt perusduuni" 14e/h palkalla!! Olen työtön 27v ja alle parikymppisenä tein raskasta siivoustyötä 7e tuntipalkalla.
Millaisia nirsoja kermaperseitä nykyään kasvatetaan?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:38"]
Kyllä menee usko työnantajiin kun on aikaa höpistä lehtiin tuollaista.
[/quote]
Noh enemmän nää skipatut hakijat ovat itkemässä somessa, kuinka duunia ei nyt sattunut saamaan jostakin syystä. Olihan tämä eräskin nainen itkemässä kuinka nyt sattumalta ei saanut töitä paperitehtaalta. Säälipisteitä haettiin somesta ja irtosihan se työpaikka, säälistä.