Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Minkä ikäisenä lapsesi oppi lukemaan?

Vierailija
03.08.2009 |

Meillä 5 vee poika on niin viittä vaille että ne kirjaimet avautuvat sanoiksi...miten teillä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta ekaluokan syksyllä syysloman tienoilla, jolloin täyttivät 7 vuotta. Sittemmin ovat pärjänneet tosi hyvin erilaisissa lukunopeutta, lukemistekniikkaa ja luetunymmärtämistä mittaavissa testeissä. Isomalla äidinkieli on todistuksessa 10 ja pienemmällä erinomainen .... eli eivät ole "pönttöjä", vaikka eivät kouluunmennessä osanneetkaan lukea.

Itse opin lukemaan 5-vuotiaana ilman että kukaan opetti ja täytyy myöntää, että pari ekaa kouluvuotta olivat tosi turhauttavia, koska hyvää luku- ja kirjoitustaitoa piti tavallaan peitellä, koska minua nolotti olla erilainen kuin muut. Ja siitä jopa kiusattiin - koulu meni siis tyhjänpanttina istumiseksi.

Nykyään aika moni kouluunmenijä osaa lukea, isomman poikani luokalla kaikki omaa lastani lukuunottamatta osasivat lukea ennen koulunalkua, mikä oli kieltämättä järkytys meille. Nuoremman pojan luokalla taas oli vain muutama sujuvasti lukeva ja poikani sai oppia lukemaan ensimmäisten joukossa.

En kuitenkaan kannata vanhempien intoa opettaa lapset liian aikaisin lukemaan .... jos lasta kiinnostavat kirjaimet ja oppii lukemaan kuin itsestään, niin ok, mutta ei siis mitään pakko-opetusta saa olla kotona. Eskarin jälkeen huolestuisin, jos lapsella ei olisi havaittavissa edes pientä orastavaa lukutaitoa (esim. millä kirjaimella sana omena alkaa tai lukeeko tässä rotta vai talo -kysymykset olisivat lapselle liian vaikeita).

Vierailija
22/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voisi päinvastoin oppia keskittymään jos saa tehdä itseään kiinnostavia asioita. Koulussa suurin osa osaa lukea, joten ei sillä vielä poikkea joukosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa jo sujuvasti suurimman osan kirjaimista ja tunnistaa tutut sanat kirjoitettaessa. vahingossa kirjoittanut oman nimensä oikein muutaman kerran, samoin kuin äiti tms. tietty kirjaimet ässät ja ännät on väärin päin mutta viis siitä.. ollaan kyllä ''treenattu'' kirjaimia, tiedän, ettei välttämättä niin kannattaisi mutta lapsi tykkää opetella.. :)

Vierailija
24/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ovat kyllä lukeneet muutakin kuin aku ankkoja siitä lähtien. Aika pian mm risto räppääjiä ja viisikoita.

Ihan höpöä se että joku sanoo että "toppuuttelee" villiä lasta ettei tylsisty sitten koulussa. Nykyään on ihan eri meininki, lapset saavat tasonsa mukaista opetusta lukemisessa. Ainakin nuorilta fiksuilta opettajilta, toivottavasti niitä on jo joka koulussa...

Vierailija
25/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun minä olin ekaluokalla, ei ollut mitään esikouluja tms. meidän luokalta kaksi osasi lukea 20 oppilaasta ennen koulua ja ite opin sillon ekaluokan syksyllä lukemisen ja ikää minulla oli pikkasen päälle 7. taisi vielä olla niin, että yksi oppilas miedän luokalta oppi sitten vasta kevät lukukaudella lukemaan ja muut siis sinä syksyn aikana. Minun veljet myös oppinut ekaluokalla ja pikkusiskoni sitten on jo elänyt esikoulu aikaan ja oppikin sitten siellä lukemaan kunnolla, sitä ennen osasi lukea joitain nelikirjaimisia sanoja. Minusta on turha huolestua lukemaan oppimisesta ennen ekaluokkaa ja nykyäänhän kaikki asiat pitää osata "liian aikasin". Tieten jos lapsi itekseen oppii ja on kiinnostunut lukemisesta ja kirjaimista niin tuskin siitä haittaa on et oppii lukemaan aikasin, mut en ymmärrä jonkun 4v:n opettamista lukemaan.

Vierailija
26/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekseen lukemaan. On koko pienen ikänsä ollut kiinnostunut kirjaimista ja sanoista, joten en ollut kauhean yllättynyt. Pikkuveli on nyt 4-v. eikä kirjaimet ja lukeminen kiinnosta pätkääkään, enkä kyllä ole häntä mitenkään patistanutkaan opettelemaan. Tykkää kyllä kuunnella kun joku lukee.

Vierailija
27/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle se lukeminen oli aikanaan tosi vaikeaa ja siksi olisi hyvä että lapsella olisi edes joku käsitys asiasta ennen kouluunmenoa.

Kumman aikaisin täällä kaikkien lapset osaavat lukea, kun itse menin kouluun niin luokallani oli vain 2 lukutaistoista ja molemmilla nimenomaan isommat sisarukset.

Vierailija
28/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täyttänyt huhtikuussa 7v.

Vierailija
29/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yritämme ennemmin hieman toppuutella tuota oppimista, sillä poika on todella villi ja emme halua, että koulussa hän jo osaa kaiken ja aika menee sitten vain häiriköintiin. (näin kävi minulle pienenä) joten olemme piilottaneet kaikki kirjat jotka auttavat lukemisen opetteluun ja jääkaapistakin otimme pois kirjain mangneetit, kun poika alkoi yhdistelemään niistä itse sanoja "äiti, isi, auto ym" Ehkä kiltti lapsi olisi eri asia, koska jaksaisi sitten koulussa ja eskarissa keskittyä vaikka jutut olisivatkin jo tuttuja. Mutta tuo villi tapaus on parempi pitää tietämättömänä kouluun asti :D

kyllä ne opet osaa tekemistä keksiä sellaiselle joka jo osaa. Ainakin meidän lapsen luokalla oli näin.

Vierailija
30/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat 4 v ja 5 v.

Luemme paljon ja olemme ohjanneet kiinnostusta enemmän kirjojen suuntaan, pois tietsikalta ja telkun äärestä.

Vierailija
31/34 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunne ainuttakaan 4-6v, joka osaisi lukea. Monet 6v. osaa kyllä kirjaimia.

Mutta toki nämä aikaisin lukemaan oppineet löytyy tältä palstalta, kun niiden vanhemmatkin on niin älykkäitä vai kovia valehtelemaan?

Vierailija
32/34 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen eskariin menoa ja kuopus ei oikein vieläkään

huvittaa nämä"oppi ihan itsekseen, ei opetettu yhtään"

se, että lapselle luetaan ja sanoilla leikitään esim. riimitellään yms yms ovat "opettamista", samoin päiväkodissa (ainakin joissakin, toivottavasti aika useissa) tehdään paljon leikinomaisesti em. asioita, joissa kielellisen tietoisuuden taitoja harjoitellaan. Sitten lapsi jossain vaiheessa "oppii ihan itsekseen" eli palapelin palaset loksahtavat paikoilleen.

Ei monenkaan lapset ole neroja, he ovat vain saaneet hyviä eväitä!

Vierailija
33/34 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monessa eskariryhmässä töissä olleena voin sanoa, että suurin osa on osannut lukea ennen kouluun lähtöä, vähemmistönä ovat olleet ne, jotka eivät vielä osaa.

Vierailija
34/34 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanahahmot olivat tuttuja jo ennestään. Nuorempi n. 4 1/5 v, kun päiväkodissa harjoiteltiin Doman -systeemin avulla. Itse en tuosta erityisen iloinen ollut, mutta kun varsin helposti kävi, niin en vastustanutkaan...

Nyt ekalle menossa tuo pienempi, joka siis jo kolmen vuoden ajan lukenut sujuvasti ja jännittää kovasti, millainen ope sattuu.

t. ope-äiti itsekin, mutta paljon vanhempia opettava sellainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi